Zpracování tématu: "Rychlost"

Vážení přátelé fotografové,
vyplnila se moje obava, že pojem „rychlost“ bude téměř totožný s pojmem „pohyb“. K zachycení pohybu jste převážně využívali pohybové neostrosti a to jak fotografované předlohy, tak i fotografického přístroje. Ne vždy se to dokonale podařilo.

Další povedená fotografie nutící nás k zapojení fantazie a zamyšlení je snímek rozstříknuté vody pravděpodobně na skle automobilu.

Cesta v dešti

Přes vodní clonu rozprostřenou na skle a dynamicky vycházející z pravého horního okraje snímku vidíme jakoby akvarelem namalovanou část krajiny, jejímž hlavním motivem je osamocený strom u silnice. A právě okraj sinice dává tušit, že fotograf sedí v jedoucím autě. Podmračená obloha a barvy podzimu vytváří typickou atmosféru s pocity mokra. Fotografie která nepotřebuje žádný popisek, fotografie mluvící sama jasnou řečí.

Vrátím se nyní k těm dopravním prostředkům. Typické „malování“ světlem, kdy při dlouhých expozičních časech vytváří světla automobilů barevné stopy přes celý formát snímku, je vidět v poslední době téměř ve všech fotografických časopisech a na různých soutěžích a výstavách. Někdy jsou to výtvory docela zdařilé, někdy méně. K těm zdařilejším počítám i tuto fotografii.

Město nespí

Ke stopám od světel jedoucích vozidel, kde mimochodem zcela chybí stopy od koncových červených žárovek, autor přidal i velice zajímavou část rozostřených světel okolních domů. Vznikl tak zajímavý obraz, který je umocněn vystupujícími světly z absolutně černého pozadí, kde dlouhé ubíhající linie míří doprostřed světlejší části snímku, kam také směřují rytmicky se opakující pravidelné světelné akcenty vytvořené barevnými světly.

Za absolutně nejlepší fotografie ze všech zaslaných považuji tyto dva snímky, mezi nimiž jsem se dlouho rozhodoval, který by měl být vítězný.

Téměř monochromatické řešení, v dokonalém zlatém řezu umístěný hlavní motiv a skvělá práce s neostrostí. To jsou přednosti této fotografie. K tomu ještě více prostoru ve směru pohybu, světlejší a teplejší popředí, světlo dopadlo na jezdce v ten nejvýhodnější okamžik, i skvělá postprodukce. Ale bohužel vítězná fotografie může být pouze jedna, a tak jsem se nakonec přiklonil k tomuto snímku.

Jízda

Snad právě pro jeho jednoduchost. Minimalistické řešení jak tonální, tak i figurativní, a přesto silná vypovídající hodnota. Neostrý znak známé automobilky a části kapoty v popředí jasně hovoří o tom, že jsme uvnitř auta, že jedeme. Neostré diagonálně směřující linie letícího sněhu vytváří dojem prostoru, pohybu a rychlosti, a nepatrná červená koncová světla v horní tmavší části obrazu prostor ukončují a jakoby symbolicky pohyb zastavují. Barevně velice úsporné řešení a dobře využitý celý formát fotografie celkový dojem ještě podtrhují.

Milan Šusta

Téma na duben 2013

Fotografie do tématu na duben 2013 „Moderní zátiší“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Moderní zátiší“ můžete posílat do 30. dubna 2013, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • jana sedlakova
    jana sedlakova
    09.04.2013 08:41

    vďaka za hodnotenie. Víťazná fotografia je excelentná !

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram