Jokulsárlón, Island: fotografování ledovců

Laguna Jokulsárlón na Islandu je jedním z nejlépe přístupných míst, kde lze fotografovat tající ledovce. Pokaždé zde objevíte něco nového. Prostě nekonečný příběh fotografování krajiny.

Laguna Jokulsárlón na Islandu je jedním z nejlépe přístupných míst, kde lze fotografovat tající ledovce. Je to ráj fotografů i filmařů. Poznáte zde různé typy ledu. Vše je v neustálém pohybu. Světlo, příliv a odliv mění rozmístění ledových bloků v laguně a na černých plážích ze sopečného popela. Pokaždé zde objevíte něco nového. Prostě nekonečný příběh fotografování krajiny.

Jokulsárlón je ledovcové jezero vzniklé v důsledku ústupu ledovce Breithamerkurjokull v jihovýchodní části Islandu. Breithamerkurjokull je okrajovým polem největšího evropského ledovce Vatnajokull. V nedávné geologické minulosti tekl ledovec přímo do moře. V roce 1900 byl podle záznamů vzdálen od moře asi 1km. V důsledku oteplování klimatu se plocha jezera od roku 1970 zvětšila čtyřikrát. V roce 1975 zabíralo jezero plochu 8km2, dnes je to již 18km2. Okraj leží jen asi jeden a půl kilometru od břehu Severního ledového oceánu, se kterým je propojeno ledovcovou říčkou. Ledové splazy pomalu postupují k moři z obrovského ledového dómu, který stoupá nad jezero až do výšky kolem 900 metrů nad mořem.

Laguna Jokulsárlón má ideální polohu u hlavní islandské okružní silnice. Do hlavního města Reykjavíku je to sem asi 260km. V létě sem přijíždějí zástupy turistů. Kouzlo tohoto místa proto vychutnáte hlavně na podzim, kdy už je zde klid. Vězte, že známé scény z bondovek „A View to a Kill“ a „Die Another Day“ byly natočeny právě zde. Laguna díky slané vodě proudící z moře, nezamrzá. Stalo se to pouze jednou, a to při natáčení zmíněné bondovky.

Přiložené fotografie jsme pořídili na Fotoexpedicích Island 4×4 s FotoInstitut.cz.

Panorama laguny Jokulsárlón, Island

Canon EOS 5D Mark II, objektiv Canon EF 24–70mm/2,8
Clona f 7,1, čas 1/125s, ISO 800
FotoExpedice Island 4×4 s Fotoinstitut.cz, září 2011

Počasí za moc nestálo. Celé odpoledne byly těžké mraky. Někteří členové expedice již chtěli být v teple, ale několik nezmarů stále fotografovalo. A pak se stal tenhle zázrak. Nebe těsně před západem Slunce roztrhlo. Najednou už chlad nikomu nevadil. Ze snímku z vrchu morény vidíte celou lagunu Jokulsárlón.
Zatímco já jsem v rychle měnícím se světle sekal panoramata, Helena poctivě hledala motivy na hladině jezera.

 laguna Jokulsárlón, Island

Canon EOS 5D, objektiv Canon EF 24–70mm/2,8
Ohnisková vzdálenost 30mm, clona f 16, čas 2s, ISO 100
Přechodový filtr pro prodloužení času a „vyhlazenou“ hladinu
FotoExpedice Island 4×4 s Fotoinstitut.cz, září 2011

Ledovce se v zimním období zvětšují. Sníh se postupně přemění na led. Ten však zpočátku obsahuje hodně vzduchu a díky tomu má bílou barvu. Postupně se dostává do spodních vrstev. V důsledku tlaku a částečně i pohybu dochází k vytěsnění vzduchu. Led pak získá tuto atraktivní modrou barvu, která je důsledkem absorpce světla na pravidelných krystalech vody.
Pro fotografování tzv. tisíciletého modrého ledu je vhodné počasí, kdy je částečně zataženo a bezvětří. Pak můžete pozorovat krásné odrazy ledových ker v klidné vodní hladině.

Modrý led I, Jokulsárlón, Island

Canon EOS 5D Mark II, objektiv Canon EF 24–70mm/2,8
Ohnisková vzdálenost 55mm, clona f 10, čas 1/10s, ISO 100
FotoExpedice Island 4×4 s Fotoinstitut.cz, září 2011

Canon EOS 6D, objektiv Canon EF 70–200mm/2,8 IS USM
Ohnisková vzdálenost 100mm, clona f 22, čas 8s, ISO 160
Delší expoziční časy vyhladí neklidnou vodní hladinu.
FotoExpedice Island 4×4 s Fotoinstitut.cz, září 2013
Kusy ledu se pohybují po hladině jezera v důsledku přílivů a odlivů a vlastní hmotnosti. Jsou hříčkou gravitace. Ne vždy budeme mít štěstí, aby byly dostatečně blízkou od břehu, abyste mohli použít širší ohnisko, které dodá snímku trochu hloubku.

V ledu laguny Jokulsárlón je zapsáno i kus nedávné geologické minulosti. Mezi kusy ledu tak najednou najdete blok zasypaný sopečným popelem, který svědčí o nedávném výbuchu některé z okolních sopek.

Canon EOS 5D, Mark II, objektiv Canon EF 24–70mm/2,8 IS USM
Ohnisková vzdálenost 70mm, clona f 10, čas 1/10s, ISO 100
FotoExpedice Island 4×4 s Fotoinstitut.cz, srpen 2009

Ledové kry ukazují nad hladinou pouze 10–20% z celého kusu odlomeného ledovce, jeho větší část je schována pod vodou. Kry pak za odlivu putují ledovcovou říčkou z jezera pryč směrem do moře. Ne všem se však podaří uniknout na volné moře, prudký příliv je často vyhodí na černé pláže tvořené sopečným popelem. Na tmavém pozadí pak vypadají jako kusy skla v celé své velikosti.

Černé pláže I, Jokulsárlón, Island

Canon EOS 6D, objektiv Canon EF 24–70mm/2,8 USM
Ohnisková vzdálenost 24mm, clona f 16, čas 1/60s, ISO 320
FotoExpedice Island 4×4 s Fotoinstitut.cz, září 2013

Černé pláže I černobíle, Jokulsárlón, Island

Canon EOS 6D, objektiv Canon EF 24–70mm/2,8 USM
Ohnisková vzdálenost 24mm, clona f 16, čas 1/60s, ISO 320
Černobílé provedení zvýrazní světlo, tvary, struktury
FotoExpedice Island 4×4 s Fotoinstitut.cz, září 2013

Černé pláže II, Jokulsárlón, Island

Canon EOS 6D, objektiv Canon EF 16–35mm/2,8 USM
Ohnisková vzdálenost 21mm, clona f 11, čas 1/500s, ISO 160
FotoExpedice Island 4×4 s Fotoinstitut.cz, září 2013
 

Černé pláže I černobíle, Jokulsárlón, Island

Canon EOS 6D, objektiv Canon EF 16–35mm/2,8 USM
ohnisková vzdálenost 16mm, clona f 11, čas 1/500s, ISO 160
A ještě s měřítkem
FotoExpedice Island 4×4 s Fotoinstitut.cz, září 2013

K laguně Jokulsárlón se určitě vrátíme na tradiční podzimní fotoexpedici Fotoinstitutu.cz. Třeba se nám konečně podaří zachytit i polární záře odražené v klidné vodě laguny.

Fotografie v tištěné podobě z FotoExpedice Island 4×4 můžete vidět na pravidelné výstavě v Centru FotoŠkoda v Praze, tentokrát 6.-18.1.2014.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram