Test fotoaparátu Sony RX10

V dnešním testu se podíváme na tak trochu jiný kompakt, řekl bych kompakt pro náročné. Sony není jediný výrobce, který podobný kompaktní fotoaparát představil, nedávno jsem testoval podobný model od Olympusu - Stylus 1, kompakt s pevnou světelností 2,8 v celém rozsahu, kterou má i dnešní testovaný fotoaparát od Sony s názvem RX-10. Z názvu je patrné, že patří do vyšší třídy Sony kompaktů, jako RX1 a RX100. Podívejme se na něj podrobněji.

RX-10 sice patří do kompaktní řady Sony Cyber-Shot, ale už na první pohled zaujme svojí velikostí, která zase tak kompaktní není a velikostí se dá srovnat se zrcadlovkou, stejně tak i designem. Z poměrně masivního těla s dostatečně velkým gripem pro pravou ruku vystupuje veliký vysunovací objektiv (průměr pro filtr 62mm), díky kterému fotoaparát i v základní poloze měří přes 10cm na délku, a při nejdelším ohnisku se celková délka fotoaparátu natáhne až k 17cm. Design fotoaparátu vypadá velmi jednoduše až stroze, celkově zaoblený styl narušuje pouze horní strana přístroje, která je vyvedena až do téměř ostré hrany. Celkově působí velmi robustně, rozhodně to není žádné „tintítko“ či ploché „mýdlo“ do náprsní kapsy. Tím, že zepředu vypadá jako klasická zrcadlovka, se odlišuje od ostatních fotoaparátů řady RX. jako je RX1 a nebo RX100, i když s posledně jmenovaným má (pravděpodobně) shodný snímač o velikosti 1“ a rozlišení 20Mpix.

Je to tedy sice nový design, ale ovládání je naopak velmi podobné. Na horní straně kromě ovládacích prvků najdeme i stavový displej, což je u kompaktního fotoaparátu neobvyklé, a znamená to, že výrobce sám řadí tento fotoaparát do vyšší třídy (také cenou…:)). Nalevo se nachází kruhový volič programových režimů, výklopný blesk s paticí pro nové systémové blesky Sony, tlačítko vyklápění blesku a tlačítko podsvícení stavového LCD. Na pravé straně je pak kruhový volič korekce expozice, programové tlačítko C a spoušť s hlavním vypínačem a ovladačem zoomu. Ergonomie si zatím zaslouží pochvalu. Zadní straně dominuje 3“ výklopný LCD, na levé straně tlačítko MENU, uprostřed el. hledáček s masivní gumovou očnicí a senzorem přiložení oka. Samozřejmostí je i dioptrická korekce. Vedle něj je tlačítko záznamu videa a kruhový volič pro nastavování funkcí. Směrem dolů tu pak najdeme tlačítko AEL (zámek expozice) spojené se zoomem při prohlížení fotografií a přehrávání. Tlačítko Fn snad netřeba ani představovat, je to vstup do nabídky funkcí zobrazených na hlavním LCD. Stejně tak pod ním tradiční kruhový čtyřsměrný volič s potvrzovacím tlačítkem uprostřed a dalšími dvěma funkcemi ovládanými otáčivým pohybem vlevo nebo vpravo. Výčet ovládacích prvků zakončují tlačítka přepínání záznam/přehrávání a tlačítko koše. Na levé straně jsou dvě masivní gumová dvířka zakrývající 3,5mm konektorem mikro USB a mikro HDMI. Před nimi je vidět na přední straně pod objektivem umístěný volič ostření. Pravá strana přístroje už obsahuje pouze dvířka ukrývající slot pro paměťovou kartu SD nebo MS. Stativový kovový závit umístěný v ose objektivu na spodní straně fotopřístroje je samozřejmostí stejně jako dvířka ukrývající baterii. Potud chvála.

Přední straně dominuje vestavěný zoom objektiv s rozsahem ohniska (přepočteno na 35mm) 24–200mm se světelností 2,8 v celém rozsahu což dokládá svojí mohutností. Objektiv má dvě konstrukční vlastnosti, které někomu mohou a někomu nemusí vyhovovat. Já osobně se bohužel přiklonil k té druhé skupině. Ačkoliv je objektiv mohutný a s místem pro široký ovládací prstenec nemá problém, výrobce přesto (dle mého názoru naprosto zbytečně) zvolil místo ručního zoomu zoom motorový, který je poněkud pomalý a navíc (alespoň u testovaného kusu) reagoval pouze v okamžiku, kdy byl v režimu snímání – „připraven pro expozici“ což znamenalo, že jsem musel minimálně jednou namáčkou spoušť. Tím sám sebe degraduje pro rychlou a přesnou reakci a nastavení potřebného ohniska. Pokud se fotoaparát snaží být ve vyšší třídě kompaktů, na což svojí kvalitou výstupu rozhodně má, tak by nastavení zoomu mělo být rozhodně lepší. Druhou, řekněme novinkou, je, že clonu nastavujete tak, jako se kdysi nastavovala na starých objektivech a to samostatným prstencem na objektivu. Je to sice retro a možná i „cool“ ale zrovna praktické mi to dnes nepřipadá. Clonový kroužek je plynulý, bez zarážek, takže si clonu můžete v poslední chvíli „posunout“ jinam než jste chtěli. Navíc vroubkování pouze na bocích prstence je sice zajímavé, ale předpokládá to pouze jednu polohu pro úchop clonového kroužku a to rukou zespodu. Výrobce si ale neuvědomil, že kromě skupiny fotografů, která ovládá prstence na objektivu úchopem zespodu, je i skupina fotografů, která je zvyklá uchopit kroužky na objektivu zleva. Tak se prsty dostanou na horní část a spodní část prstence, kde vroubkování není, a je problém vůbec rozpoznat jestli držíte správný prstenec, protože je průměrem stejný jako ostatní. Jsem možná zbytečně kritický, ale jsou to mnohaleté zkušenosti s fotoaparáty od 80.let minulého století.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Feanor
    Feanor
    21.03.2014 21:23

    Děkuji autorovi za zajímavou recenzi.

    Oceňuji hlavně jeho osobní názory a také výtky k foťáku (prstenec clony, pomalost motorového zoomu, chybějící antireflexní vrstva lcd atd.)
    Osobně oceňuji že výrobce ponechal snímač v poměru stran 3:2 (ač by poměr 4:3 byl z hlediska designu objektivu méně náročný). Co jsem tak hledal na netu, tak snímač zřejmě nemá low-pass filtr.
    Světelnost 2.8 v celém rozsahu takto "dlouhého" zoomu je fantastická.
    Tělo je utěsněné proti prachu a vlhkosti, což může být pro mnoho fotografů-cestovatelů conditio sine qua non.
    Cena je podle mě přestřelená.

    Podle mě je Sony v současnosti nejvíce inovativním výrobcem foťáků na světě (což říkám jako uživatel zrcadlovek Canon). Ať už vezmeme foťáky s (kontroverzní) technologií polopropustného zrcátka, přes fullframe "kompakt" Sony RX1 s objektivem 35/2, nedávno uvedené fullframy s výměnnými objektivy A7(R) až po foťáky s jednopalcovým snímačem RX100 a nyní tedy ultrazoom RX10.

    PS autorovi:
    fajn fotka zamrzlého Konventského rybníka :-)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    22.03.2014 18:36

    díky

  • MarMk
    MarMk
    03.05.2014 14:04

    Slusna recenze, jako nekolikamesicni vlastnik tohoto skveleho fotoaparatu ale nemohu s nekterymi zavery souhlasit a nektere zavery neodpovidaji tomu, kam je tento model mireny a pouhe srovnani bud s kompakty (cena) nebo se zrcadlovkami (provedeni) proste nemuze obstat, IMHO nejlepe vystihlo tento fotoaparat DPREVIEW, ktere ho oznacilo jako "Nejlepsi z obou svetu"...

    Rozumim tomu, ze pri recenzich neni dost prostoru zjistit veskere detaily a kazdy pristroj neni mozne testovat dlouhodobe, ale zrovna takovou vymazlenost, jako variabilni prepinac krouzku clony, ktery umoznuje prepinat plynulou regulaci pro zmenu hloubky ostrosti pri videu (bez cvakani) na cvakani pro zmenu clony pri foceni bez sledovani hodnoty mi pripada naprosto neprehlednutelne (na to ze je to v recenzi dvakrat zderazneno) ;-)

    Tento fotoaparat je presne to, co neni ani kompakt ani zrcadlovka, proste "Vse v jednom" se skvelym objektivem, rychlym AF, pevnou svetelnosti v sirokem i tele rezimu, vstupem i vystupem audia, nekomprimovanym video vystupem, podporou zebry, integrovanym ND filtrem apod.

    Cetl jsem rozhovor s manazerem SONY, kde vysvetloval, ze rada RX je presne o tom, udelat State-Of-Art produkt na hranici soucasnych technickych moznosti, kde nebudou oje*avat kvalitu na ukor ceny - urcite by se dalo horcikove telo udelat plastove, zrusit vystup videa ci audia, zhorsit svetelnost aby byla optika lehci a levnejsi apod., ale v tomto segmentu ma SONY modely H400 a HX400, toto je rada RX.

    Rychlost zoomu je IMHO relativni, je nesmysl chtit parametry z objektivu vyrazne drazsich nez je ten v RX10, navic takovy objektiv ani neexistuje a pokud bychom do rychlosti zapocitavali vymenu objektivu u zrcadlovky, tak je RX10 rychlejsi.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    07.05.2014 20:43

    ať chceme nebo nechceme, je to kompaktní fotoaparát, stylu vše v jednom, i když s velikostí zrcadlovky (nevím jestli to je výhoda, pro mne osobně ne) a hlavně s cenou středně drahé zrcadlovky. Na druhou stranu je tu špičkový výstup rovnocenný se zrcadlovkou. Nepotřebuji "cvakací clonu", ale zoubkování jen po stranách clonového kroužku a zbytek hladký mě osobně hodně vadilo, zvláště když u takto velkého těla je úchop levou rukou za objektiv vždy orientovaný ve smyslu nahoře a dole, a ne nalevo a napravo.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (9)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram