Rozhovor s Neilem van Niekerem

Přečtěte si historicky první příspěvek v sekci "FotoRozhovory". Zahajujeme exkluzivním interview s americkým fotografem Neilem van Niekerkem. Neil je známý pro svojí barevnou fotografickou tvorbu cross procesu.

Neil van Niekerk pro Fotoaparát.cz

Neil van Niekerk v klubu Papparazi

Neil van Niekerk (39) je fotograf, který poskytl exkluzivní rozhovor pro Fotoaparát. Místem našeho setkání se stal Internet. Neil se narodil v Jihoafrické republice. Před několika málo lety odjel do Spojených států, kde momentálně žije a věnuje se fotografické tvorbě. Neil úspěšně absolvuje dráhu profesionálního fotografa a zároveň mu zbývá čas i na volnou tvorbu. Je známý svými experimenty s cross procesem (viz.článek dříve). Černobílou fotografii opustil před několika lety a dnes se intenzivně věnuje výhradně fotografii barevné.

V prvních řádcích se na vaší webovské stránce prozaicky vyznáváte z lásky k fotografii. Je fotografie jistým druhem exprese vaší osobnosti nebo hledáním něčeho nového?

Pro mě osobně je to více objevování věcí kolem mě, avšak nepopírám, že je v tom také jistý druh sebeexprese. Také jsem přemýšlel nad tím, kolik sebeexprese může být ve fotografii na rozdíl od ostatních druhů umění. To však nedokáži objektivně posoudit.

O svých fotografiích píšete, že nebyly žádným způsobem digitálně upravovány. Co pro vás znamená digitální fotografie?

Stále používám klasický postup a fotím převážně na inverzní filmy, které poté scanuji. Výsledky diapozitivního procesu pro mě nebyly zatím digitální fotografií překonány. Temnou komoru jsem opustil před několika lety, byla to pro mě částečně frustrace, musel jsem tam trávit dlouhé hodiny. V porovnání s temnou komorou vidím budoucnost v digitální fotografii. Temná komora však nezanikne.

Láká vás idea digitální fotografie ve smyslu odpoutání se od klasických postupů použití filmů?

Johannesburg - cross proces

Digitální fotografie je konec boje s prachem, zaschlými kapkami a škrábanci. To však prozatím platí pouze pro začátečníky. Idea digitální fotografie mě láká. Výsledky v digitální fotografii jsou většinou stálejší, nežli u klasického procesu, u něhož si nikdy nejste jisti, jak to dopadne, dokud není vyvolán film. U klasické fotografie záleží na mnoha okolnostech, které mohou ještě ovlivnit výslednou fotografii, jako je teplota, chemie atd. Digitální fotografie se postupně stává čím dál více přístupnější a nevyžaduje takové know how jako například temná komora.

Na vašich stránkách jste se zmínil o tom, že máte rád svoje technické vybavení, ale zároveň jste naznačil, že na něm při své práci nechcete být zcela závislý. Myslíte si, že jste skutečně závislý na fotografickém vybavení či ne?

Johannesburg - cross proces

Bezpochyby nezáleží na tom, co máte, ale jak to umíte využít! To je nejdůležitější část fotografie, vědět jak vaše technika funguje, a na druhé straně se nestát sběratelem hi-tech techniky. Na mé stránce jsem psal, že každý by měl znát dokonale svůj fotoaparát a měl by vědět, co od něho může čekat. Zároveň to byla také reakce na jistý druh snobismu, s kterým jsem se setkal v různých fotografických magazínech a především ve fotografických klubech. Ve skutečnosti to přišlo ze dvou směrů. První příklad je ten nejhorší. Fotografové, kteří mají například Nikon F5 a top objektivy stále trvají na tom, že pro ně není důležitá technika a stačí jim mačkat spoušť. Ve skutečnosti to zní tak, že si sami nalhávají a protiřečí. Proč neřeknou že na technice záleží! Nebo že ty hračky skutečně milují! Druhým příkladem jsou fotografové, kteří používají starší vybavení (což je samozřejmě v pořádku), ale zase oni trvají na tom, že nové přístroje již neumí to, co umí nebo uměly jejich starší přístroje. Těmto fotografům jsem se zase snažil vysvětlit, jak mi v mojí práci pomohl autofokus, matrixové měření TTL, nebo synchronizace s bleskem při 1/250 vteřiny.

Dříve jste používal Pentax Z-1 a před několika lety jste přešel k Nikonu F90. Proč nakonec vyhrál Nikon?

To byla čistě jenom náhoda. Nikon F90 jsem získal s bleskem a objektivem 85 mm za super cenu na jedné fotografické burze. A moje možnosti výběru byly znovu limitovány. Chtěl jsem přejít k Nikonu a ne ke Canonu, což byla pouze moje osobní preference. V té době jsem měl nabídku pouze na dvě těla která mi byla nabídnuta, F4 a F90 – nakonec vyhrála F90, který má takové funkce, které jsem hledal.

Jak jste se dostal k fotografii cross procesu?

Vzpomínám si, že to bylo v nějakém fotografickém magazínu, kde jsem narazil na několik fotografií vytvořených cross procesem. Ano, byly to právě super syté a surrealistické barvy, které mě uchvátily!

Co vás ještě fascinuje na barevné fotografii a cross procesu?

Johannesburg - cross proces

To je velice těžké vysvětlit, jelikož je to moje osobní preference. Prostě to tam je… Mám radši barvu. A v cross procesu se barva stává skutečně excentrickou a to je přesně to, co miluji. Doufám, že se tímto komentářem nedotknu některých čtenářů. Myslím si, že některé oblasti jako například příroda a zvířata, je těžší fotografovat barevně než černobíle. Ať už fotografujete barevně nebo černobíle, musíte myslet v těch samých dimenzích – černobíle nebo barevně! A to je právě to co dělá barevnou fotografii tak těžkou a zároveň zajímavou.

Bylo to pro vás těžké nalézt správnou fotografickou laboratoř, kde vyvolávají filmy cross procesem?

Vůbec ne .., Jednoduše jsem zašel do minilabu, kam chodím již řadu let.

Jaké by bylo vaše doporučení fotografovi, který chce zkusit barevnou fotografii cross procesu?

Johannesburg - cross proces

Nejjednodušším návodem je hledání světlých barevných objektů a jednoduché, elegantní kompozice. Tyto fotografie nakonec vycházejí nejlépe. Cross fotografie s objekty s malou tonalitou nejsou nejlepší. Kompozice u crossu funguje nejlépe, pokud je zachována jednoduchost. Cross proces má na druhou stranu částečně nepředvídatelné výsledky, proto neexistuje žádné přesné technické pravidlo na to, jakých barevných výsledků můžete dosáhnout.

Je těžké vybrat správný film pro cross proces fotografii, nebo dosahujete stejných výsledků při použití různých materiálů? Jaký film byste doporučil?

Zde bych si vůbec nedovolil uvádět žádné výsledky, jelikož používám pořád jednu značku filmu a nemám zkušenosti s těmi ostatními.

Na vaší stránce jsem našel několik jednoduchých pravidel kompozice. Myslíte si, že pravidla tohoto druhu hrají velkou roli ve fotografii, nebo více záleží na fotografově oku, srdci a mysli?

Oko, srdce a mysl!! Bezpochyby. Jsem přesvědčen, že pravidla ve fotografii jsou pouze pouty, které mohou omezovat kreativní nápady. Pravidla a návody jsou pouze nabídkou fotografům, rozhodně by se neměly brát jako restrikce nebo přísná vodítka ve fotografii. Na druhé straně návody pro začínající fotografy mohou být užitečné.

Několik let spolupracujete s PictureNET Africa. Pomáhá vám tato spolupráce dostat do podvědomí lidí vaše fotografie? Myslíte si, že jsou fotografické agentury podobného druhu pro fotografy důležité?

Johannesburg - cross proces

Nemyslím si, že tato spolupráce přináší mé fotografie širšímu publiku lidí. PictureNET mi pomáhá vydělat nějaké peníze a bez peněz se nedá ve fotografii přežít. Jestliže se fotografovi podaří zároveň prostřednictvím fotografie vydělávat peníze, považuje se za šťastlivce.

Proč jste se rozhodl publikovat vaše fotografie na Internetu?

Na počátku to byla velká frustrace s celkovým prostředím fotoklubů, se kterými jsem přišel do styku. Většina fotografických klubů má setkání dvakrát do měsíce, přijde tam zhruba 20 lidí a většina tam přijde jenom proto, aby si nechala posoudit svoje vlastní fotografie. Chtěl jsem své fotografie ukázat širšímu publiku a mimo kritické pohledy foto klubů. Internet je ideálním prostředkem k realizování těchto tužeb.

Mimo své volné tvorby se věnujete fotografickým zakázkám. Jak vy osobně vnímáte rozdíl mezi zakázkovou fotografií a volnou tvorbou? Vycházíte svým zákazníkům maximálně vstříc nebo upřednostňujete především svoje požadavky?

Zakázky jsou placené, moje volná tvorba ne. Zde je vidět ten rozdíl. Na volnou tvorbu si musím nějakým způsobem vydělat. U mě osobně mezi tím není žádný rozpor. Zákazníci, pro které jsem doposud pracoval, vyžadovali skutečně malý umělecký vliv, proto jsem byl nucen souhlasit s jejich požadavky.

Jaká to byla zkušenost fotografovat presidenta Mandelu?

Nelson Mandela

Ano, učím se při jakékoliv fotografické zakázce. Nezáleží na tom, zda je to obchodní aspekt fotografie, jednání se zákazníkem, práce s lidmi a modely nebo samotná práce s fotoaparátem. Jako fotograf musím být připraven na různé eventuality, jako například s presidentem Mandelou. Jako jediný fotograf jsem měl stativ, s kterým jsem byl schopen pořídit slušné snímky. Při fotografování pana Mandely jsem si také pomohl velkým množstvím filmů vyšší citlivosti, u kterých jsem ocenil jejich širokou expoziční pružnost, tak jsem pushoval, jak jen to bylo možné. Při fotografování presidenta Mandely jsem se musel plně koncentrovat na to, co dělám, a musel jsem dát stranou to, co se dělo kolem mě, musel jsem pozorovat, fotografovat a nebýt součástí dění.

Proč jste nepoužil blesk k fotografování presidenta Mandely?

Nejsem žádný purista, co se týče použití blesků. Zde bylo striktně stanoveno, že nesmím použít blesk. President Mandela má nemocné oči a blesk by mohl zhoršit presidentův stav. Když mám tu možnost použít blesk, vůbec se tomu nebráním.

Hodně cestujete, navštívil jste řadu evropských zemích a dokonce jste fotografoval i na Madagaskaru. Byl jste někdy v České republice?

Bohužel ne. Zatím je to otázka financí, jinak bych procestoval celý svět. Miluji cestování.

Neil van Niekerk

Navštivte domovské stránky Neila van Neikerka http://www.planetneil.com.

výbava:
  • dvě těla Nikon F90 s MB10 gripy
  • blesk Nikon SB25 + SB28
  • objektivy:
  • Nikon 28–70mm f2,8 AF-S
  • Nikon 24–120mm f3,5–5,6 AF-D
  • Nikon 105 mm macro f2,8 AF
  • Nikon 85mm f1,8 AF
></div

Zajímá vás technika cross procesu? Čtěte dál. Jak fotit cross proces fotografii.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace