Velcí fotografové: Stanley Kubrick

Většina z nás zná Stanley Kubricka jako filmového režiséra a producenta. Jeho 2001: Vesmírná odysea je ikonou mezi scifi filmy. V mládí se však Stanley Kubrick několik let živil jako fotograf v New Yorku. Pro tento článek jsem si připravil jeho snímky z let 1947-48, které byly v loňském roce k vidění na jeho výstavě v Domě fotografie v Moskvě.

Micky, 1947

USA bylo ve srovnání s Evropou vždy mnohem svobodnější z hlediska svobod a myšlení. Proto se zde běžně, již v době začínající reportážní fotografie, dělaly sociální dokumenty. Příkladem těchto fotografií je dokument o Mickym, jedenáctiletém klukovi z Brooklynu. Nejstarším z pěti dětí, který se snaží vší silou a schopnostmi pomoci uživit své sourozence. V budoucnu typický charakter pro některé Hollywoodské filmy.

Čistič bot

Dovolená v Portugalsku, květen 1948

Mladý americký pár vyráží na líbánky do Evropy. Limuzína, let s TWA… Fotografie zachycují cestu „ve stylu“. Žádné fotografie hradů, památek, ale krásné první snímky do rodinného alba. Takovéto snímky pak mají pro rodinu úžasnou hodnotu. Jen si přiznejme, jak málo jich mnozí z nás mají.

Dovolená v Portugalsku
Dovolená v Portugalsku
Dovolená v Portugalsku
Dovolená v Portugalsku

Pan fotograf se však evidentně nezabýval pouze manželkou, občas si odskočil nafotografovat i něco hlubšího.

Rybáři

Další snímek z podhledu vyjadřující respekt k pracujícím rybářům ve vesničce Nazare.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Feanor
    Feanor
    07.08.2013 22:11

    Zajímavý článek.
    Z Kubrickových filmů je hodně znát že je točil člověk s fotografickýnm cítěním. Kdo viděl třeba Eyes Wide Shut, určitě si vzpomene na tu skvělou práci se světlem. Kubrick byl známý tím, že během natáčení až fanaticky neustále kontroloval perspektivu a hloubku ostrosti. Při natáčení Spartaka si kameraman Russell Metty stěžoval že Kubrick prakticky převzal jeho práci a on jen otrocky vykonává jeho pokyny - tento film pak dostal Oskara za kameru.
    Když jsem asi před deseti lety viděl v televizi Kubrickův film Barry Lyndon, mnohokrát jsem si u některých jeho statických záběrů říkal, že by z nich byla úžasná fotka. A při pohledu na tu brilantní ostrost záběrů se mi ani nechtělo věřit že se jedná o snímek z roku 1975. Mimochodem pro natáčení tohoto filmu byly použity speciální ultrasvětelné objektivy, jedním z nich byl Carl Zeiss 50mm F0,7 Planar, který byl údajně vyroben na zakázku pro NASA a byl jím snímán povrch Měsíce. Režisér David Ondříček jednou hovořil o tom že jeho otec byl těmito objektivy fascinován a požádal Kubricka jestli by mu je zapůjčil pro natáčení jeho filmů. Kubrick prý odmítl.

  • naNOSEkunda
    naNOSEkunda
    10.08.2013 14:53

    Ještě bych rád přidal Kubrickovu fotku Jacka Nicholsona.

    http://1.bp.blogspot.com/-kc8IimU-m1w/UPFUggqvoHI/AAAAAAACPfU/fFqAkjVJA8w/s640/01+A+self+portrait+of+Stanley+Kubrick+with+his+daughter,+Jack+Nicholson+and+the+crew+@+the+set+of+The+Shining.jpg

    :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram