Nová amatérská zrcadlovka s Nikon D3300 se od svého předchůdce D3200 na první pohled příliš neliší. I papírově jsou si oba modely velmi podobné. Rozdíly naleznete až při detailním pohledu a inovace jsou podobné jako u všech v poslední době představených Nikon DSLR.

Jak to fotí

Ukázkové snímky byly pořízeny, není-li uvedeno jinak, ve výchozím nastavení fotoaparátu (pouze kvalita JPG nastavena na nejvyšší – FINE). Redukce šumu byla (s výjimkou srovnání ISO) zapnuta. Všechny fotografie byly pořízeny objektivem AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II. Jedná se o nový objektiv do setu s D3300, o kterém se ještě zmíním dále. Softwarová korekce zkreslení objektivu byla vypnuta.

Nejprve obvyklé srovnání šumu při různých nastaveních citlivosti:

ISO 100 s redukcí šumu ISO 100 bez redukce šumu
ISO 1600 s redukcí šumu ISO 1600 bez redukce šumu
ISO 12800 s redukcí šumu ISO 12800 bez redukce šumu

Ukázkové snímky:

ISO 100, 1/250 s, F8.0, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 18.00 mm ISO 1600, 1/1000 s, F16, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 18.00 mm
ISO 100, 1/100 s, F5.0, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 18.00 mm ISO 100, 1/100 s, F5.0, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 18.00 mm
ISO 100, 1/250 s, F8.0, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 18.00 mm ISO 100, 1/125 s, F5.6, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 18.00 mm
ISO 100, 1/250 s, F8.0, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 18.00 mm ISO 100, 1/250 s, F8.0, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 55.00 mm
ISO 100, 1/320 s, F9.0, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 55.00 mm ISO 160, 1/80 s, F14, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 46.00 mm
ISO 100, 1/320 s, F9.0, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 55.00 mm ISO 12800, 1/1250 s, F18, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 18.00 mm
ISO 400, 1/500 s, F11, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 18.00 mm ISO 800, 1/800 s, F14, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 35.00 mm
ISO 1600, 1/100 s, F5.0, 18.00 - 55.00 mm f/3.5 - 5.6 na 18.00 mm

Při prohlížení fotografií, kdy jsem zkoumal hlavně vliv chybějícího vyhlazovacího filtru na vznik moaré (mimochodem moaré jsem nenašel), jsem si všimnul zajímavého jevu. Na fotografii zkrouceného stromku před červeno-bíle pruhovaným domem je stromek na bílém pozadí perfektně ostrý, ale na červeném se poměrně brutálně rozpatlává do okolí, a to při ISO 100. Může se jednat buď o nepovedenou implementaci komprese JPG, nebo o důsledek algoritmu odšumování, kdy fotoaparát detekoval strom na červeném pozadí jako jednolitou plochu a silně odšuměl/rozpatlal – ale při ISO 100 je to podezřelé. Každopádně od DSLR bych takovou chybu neočekával. Pro ukázku výřez z fotografie ukazující problematické mís­to:

Objektiv AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II

Za pozornost rozhodně stojí objektiv, který se bude v setu s D3300 prodávat, a který jsem k fotoaparátu na test dostal. Ve snaze o miniaturizaci má tento objektiv „parkovací“ zasunutou polohu a pro fotografování je třeba ho vysunout do pohotovostní. Podobný princip využil v minulosti třeba Olympus u objektivu pro PEN.

S hmotností 195g je objektiv o cca 70g lehčí a v zasunuté poloze je také o asi 2cm kratší než jeho předchůdce. Navíc je o několik milimetrů užší. Jinak jsou parametry shodné (alespoň papírově).

Na zoomovacím kroužku objektivu najdete tlačítko pojistky, pomocí které zaparkovaný objektiv uvolníte pro vysunutí (a také následně pro opětovné zaparkování). V zaparkované poloze je toto tlačítko ideálně pod palcem. Ostřicí kroužek objektivu se nachází až na tubusu, který se vysune při vysunutí objektivu do pohotovostní polohy. Při ostření se sice objektiv dále vysouvá, ale přední člen se neotáčí – není tedy problém s použitím polarizačního filtru. Jedinou drobnou nevýhodou je, že když objektiv parkujete a chcete, aby byl co nejkratší, musíte přepnout na manuální ostření, zasunout ostření, a teprve potom zajet se samotným objektivem. V zaparkované poloze je kroužek ostření schovaný v objektivu.

Konstrukční zajímavostí je také zoomování. Jeho průběh je v celém rozsahu plynulý, ale na posledních několika stupních otočení kroužku na širokém konci se už ohnisko nemění. Prostě 18mm je dříve než je namalováno na stupnici a objektiv má vůli před přechodem do parkovací polohy.

Pro porovnání optické kvality nového objektivu s předchůdcem jsem bohužel neměl ani podmínky, ani starší model. Myslím ale, že ukázkové fotky v tomto testu vypoví více než grafy. Na to, že se jedná o seťák, a na to, že je malý a lehký, jsou výsledky obstojné. Samozřejmě se jedná o levný základní zoom a tak musíte počítat s horší ostrostí v rozích záběru na širokém ohnisku, aberací, a také se soudkovitostí (tu by měla ale ve většině případů obstojně zkorigovat softwarová korekce v D3300). Ovšem na to, že musí objektiv vykreslit 24mpix fotografii, to není vůbec špatné.


Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších zrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze zrcadlovek.

Nikon D3300 lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram