Jak fotografovat jídlo
Fotografování jídla, tedy surovin, hotových pokrmů a nápojů je poměrně složitou a náročnou fotografickou disciplinou, vyžadující určité znalosti v oboru gastronomie, dobrou fotografickou výbavu a zkušenosti s nasvícením scény. Dobrá fotografie jídla by měla vzbuzovat nejen vizuální informaci, ale také působit na chuťové buňky diváka. V článku najdete užitečné rady.
Plátky masa, ploché knedlíky a vše zalito jednobarevnou omáčkou, příkladem svíčková omáčka. Na talíř vždy dávejte malé porce, ozdobte něčím co je barevně kontrastní a pomocí ostrého protisvětla zdůrazněte, modelujte prostor. Boční nebo zadní kontrastní světlo vytvoří plasticitu.
Fotograf jídla by měl kromě dokonalého zvládnutí své techniky také něco vědět o správném stolování, znát rozvržení doplňků na jídelním stole, vědět jaké pití k určitému jídlu patří a v jakém skle se podává.
Fotografujete-li prostřený stůl s celkovým záběrem na pokrm, maso by mělo být vždy na pravé straně talíře a nebo v dolní části, příbory na správné straně, pivo s pěnou a víno správné barvy. Jestliže vám u piva padá pěna a nemáte v další sklenici náhradu, pomůže vám elektrický ohříváček a nebo hrst soli vhozená do půllitru. Červené víno je na fotografiích vždy velice tmavé, ředíme jej vodou.
Tepelně upravený pokrm, hlavně pečený či grilovaný rychle mění svůj vzhled a často se stává, že při delším fotografování se již ztrácí lesky na povrchu. Vysokého lesku dosáhneme dodatečným potřením pečené části štetečkem namočeným v olivovém oleji a nebo glycerinu. Olej se na rozdíl od glycerinu do jídla rychleji vpíjí. Naopak příliš vysoké lesky hlavně na zeleninových oblohách se mohou eliminovat přestříknutím matným lakem.
Současná gastronomická fotografie využívá ve velké míře práci s hloubkou ostrosti. Velice často můžeme vidět snímek kde je dokonale ostrá pouze ta pověstná třešinka na dortu a zbytek fotografie je v optické neostrosti. Bez dokonalého, vysoce světelného objektivu takovou fotografii nemůžete zhotovit. Je ale pravda, že podobné efekty dosáhnete v grafickém editoru.
U fotografování moučníků se šlehačkou, zmrzlinových pohárů a podobných pokrmů se často setkáme s tím, že na teplejším povrchu šlehačka rychle řídne a stéká. Zcela bez problémů můžeme šlehačku nahradit holící pěnou, která má podobnou konsistenci i barvu a vydrží daleko delší dobu. Přidáním vhodného barviva můžeme vytvořit i „pěnu pařížskou apod.“
Barevnost, kvalitní naaranžování, osvětlení a správné expozice jsou základy pro fotografování jídla. Ale také ochota experimentovat, neustále zkoušet a chtít něco dokázat.
Fotografovat jídlo pod vedením Milana Šusty můžete na jeho workshopu Fotíme jídlo v ateliéru na Setkání fotografů v sobotu 8. března 2014. Zveme rovněž na workshop Jak fotografovat jídlo za přirozeného světla pod vedením profesionála Roberta Vano. Lákavé předkrmy a zákusky čerstvě připraví italský kuchař Michele Antonio Russo, součástí workshopu je i krátká ukázka přípravy předkrmu přímo na place.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.