Zpracování tématu: "Večerní krajina"

Drazí přátelé fotografové. K tématu Večerní krajina se tentokrát sešlo poměrně hodně fotografií, avšak velice rozdílné kvality. Od vyloženě mizerných až po opravdu kvalitní práce.

Na následujících dvou fotografiích vidíme různé způsoby skladebného řešení. I při fotografování krajiny máme v obraze hlavní motiv, hlavní prvky a prvky vedlejší. Zvýraznění těch hlavních umožňují některá kompoziční pravidla jako je pravidlo třetin, diagonála, rytmus, kontrast apod.

Ledové království

Tmavým porostem úhlopříčně rozdělený obraz směruje oko na hlavní motiv, kopec, na kterém je stavba. Nasvícená část stromu a světlejší sněhové plochy vystupují v levé části fotografie z tmavého prostoru ale neodvádí pozornost od pravé, hlavní části snímku. Naopak výtvarně obraz sjednocují. Hlavní motiv je posazen téměř dokonale ve zlatém řezu, což je prý pro lidský mozek nejpřijatelnější.

Večerní život pod hladinou

Nesmírně příjemně a zajímavě působí tato fotografie noční městské krajiny. Klidná téměř jednobarevná plocha je zvýrazněna vysoko položeným horizontem a rozdělena linií světel. Tmavší vrcholky kopců vystupující z mraků společně se světlými body světel dokonale zvýrazní plasticitu celé scény. Vyváženost fotografie podtrhuje těžší, tmavší spodní část a poměrně úzký pruh světlé oblohy v pozadí.

Strážce noci

U těchto dvou fotografií vidíme rozdílný přístup při využití doplňujícího prvku na snímku. Na levé fotografii snad v touze po VELKĚM UMĚNÍ postavil autor na strom při zapadajícím slunci dívku v bílých šatech. Celkově snímek působí jako veliký zmatek, model se zcela ztrácí ve větvích na pozadí, póza modelky vypovídá spíše o strachu z pádu do vody, umístění téměř na střed jak horizontálně tak i vertikálně fotografii škodí. Snímek působí nepřirozeně, násilně, křečovitě.

Na pravé straně zaznamenal autor nad večerní vodní hladinou vedlejší prvek zcela přirozený, pták do této krajiny bezesporu patří. Navíc jej ještě zdůraznil dobrým umístěním do horní třetiny snímku. Na této fotografii je ještě zajímavý velice nízko položený horizont a tím vynikla dramatická obloha.

Vítězná fotografie může být jenom jedna což je v tomto případě škoda, protože se sešlo opravdu více kvalitních snímků.

sunset v ChanChan dia

Pro výběr jednoduchého a zároveň neobvyklého motivu, čistotu zpracování, vysokou kulturu vidění a kompoziční dokonalost navrhuji jako vítěznou fotografii tuto.

Milan Šusta

Téma na prosinec 2012

Fotografie do tématu na prosinec 2012 „Slavnost“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Slavnost“ můžete posílat do 31. prosince 2012, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ladislav Renner
    Ladislav Renner
    10.12.2012 09:06

    Děkuji za zhodnocení!

  • Petr Beneš 4
    Petr Beneš 4
    10.12.2012 18:30

    Dobrý den, také děkuji za zhodnocení fotografie, nicméně bych si dovolil nesouhlasit se závěrem u fotky Dolomity. Fotka byla záměrně focena na vysoké ISO a clonu 4, a to proto, aby byly hvězdy zobrazeny jako tečky. Pokud bych dal delší čas než cca 30 vteřin, pak by se hvězdy rozmázly do krátkých čárek, což jsem nechtěl. Fotografii mám vytištěnou ve formátu A4 a rozhodně netrpí ztrátou kresby dole ve stínech a "degradujícím" šumem. Druhým extrémem je pak použití hodně dlouhého času, aby hvězdy vytvořily dlouhé části kruhu. Takovou fotku jsem po této exponoval také...
    Jsem rád, že se Vám snímek "Večerní život pod hladinou" líbí.

  • Ladislav Renner
    Ladislav Renner
    11.12.2012 09:50

    uprimne, vitezna fotka je technicky podstatne horsi ( a imho nejen technicky), nez napr. ty Dolomity, kde byl zamer autora ohledne hvezdne oblohy zrejmy.

  • Taffey
    Taffey
    22.12.2012 19:14

    No, k fotce Dooomity Petra Beneše. Přesněji k jejímu hodnocení. Je zcela zřejmé, že hodnotící nemá absolutněš tušení, co píše. Naprosto jasně to napsal výše autor fotografie. Prvotní je vždy záměr a jemu přizpůsobujeme nastavení vercajku. Pokud hodnotící postupuje opačně, tak se nedivím tomu, co tady píše. Obzvlášť dnes, kdy třeba já se svým Nexem 5N si mohu dovolit nastavit 1600 ISO a přesto je fotka jako dětská prdélka. Navrhuji, trochu si prolouskat teorii fotografování hvězdné oblohy a též být v obraze, co se týče dnešní techniky. To, co hodnotící napsal, platilo možná ještě před pár lety, ale ne dnes a co se týče focení oblohy tak to platí odjakživa. Nemůžu uvěřit, že to někdo takto napsal. Opravdu ne.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram