Milan Škoda: 20 let Centrum FotoŠkoda

Centrum FotoŠkoda, největší fotografický obchod ve střední Evropě, slaví 20 let své existence. V článku najdete rozhovor s Milanem Škodou, zakladatelem a majitelem Centrum FotoŠkoda, o minulosti i budoucnosti fotografie a o Centru FotoŠkoda.

Centrum FotoŠkoda slaví 20 let. To znamená, že Váš fotografický obchod vznikl krátce po revoluci. Jaké to byly začátky?

Začátky to nebyly jednoduché, především nebylo moc co prodávat. Například česká koruna nebyla směnitelná. Nakonec se mi vyplatilo v začátcích vsadit na použité zboží. K tomu bylo potřeba know-how, které jsem v té době měl, a začal jsem vykupovat a prodávat.

A proč vlastně vznikl?

Vlastně to vyplynulo ze situace. Před revolucí jsem dělal vedoucího prodejny s fotoaparáty pod taktovkou státního podniku. Vždycky bylo mým přáním mít vlastní obchod, a tak jsem začal.

Když jste tehdy ještě malou prodejnu zakládal, měl jste už vizi velkého fotografického centra, nebo to prostě nějak vyplynulo?

Myšlenku vlastní jedné prodejny s fotografickou technikou jsem měl více méně od začátku. Nicméně, netušil jsem, jak velkou prodejnu se mi za 20 let působení na trhu podaří vytvořit.

Centrum FotoŠkoda je zajímavé tím, že na jednom místě zákazník najde vše od prodeje fotoaparátů, přes prodej časopisů až po tisk fotografií. Jak vznikla tato myšlenka?

V 90. letech si moje konkurence zakládala více menších prodejních míst a i já jsem stál před volbou, zda investovat do rozšíření nabídky zboží a fotoslužeb na jednom místě nebo vytvořit více poboček. Nakonec vyhrála první volba a jsem za to rád.

Když Centrum FotoŠkoda začínalo, digitální fotoaparáty byly skoro jen vědeckým experimentem. Na přelomu tisíciletí ale zaznamenaly raketový vzestup. Jak jste se vyrovnali s takovou změnou sortimentu?

Musím říci, že to bylo troufalé rozhodnutí zakládat digitální oddělení v klasickém obchodě s fototechnikou. Nyní jsem rád, že jsem s touto myšlenkou přišel. V současné době tvoří digitální fotoaparáty jádro mého podnikání.

Jako jeden z mála obchodů jste nezanevřeli ani na klasickou fotografii a stále nabízíte techniku i příslušenství? Stále je o klasiku zájem?

Je pravdou, že klasická fotografie zaznamenala hodně velký pád a Centrum FotoŠkoda zůstává jedním z mála míst, ke všechno kolem “analogu” seženete. Na druhou stranu si myslím, že postupně přichází doba renesance, kdy lidé budou postupně více objevovat krásy ztracené klasické techniky. Na prodeji a vyvolávání ČB filmů je to již vidět. Mimo to se v posledních letech objevil nový trend Lomografie, což je jakési kreativní fotografování jednoduchými fotoaparáty na film, u nás v plném sortimentu. Prodej černobílých filmů již neklesá a stále je zájem o klasické zpracování černobílých papírů. Zejména se jedná o zákazníky umělecky založené.

A o co je vlastně v Centrum FotoŠkoda největší zájem?

Digitální fotoaparáty a příslušenství jsou asi základem prodeje, co se týče Centra FotoŠkoda. Ovšem raději bych vyzdvihl služby, které se kolem fotoaparátů točí – velmi oblíbené jsou například nástěnné fotografie na malířské plátno nebo fotoknížky, které zhotovujeme i do 3 hodin, protože produkce je přímo v prodejně.

Plánujete rozšíření sortimentu nebo služeb do dalších oblastí souvisejících s fotografií?

Snažíme se pokud možno vše, co souvisí kolem fotografie, nabízet na jednom místě. Poslední rok jsme věnovali relativně hodně času rozšiřování fotografickým službám kolem fotografování nejen v ateliéru, ale i na objednávku mimo prodejnu. Dalším počinem je vytváření sezení pro naše zákazníky, kde si mohou prohlédnout nejmodernější techniku a fotografie našich vystavujících zákazníků v minigalerii Centra FotoŠkoda.

Jak Centrum FotoŠkoda rostlo, vyměnili jste původní malou prodejnu za palác Langhans. Je to konečná podoba Vašeho obchodu, nebo se můžeme v budoucnosti dočkat dalších rozšíření?

Proces stálého vylepšování prodejny a úprav by se neměl nikdy zastavit. Co nás příští rok čeká se nechte překvapit, ale stále se snažíme zákazníkovi nabídnout to, co nikde jinde neuvidí.

Centrum FotoŠkoda je velké centrum fotografie, ovšem zákazník za Vámi musí přijít. Není to v dnešním uspěchaném internetovém světě a v konkurenci obchodů s mnoha malými pobočkami trochu handicap?

Myslím, že je to právě naopak. Jsme jediné místo, kde si můžete volně systémem „Touch and Try“ vyzkoušet 200 druhů fotoaparátů. Jsme „showroom“ pro zajímavosti a novinky, takže k nám se vždy vyplatí dojet. A pokud víte, co chcete, můžete využít i náš internetový obchod. Také většina fotografických služeb funguje přes e-technologie. Tedy si zákazník hotový produkt u nás jen vyzdvihne, nebo mu ho pošleme.

Nedávno jste spustili novou verzi Vašich internetových stránek, co Vás k tomu vedlo?

Podobně jako se musí průběžně vylepšovat prodejna, je potřeba vylepšovat i její virtuální obraz na straně internetu. Posledním vylepšením je spuštění on-line kalendáře pro rezervaci termínu v ateliéru a příští rok nás čekají další změny.

Všude se nyní mluví o krizi. Když se podíváte na uplynulých 20 let, opravdu je to v oblasti fotografické techniky tak vážné, jak se spekuluje, nebo i dříve byla slabší období?

Zažil jsem v minulosti hodně krizí, ta poslední nám zase ukázala, že je potřeba se čím dál více soustředit na kvalitu a efektivní procesy ve firmě.

Když navštívím Centrum FotoŠkoda, často potkávám cizince, turisty, kteří také obchodem prochází. Kupují něco? Jdou k Vám záměrně, nebo jen zabloudili? Vždyť přece musí mít fotografické obchody i doma.

Někteří cizinci nakoupí, protože jen nutně potřebují techniku, fotky či jen nabít akumulátor. Často se ale setkávám s cizinci, kteří milují staré sběratelské fotoaparáty a kochají se nad našimi vitrínami, které jsou plné sběratelských kousků.

20 let, pětina století, to je dlouhá doba. Viděl jste vývoj fotografie na vlastní oči a měl k němu velmi blízko. Co myslíte, kam se fotografie posune v dalších 20 letech? A bude tu stále Centrum FotoŠkoda, aby nám fotografům poskytovalo zázemí?

Bude tu klasická fotografie, která do jisté míry zažije renesanci, bude tu digitální fotografie která má stále co nabízet a budou tu nové speciální techniky například 3D fotografie.

Chystáte k dvacetiletému výročí Centrum FotoŠkoda nějaké stejně významné překvapení?

Výročí slavíme průběžně, již jsme měli setkání s novináři a významnými fotografy. Pro naše dlouholeté zaměstnance připravujeme malé překvapení. A v reklamě je doufám naše 20-ti leté logo také vidět.

     

Líbil se vám článek?

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram