Úvaha o klasické černobílé fotografii

O minulém víkendu jsem se zúčastnil prvního workshopu klasické černobílé fotografie v Domě fotografů v Kašperských Horách na Šumavě pořádaného FotoInstitut.cz. Vyrobit kvalitní klasickou černobílou fotku vlastníma rukama je velká škola, o kterou většinu mladých fotografů digitální doba úplně připravila. Práce s velkoformátovou kamerou je fotografický obřad. Jeden výstřel stojí 25 Kč. Plocha média je 13 krát větší než fullframe senzor. Úplně jiná je práce s hloubkou ostrosti a perspektivou.

Již od začátku devadesátých let jsem toužil mít temnou komoru pro fotografické čarování. Jenže mne chytila barva a pohled barevné tonality diapozitivů na světelném stole. Přestože řada lidí v mém okolí chodila do minilabů a nadávala na operátory, jak jim kazí jejich výtvory, mě barevný proces E6 perfektně vyhovoval. V Thalia Picta mi je vždy vyvolali perfektně. Investoval jsem do středoformátového Pentaxu 645, takže jsem pak ani nepotřeboval na prohlížení lupu. Doma jsem si pak skenoval diáky. Rozlišení stačilo to pro velké tisky až do 1m. Takhle jsem si spokojeně žil a sledoval digitální revoluci.

Postupně se u nás doma objevovala řada digitálních hraček. Jenže pak si manželka pořídila Canon 5D a k tomu dvě kvalitní L-ková skla. A pak přišla rána. Objevila se zdánlivě drobná závada skeneru Minolta ProScan, která zcela vyřadila můj workflow. Díky pádu své fotografické divize Minolta přestala vyrábět náhradní díly a Sony s tím nechtělo mít nic společného, i když při převzetí Minolty tvrdilo něco jiného. Říkali mi, že fototechnika je jen spotřební zboží, i když občas trochu drahé. V Prostějově tenhle skener nikdy neopravovali a Němci mi vždy přes český servis vzkázali, že vše funguje, přestože v Prostějově mi vždy dosvědčili, že lžou. Daleko hůře prý dopadli vlastníci Dynaxu 9.

Seznámení s fotokomorou Vyvíjíme

Manželce jsem začal brát foťák. Asi tady víme, že s fotoaparátem je to jako s kartáčkem na zuby. Nakonec jsem dostal Canon 5D Mark II. Byl to revoluční foťák. Proti středoformátu se najednou fotografování zdálo i o tolik jednodušší. ISO 6400, živý náhled na doostření. Digitální mačkání nic nestojí. Pentax od prosince 2009 zůstal v batohu. Vstoupil jsem do světa digitální smrště s hardisky a kartami plnými fotografií. Také jsem začal pozorovat, že se začíná zvyšovat i průměrné množství fotek na expedici.

Asi jen v málokteré zemi byste našli tolik zvětšováků a v domácích podmínkách vytvořených temných komor jako v Českoskovensku v sedmdesátých a osmdesátých letech. Jsme zemí, kde se zrodila dvouoká zrcadlovka Flexaret, a tatáž firma vám k ní dodala i zvětšovák včetně objektivů – Meopta Přerov zaplňovala celkem úspěšně domácí trh a levně vyvážela i dále. Po bazarech dodnes doznívá tahle doba. Meopta již dávno ukončila výrobu zvětšováků. Evropská unie zase nemá ráda žárovky nad 100 W a proto jejich cena hodně podražila. Přesto dnes vstup do černobílé klasiky stojí mnohem méně, než tomu bylo před 10–15 roky. Opemus 6 tehdy stával kolem 9000 Kč, dnes se dá sehnat kolem 1500 Kč. Kvalitnější Magnifaxy byly kolem 15000 Kč, dnes kolem 3000 Kč. Výhodou je, že Foma stále funguje, a tak se dají v Čechách v pohodě sehnat i speciality jako černobílé fotografické emulze i plan filmy různých rozměrů. Svitek 120 nebo kinofilm 36 obrázků stojí kolem 80 Kč. Foma dokonce koupila recepturu vývojky Rodinal od bankrotující divize německé Agfy. A pak je tu pořád Ilford, když chcete vyzkoušet ještě něco lepšího.

Černobílá fotografie byla vždy spojena s vlastním voláním a zvětšováním. Důvod je jednoduchý. Profesionální laby používají univerzální vývojky. Každá emulze však potřebuje speciální postup vyvolání a to nikdo nezaplatí. Dvakrát jsem takto vyvolal Ilford FP 4 a byl jsem překvapen, jak velký je rozdíl ve srovnání s vlastním voláním, kdy si vývojnicí poctivě otáčíte a klepete o stůl kvůli bublinkám. U pozitivního procesu, kde si potřebujete občas něco přisvítit navíc, aby vylezla kresba je jasné, že žádný profilab vám tohle nemůže udělat. Musíte se prostě naučit tyhle věci sami a nedá se zde nic odfláknout.

Sušíme Připravujeme chemii

Kde jsou možnosti černobílé klasické fotografie dnes

digitální tisk vs. klasická fotka na papíru

Můžeme se donekonečna hádat o rozdílech mezi digitálním černobílým tiskem a černobílou fotografií vzniklou chemickou cestou. Rozdíl určitě pozná každý. Je to v papíru a povrchových úpravách. Digitální tisky, které se snaží napodobit barytové papíry, se vyrábějí, ale zaplatíte zde v porovnání s originálem mnohem více.

archivace

Archivační kvalita daná vyloučeným kovovým stříbrem je ověřena 150 lety praxe. Pokud si dobře zaarchivujete negativy a kvalitně ustálené a vymyté fotky, troufám si tvrdit, že to bude asi jediné, co po vás jako fotografovi jednou možná zbude. Harddiskům, i když třeba zazrcadleným, moc nevěřím.

cena

Pokud se bavíme o stejné kvalitě, cena klasické fotografie, pokud nepočítáte vlastní práci, vás vyjde o trochu levněji než tisky. Laboratorní vybavení, pokud se poohlédnete po bazarech, by se mělo vejít mezi 2000 až 3000 Kč. Ceny filmů a papírů najdete na www.foma.cz.

Orientační ceny:

  • Kinofilm Fomapan ISO 100 – 80 Kč
  • Svitkový film Fomapan ISO 100 – 75 Kč (nyní v akci za 51 Kč)
  • Papír Fomalux 111 SP 24×30,5cm balení 25ks – 17 Kč/ks
  • Negativní vývojka 250 mm Fomadon LQN (ředění 1:14, ve vývojnici cca 600ml, jeden film) – 83Kč
  • Pozitivní vývojka 250 mm Fomaton LQN (ředění 1:7, v misce cca 1,5 litru do vyčerpání podle velikosti papírů) – 55Kč
  • Ustalovač Fomafix 5 litrů (opakované použití) – 115 Kč

Ceny fotoaparátů a objektivů na film již asi dosáhli svého minima. Jsou možná na čtvrtině původní ceny, za kterou se prodávali před 10 roky.

velké a střední formáty

Z dobře vyvolaného a kvalitně nafoceného kinofilmu určitě uděláte výborné fotografie klidně 60×40cm. Nadřete se však mnohem více, než když na to půjdete čistě digitální cestou. Je to však nejlevnější cesta, jak se naučit správně exponovat a zpracovávat v temné komoře. Střední a velký formát však nabídne mnohem více i v obrazové kvalitě. Je to příležitost pro kreativní fotografy. Photoshop je mocný, ale hloubku obrazu vytvářeného na svitek nebo planfilm jen tak nahradit neumí.

sedět pořád u monitoru je nuda

Práce v tichu a barevném světle temné komory je v dnešní uspěchané době je relax. Stačí vám třeba dvě nebo tři kvalitní zvětšeniny za odpoledne jako výstup. Vzniknou doslova vašima rukama, neboť si občas musíte v některé částí prodloužit dobu osvitu nebo více promnout papír v průběhu vyvolávání, aby se více objevila kresba. O to více si jich budete vážit.

Posouzení výsledků Diskuze nad fotografiemi

Pár slov k workshopu na Šumavě

Pátek
Workshop je postaven na maximální počet účastníků, který je dán počtem zvětšovacích přístrojů. V pátek večer jsme si popsali notesy hlavně praktickými radami a tipy jak nejlépe vyvolat negativy a nazvětšovat. Zároveň proběhl suchý trénink zakládání filmů do vývojnic, což je vždy kámen úrazu. Druhý den totiž již všichni budeme stát v naprosté tmě…

Sobota
Po snídani vyrážíme z Domu fotografů nafotit. Kašperské Hory jsou chráněnou památkovou rezervací ležící jen kilometr od první zóny národního parku Šumava. Motivy nám proto leží u nosu. Za dvě hodiny máme nafoceno a jde se vyvolávat. Lektoři Milan Šusta i Pavel Bokr s filmem vyrostli. Přestože mnozí nevěřili, všichni účastníci dokázali negativ Ilford FP4 vyvolat na standard, jak slibovali školitelé. Prostě žádné záchranné práce při zvětšování. Pak zvětšování až do zemdlení.

Neděle
Pokračujeme v komoře a zkoušíme obřad: fotografování velkoformátovou kamerou. Exponometrii porovnáváme s tím, co měří digitály. Mimo jiné můj syn Pavel na dotaz jaký fotoaparát si na workshop klasiky přivezl odpověděl, že má Canon 5D. Pak mu Pavel Bokr půjčil Nikon F100. Komentoval jsem to, že je to opravdu důstojný foťák.

Díky všem účastníkům za výbornou partu.

Na workshop Klasická fotografie – portrét a krajina na Šumavě se můžete přihlásit na FotoInstitut.cz

Velký formát Velký formát
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Dana Kovaľová
    Dana Kovaľová
    14.04.2012 07:26

    hmmm... heuréka? ;o)

  • Alexandr Špunda
    Alexandr Špunda
    15.04.2012 14:53

    Ale jo, beru "analogovou" klasiku jako krásné dobrodružství. Jako kluk od 10-ti jsem do svých cca 26-ti let strávil v temné komoře hodiny a hodiny - pravda převážně v noci - protože temná komora byla v prvé řadě koupelna v panelákovém bytě a jedině v noční dobu se dalo uhájit toto království pouze pro sebe. Nikdy na toto jedinečné dobrodružství spojené se specifickou vůní fotopapírů a chemikálií nezapomenu.... ovšem je to v dnešní době jen už de-facto hobby záležitost pro "fajnšmekry". Krajinky, zátiší - OK. U všeho ostatního děkujme Japonci za digitál. Nedávno jsem s klientem hovořil při zakázce - portrétování 100 zaměstnanců firmy - když se Vám podaří z některých těžších případů vyloudit kloudný výraz až na 40 záběr :-( - okamžitá kontrola pořízeného snímku na notebooku 1/2 sekundy po cvaknutí spoušti....copak by toto stálo na film a navíc si člověk nikdy nebyl jist, jestli dotyčný fotografovaný na film v okamžiku expozice nemrkl - a že se to hodně krát stalo. Záloha dat ?? stejná jako u filmu - vypálit kvalitní DVD a zálohovat na dva separátní HDD - a tam čas od času data přelít zase na jiný a je vše OK. Co se Photoshopu týká - kdo s ním umí, a má kvalitní "zdrojový materiál" třeba z dikitálního středoformátu - nadělá s tím stejnou parádu jako středoformát filmový - nechá li fotografie udělat na kvalitní tiskárně - přel bych se o to, zda je někdo v rámu za sklem rozezná, která je která. Zkrátka beru klasickou chemickou cestu jako nostalgický doplněk k dnešní fotografii, stejně tak jako jízdu v automobilovém veteránu.... ta doba byla krásná, ale je z mého hlediska nenávratně pryč.

  • Vladimír Bichler
    Vladimír Bichler
    26.04.2012 22:31

    "Filmovou" a "mokrou" fotografii nesrovnávám s digitální fotografií.
    Lze srovnávat papírové a internetové noviny? Celovečerní film na celuloidu (polyesteru) v kině s "promítáním" na notebooku?
    Kafe uvařené v džezvě a pité z porcelánu s "kafem" z kelímku u McD ?
    Přesun z Olomouce do jižní Francie na čopru - let Airbusem z Frankfurtu do Marseille?
    "Blahopřejná SMS" - rukou psané přání v obálce?
    Atd. atd.
    Podle mě je (nebo by měla být) filmová a mokrá fotografie vždycky záležitostí fajnšmekrů.
    Portrétování stovky osob na zakázku je "komunál".
    Fajnšmekr tvoří - byť nemusí (a dokonce je skoro jedno, zda "umí"), komunál dodržuje pravidla - a musí (a není jedno, jestli "umí").
    Nechci docilovat se středoformátovým digitálem stejných výsledků jako s filmem - proč bych to dělal? A naopak!
    Nechci namalovat Slunečnice akrylovými barvami.
    Ford T s hybridním motorem je stejná kravina, jako Porsche 911 s motorem na dřevoplyn.
    Pan Macenauer zkusil a popsal své pocity a poznatky. Pochybuji, že by hodil digitál do kontejneru a koupal se metol-hydrochinonové lázni. Ale mám pocit, že to pro něj nebyl nepříjemný zážitek... :-)
    Až budu v penzi (a to bude brzy!) budu se programově vyhýbat hamburgerům, digitálu, internetu a TV, úředníkům, rozpustné kávě, membránovým tkaninám, atd. V mrazáku mám zásobu Trix-u a Acrosu na dva životy, v chladničce papíry s Ag a na vztek ekoteroristům si budu míchat "smradlavé vody" - myslím, že ani za 50 let nedevastuji životní prostředí zdaleka tolik, jako jedno osobní auto.
    Potom řeknu, jaké to je a zda jsem ne-šťastnější. :-)
    A budu pozorovat kolegy, jak se budou přít o "nejlepším" počtu megapixelů, ultrasonických motorcích, půl milionu zaostřovacích bodů... Stejně si myslím, že v té době už budou všichni fotit "inteligentními" telefony se stonásobnými zoomy, které samy řeknou, co a jak se bude fotit.
    P.S. Zkuste si mokrou filmovou fotografii. Třeba jenom proto, abyste na ni zanevřeli (nebo ne).

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    23.05.2012 09:23

    Díky za výborné komentáře. Jinak o weekendu bylo pokračování. Svůj Pentax 645 jsem půjčil synovi a okusil jsem velkoformátovou fotografii 13x18cm s Magnolou, kde je zadní stěna předělaná na Cambo. Měříte externím expozimetrem s kalotou, zakládáte do kazet a pak si uděláte v komoře kontakt a zkoumáte to šílené rozlišení. Za den jsem exponoval 6 fotek a udělal dva dobré kontakty tzv. na věčnost. Je to relax a zároveň tak trochu povznášející práce, protože tady už musíte trochu něco vědět. Digitál však určiět nezahodím. Fotit s měchem v dešti by znamenalo jeho zničení a ten se schání už dost špatně.

  • notorius
    notorius
    18.06.2012 14:13

    Kamera se dá v dešti přikrýt, měch není až takový problém vyrobit, návodů je na internetu spousta. Navíc je dobré mít měch impregnován(např.včelím voskem), už jen pro prodloužení jeho životnosti. Přeji hodně chuti do filmového fotografování a hodně radosti a úspěchů s opravdovou fotografií. :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram