Zpracování tématu: "Tajemné město"
Při vypisování tohoto tématu jsem očekával, že budu zavalen velikým množstvím vynikajících fotografií. Bohužel Tajemné město se u vás, autorů, nesetkalo s takovou odezvou, jaké se nabízela. Podle očekávání většina tvůrců zaslaných fotografií volila tentokrát zpracování svých snímků v černobílé stupnici a nebo pomocí různých efektů v grafických editorech.
Jako první z fotografií, kde byla využita přítomnost člověka i když ve velice jemném nádechu je tento snímek s názvem „Duch“. Kompozičně velmi zdařilá fotografie využívající různé tóny šedé a bohatě lineárně členěná. Naznačená figura v dolní části schodiště opravdu snímek oživuje a dodává mu pocit tajemna. Stejně tak působí na první pohled zbytečně velká tmavá plocha na pravé straně fotografie. Protože si ale na každé fotografii lidské oko více všímá světlých ploch než tmavých, je tento velký tmavý prvek jakýmsi vyvážením celého snímku.
Dvě podobné fotografie využívající více či méně pohybovou neostrost. Na levé straně snímek daleko členitější a kompozičně vyrovnanější. Oblouk chodníku zvýrazňuje prostor a tmavá neostrá figura na světlém pozadí působí výrazně. Také umístění hlavních prvků snímku, to je figury, sloupu a světlé plochy do třetin obrazu, je velice působivé.
Snímek na pravé straně, byť svoji jednoduchostí a tonální úsporností zajímavý, byl bohužel pořízen o zlomek vteřiny dříve, než by bylo potřebné. Zajímavá tmavá figura je z velké části stále ještě na pozadí černé části domu a tudíž zaniká. Ani dlouhý vržený stín již nic nezachrání.
Na principu tonálního kontrastu ve spojení s kulisou zanedbané městské části v případě fotografie kráčející dvojice a nebo s využitím zamlžené atmosféry u fotografie „Tajemná postava“ vznikly tyto dva snímky.
Spíše než tajemně na mne působí fotografie dvojice katastroficky. Velice zdevastovaná ulice či snad průchod, v němž kráčí žena a dítě. Protisvětlo vytváří s postav siluety které autor pomocí barevných akcentů zvýraznil. Fotografie působí svoji atmosférou, vypráví určitý příběh. Náznak třetí postavy uprostřed světlé plochy však působí velmi rušivě.
Snímek tajemná postava je jednou z mnoha „duchařských“ fotografií tohoto seriálu. Snaha o oživení ponuré situace však vyšla docela dobře. Postavení hlavních prvků mimo střed působí znamenitě a autor dobře pracoval s expozičními hodnotami, ale to je vidět ale pouze při zvětšení fotografie. Pak objevíme dobře prokreslený průchod, vrata i mříže.
Snad nejlépe se s tématem jak po stránce námětu, tak i zpracování vypořádal autor snímku „Oruro“
Část města ležícího na úpatí hor, které tvoří pozadí fotografie, je dramaticky nasvícena nízkým bočním slunečním světlem vytvářejícím ostré stíny. Skoro liduprázdná dlouhá ulice prochází téměř celou fotografií a její sbíhající se linie zvýrazňuje prostor a velikost. Střídání světlejších a tmavých ploch v pravé části snímku „rozbíjí“ stinné části a mlžný opar v pozadí dokresluje celkovou atmosféru. Celkový pohled je dobře zarámován tmavšími prvky v popředí a díky tomu, spolu se správně zvoleným místem fotografování s nadhledu má fotografie velikou hloubku a prostor. Tuto fotografii navrhuji jako vítěznou
Milan Šusta
Téma na květen 2012
Fotografie do tématu na květen 2012 „Maska“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Maska“ můžete posílat do 31. května 2012, 24:00 na
adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruMusím jako autor snímku jakabův palác III podotknout, že rád bych viděl pana odborníka Šustu, po 3 hodinkách úprav z mobilu, úplně z gruntu předělaný snímek, kde auta, lidé, značky a budovy zakrývaly scénu, která byla navíc dost deformovaná možnostmi čočky mobilu. Bylo to pojato jako ukázka kreativity, kde se samozřejmě musely při prohlížení "lupou" vyskytly určité nedostatky, ale o tom to nebylo.Původní přepálený snímek za jasného slunce cwaknutý jen s vteřinovým zastavením jednou rukou měl demonstrovat možnosti PP. Tedy rád bych ho viděl jak by to zvládl on, je pravdou, že v topazu ještě jemné ošumnění pozadí připadalo v úvahu, no tady šlo o sílu invence a imaginace, takže bohužel to prohlížení lupou bylo poněkud mimo, no ne vždy odborníci jsou od toho aby si uvědomili z čehoto vůbec vzniklo a jaká mantinely měl původní obraz:-) myslím si, že se vyvedl vcelku nadmíru :-). Má poklona, autor ....
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.