Test Sony RX1r – ostrá verze fullframe kompaktu
Sony RX1 je již na trhu delší dobou a není žádnou novinkou, nedávno ale Sony představilo novou verzi tohoto kompaktu s obřím snímačem. Testovaný model RX1r je prakticky totožný s původní RX1, jen má upravený antialiasingový filtr. Snímky by měly být ostré na hraně fyzikálních zákonů, ale za jakou cenu?
Zajímavé funkce
Všemožných nastavení nabízí RX1r hromadu. Scénické režimy nebo sledování obličeje jsou celkem běžné, pojďme se podívat na zajímavější funkce.
Automatická optimalizace DR – lze vypnout, nastavit na automatiku, nebo volit jednu z pěti úrovní. Tato funkce zesvětluje tmavá místa scény. Pod touto položkou se také skrývá automatické HDR z více snímků. Je velmi citlivé a převážně jen tlumí světla, stíny zesvětlí lehce. Běžný automatický expoziční bracketing, vzhledem k mechanickému voliči kompenzace expozice, bohužel chybí.
Stabilizace je jen u videa a to softwarová. Mechanická stabilizace snímače při focení chybí. Není divu, pohnout s fullframe senzorem není nic jednoduchého. Také u ohniska 35mm udržíte poměrně dlouhé časy (když se snažíte, rozlišení 24Mpix vám nic neodpustí) a tak není stabilizace nezbytná.
Fotoaparát má vestavěnou softwarovou opravu vinětace, aberace a zkreslení objektivu. Lze vypnout – ale proč by to někdo vypínal? Na ukázkových fotografiích níže se můžete podívat, že to opravdu funguje.
Panorama lze automaticky poskládat v režimu panorama. Stisknete spoušť a pohybujete fotoaparátem. Skvělé je, že v menu můžete přepnout na fotografování panoramatu na výšku. To se vzhledem k pevnému ohnisku 35mm vyloženě hodí.
Při manuálním ostření fotoaparát scénu zvětší a zvýrazní ostré hrany. Při rozlišení 24 Mpix je možné zaostřit opravdu přesně – je to ale také nutné, protože fullframe s tímto rozlišením a F2 má opravdu malou hloubku ostrosti.
Ostření
Možná jsem jen zmlsaný několika fotoaparáty s ostřením fázovou detekcí na snímači, které jsem nedávno držel v ruce, ale připadá mi, že ostření je největší slabinou RX1r. Jedná se o klasické kontrastní ostření. Prakticky vždy „hledá“, tzn. přejede ostrost a pak se vrací. Také někdy trvá až půl vteřiny. A pokud nemáte výrazný kontrast, často se nezdaří. Například dřevěná textura na skříni nebyla fotoaparátu dost dobrá. Bohužel precizní zaostření je potřeba kvůli malé hloubce ostrosti a to vyžaduje čas. Když už ale RX1r na nějaké místo zaostří, máte jistotu, že zaostřil přesně.
Přepínačem u objektivu volíte mezi automatickým ostřením (AF), manuálním ostřením (MF) a automatickým s možností manuálního přeostření (DMF).
Video
Jak již bylo řečeno, video lze natáčet jen v režimu video na který přepnete voličem režimů. Při videu nemůžete měnit čas a clonu, fotoaparát vše nastavuje automaticky. Můžete ale kompenzovat expozici. Zajímavostí je, že během videa se clona mění zcela plynule (neskáče po 1/3 EV jako při focení). Díky tomu je automatické přizpůsobení expozice během natáčení zcela plynulé. A pohled na lamely clony plynule se svírající a rozevírající prakticky organickým způsobem je fascinující. Nejvyšší kvalita videa je AVCHD FullHD 50p.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórupři ceně do 20tisíc možná...
ISO 6400 je hrozné, a barevná abrace (snímek ISO800) také není nic moc...
Na snímku ISO 800 se podle všeho nejedná o aberaci ale o nějaký blooming v silném protisvětle (tomu by napovídala i nepřítomnost druhé barvy z aberace), na jiných fotografiích barevná vada prakticky nebyla.
no nevím Honzo, ale klasický blooming jde kolmo od světla, a zde spíše kopíruje konturu, jako u aberace. Název jevu je celkem nepodstatný, jako to že u fotoaparátu za 80000Kč je to napováženou...
a zkus mi odpovědět na emaily..
Ta aberace je opravdu hrozná - takovou jsem naposled viděl před mnoha lety na nějakém laciném seťáku. Pro mne (ještě jednou - pro mne) je to poloviční foťák za 3-násobnou cenu. Půl foťáku z důvodu absence vestavěného hledáčku, zhruba 3-násobná cena proti Fuji X100S, která je sice APS-C, ale bez AA-filtru kvalitou výstupu srovnatelná. Navíc, kromě jedinečného dvoj-hledáčku má:
- PDAF + CDAF ostření
- kromě Peaku také Split-image MF a dálkoměrnou/HO stupnici v obou hledáčcích
- blesk synchro se všemi časy
- tichý provoz (centrální závěrka)
- ND filtr
- ergonomičtější a "fotografičtější" design
Full-frame v této kategorii foťáků je určitě pokrok, ale pokrok za každou cenu mívá někdy žádnou cenu.
Vše co říkám může být právem použito proti mně, protože říkám jen své názory a zkušenosti.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.