Dlouho očekávaný upgrade zrcadlovky s velkým FF senzorem určené pro špičkové fotoamatéry a profesionály je na světě a navíc již v obchodech. Přístroj jsme měli k dispozici na testování v průběhu Photokiny, kde jsme rovněž osahali i jeho hlavní nové konkurenty. Některá srovnání jsem provedl vůči Canonu 5D Mark II a Canon 6D. Z prvních testů byla zřejmá velmi dobrá kvalita obrazu.

Ovládání

Nepustím se samozřejmě do porovnávání mezi ovládáním Nikonu a Canonu, které je odlišné a vedlo by to k nekonečné diskuzi mezi zástupci obou táborů. K přístroji jsem nepotřeboval manuál a vše potřebné jsem nalezl díky tomu, že všechny důležité funkce mají ovladače vyvedeny na tělo. To je samozřejmě důležitý znak jak odlišit tuto kategorii zrcadlovek od nižší třídy. Nastavení přes menu a LCD stojí vždy mnoho času a můžete přijít v rozhodující chvíli o klíčový moment.

Základní expoziční nastavení jako clonové číslo a expoziční čas se tradičně u Nikonů a i u D600 nastavují pomocí předního a zadního otočného kolečka umístěných v blízkosti spouště. Tlačítko s červenou tečkou spouští video v případě, že je režim videa navolen přepínačem na zadní stěně fotoaparátu.

Rovněž tlačítko pro často používanou kompenzaci expozice je umístěno v blízkosti spouště. ISO musíte změnit otáčením kruhového ovladače v kombinaci s namáčknutím spodního tlačítka na zadním panelu dole.

Video má samostatný přepínač na zadní straně. Talířový ovladač je menší než u Canonů (velký talíř je velmi příjemný a pohodlný) a dá se uzamykat. Můžete přes něj volit v průběhu fotografování např. ostřicí senzor autofokusu.

K voliči expozičních režimů. Na rozdíl od modelu D7000 je vybaven zámkem, abyste náhodou omylem při manipulacích nezměnili třeba A na manuál M, což může vést k pokaženým záběrům. P, A, S, M, U1, U2, Scénické režimy, Automat, Automat s vypnutým bleskem. U1 a U2 umožňují uložení vlastních nastavení, což je velmi dobré. Pro uživatele Canonů je trochu nezvyklý spodní volič, který je rovněž vybaven zámkem. Volíte zde režimy snímání: S (single), kontinuální snímání nízkou Cl a nejvyšší rychlostí Ch (5,5 snímků/sec), režim tiché expozice (funguje tak, že je částečně zpožděno sklopení zrcátka po zmačknutí spouště, dramatický rozdíl v hlučnosti to však není). Dále je tu samospoušť, režim dálkového ovládání a režim před-sklopení zrcátka (mirror lock-up). Musím říci, že tohle mechanické řešení spodním voličem není špatné, neboť nemusíte kontrolovat přenastavení na horním display. U Canonu 5D Mark II se mi občas stane že nedostatečně domáčknu aktivační tlačítko pro ISO nebo změny snímacích režimů a ztratím tak trochu času.

Z hlediska ovládání je D600 ideální pro vlastníky D7000, kteří se rozhodnou přejít na „full frame“. Nikon u D600 vs. D7000 přehodil tlačítka pro zoomování při kontrole snímku na zadní stěně. Na to si ale určitě zvyknete.

Ani D600 a D800 nejsou zcela shodné z hlediska ovládání. D800 má na zadní straně tlačítko pro aktivaci autofokusu AF-ON, které je užitečné při zaostřování v režimu videa. To u D600 chybí. Ovladače na zadní stěně jsou rovněž jinak řešeny. Mít D800 jako hlavní a D600 jako záložní tělo nemusí být pro profesionální fotografy vždy úplně příjemné. Pro akční fotografování (reportáž, sport nebo wildlife) bez použití stativu může být užitečný režim Auto ISO, který bude zvyšovat ISO tak aby expoziční čas byl kratší než převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti.

Velký LCD display 3,2“ je stejný jako u D800, s rozlišením 921,000 je to velmi dobrá kvalita. Kvalita antireflexních vrstev je dobrá, ale nikoliv převratná. Nejvíce budou asi tyhle věci zajímat lidí, kteří natáčejí videa a tudíž musí ostřit venku přes živý náhled. Při natáčení videa nemůžete v režimu Life view průběžně měnit clonu, což se mi dost často stává. LCD automaticky zvýší jas v závislosti na vnějším osvětlení. Nemohli jsme vyzkoušet zamlžování v důsledku nízkých teplot (mezi sklem a povrchem je prý gel, který tomu má zabránit).

Ovládací menu je srozumitelné. Vybral jsem některá důležité nastavení LCD.

Celková kontrola nastavení fotoaparátu Režim Life view
Kontrola snímku jasový histogram Kontrola snímku barevný histogram

Ikonky hlavního menu vidíte zcela vlevo. Jejich volbou přes OK na ovládacím talíři na zadní straně těla se dostanete do jednotlivých podskupin.

Ovládací menu playback nastavení pro fotografování
Uživatelská nastavení Nastavení obrazu a úprav
Menu pro video

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    21.11.2012 11:49

    To: Papolius
    D600 je full frame s velkým sensorem. Nasadíte třeba filmové objektivy a budou ohniskem 1:1. Také obraz díky větší ploše elementárního pixelu bude mít menší šum. Za tohle bohužel výrobci chtějí hrozně moc peněz a není to jen Nikon. Pokud byste chtěl ještě větší sensor (např. Pentax 645D), pak ten cenový skok bude ještě větší...

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    21.11.2012 11:56

    To: moralles
    V testu jsem srovnal obraz při vysokém ISO D600 s mým Canonem 5D Mark II, což je cca 4 roky starý foťák. Rozdíl vidíte i bez dxo měření. Přiznám se, že mě hodně zajímá nový Canon 6D. Obrazová kvalita je hodně o softwaru. Proto nezbývá než počkat až vyjede ostrá verze.

  • Karel Luffer
    Karel Luffer
    15.12.2012 14:30

    Zdravim, dají se použít stará skla bez motorku?

  • Ondřej Kostelník
    Ondřej Kostelník
    26.01.2013 04:17

    Nemohl byste mi vysvětlit, co v praxi znamená, když křížový senzor má citlivost -1 EV oproti tomu, co má -3EV?
    Děkuji.

  • Radim Masiarik
    Radim Masiarik
    13.11.2020 20:01
    Reaguje na RR 3 10.11.2012 16:45:

    "ale v D600 je jeden z nej cipu soucasnosti. coz u kanonu neni (jsem kanonar..." - zobrazit celý komentář

    Je pořád dobrý i teď ...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (9)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram