Jak fotografovat jídlo

Fotografování jídla, tedy surovin, hotových pokrmů a nápojů je poměrně složitou a náročnou fotografickou disciplinou, vyžadující určité znalosti v oboru gastronomie, dobrou fotografickou výbavu a zkušenosti s nasvícením scény. Dobrá fotografie jídla by měla vzbuzovat nejen vizuální informaci, ale také působit na chuťové buňky diváka. V článku najdete užitečné rady.

Plátky masa, ploché knedlíky a vše zalito jednobarevnou omáčkou, příkladem svíčková omáčka. Na talíř vždy dávejte malé porce, ozdobte něčím co je barevně kontrastní a pomocí ostrého protisvětla zdůrazněte, modelujte prostor. Boční nebo zadní kontrastní světlo vytvoří plasticitu.

svíčková omáčka

Fotograf jídla by měl kromě dokonalého zvládnutí své techniky také něco vědět o správném stolování, znát rozvržení doplňků na jídelním stole, vědět jaké pití k určitému jídlu patří a v jakém skle se podává.

entré cote pečená kachna

Fotografujete-li prostřený stůl s celkovým záběrem na pokrm, maso by mělo být vždy na pravé straně talíře a nebo v dolní části, příbory na správné straně, pivo s pěnou a víno správné barvy. Jestliže vám u piva padá pěna a nemáte v další sklenici náhradu, pomůže vám elektrický ohříváček a nebo hrst soli vhozená do půllitru. Červené víno je na fotografiích vždy velice tmavé, ředíme jej vodou.

Tepelně upravený pokrm, hlavně pečený či grilovaný rychle mění svůj vzhled a často se stává, že při delším fotografování se již ztrácí lesky na povrchu. Vysokého lesku dosáhneme dodatečným potřením pečené části štetečkem namočeným v olivovém oleji a nebo glycerinu. Olej se na rozdíl od glycerinu do jídla rychleji vpíjí. Naopak příliš vysoké lesky hlavně na zeleninových oblohách se mohou eliminovat přestříknutím matným lakem.

máslová ryba s humrovou pěnou uzená žebra marinovaná

Současná gastronomická fotografie využívá ve velké míře práci s hloubkou ostrosti. Velice často můžeme vidět snímek kde je dokonale ostrá pouze ta pověstná třešinka na dortu a zbytek fotografie je v optické neostrosti. Bez dokonalého, vysoce světelného objektivu takovou fotografii nemůžete zhotovit. Je ale pravda, že podobné efekty dosáhnete v grafickém editoru.

mušle sv.Jakuba – celé ostré zmrzlina – částečná neostrost
jahodové knedlíky  torteliny s jehněčí šunkou

U fotografování moučníků se šlehačkou, zmrzlinových pohárů a podobných pokrmů se často setkáme s tím, že na teplejším povrchu šlehačka rychle řídne a stéká. Zcela bez problémů můžeme šlehačku nahradit holící pěnou, která má podobnou konsistenci i barvu a vydrží daleko delší dobu. Přidáním vhodného barviva můžeme vytvořit i „pěnu pařížskou apod.“

Barevnost, kvalitní naaranžování, osvětlení a správné expozice jsou základy pro fotografování jídla. Ale také ochota experimentovat, neustále zkoušet a chtít něco dokázat.

Fotografovat jídlo pod vedením Milana Šusty můžete na jeho workshopu Fotíme jídlo v ateliéru na Setkání fotografů v sobotu 8. března 2014. Zveme rovněž na workshop Jak fotografovat jídlo za přirozeného světla pod vedením profesionála Roberta Vano. Lákavé předkrmy a zákusky čerstvě připraví italský kuchař Michele Antonio Russo, součástí workshopu je i krátká ukázka přípravy předkrmu přímo na place.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

FotoAparát.cz - Instagram