Test fotoaparátu Sony RX10

V dnešním testu se podíváme na tak trochu jiný kompakt, řekl bych kompakt pro náročné. Sony není jediný výrobce, který podobný kompaktní fotoaparát představil, nedávno jsem testoval podobný model od Olympusu - Stylus 1, kompakt s pevnou světelností 2,8 v celém rozsahu, kterou má i dnešní testovaný fotoaparát od Sony s názvem RX-10. Z názvu je patrné, že patří do vyšší třídy Sony kompaktů, jako RX1 a RX100. Podívejme se na něj podrobněji.

Čip, ISO a objektiv

Snímacím prvkem je senzor CMOS Exmor® R typu 1“ s rozlišením 20,2MPix (5472×3648 pixelů). Velikost čipu je 13,2×8,8 mm. Poměr stran je 3:2, ale lze přepnout na 16:9 (rozlišení 5472×3080 pixelů), a 4:3 (rozlišení 4864×3648 pixelů) případně využít funkce panorama, kde nejširší snímek má 12416×1856 pixelů. Přístroj používá Steady Shot optickou stabilizaci. Procesor pro zpracování je nový Bionz X o kterém výrobce píše: “Obrazový procesor BIONZ X fotoaparátu umožňuje vysokorychlostní a vysoce přesné zpracování informací přicházejících ze snímače CMOS. Obrazový procesor umožňuje fotoaparátu poskytnout vysoký rozsah ISO – až ISO 25600, takže dokážete zachytit neuvěřitelné detaily i při nejvyšším nastavení citlivosti.“. Tak mu budeme věřit :). Citlivost čipu lze nastavit v rozsahu 80 až 12800 ISO (v režimu rozšíření s nastavením na vícenásobné ISO až do 25600 ISO). V následujících ukázkách vidíte, jak se hodnota ISO projeví na šumu.

ISO den z RAW ISO den z JPG
ISO noc z RAW ISO noc z JPG

Co k tomu říci. Prostě fajn. Šum narůstá pomalu a i v nejvyšších ISO je fotka fotkou a ne směsicí fleků. Ani barevnost nijak výrazně neubývá i když fotky z nejvyššího ISO budou hlavně asi použitelné víceméně pro web, výsledek mne příjemně překvapil. U RAWu je situace stejná, možná o chlup lepší protože nedochází k slévání drobných detailů jako u nejvyšších ISO z JPG formátu. Obdobná situace je i u nočního snímku. V následující ukázce vidíte porovnání ISO 80 a ISO 10000 u fotografie o rozměru 1500×1000, která stačí pro všechny potřeby webové prezentace, a plně by stačila i pro malé fotky 10×15cm. Myslím že rozdíl je minimální, zvláště u noční fotografie. Fotografie zároveň slouží jako porovnání k předcházejícím výřezům, aby bylo patrné, že šum ve velikosti 1:1 není opravdu potřeba řešit. Poslední ukázka je z redukovaného ISO, vzniklé z rychlé sekvence 4–6 snímků a sečtené dohromady a uložené jako jeden soubor. Výsledný snímek je vždy ostrý a snímek netrpí „víceobrazem“ u pohybujících se předmětů. Funkce u fotoaparátů Sony již známá, netřeba více popisovat. Snad jen opětovné povzdychnutí, že tato funkce pracuje pouze s JPG a ne s RAW formátem.

ISO 80 a 10000 ve dne ISO 80 a 10000 v noci
Redukované iso

Protože má fotoaparát vestavěný zoom objektiv Carl Zeiss®Vario-Sonnar® T* s rozsahem 24–200mm ( pro megalomany tu máme ještě 4× digitální zoom) a minimální clonou 2,8 v celém rozsahu, podíváme se krátce na jeho schopnosti. Objektiv obsahuje 4 asférické členy, jeden z ED skla a jeho pohon zajišťuje SSM ultrazvukový motor. Začneme základními pohledy na rozsah zoomu + digitální zoom

Ohnisko 24mm Ohnisko 200mm
Ohnisko 200mm + 2x digi zoom Ohnisko 200mm + 4x digi zoom

Jak je vidět ještě i 2× digitální zoom má řekněme své možnosti použití, kdežto 4× je již o degradaci kvalitní kresby. Následují tabulka ukazuje jak se mění bokeh při různém nastavené clony ze stejného místa.

Clona 2,8 Clona 6,3
Clona 8 Clona 16

A poslední ukázka je pro porovnání, jaký vliv má velikost clony na kvalitu kresby. Výřezy jsou z levého rohu a středu fotografie. První z ohniska 24mm a druhý z ohniska 200mm.

Ohnisko 24mm Ohnisko 200mm

U ohniska 24mm je při plné otevřené cloně 2,8 patrné lehké změkčení kresby v rohu, které zmizí u clony 3,5. U středu snímku rozdíl není. Osobně si myslím že ani na velké fotografii formátu 30×45cm by nebyl patrný rozdíl mezi 2,8 a třeba clony 8. Od clony 10 je však patrná degradace, která u clony 14 a 16 již vykazuje výrazné slévání detailů. Tato degradace je stejná i u středu snímku. Při nejdelším ohnisku 200mm a nejmenší cloně 2,8 je pocitově možná nižší kontrast, ale jen velmi jemně. Od clony 3,2 je kontrast již stejný a k degradaci a slévání kresby dochází opět od clony 10, kdy u posledních dvou clon 14 a 16 je již poměrně výrazná. To však vidíme u výřezů 1:1, osobně si myslím že rozdíl není patrný u fotografií do formátu 20×30cm. V plném rozlišení má RAW i JPG snímek 5472×3648px, což stačí na fotografii 45×30 cm v rozlišení 300dpi, či 70×50 cm při 200 dpi. To je samozřejmě teoretický výpočet, a z takového rozlišení se dají udělat fotky daleko větších rozměrů. Kvalita JPG je rozdělena na 3 úrovně komprese a barevný prostor lze volit mezi sRGB a AdobeRGB. Kromě JPG lze ještě použít RAW nebo kombinaci.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Feanor
    Feanor
    21.03.2014 21:23

    Děkuji autorovi za zajímavou recenzi.

    Oceňuji hlavně jeho osobní názory a také výtky k foťáku (prstenec clony, pomalost motorového zoomu, chybějící antireflexní vrstva lcd atd.)
    Osobně oceňuji že výrobce ponechal snímač v poměru stran 3:2 (ač by poměr 4:3 byl z hlediska designu objektivu méně náročný). Co jsem tak hledal na netu, tak snímač zřejmě nemá low-pass filtr.
    Světelnost 2.8 v celém rozsahu takto "dlouhého" zoomu je fantastická.
    Tělo je utěsněné proti prachu a vlhkosti, což může být pro mnoho fotografů-cestovatelů conditio sine qua non.
    Cena je podle mě přestřelená.

    Podle mě je Sony v současnosti nejvíce inovativním výrobcem foťáků na světě (což říkám jako uživatel zrcadlovek Canon). Ať už vezmeme foťáky s (kontroverzní) technologií polopropustného zrcátka, přes fullframe "kompakt" Sony RX1 s objektivem 35/2, nedávno uvedené fullframy s výměnnými objektivy A7(R) až po foťáky s jednopalcovým snímačem RX100 a nyní tedy ultrazoom RX10.

    PS autorovi:
    fajn fotka zamrzlého Konventského rybníka :-)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    22.03.2014 18:36

    díky

  • MarMk
    MarMk
    03.05.2014 14:04

    Slusna recenze, jako nekolikamesicni vlastnik tohoto skveleho fotoaparatu ale nemohu s nekterymi zavery souhlasit a nektere zavery neodpovidaji tomu, kam je tento model mireny a pouhe srovnani bud s kompakty (cena) nebo se zrcadlovkami (provedeni) proste nemuze obstat, IMHO nejlepe vystihlo tento fotoaparat DPREVIEW, ktere ho oznacilo jako "Nejlepsi z obou svetu"...

    Rozumim tomu, ze pri recenzich neni dost prostoru zjistit veskere detaily a kazdy pristroj neni mozne testovat dlouhodobe, ale zrovna takovou vymazlenost, jako variabilni prepinac krouzku clony, ktery umoznuje prepinat plynulou regulaci pro zmenu hloubky ostrosti pri videu (bez cvakani) na cvakani pro zmenu clony pri foceni bez sledovani hodnoty mi pripada naprosto neprehlednutelne (na to ze je to v recenzi dvakrat zderazneno) ;-)

    Tento fotoaparat je presne to, co neni ani kompakt ani zrcadlovka, proste "Vse v jednom" se skvelym objektivem, rychlym AF, pevnou svetelnosti v sirokem i tele rezimu, vstupem i vystupem audia, nekomprimovanym video vystupem, podporou zebry, integrovanym ND filtrem apod.

    Cetl jsem rozhovor s manazerem SONY, kde vysvetloval, ze rada RX je presne o tom, udelat State-Of-Art produkt na hranici soucasnych technickych moznosti, kde nebudou oje*avat kvalitu na ukor ceny - urcite by se dalo horcikove telo udelat plastove, zrusit vystup videa ci audia, zhorsit svetelnost aby byla optika lehci a levnejsi apod., ale v tomto segmentu ma SONY modely H400 a HX400, toto je rada RX.

    Rychlost zoomu je IMHO relativni, je nesmysl chtit parametry z objektivu vyrazne drazsich nez je ten v RX10, navic takovy objektiv ani neexistuje a pokud bychom do rychlosti zapocitavali vymenu objektivu u zrcadlovky, tak je RX10 rychlejsi.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    07.05.2014 20:43

    ať chceme nebo nechceme, je to kompaktní fotoaparát, stylu vše v jednom, i když s velikostí zrcadlovky (nevím jestli to je výhoda, pro mne osobně ne) a hlavně s cenou středně drahé zrcadlovky. Na druhou stranu je tu špičkový výstup rovnocenný se zrcadlovkou. Nepotřebuji "cvakací clonu", ale zoubkování jen po stranách clonového kroužku a zbytek hladký mě osobně hodně vadilo, zvláště když u takto velkého těla je úchop levou rukou za objektiv vždy orientovaný ve smyslu nahoře a dole, a ne nalevo a napravo.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (9)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram