Jako majitel jeho předchůdce Canon EOS Mark II jsem u 5D Mark III srovnával obrazovou kvalitu. Zásadní rozdíl ve prospěch 5D Mark III je ve formátu JPEG, v RAW to naštěstí nedopadlo pro 5D Mark II tak špatně. Také jsem zajel do Bavorského lesa vyzkoušet autofokus při fotografování šumavské zvířeny

Zkušenosti s Canon 5D Mark III při fotografování zvířat

Režim tiché spouště

Tuhle inovaci uplatníte určitě nejenom při fotografování zvířat, ale kdekoliv, kde jako fotograf musíte být co nejméně nápadný. Tohle prostě 5DMark II neumí. Zpoždění je zanedbatelné. Zároveň musím říci, že normální režim je u Marka III tvrdší než u Marka II a oba jsou hlučné. Jediným řešením jak ztišit spoušť u Marka II je fotografování v režimu živého náhledu a to je možné pouze ze stativu, pro reportáž je to nepoužitelné. Režim tiché spouště u Marka III sníží rychlost sekvence ze 6fps na polovinu. 6fps je již velmi slušná rychlost pro sport a wildlife. I když tenhle způsob fotografování nenávidím, je to realita, jinak ztrácíte záběry, neboť s rychlejší střelbou roste pravděpodobnost špičkové fotky u super rychlých dějů.

Ostření přes živý náhled

Asi o 10% větší úhlopříčka a rozlišení nového LCD monitoru je znát. Nový LCD je jasnější. Hlavní výhodu vidím především při zaostřování v režimu live view.

Výr velký (Bubo bubo) detail oka (100% zvětšení, neostřeno)

Z tohoto snímku jsem měl radost. Je to na hraně maxima, co tohle vybavení dokáže a není to vůbec špatné. Přestože byl objektiv i konvertor koupen z druhé ruky trochu obouchaný, fungují…

Výr si udělal hnízdo pod skalou a pozoroval mne. Pro něj a ostatní sovy je typické otáčení hlavy do stran, aniž by měnil místo, na kterém sedí. Tohle je ideální situace, pro přesné zaostření v režimu živého náhledu. Zaostřil jsem oko, které jsem pak v maximálním zvětšení sledoval v režimu živého náhledu. Exponoval jsem kabelovou spouští.

Z expozičních parametrů je jasné, že v tomto případě je klíčový pevný stativ (zkoušel jsem zde poprvé karbonové nohy Benro C-458 (koupeno ve slevě). U hlav pro focení rychle pohybujících se zvířat ze stativu podle mne nemáte moc na výběr – Wimberley Gimbal I nebo II. LCD u Mark III se mi zdál lepší o víc než o 10%, jak říkají technické parametry tj. úhlopříčka a počet bodů (1040M vs. 920M a 3,2 inch vs. 3inch ve prospěch Mark III). U 5D Mark II i III je přesnost ostření v režimu živého náhledu možné zlepšit použitím monitorové gumové lupy. V tomto případě jsem ji však vůbec nepotřeboval díky kvalitě LCD a také proto, že místo bylo ve stínu, takže jsem viděl obraz dostatečně kontrastně.

Ještě jedna fotka, jak maminka pečlivě čistí chmýří svého potomka.

Výr velký (Bubo bubo) detail oka (100% zvětšení, neostřeno)

Automatické ostření

Technický rozdíl mezi oběma systémy autofokusu je samozřejmě dramatický. Canon EOS 5D Mark III má 61 senzorů a z toho 41 tzv. křížových (prostorových), jeho předchůdce má jen 9 a jeden křížový. Tohle vedlo k tomu, že většina vlastníků 5D Mark II používala pouze svůj jediný opravdu citlivý senzor ve středu hledáčku a pak překomponovávala. Tedy pokud jste si mysleli, že to stihnete. S novým autofokusem se nejprve musíte naučit. Jisté je, že jednotlivé senzory lze jednoduše přepínat a jsou všechny stejně citlivé. Tam, kde jsme schopni předpovědět, co zvíře udělá, je to samozřejmě obrovská výhoda, neboť nemusíte jít na středovou kompozici a ztrácet tak cenné rozlišení v ořezech.

Nový autofokus jsem vyzkoušel v akci při fotografování vydry říční, která dováděla v jezírku. Byla jako raketa a předváděla se. Potápěla se a zase vynořovala. Kde se zase vynoří samozřejmě netušíte. Při fotografování zvířat častá situace. Režimy s aktivací více senzorů jsem po dvou sériích raději vypustil z důvodu přesnosti zaostření. Protože jsem nechtěl přijít o krásné záběry, raději jsem pak zvolil osvědčený středový senzor, jak to mám nacvičeno z 5D Marka II. Má výhodu, že ořez směrem ke zlatému řezu můžete většinu udělat na obě strany podle toho, kde je lepší pozadí. Přesnost ostření s Markem III byla výborná. Canon tvrdí, že senzor má o dvě clony lepší citlivost než u 5D Mark II, takže věřím. Na druhou stranu v tomto případě byly výborné světelné podmínky s vysokým kontrastem, na který se skvěle ostří. Snažil jsem se fotografovat časy kolem 1/1000s, abych zmrazil pohyb.

Vydra říční (Lutra lutra) I detail hlavy (100% zvětšení, neostřeno)
Vydra říční (Lutra lutra) I detail hlavy (100% zvětšení, neostřeno)

A do třetice ještě jeden zážitek s tokajícím tetřívkem. Naložil jsem opět maximum, co mám tj. objektiv 300mm f/2,8 a konvertor 2×. Tetřívek seděl v trávě pod malým smrčkem. Slepice se potulovala kolem a hledala potravu. Jenže pak to do samečka vjelo. Začal svůj divoký námluvní tanec a to je fofr. Rozběhl se směrem ke mně. Litoval jsem, že jsem nasadil konvertor, který zpomaluje ostření i jeho přesnost. Trefit oko je takhle skoro nemožné. Nejlepší taktika je sekvence s více aktivními segmenty. Něco se pak trefí.

Tetřívek obecný (Tetrao tetrix) s detailem hlavy (100% zvětšení, neostřeno)

Jeden z mála na oko přesně zaostřených snímků. Podobné snímky nepotřebují žádné lokální doostřování.

Tetřívek obecný (Tetrao tetrix) Tetřívek obecný (Tetrao tetrix)

Tetřívek obecný (Tetrao tetrix) – typické situace, kdy nejčastěji zaostříte do těla, ale oko a hlava jsou již neostré. Lokálně se pak doostří ve Photoshopu, ale stejně pro větší zvětšeninu nemáte šanci. S přesným zaostřením na oko poletujícího tetřívka nepomůže ani nejdokonalejší autofokus. Je to o pravděpodobnosti. Bohužel zobák takhle na mne otevřel jen jednou. U druhého snímku jsem záměrně zaostřil na kontrastní přechod bílého a černého peří.

Konzultoval jsem práci autofokusu s kolegou, který s Canonem 5D Mark III fotografoval dva týdny v Botswaně na expedici. V rozhodujících momentech měl také hodně promarněných příležitostí a pálil vše sekvencemi a ve vícebodových režimech. Není však diskuze o tom, že nový autofokus v porovnání se svým předchůdcem dává fotografovi lepší šanci při akčních snímcích zvířat. Den intenzivního fotografování je však málo na to, jak dobře nový autofokus 5D Mark III zvládnout.

Při praktickém fotografování rychle zjistíte, že 5D Mark III je lepší přístroj. Vše je svižnější. Porovnával jsem například expozice 2 minuty s infračerveným filtrem R72. Mark III počítal snímek asi 10 vteřin, Mark II nekonečné dvě minuty. Na mnohem lepší úrovni je i kontrola ostrosti snímků. Ta se samozřejmě hodí v případech, že sedíte někde v blízkosti zásuvky a nemusíte šetřit baterie. Díky povrchové úpravě gripu se lépe drží. Lepší je i zatěsnění těla. Jen pozor, pokud nemáte odpovídající i objektiv, bude se vlhkost dostávat dovnitř přes bajonet.

Pokud vlastníte Canon 5D Mark III, budu rád za další poznatky. Musím říci, že se mi ho nechtělo vracet. Děkuji za zapůjčení společnosti Canon.

Canon EOS 5D Mark III lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    30.06.2012 17:13

    To: Petr Poppl
    Pro mne je 6400 důležité. Příklady: fotil jsem s tím třeba exploze lávy v noci, kde jsem potřeboval maximálně zkrátit čas. Pokud bych dal delší čas, místo zmrazených kousíčků lávy by tam všude byly dráhy a mnoho výpalů.www.fotoaparat.cz/article/10908/1
    Taky se to hodí na reportáže ve městech. Myslím, že pokud nechceš tisknout špíše se vyplatí zkrátit čas a neriskovat rozmazání. Tady to šlo s ISO kolem 2000 http://www.fotoaparat.cz/article/11103/1, ale vzpomínám si, že jsem fotil v kievských podzemních katakombách a tam byla my na 6400 vycházely časy kolem 1/20s. Ta clona, o ktere mluvi Ef je určitě důležitá.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    30.06.2012 17:22

    To: Ef Fdom
    Určitě je velký rozdíl když s fotákem dlouhodobě fotíš než tyhle krátké testy. Každopádně se schodujeme - rozdíl je do 1EV a Mark III určitě bude ten lepší. Pro ty, co mají Marka II a fotím vše do Rawu je to ještě celkem přijatelné. Musím se přiznat, že osobně vůbec neřeším JPEG. Fotím na neutrál a mám ho zřetelně podostřený, než je základní JPEG v mark III. Tam ale i když JPEG doostřím, je rozdíl opravdu velký.

  • Ef Fdom
    Ef Fdom
    30.06.2012 22:56

    Andrej: v absolutnim meritku to asi tak bude do 1EV. Ten sum ma ale trochu jiny charakter - je pravidelnejsi a nerusi tak. Takze z ciste praktickeho hlediska (=pri jake citlivosti to dava rozume koukatelne fotky) je ten rozdil vetsi. Mark II jsem intenzivne pouzival od dubna 2009, letos jsem ji vymenil za mark III.

  • Alexandr Špunda
    Alexandr Špunda
    09.07.2012 02:09

    no, podle mne udělal Canon malý vývojový krok dopředu a velký krok vedle s cenou. Na MK III jsem dlouho čekal a moc jsem se na něj těšil ...měl jsem ho týden k dispozici a jelikož nepotřebuji extra rychlý autofokus, fotím většinou v ateliéru a zásadně dělám s RAWkama....pořídil jsem si ještě jednu novou MK II, abych měl k dispozici alespoň tři těla a nemusel tak často při práci měnit skla. Jsem zvědav jak Canon zareaguje na Nkona D 800. Samozřejmě , že je MK III lepší než II, ale kromě autofokusu jsou to vylepšení vskutku kosmetické a podle mne 30000,- navíc jsou v tomto případě vskutku vyhozené prachy - to z principu odmítám podporovat. Jak už jsem jednou psal - Canon zneužívá toho, že maj lidi doma spoustu "L-kových" skel a tak jim nic jiného nezbývá, než zůstat, nebo prodtat skla se ztrátou - což se nikomu moc nechce.... MK II byla super a pořád je v poměru výkon cena nepřekonaná.

  • Mecan Photomecan.eu
    Mecan Photomecan.eu
    10.07.2012 11:14

    Zkoušel jsem autofokus proti 1DMkIV - s nasazeným TC2x a na EF400/2,8 MkII rozdíl až neslušně propastný ve prospěch 5DMkIII. Kde MkIV pomalu přeostřoval v plném rozsahu, aby se ke konci chytil, 5D MkIII se choval, jakoby tam TC nebyl. Kdo fotí s TC, tak nový AF ocení.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (8)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram