Recenze Camera FV-5 – pokročilý kompakt z vašeho telefonu

Prográmků a aplikací, které umožní v telefonech a tabletech s Androidem fotografovat, je poměrně dost. Pokud ale hledáte do svého telefonu "pořádný foťák", brzy zjistíte, že všechny ty úžasné programy slibující široké možnosti nastavení jsou vlastně sbírkou efektů na fotky. Camera FV-5 je jiný.

Pokud hledáte aplikaci jako je Instagram, chcete na své snímky použít různé efekty, a chcete fotit snadno a rychle, Camera FV-5 není pro vás. Tento program nenabídne ani jeden efekt na hotovou fotografii, zato nabídne spoustu nastavení přímo pro fotoaparát. Dalo by se říci, že z vašeho fotoaparátu dostane maximum.

Uživatelské rozhraní

Už samotné uživatelské rozhraní připomíná displej fotoaparátu. Nechybí expoziční údaje jako clona, čas a ISO, stav baterie a počet zbývajících snímků. Zajímavostí je hodnota ukazující počet snímků k uložení. Pokud totiž fotíte sekvenci, program ukládá snímky do rychlé paměti RAM a teprve potom je ukládá „na disk“.

K dispozici jsou i tlačítka pro nastavení programu, volbu fotografického režimu, režimu snímání, blesku, přehrávání fotek (pomocí jiné aplikace), nastavení vyvážení bílé, ostření, měření expozice, ISO, kompenzace expozice.

"hledáček" Camera FV-5

V menu aplikace pak máte navíc možnost nastavení „hledáčku“. Zde si nastavíte, co vše se má ještě na displeji zobrazovat. Výše uvedené je zde možné vypnout, navíc můžete zapnout zobrazení histogramu živého náhledu (i RGB), pomocnou mřížku pro komponování (třetiny, čtvrtiny, kříž, trojúhelníky, spirála zlatého řezu) a vodítka pro ořez na různé formáty.

V Obecném nastavení fotoaparátu jsou další neméně podstatné volby. Předně zde nastavujete rozlišení snímku. Od maximálního fyzického rozlišení fotoaparátu až po 320×240 (bezplatná verze má omezené maximální rozlišení). Druhou volbou je nastavení rozlišení snímku při dlouhé expozici. Zde je maximální rozlišení nižší, proč tomu tak je si vysvětlíme později. Dále si nastavíte, zda chcete náhled vyfoceného snímku a po jakou dobu, zda má fotoaparát před fotografováním zkusit zaostřit, není-li již zaostřeno, a zda je možné fotit bez zaostření. Můžete také zapnou nebo vypnout veškeré zvuky fotoaparátu.

Poslední menu se týká „Kódování fotografie“. Volíte kompresi JPEG a zda se má do exifu fotografie ukládat i malý náhled. Kromě JPEG můžete fotografovat do bezztrátového PNG. Nastavíte si také kam se mají snímky ukládat a s jakým názvem. Fotoaparát může do fotografie uložit i orientaci snímku (pro pozdější pohodlné otočení) a GPS souřadnice. V tomto menu také najdete jedinou volbu vzhledu fotografie. Třemi posuvníky máte možnost upravit sytost, kontrast a ostrost snímku, případně nastavit snímání v odstínech šedi. Spíše než k efektům bych to ale přirovnal k „Picture Style“ zrcadlovek Canon nebo „Picture Control“ od Nikonu.

nastavení

Fotografické režimy

Kromě několika velmi specifických výjimek nemají fotoaparáty v přístrojích s Androidem nastavitelnou clonu – respektive nemají clonu vůbec a veškerá expozice probíhá pomocí času a citlivosti při maximální světelnosti. Toto hardwarové omezení bohužel limituje i dostupné režimy. K dispozici je pouze P (programová automatika) a S (priorita času).

Režim P

V programové automatice si nastavení času řídí sám fotoaparát. Vy máte možnost volit ISO. Dostupný rozsah záleží na přístroji, který používáte. Pokud vám jde o maximální kvalitu snímků, toto je režim pro vás. Kromě citlivosti můžete kompenzovat expozici v rozsahu ±2 EV, volit režim měření expozice mezi Poměrovým, Integrálním a Bodovým a nastavit vyvážení bílé (Automatika, Mrak, Slunce, Zářivka, Žárovka). Poměrně zajímavou volbou je možnost uzamčení naměřeného automatického vyvážení bílé (WB-L) stejně jako je možné uzamknout naměřenou expozici (AE-L).

Bohužel při testování jsem nepostřehl žádné rozdíly při různém nastavení měření expozice – poměrové vypadalo stejně jako bodové. Naopak zámky expozice a WB fungují skvěle. Při nastavení zámku se expoziční hodnoty / WB zafixují a drží stejné nastavení, dokud zámek nevypnete.

Líbil se vám článek?