Zpracování tématu: "Večerní krajina"
Drazí přátelé fotografové. K tématu Večerní krajina se tentokrát sešlo poměrně hodně fotografií, avšak velice rozdílné kvality. Od vyloženě mizerných až po opravdu kvalitní práce.
Na následujících dvou fotografiích vidíme různé způsoby skladebného řešení. I při fotografování krajiny máme v obraze hlavní motiv, hlavní prvky a prvky vedlejší. Zvýraznění těch hlavních umožňují některá kompoziční pravidla jako je pravidlo třetin, diagonála, rytmus, kontrast apod.
Tmavým porostem úhlopříčně rozdělený obraz směruje oko na hlavní motiv, kopec, na kterém je stavba. Nasvícená část stromu a světlejší sněhové plochy vystupují v levé části fotografie z tmavého prostoru ale neodvádí pozornost od pravé, hlavní části snímku. Naopak výtvarně obraz sjednocují. Hlavní motiv je posazen téměř dokonale ve zlatém řezu, což je prý pro lidský mozek nejpřijatelnější.
Nesmírně příjemně a zajímavě působí tato fotografie noční městské krajiny. Klidná téměř jednobarevná plocha je zvýrazněna vysoko položeným horizontem a rozdělena linií světel. Tmavší vrcholky kopců vystupující z mraků společně se světlými body světel dokonale zvýrazní plasticitu celé scény. Vyváženost fotografie podtrhuje těžší, tmavší spodní část a poměrně úzký pruh světlé oblohy v pozadí.
U těchto dvou fotografií vidíme rozdílný přístup při využití doplňujícího prvku na snímku. Na levé fotografii snad v touze po VELKĚM UMĚNÍ postavil autor na strom při zapadajícím slunci dívku v bílých šatech. Celkově snímek působí jako veliký zmatek, model se zcela ztrácí ve větvích na pozadí, póza modelky vypovídá spíše o strachu z pádu do vody, umístění téměř na střed jak horizontálně tak i vertikálně fotografii škodí. Snímek působí nepřirozeně, násilně, křečovitě.
Na pravé straně zaznamenal autor nad večerní vodní hladinou vedlejší prvek zcela přirozený, pták do této krajiny bezesporu patří. Navíc jej ještě zdůraznil dobrým umístěním do horní třetiny snímku. Na této fotografii je ještě zajímavý velice nízko položený horizont a tím vynikla dramatická obloha.
Vítězná fotografie může být jenom jedna což je v tomto případě škoda, protože se sešlo opravdu více kvalitních snímků.
Pro výběr jednoduchého a zároveň neobvyklého motivu, čistotu zpracování, vysokou kulturu vidění a kompoziční dokonalost navrhuji jako vítěznou fotografii tuto.
Milan Šusta
Téma na prosinec 2012
Fotografie do tématu na prosinec 2012 „Slavnost“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Slavnost“ můžete posílat do 31. prosince 2012,
24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- listopad 2012: „Večerní krajina“
- září 2012: „Štěstí“
- srpen 2012: „A přece se točí“
- červenec 2012: „Bůh“
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruDěkuji za zhodnocení!
Dobrý den, také děkuji za zhodnocení fotografie, nicméně bych si dovolil nesouhlasit se závěrem u fotky Dolomity. Fotka byla záměrně focena na vysoké ISO a clonu 4, a to proto, aby byly hvězdy zobrazeny jako tečky. Pokud bych dal delší čas než cca 30 vteřin, pak by se hvězdy rozmázly do krátkých čárek, což jsem nechtěl. Fotografii mám vytištěnou ve formátu A4 a rozhodně netrpí ztrátou kresby dole ve stínech a "degradujícím" šumem. Druhým extrémem je pak použití hodně dlouhého času, aby hvězdy vytvořily dlouhé části kruhu. Takovou fotku jsem po této exponoval také...
Jsem rád, že se Vám snímek "Večerní život pod hladinou" líbí.
uprimne, vitezna fotka je technicky podstatne horsi ( a imho nejen technicky), nez napr. ty Dolomity, kde byl zamer autora ohledne hvezdne oblohy zrejmy.
No, k fotce Dooomity Petra Beneše. Přesněji k jejímu hodnocení. Je zcela zřejmé, že hodnotící nemá absolutněš tušení, co píše. Naprosto jasně to napsal výše autor fotografie. Prvotní je vždy záměr a jemu přizpůsobujeme nastavení vercajku. Pokud hodnotící postupuje opačně, tak se nedivím tomu, co tady píše. Obzvlášť dnes, kdy třeba já se svým Nexem 5N si mohu dovolit nastavit 1600 ISO a přesto je fotka jako dětská prdélka. Navrhuji, trochu si prolouskat teorii fotografování hvězdné oblohy a též být v obraze, co se týče dnešní techniky. To, co hodnotící napsal, platilo možná ještě před pár lety, ale ne dnes a co se týče focení oblohy tak to platí odjakživa. Nemůžu uvěřit, že to někdo takto napsal. Opravdu ne.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.