Test kvality obrazu Canon 5D Mark III vs. Nikon D800

Marketingová oddělení stále přemýšlejí jak na nás fotografy. Nikon v případě D800 hovoří o středoformátu díky nejvyššímu rozlišení ve své třídě 36,3 MPix. Canon zase o cestě za tmou kde prodává potlačení obrazového šumu při vysokých hodnotách ISO. Otestoval jsem chování senzorů Nikon D800 a Canon 5D Mark III na silně kontrastní scéně. Zároveň předkládám i můj názor, kde jsou výhody a nevýhody rozdílných přístupů Canonu a Nikonu k rozlišení.

Se středoformátovým fotoaparátem Pentax 645N a filmem Fujichrome Provia ISO 100 jsem na domácím filmovém skeneru Minolta Dimage PRO ztrácel kus kvality zaznamenané v krystalcích solí stříbra ve filmové emulzi. Utěšoval jsem se, že však v emulzi krystalků stříbra je vše s ještě více detaily. U velkých zvětšenin krajiny je určitě podrobnosti ve strukturách důležité. Divák je často pozoruje zblízka i když asi spíše ze zvědavosti.

V digitální době je to ve skutečnosti dost podobné. Archivuji RAW převedený na DNG a to i u snímků, které ve skutečnosti asi nikdy nepoužiji pro tisk. Jenže tohle nikdy nevíte. Svět kolem nás se mění hrozně rychle a u mnoha fotografií je to jako s vínem. Proto si myslím, že archivovat snímky v maximální kvalitě, kterou můj fotoaparát nabízí, dává smysl. Může se totiž stát, že se z nějakého důvodu rozhodnete změnit původní výřez snímku, a pak se každý pixel bude hodit.

Digitální fotoaparát má místo filmu a chemie senzor a elektroniku. Proto je vliv těla fotoaparátu na kvalitu obrazu proti fotoaparátu na film mnohem větší. Přesto však pořád pokud chcete udělat opravdu velkou zvětšeninu platí:

1.místo: co nejpevnější stativ
2.místo: kresba objektivu
3.místo: tělo fotoaparátu

Stále na workshopech vidím smrtící kombinace. Špičková těla jako Nikon D600 či Canon 6D a podobně. Pak ale dojdou peníze, takže se jde do Sigmy, neboť je levnější (pozn. některé objektivy jsou hlavně po stránce optiky dobré) a vrcholí to levným stativem za 1000 Kč většinou od Hamy, který pak při fotografování na šumavské Vydře přivede majitele k infarktu, takže se stane věcí na jedno použití nebo dárkem z pomsty.

Test obrazu Canon 5D Mark III vs. Nikon D800

Jako testovací objekt jsem si vybral budovu renesanční radnice v Kašperských Horách. V noci při umělém osvětlení jsou zde silné kontrasty, takže se může dostatečně projevit kvalita senzorů.

Trochu složitější to bylo s volbou objektivů. Zvolil jsem nakonec makroobjektivy Canon 100mm f/2,8L Macro IS USM a Nikon 105mm f/2,8 VR G. Oba objektivy mají podle mých zkušeností vynikající optickou kvalitu. Malý rozdíl v ohnisku je pro uživatelský test zanedbatelný. Fotografoval jsem ve stejnou dobu (rozdíl 5min) za stabilních světelných podmínek a ze stejného stativu.

V testu jsem se zaměřil na množství detailů, které jsou oba přístroje s objektivem obdobné kvality schopné zachytit. Pro porovnání jsem si na snímku vybral pant na okně, kde je možné pozorovat kontrast světlo stín na plastickém objektu. Zde se rozdíl v kvalitě zobrazení projeví nejvíce. V ostatních částech obrazu, kde nejsou jemné struktury a přechody, je rozdíl patrný velmi málo. Mám vyzkoušeno, že nativní ISO Nikonu je 200 t.j. obrazová kvalita je zde o chlup lepší než u ISO 100, ale musíte na to chvíli koukat na hodně dobrém monitoru.

Pro potřeby zobrazení v tomto článku jsem konvertoval data do JPG s nejmenší kompresí, bez doostření a redukce šumu.

Nikon D800 ISO 200 Canon 5D mkIII ISO 100

Výřez 100% Nikon D800 s rozlišením 36,3 Mpix, ISO 200, objektiv Nikon 105mm f/2,8 VR G při cloně f8 vs. Canon 5D Mark III s rozlišením 22,3 MPix, ISO 100, objektiv Canon 100mm f/2,8L Macro IS USM při cloně f8

Nikon D800 ISO 6400 Canon 5D mkIII ISO 6400

Výřez 100% Nikon D800 s rozlišením 36,3 Mpix, ISO 6400, objektiv Nikon 105mm f/2,8 VR G při cloně f8 vs. Canon 5D Mark III s rozlišením 22,3 MPix, ISO 6400, objektiv Canon 100mm f/2,8L Macro IS USM při cloně f8

Závěr

Nikon D800 v porovnání s Canonem 5D Mark III dokáže zachytit díky většímu rozlišení o něco více detailu. To se může hodit pokud budete dělat velké výřezy. Musíte však počítat, že vaše snímky zaberou více paměti. Rozdíl v množství detailů je patrnější při vyšších hodnotách ISO. Také záleží na objektech, které fotografujete. Vyšší rozlišení se projeví pozitivně u plastických objektů s množstvím detailů.

Snímky z Nikonu D800 o rozměrech 7360×4912 pix zabírají každý 33,2 až 42,8 MB pro ISO 100 až ISO 6400 (s rostoucí hodnotou ISO se velikost DNG souboru zvětšuje). Snímky z Canonu 5D Mark III o rozměrech 5760×3840pix zaberou 21,8 až 30,9MB v závislosti na hodnotě ISO 100 – ISO 6400. Pokud budete zpracovávat snímky z Nikonu D800, potřebujete výkonnější počítač a zaberou i více paměti při archivaci. Prostě nic není zadarmo.

Pokud vám jde o maximální obrazovou kvalitu a s fotografiemi zároveň i hodně pracujete v počítači, určitě oceníte obrazovou kvalitu a rozlišení z Nikonu D800. Po technické stránce špička. Ve fotografické praxi kromě studia jsme však téměř vždy limitování hlavně roztřesením snímku při snímání. Stačí jen lehký vánek a ten vám roztřese teleobjektiv i na solidním stativu. S většími soubory zase platíte daň v podobě rychlosti při zpracování v počítači a paměťovém prostoru, které zaberou snímky při archivaci.

Vždy mne překvapuje, jak mnoho fotografů stále pošilhává od Canonu k Nikonu a naopak. Určitě v jeden okamžik je vždy někdo na špičce pelotonu, ale za chvíli se to zase většinou změní. V naší rodině fotografujeme čtyři dost intenzivně. Manželka si kdysi koupila ke svému Canonu 5D tři L-ková skla a to vlastně rozhodlo, že jsem z Pentaxu 645 přešel na Canon. Synové jsou naopak žlutí. Půjčovat objektivy je problém i mezi dvěma spřízněnými fotografy. Navíc Pavel se zbývá profesionálně obrazem, takže megapixely při úpravách užije. Jeho sen mít D800 se mu nakonec splnil. Postupně si střádají na objektivy. Petr, který fotografii studuje, kvalitu a pixely skoro neřeší. Mnohem důležitější je prostě fotografovat. Tady je pořád na čem pracovat.

ISO 100, 1.6 s, F8.0 - EF100mm f/2.8L Macro IS USM ISO 100, 2.0 s, F8.0 - 105.0 mm f/2.8
ISO 200, 0.8 s, F8.0 - EF100mm f/2.8L Macro IS USM ISO 200, 1.0 s, F8.0 - 105.0 mm f/2.8
ISO 6400, 1/30 s, F8.0 - EF100mm f/2.8L Macro IS USM ISO 6400, 1/30 s, F8.0 - 105.0 mm f/2.8

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších zrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze zrcadlovek či recenze full frame fotoaparátů obecně.

Canon EOS 5D Mark III lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • miloslav doubrava
    miloslav doubrava
    18.10.2013 22:22

    tyhle rozdíly jsou podle mnê hnidy. Normálního zákazníka se zájmem o instalaci do velikosti obrazu 1.5m, zajímá jak to vypadá na zdi. Tohle zkoumáni pixlû podstupují jen fotografové mezi sebou......... prodal jsem radu velkejch fotek z canonu 10d což byl 6mpx foták

  • Taffey
    Taffey
    20.10.2013 12:13

    Souhlasím naprosto s Miloslavem Doubravou. Test sice jasně ukazuje, zač je toho loket, nicméně mi imponuje přístup studenta Petra. Já jsem taky prodal fůru fotek ze 6 megového Dynaxe 7D a tak vím, že záleží na postprocesingu, který je schopen vyždímat z dat i to poslední, co je skryto kdesi bůhví kde i ze šestimegáče a totálně pohřbít i fotky z testovaných mašinek. Souhlasím sice s tím, že dobrý vercajk je základem každé slušné práce, problém je jen shodnout se na tom, co je to dobrý vercajk. Osobně mám za podivíny amatéry, kteří musí mít bezpodmínečně výbavu za tři sta papírů. A to i v případě, že je milionář. Znám totiž takových spoustu. Když se slyšíme poprvé po půlroce, místo, aby mi řekl, tak co, Jaroslave, nafotils něco solidního? Tak slyším jen, a to víš, že kanón má nové sklo takové a makové o takových a makových MTF křivkách? To signalizuje jediné. A sice, že technika je, u takového člověka, na prvním místě. A to já nechci. Je sice dobré vědět, co je dobré a co ne, ale osobně se domnívám, že pro amatéra je pořízení testovaných zrcadlovek podobně nesmyslné, jako pro člověka, jezdícího autem do práce, požízení Bugatti Veyrona. To se pak stává, že člověk příjde na sraz fotoaparátu tečka cé zet a vidí, že na stolech, před účastníky, leží obludné mašiny, zvící děla Erika Januse. Fotka ani jedna. Tak jsem tam přestal chodit. Tím, co jsem sem napsal, ale vůbec nesnižuji tento testík.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    21.10.2013 20:38

    Souhlas s obema komentari. Kdyz tak premyslim, mozna v astrofotografii by se rozliseni a vyssi detail mohl ocenit. To je ale hodne specielni disciplina.

  • Josef Boček
    Josef Boček
    18.03.2014 19:21

    Kanon vyhrává, hurá! Třikrát sláva. To je test jak noha tohle. Šumí oba, a? Uniká mě smysl testu, krom toho, že výsledkem je to, že 100% výřez při ISO 6400 si na stěnu vole nedám ani z jednoho. Rejpalové a hnidopýškové mají zábavičku. Hezký, paráda. Více takových článku, už je tu ten server moc dlouho!

  • Jiří Novotný 1
    Jiří Novotný 1
    18.04.2014 22:51

    1 GB dnes stojí 2 koruny (cloud nebo HDD). Velikost souboru bych neřešil.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram