Udělali jsme první testy Canonu EOS 5D Mark III. Přístroj nepřináší zásadní inovace, ale určitě zamotá hlavu řadě současných uživatelů 5D Mark II, neboť Canon zapracoval a to systematicky na slabinách předchůdce, bohužel ale i na ceně. Zásadní je autofokus, vylepšení videa a potěší řada dalších funkcí. Technologie za tři roky opět pokročila. Díky novému procesoru je fotoaparát v porovnání s Mark II svižnější a přístroj stihne vice spočítat z nasbíraných dat. 5D Mark III jednoznačně potěší všechny, co se specializují na zvířata v divoké přírodě a sport.

V roce 2005 Canon nabídl fotoaparát EOS 5D s FF senzorem (24×36mm) všem vážným fotografům za rozumnou cenu tak, že mohli nasadit bez prodloužení ohniskové vzdálenosti své kinofilmové objektivy. O tři roky později následovník 5D Mark II nabídl senzor s rozlišením 21 MPix a mnohem lepší citlivostí ISO (ISO 6400 použitelné v reportáži, ISO 1600 pro většinu použití). Canon zároveň využil tento vynikající senzor také pro HD video. Musím přiznat, že 5D Mark II mne rozhýbal k přechodu od filmového středního formátu, který jsem do té doby tvrdošíjně používal. V Tibetu a Ladaku jsem přišel o jedinečné snímky mnichů a slavností uvnitř prastarých klášterů, jejichž pohyb inverzní Fujichrome Provia ISO 400 nemohla zmrazit. Rovněž záznam videa pro dokumenty z cest je vynikající věc. Z tohoto hlediska 5D Mark III nic tak zásadního nepřináší.

Konstrukce a ovládání

Těla 5D Mark II a 5D Mark III jsou velmi podobná a ergonomicky výborná. Obě jsou vyrobena z magnéziové slitiny. Velmi podobná se zdá i odolnost vůči průniku vody, par a prachu. Z tohoto hlediska jsem neměl s Markem II nejlepší zkušenost. Kolegovi na expedici odešla elektronika (kompletní výměna elektroniky stála 16000 Kč) poté, co nechal fotoaparát přes noc v promočeném fotobatohu. Odolnost proti stříkající vodě v případě, že fotoaparát necháte ihned po fotografování dobře vyschnout, však pro mne byla zatím dostatečná.

Canon EOS 5D Mark II vs. Mark III

Změny v ovládání, které vycházejí většinou z konceptu Canon EOS 7D, hodnotím jednoznačně pozitivně. Zaměřím se spíše na problémy, které jsem měl osobně s 5D Mark II.

  • Nenápadně působí zámek na přepínači expozičních režimů. Je velmi užitečný. Několikrát se mi totiž omylem podařilo při manipulacích s 5D Mark II přepnout z režimu Av do manuálu M a zkazit tak snímek špatnou expozicí.
  • Samostatné přepínání fotografování/video jako na 7D je výhodné pro nastavování parametrů.
  • Přesunutí zapínání on/off k otočnému kolečku přepínání režimů (zámek zadního ovládacího kola byl ponechán na původním místě jako u Mark II). Zadní kruhový ovladač osobně považuji za nezbytný. Proto se mi u Mark II, kde je zámek kola a vypínaní spojen v jednom přepínači, stává, že když ponechám omylem přepínač v mezipoloze, najednou nemohu nastavit kompenzaci expozice.
  • Tlačítko kontroly hloubky ostrosti je nyní výraznější a v logické poloze.
  • Zadní kruhový ovladač má velmi příjemný, lehce přibrzděný chod při změně polohy. Jen bych rád věděl, jak snadno se pod něj dostane voda. Při fotografování v ruských mrazech s přechody do tepla mi starý ovladač několikrát přimrzl.
Canon EOS 5D Mark II vs. Mark III Canon EOS 5D Mark II vs. Mark III

Závěrka

Canon garantuje 150.000 snímků. Tady nic nového. Pro rozsáhlé časosběry to nebude… Výborná věc je možnost nastavení tichého chodu závěrky (režim jeden snímek má normální režim a také režim still- S). Tohle je určitě výborná věc, hlavně když jako fotograf musíte být skryt. Fotografování zvířat, svatyně s věřícími… Cvaknutí závěrky Canonu v normálním režimu je v hrobovém tichu prostě neskutečná rána. Canon zřejmě přeprogramoval pohyb zrcátka, aby ztišil závěrku. Díky. Závěrka nyní umí 6 snímků za vteřinu proti 4snímky u Mark II. Při fotografování zvířat a některých sportů zásadní zlepšení. Vlajková loď Canon EOS-1D X má sice na FF 14 snímků/s, ale senzor má „jen“ 18 Mpix vs. 22Mpix (Mark III) avšak také jiný rozpočet a samozřejmě i jinou cenu.

Ze zkoušení závěrky bylo patrné, že Canon přestavěl algoritmy řízení hlavního zrcátka. Vedlejší zrcátko usměrňující světlo na senzory automatického ostření totiž musí být v aktivní doostřené poloze co nejrychleji po dokončení expozice uzavřením závěrky. Režim s předsklopením zrcátka funguje velmi dobře, ale chce to vyzkoušet a zvyknout si.

Bracketing - úctyhodný rozsah 16EV Bracketing - nastavení

Autofokus

Ano. Všichni křičí konečně je z 5D profi model. 9-ti senzorový autofokus s jediným citlivým křížovým senzorem uprostřed hledáčku pil krev většině reportážních fotografů, o wildlife a sportu raději nemluvit. Faktem je, že jsem se s tím u 5D naučil žít. Ostřit středním senzorem a překomponovávat je běžná praxe, pokud zrovna nefotíte geparda. Jinak musíte předostřit nebo v reportáži přednastavit expozici. Souhlasím, že toto je hlavní vylepšení, za které si nechává Canon dobře zaplatit. Zásadní není jen nárůst počtu senzorů z 9 na 61. Citlivé body jsou rozmístěny zároveň i blíže k okrajům hledáčku. V pozadí stojí výkonnější mikroprocesor Digic 5+. Díky tomu bude v průměru i lepší přesnost, neboť využití více informací není nikdy na škodu. Menu nastavení autofokusu s 5-ti podmenu je určitě impozantní. Určitě budeme muset vyzkoušet reálné situace (např. letovky dravců) pro přesnější test. Fotoaparát jsme zkoušeli odpoledne za jasného dne na projíždějících autech, kde naleznete spousty hran. Se světelným objektivem Canon 24–70mm/f2.8L fungoval výborně a v porovnání s Mark II znatelně svižněji. Při řadě aplikací je zásadní možnost rychle přepínat jednotlivé citlivé body. K tomu slouží malý multiovladač na zadní stěně přístroje nad velkým kruhovým ovladačem. Pokud ho chcete aktivovat a přepínat s ním rovnou on-line mezi jednotlivými senzory, musíte si nastavit tuto funkci v uživatelských nastaveních. Jednotlivé křížové senzory se při zkoušení chovaly rovnocenně. Autofokus jako takový je však na rozsáhlejší test. Chléb se láme, když je málo světla a nefotíme zrovna zebry…

Nastavení AF bodu přímo multiovladačem
Canon EOS 5D Mark III lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Romana Králíková
    Romana Králíková
    09.03.2012 14:30

    V dané cenové kategorii mi přijde, že se 5D oproti D800 především obrazovou kvalitou moc nepochlapil. Tam kde Nikon nabízí např. o 10+ více mpx, má Canon tak akorát "blbůstky" s multiexpozicí a autofokusem.

  • m k 7
    m k 7
    09.03.2012 14:51

    Megapixely nejsou všechno.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    09.03.2012 16:52

    Když koukám na poměr cena/výkon, Mark II je pořád super. Megapixely u Nikonu jsou na sensoru stejné velikosti... Určitě uděláme nějaké srovnání, až dostaneme D800 k testu vs. Mark III (ten z výroby, ne to co nám zatím půjčili na hraní). Softwar na šumu může udělat hodně.. Pro někoho, kdo chce třeba přejít z APS-C na FF, tady je to dost těžké přemítání. Mark II je přeci jen 3 roky stará technologie. Jinak Helena má pořád staré 5D a také funguje - pokud se nejde do vysokých ISO, chce to hlavně pořádná skla.

  • Jiří Vičík
    Jiří Vičík
    10.03.2012 18:00

    Díky za recenzi, fantastický aparát. Jen s tou cenou pro EU to trochu proti USA přehnali. Ten HDR režim bude jen do JPG nebo to bude i nějak spolupracovat s DPP? Dík.

  • m k 7
    m k 7
    10.03.2012 21:19

    HDR fotí jen do jpg, ale umí uložit i zdrojové fotky. Jestli pak půjdou zpracovat v DPP netuším.

  • Alexandr Špunda
    Alexandr Špunda
    10.03.2012 21:39

    no článek bohužel nic moc - toto vše a více jsem se už dočetl na imaging resource a jiných stránkách. Čekal jsem ukázkové snímky - aspoň pro představu - i s vědomím, že to není úplné finále - mezi námi - on se ten software v mašině za jeden měsíc do uvedení na trh už zase zásadně nezmění. Já se domnívám, že Canon tentokráte šlápnul hodně vedle, a to jak s cenou nových skel, tak s cenou D5 MK III a co se týká rozlišení - je pravda zapotřebí zatraceně dobrá skla, se sigmou 18 - 250 nepotřebuje nikdo více než 10Mp, ale třeba se skelm SIGMA 150/2.8 EX DG MACRO HSM, nebo s Canon EF 85mm f/1.8 USM dělám na D5 MK II moc ostrý fotky, byť to není "L"-ko, a cítím, že ty skla mají na víc - ono pixelů není nikdy dost, pokud je slušné sklo. Často fotím na středoformáty s mnohem větším rozlišením a vím o čem je řeč. Canon chce vydělávat a přitom z nás začíná dělat blbce, mikro nastavení - korekce FF, nebo BF u objektivů měla poslední z nižší třídy 50D (nepočítaje 7D)60D už to "překvapivě" nemá, stále se spekuluje proč objektivy jiných firem na tělech Canonu nesedí tak, jak by měly .... jestlipak to soudruzi od canonu nedělají záměrně nějakou softwarovou kličkou .... s 5D MK II jsem moc spokojený a čekal jsem teď něco jiného a za jiné peníze - nemít doma haldu "L_kových" skel a k tomu nějaký Sigmy s canon bajonetem - šel bych bez váhání do Nikonu - udělali veliký skok kupředu a zřejmě správným směrem. Canon zjevně spoléhá na to, že lidem jako já, bude líto prodávat sady objektivů se ztrátou, a proto, že zůstanou u něj, ale i mistr tesař se jednou utne ...

  • Alexandr Špunda
    Alexandr Špunda
    10.03.2012 21:44

    no a na doplnění - HDR dělat ve foťáku - to je docela kravina, na to jsou software, které to umí určitě lépe - neboť je to třeba individuálně míchat, vylepšené funkce videa - já jsem fotograf nikoli kameraman - několikanásobná expozice, všechno blbinky skoro k ničemu .... poslední co mně může ještě donutit couvnout je kvalita fotek při vysokém ISO - jelikož už jsem ale nějaké snímky měl možnost zkouknout - zas taková síla to zatím nebyla ... no nechejme se překvapit tím finálním softwarem - otázka zda mile či nemile :-)

  • Ef Fdom
    Ef Fdom
    10.03.2012 23:36

    Dnes mam 5D2 a 1D2. Potrebuji oboji, protoze kazdy je na neco lepsi. Tohle vypada na zdarilou kombinaci. Tisknu do A3+, a tam nemam s 21MPx 5D2 problem. Pokud se jim povede zlepsit vlastnosti pri vysoke citlivosti, pripadne zlepsit DR (pri zpracovani RAW) na nizsich citlivostech, tak nemam co resit. Jinka si myslim ze se chovaji zcela trzne. Pokud mam vetsi zajem nez je dostupneho zbozi, neni duvod snizovat cenu. Az se naplni prvni vlna zajmu, nastana chvile na cenove upravy. Canon vzdy obchodu rozumel velmi dobre. Muzme vest debatu o jejich technickych resenich, ale obchodne je to jedna z nejschopnejsich firem v oboru.

  • Alexandr Špunda
    Alexandr Špunda
    11.03.2012 01:24

    jen krátce reaguji na předešlý příspěvek - mám pocit, že canon vždy dobře rozuměl obchodní politice - až do tohoto momentu - jsem dlouhá léta "canonář" tudíž mne nevede žádná zášť. Půjčil jsem si od kolegy Nikon D3X ( tuším rok 2008 !!! )a Nikkor AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED - no s velkým osobním sklamáním jsem musel říct, že doba canonu co by jedničky v běžné fotografii (tím myslím FF a APS-C) je ta tam - zkuste sami otestovat. Třeba právě DR v RAW !!! Pakliže nikon nabídne ještě lepší kvalitu za nižší cenu - mám na mysli nový nikon střední třídy - tuším D800 ??? kdo nemá výbavu a bude začínat - po čem asi sáhne ??

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    11.03.2012 10:47

    To Alex Flash: Obrazovou kvalitu určitě otestujeme. Kvalita obrazu je při vysokých ISO je pro mne skoro číslo jedna. Nafotil jsem si v noci žižkovský vysílač se 100mm/2.8 na 6400 ISO, coz je nejcitlivější nastavení u Marka II. Viděl jsem jen nepatrný rozdíl. Proto jsem se úmyslně nechtěl pouštět do spekulací. To samé i to HDR. Chce to srovnat s Photoshopem az to bude v originálu. Jinak i já jsem zatím s Mark II spokojený = krajina, dokumenty, video naprosto OK.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    11.03.2012 10:51

    Jeste me kamarád upozorňoval, že Mark III je prý trochu lépe utěsněn proti vodě a prachu. Někde prý to četl. Tohle nevím a nemohu potvrdit. I když máte těla vedle sebe, nelze tohle posoudit.

  • m k 7
    m k 7
    11.03.2012 11:05

    Alexander: co je za problém s mikronastavením AF?

  • Erik Vondra
    Erik Vondra
    11.03.2012 19:31

    Vinikajúci fotoaparát som rád že tam nedali viac mpx ako v nikone!

  • Radek Demjan  www.radekdemjan.com
    Radek Demjan www.radekdemjan.com
    11.03.2012 20:01

    http://www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/albums/canon-eos-5d-mark-iii-low-light-iso-samples

    ISO samples

    Jinak fotak je to super, problem ale je, ze je to extreme predrazene. No uvidime, zatim to nahodila alza za 69890 coz celkem jde a kopiruje to zapad... ale mam takove tuseni, ze ta cena je mimo a cloveku nezbyde nic jineho nez se pro nej zastavit casem v americe a nepodporavat (jak tu nekdo rekl) tu dokonalou canon cenovou politiku :-/

  • Alexandr Špunda
    Alexandr Špunda
    11.03.2012 20:13

    To Andrej: Jojo, první moment mne nemile překvapil, ale třeba o to lepší bude potom pozitivní překvapení z fotek na vysoké ISO a DR - vyčkáme a pak si třeba nasypu popel na hlavu :-)

  • Pavel Oravec
    Pavel Oravec
    11.03.2012 22:01

    Joj ,ked tak zapracoval CANON ,nemohol tam dorobit aj vyklopny display ????

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    12.03.2012 12:26

    Take by se mi líbil výklopný display pro focení nad hlavou nebo u země - je to ale mnohem citlivější zařízení v porovnání s normálním display (expedice). Určité řešení jsou externí monitory- komunikace může být i bezdrátová. Toto příslušenství je nutné pro lidi co snímají video http://blog.vincentlaforet.com/2009/03/31/5d-mkii-gear-tips-lcd-monitors/

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (22)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram