Zpracování tématu: "Poezie obyčejné ulice"

Prosincové téma oblíbeného seriálu "Okem profesionála" mělo název "Poezie obyčejné ulice". Tentokrát na náš redakční stůl snesla pěkná hromádka zajímavých fotografií. V článku najdete jejich zhodnocení od profesionálního fotografa Milana Šusty.

Pruhovaná

Tuto fotografii s názvem „Pruhovaná“ zařazuji jako učebnicovou ukázku dvou základních kompozičních principů. Za prvé principu rytmu a za druhé lineárního řešení obrazu. Vodorovné linie schodů korespondují s liniemi na oblečení modelu, rytmické střídání světlých a tmavých tónu vyplňuje větší část fotografie. Linie zábradlí u schodiště nás vedou k modelu, který je vhodně osvícen protisvětlem.

Za dobrou street photography považuji i tento snímek.

Na snímku je vidět, že vznikl za ztížených světelných podmínek, které ovšem autorovi velice pomohly. Spěchající postavu se podařilo pomocí hloubky ostrosti a správně zvoleným expozičním časem izolovat od okolního davu. K tomu pomohl i opačný pohyb proti ostatním osobám. Výrazně světlejší rekvizity proti oblečení hlavní postavy, světlejší obličej a upřený pohled upoutávají dokonale pozornost. Převod do černobílé stupnice je pro tuto fotografii určitě správný.

Některé z vašich fotografií patří již do kategorie experimentů nebo téměř počítačové grafiky. Na tuto tvorbu jsou rozdílné názory od úplného zavržení až po velice kladné ohlasy. Myslím, že jestliže mi moderní technologie a využití grafických editorů umožní s fotografií dále pracovat, tak toho mohu využít. Vždyť přece v samotných začátcích fotografie někteří autoři chtěli, aby snímky vypadaly jako malované obrazy. Tento směr, pictorialismus, trval téměř osmdesát let. Moderní technologie nám umožňuje něco podobného, čistá fotografie se změní.

Na závěr jsem nechal fotografii, kterou navrhuji na vítěznou.

Živé sochy

Snímek splňuje nejen zadání, téma, ale i všechny prvky záznamu pouliční události. Tři základní prvky, stojící postava, sedící artista a ruka s fotoaparátem vytváří svým postavením v úhlopříčce silný dojem prostoru. Dvojrozměrná fotografie dostává třetí rozměr, hloubku. Vzájemné postavení všech prvků je logické, dějově i výtvarně. Ruka s fotopřístrojem, na jehož displeji je celá scéna, vyjadřuje aktivitu. Model v pozadí s odvrácenou tváří zase nezájem o to, co se kolem děje. Sedící postava, což je pravděpodobně hlavní motiv zájmu fotografujících, je mírně mimo středovou kompozici, ale přesto v místě hlavní pozornosti. Proostřená celá plocha snímku nepreferuje určitou část, nechává na divákovi možnost volby a výběru.

Milan Šusta

Téma na leden 2014

Fotografie do tématu na leden 2014 „Luminografie“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Luminografie“ můžete posílat do 31. ledna 2014, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Robert Kujan
    Robert Kujan
    15.01.2014 09:47

    A ještě k vítězné fotografii... stojící postava v pozadí se tam spíš připletla a více ruší než cokoliv jiného. Technická kvalita (postprocessing) je fakt zoufalá. Prakticky nijak mne to nezaujme. Jestli bych mohl volit fotografii já, tak mi jistě kdejaký motocyklista dá za pravdu, že tématické zadání krásně vystihuje snímek předposlední. Možná právě proto, že to není tak přímočaře to první, co každého napadne na dané téma (streetfoto), ale přitom je námět tak geniálně trefný. Technické zpracování je také zdařilé ve všech ohledech včetně postprocessingu, pro mne jasný vítěz.

  • Raul Zelený
    Raul Zelený
    15.01.2014 10:58

    Jsem jen prostý venkovan z města 300 000 obyvateli. Proto se má představa OBYČEJNÉ ulice může lišit od představy Newyorčana. Např. vítězná fotka mou představu OBYČEJNÉ ulice nesplňuje (úhlem záběru se mi líbí). Je na ní zřejmě James Street v centru Londýna. Viděli jste někdy někdo živou sochu na nějaké OBYČEJNÉ ulici? Já pouze na hlavních třídách a hlavních turistických trasách. Nebo ta fotka třetí odspoda na této stránce. Je na ní bazilika Sacre-Coeur. Zkuste říct nějakému Francouzi (kteří jsou proslulí silným patriotismem), že se jedná o obyčejnou ulici s obyčejnou kapličkou. Výsledek by mě docela zajímal (počet stehů nemusíte udávat přesně, stačí zaokrouhlit na desítky). A do třetice ta fotka, o níž píše Lida Lida. Vždyť je na ní Staroměstské náměstí. Pro mě je to snad ta nejméně OBYČEJNÁ ulice v celé republice. Jasně, že i neobyčejnou ulici lze vyfotit tak, aby vypadala obyčejně. Ale ne tehdy, když se na ní odehrává performance, která se na OBYČEJNÉ ulici NIKDY konat nebude. Pro mě je to podobně nepochopitelné, jako kdyby se tématu "Portrét OBYČEJNÉHO člověka" účastnily fotky Davida Camerona, Nicolase Sarkozyho a Miloše Zemana.

  • rulisa
    rulisa
    15.01.2014 11:58

    Viz Raul Zelený a ostatní přede mnou.
    Vítězná fotka mi přijde jako naprosto nejmíň zajímavý tuctový turistický cvak, stejně jako vychvalovaná "Street show pro všechny".

    Plus:
    Nechápu výtku o chybějící retuši u této fotografie: http://www.fotoaparat.cz/image/41194.
    Nepletu-li se, je to sníh. Pak prosím o přesnou specifikaci k retušivhodných vloček, nejlépe v mikrometrech.

    Osobně se mi v rámci tématu a kladů, jež zdůraznil sám autor článku, nejvíc líbí fotka fotbalisty na sloupu (byť úpravu bych mohla jemnější) a pruhované slečny na schodech.

  • rulisa
    rulisa
    15.01.2014 12:07

    Ale je fakt, že ten fotbalista taky není zrovna moc z obyčejné ulice. :-))

  • Jan Votava
    Jan Votava
    22.01.2014 21:57

    Díky, že fotbalista a motocyklista zaujal, přinejmenším někoho. :) Schody před Sacre Coeur sice možná nejsou "obyčejná" ulice, ale dramatický a zajímavý moment ze života okolo nás, snad ano. Tak jsem pochopil zadání já.

    Z ostatních podle mě velmi dobrá fotka bezdomovce (i když mi v ní trochu chybí nějaký příběh) a pruhovaná. Kdyby vítězná měla trochu lepší výřez, zpracování a postrádala toho kolemjdoucího mohla být vítězná i pro mě.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (7)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram