Velcí fotografové: Stanley Kubrick

Většina z nás zná Stanley Kubricka jako filmového režiséra a producenta. Jeho 2001: Vesmírná odysea je ikonou mezi scifi filmy. V mládí se však Stanley Kubrick několik let živil jako fotograf v New Yorku. Pro tento článek jsem si připravil jeho snímky z let 1947-48, které byly v loňském roce k vidění na jeho výstavě v Domě fotografie v Moskvě.

Stanley Kubrick (1928–1999), legendární americký filmový režisér, který většinu svého života prožil v Anglii, odkud spolupracoval s Hollywoodem. Byl přítelem Stevena Spielberga. Často s ním diskutoval o filmaření, i když toto přátelství vyšlo najevo až po jeho smrti. Steven Spielberg pak dotočil jeho rozdělaný film A.I. Umělá inteligence.

Autoportrét

Světlo, zvláštní kompozice a určitá tajemnost až mystika. Tohle vidíte již z jeho fotografií z doby, než se stal filmařem. Jeho otec Jack Kubrick, který pracoval jako lékař, koupil Stanleymu fotoaparát značky Graflex již ve třinácti letech, a ten pak začal zuřivě fotografovat. V šestnácti letech, ještě na střední škole, se stal školním fotografem. Své fotografie vyvolával v temné komoře svého kamaráda. V sedmnácti letech se stal oficiálním fotografem časopisu Look. Byl také výborným šachistou. Přivydělával si takto hrou o čtvrťáky po šachových klubech nebo na Washington square (zde se hraje i dnes). Na filmovou dráhu natrvalo přesedlal až v roce 1950. Ukázalo se, že to bylo správné rozhodnutí.

Všechny fotografie, které komentuji v tomto článku byly pořízeny na výstavě v Domě fotografie v Moskvě v lednu 2012. Snímky byly prezentovány v zasklených rámech v nepříliš dobře osvětlených prostorách. Proto jsou často patrné parazitní odrazy. Takhle to však jako návštěvník prostě vidíte.

Kolumbijská universita, New York, leden 1948

Kolumbijská universita spolu s Harvardem, Yale a Princetownem patří do velké čtyřky prestižních škol v USA. V roce 1948 se stal jejím rektorem Dwight D.Eisenhower, o pět let později v pořadí 34. President Spojených států. To bylo také jedním z důvodů, proč vznikl tento dokument.

Dwight D. Eisenhower

Všiml jsem si, že prakticky všechny portréty na výstavě jsou fotografované z podhledu. Je to způsob, jak zdůraznit velikost a důstojnost.

Laboratoř, Kolumbijská universiza, 1948
Sklář, Kolumbijská universita, 1948
Bethelem

Profesor E. T. Booth je portrétován jako ředitel projektu spolu s dvěma inženýry v pozadí před ještě nedokončeným obřím cyklotronem, který váží 2,500 tun a bude urychlovat částice napětím 400 milióny voltů. Lidé vypadají v porovnání s obřím strojem jako nepatrné bytosti. Fotka působí až surrealisticky, vyjadřujíc geopolitické ambice země a jejích lidí.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Feanor
    Feanor
    07.08.2013 22:11

    Zajímavý článek.
    Z Kubrickových filmů je hodně znát že je točil člověk s fotografickýnm cítěním. Kdo viděl třeba Eyes Wide Shut, určitě si vzpomene na tu skvělou práci se světlem. Kubrick byl známý tím, že během natáčení až fanaticky neustále kontroloval perspektivu a hloubku ostrosti. Při natáčení Spartaka si kameraman Russell Metty stěžoval že Kubrick prakticky převzal jeho práci a on jen otrocky vykonává jeho pokyny - tento film pak dostal Oskara za kameru.
    Když jsem asi před deseti lety viděl v televizi Kubrickův film Barry Lyndon, mnohokrát jsem si u některých jeho statických záběrů říkal, že by z nich byla úžasná fotka. A při pohledu na tu brilantní ostrost záběrů se mi ani nechtělo věřit že se jedná o snímek z roku 1975. Mimochodem pro natáčení tohoto filmu byly použity speciální ultrasvětelné objektivy, jedním z nich byl Carl Zeiss 50mm F0,7 Planar, který byl údajně vyroben na zakázku pro NASA a byl jím snímán povrch Měsíce. Režisér David Ondříček jednou hovořil o tom že jeho otec byl těmito objektivy fascinován a požádal Kubricka jestli by mu je zapůjčil pro natáčení jeho filmů. Kubrick prý odmítl.

  • naNOSEkunda
    naNOSEkunda
    10.08.2013 14:53

    Ještě bych rád přidal Kubrickovu fotku Jacka Nicholsona.

    http://1.bp.blogspot.com/-kc8IimU-m1w/UPFUggqvoHI/AAAAAAACPfU/fFqAkjVJA8w/s640/01+A+self+portrait+of+Stanley+Kubrick+with+his+daughter,+Jack+Nicholson+and+the+crew+@+the+set+of+The+Shining.jpg

    :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram