Fotoaparát.cz

1.1.1 Proč fotit černobíle

Tento článek je prvním z rozsáhlejší série zabývající se černobílou fotografií. Jedná se o články určené především těm, co s tímto odvětvím fotografie nemají žádné zkušenosti, ale láká je vyzkoušet si udělat fotku od A do Z vlastníma rukama.

Proč fotit černobíle, formáty, odhad finanční náročnosti vybavení, kolik nás vlastně bude stát čb zvětšenina.

Proč fotit černobíle? Není to v dnešní době anachronismus a nekvalitní technologie? Není to drahé, složité? Zvládnu to i já? … Tohle jsou asi první otázky které vás napadnou pokud vás někdo naláká vyzkoušet si klasickou stříbrnou emulzi. Pokud Vám moje články pomohou v rozhodování a získají pro domácí zpracování černobílých fotografií další adepty pak splní svůj účel.

Text: Pokud vás v mládí nebavila chemie tak při domácím zpracování filmů určitě začne.

Jak říkat člověku, který se v dnešní době nespokojí s konzumní vlnou digitální fotografie a je ochoten si máchat ruce v chemikálích, vdechovat výpary bůhvíčeho, vztekat se nad všudypřítomným prachem v komoře a nadšeně pozorovat první kontury zvětšeniny objevující se ve vývojce? Navrhuji pojem „temnokomorník“, který poměrně zvukomalebně vystihuje, co se z vás stane, pokud se necháte zlákat.

Takže, co potřebujete k tomu, abyste se stali temnokomorníky? V první řadě – nadšení a chuť. Dokud to nezkusíte, těžko odhadnout, jestli vás to chytí za srdce (temnokomornictví je srdeční záležitost). V druhé řadě – prostor pro zřízení temné komory. Bez té budete odkázáni na zpracování vašich negativů cizími lidmi s nejistými výsledky. Třetí na řadě je technické vybavení – foťák, zvětšovák, misky, vývojnice a spousta drobných propriet.

Zařízení temné komory v bytě nebo sklepě bude věnován samostatný díl seriálu. Pro první odhad, jestli lze vaše koupelna předělat na dočasnou temnou komoru, stačí jen si uvědomit, jestli půjde zatemnit okno, jestli se najde prostor na pračce nebo na vaně pro umístění zvětšováku a jestli se vaše polovička dokáže vyrovnat s ledničkou plnou chemie a filmů místo vajec… Komora by měla mít větrání, výpary z chemie nejsou zrovna zdraví prospěšné. Vůbec při práci s chemikáliemi je potřeba dodržovat pravidla bezpečnosti práce, nejen proto, že kapky od ustalovače či vývojky zanechávají velmi odolné fleky na všem.

Text: Film patří do lednice, ať barevný nebo černobílý. Naexponovaný se snažte co nejrychleji vyvolat. Pokud máte děti tak se raději vyhněte skladování vývojek v lednici, přestože i jim je tam nejlépe.

Text: V mrazáku při –18 st. Celsia uskladněné filmy vydrží i několik let bez změny vlastností

Další logickou otázkou je, jestli lze doma zpracovat i barevné fotografie. Ano, je to možné, ale problematika barevných fotografií je technologicky složitější. Klíčovým prvkem je teplota lázní – přes 37 stupňů a to, že musíme pracovat v naprosté tmě (černobílé papíry snášejí červené světlo). Také ceny „barevné“ chemie jsou znatelně vyšší. I když časem možná zkusíte i barvu, je rozhodně nutné začít černobílým procesem pro osvojení si základních návyků. Proto se dále budu zabývat pouze černobílou komorou. Jen poznámka na okraj – i barevný negativ lze zvětšit na klasický černobílý papír. Je potřeba delších osvitových časů a tvrdší gradace papíru, fotka bude mít větší zrno, ale rozhodně to stojí za vyzkoušení.

Je dobré si uvědomit, že není nutné fotit jen na kinofilm s rozměrem políčka 24×36 mm, ale že je zde i svitkový film umožňující formáty negativu 6×4,5, 6×6, 6×7, a 6×9 cm. Větší políčko má podstatnou výhodu při zvětšování, snímky mají lepší tonalitu. Přesto asi jako první krok většina zvolí kinofilm. Samozřejmě nesmím zapomenout ani na přístroje na plochý film a jejich šťastné majitele – málopočetnou, ale o to zajímavější podmnožinu temnokomorníků, nazývající se velkoformátníci.

Základ technického vybavení tvoří fotoaparát. Pokud vlastníte jednookou kinofilmovou zrcadlovku máte skvělý základ pro práci. Pokud jste majiteli kompaktního kinofilmového přístroje, tak na první pokusy to stačí, ale počítejte s tím, že vás investice do zrcadlovky asi nemine. Dnes naštěstí značně klesají ceny bazarových přístrojů, a tak prvotní odhad může být takový, že za cca 5000 Kč lze pořídit kvalitní aparát s průměrným objektivem. Pokud zatím fotíte jen digitálně, tak je nákup dalšího aparátu věcí důkladného zvážení. Pro ty, co chtějí nejdřív „jen tak něco“ na vyzkoušení, je dobrou volbou dvouoká zrcadlovka. Bazary jsou plné přerovských flexaret a do 1000 Kč lze sehnat aparát, který vám bude dobře sloužit a výsledky nezklamou.

Při rozhodnutí pro střední formát se dobře seznamte s cenami techniky. Nejenom, že budete s sebou tahat více kilogramů vybavení, ale budete určitě muset sáhnout hlouběji do kapsy než u vybavení pro kinofilm. Větší formát přináší vyšší ceny. Je to tím, že kvalitní objektivy a přístroje na střední formát jen málo morálně zastarávají a je jich v bazarech relativní nedostatek. Nárůst kvality při použití středního formátu s kvalitní optikou je znatelný, obzvlášť pokud plánujete zvětšeniny nad 30×40 cm.

K nákupům použité techniky bych dodal, že je potřeba mít se na pozoru a uvažovat, kdy použitá věc splní svůj účel stejně dobře jako nová. Určitě nekupujte nikdy zlevněnou prošlou chemii nebo filmy. Při koupi z druhé ruky lze ušetřit spoustu peněz (rozdíl mezi novým kvalitním zvětšovákem a second handem je veliký), ale dá se i snadno napálit. Zvlášť koupě zvětšovacích objektivů nebo dokonce kompletního vybavení pro střední formát přes eBay je loterie sice většinou se šťastným koncem, ale pouze pro silné povahy.

Kvalitních a široce zásobených bazarů je v republice velmi málo, není žádným tajemstvím, že největší z nich je ve Foto Škoda v Praze ve Vodičkově ulici. Kousek od něj je Fotobazar Pazdera. Pokud se budu zmiňovat o cenách bazarové techniky beru tyto dva bazary jako určující etalony. Vřele doporučuji jejich návštěvu a vlastní průzkum aktuálních cenových hladin. Mezi regály se dá chodit i několik hodin.

Zvětšovák, spínací hodiny a bezpečné osvětlení komory jsou další věci, bez kterých se neobejdeme. Naštěstí jsou sklepy a půdy českých domácností obývány spoustou axomatů, opemusů a magnifaxů, které jen čekají na své nové majitele. Bližší popis starých i nových zvětšováků z Meopty bude součástí některé z příštích kapitol FotoŠkoly. Nyní stačí, abyste věděli, že základním rozdílem mezi jednotlivými řadami je max. velikost políčka. Axomat je určen pouze na kinofilm, Opemus umí max. 6×6 (nová verze Opemus 7 i 6×7) a Magnifax 6×9 cm. Rozdíl je i v bytelnosti a zpracování. Rozhodně není zbytečné koupit si Magnifax i na kinofilm.

Text: Na zřízení stálé fotokomory stačí i prostor 1,5×1,2 metru. Podmínkou je elektřina a možnost zatemnění. Všimněte si sklepního okna zaslepeného na míru slepenou „zátkou“ z materiálu, který se používá v čalounictví. Velkou úsporu místa představuje „akvárium“ s vertikálními sloty místo klasických misek. Zde je moje sklepní království – zvětšovák Magnifax 3a s EL-Nikkor 2,8/50. Obojí koupeno velmi výhodně z druhé ruky. Snad i vy budete mít podobné štěstí jako já. Inzeráty je třeba sledovat pravidelně a nákup neuspěchat. V tom správném okamžiku je potřeba jít do akce s veškerou rozhodností, jinak nás někdo předběhne.

Není žádnou zvláštností sehnat solidní zvětšovák do začátku za flašku a ani koupě např. deset let starého Magnifaxu 3a by nás z druhé ruky neměla vyjít na víc jak 2500 Kč. Nejzákladnější spínací hodiny i osvětlení (červená žárovka) jsou k mání zhruba za 100 Kč. Velmi se přimlouvám za hodiny s osvitovými čísly (princip bude vysvětlen v jednom z dalších dílů) – např. zhruba deset let staré VIPO Combi se dají sehnat za 300 Kč, nové stojí více než 1300 Kč.

Orientační tabulka cen nových zvětšováků (červen 2004). V bazarech se setkáte většinou se staršími typy (popisu bude věnován samostatný díl):

Zvětšováky:

MEOPTA AXOMAT 5a  4 940 Kč 
MEOPTA OPEMUS 6a  6 640 Kč 
MEOPTA OPEMUS 7  7 267 Kč
MEOPTA MAGNIFAX 4a  11 923 Kč 
></div

Abych nemaloval finanční stránku jen narůžovo, vězte, že pokud budete chtít pořizovat kvalitní zvětšeniny, budete muset investovat do kvalitního zvětšovacího objektivu (nebo objektivů, podle toho s kolika formáty budete pracovat). Pokuste se vyhnout zvětšovacím objektivům Belar.

Formát filmu (mm) Ohnisková vzdálenost zvětšovacího objektivu (mm)
24×36 50
60×45  75
60×60 80
60×70 90
60×90 105
></div

Orientační tabulka cen zvětšovacích objektivů. Ceny na eBay jsou nižší než v bazarech ale je potřeba vyřešit placení, dopravu, případné clo atd. Navíc jde o princip aukce ne o přímý nákup.

Objektivy Cena nového Obvyklá cena v bazaru/eBay
MEOPTA ANARET 4,5/50 1 225,00 Do 300 Kč
MEOPTA ANARET 4,5/80 1 282,00 Do 300 Kč
MEOPTA ANARET 4,5/105 1 282,00 Do 300 Kč
MEOPTA ANARET S 2,8/50 2 232,00 900 Kč
MEOPTA MEOGON S 2,8/50 5 462,00 2500 Kč
A MEOGON S 4,0/80 4 417,00 2000 Kč
MEOPTA MEOGON 2,8/80 3 468,00 1500 Kč
RODENSTOCK ROGONAR 2,8/50 2 802,00 Doporučuji až S typ
RODENSTOCK ROGONAR 4,5/75 2 898,00 Doporučuji až S typ
RODENSTOCK ROGONAR S 2,8/50 6 261,00 2500/1500 Kč
RODENSTOCK ROGONAR S 4,5/75 5 054,00 2000/1200 Kč
RODENSTOCK ROGONAR S 4,5/105 8 170,00 4800/3700 Kč
RODENSTOCK RODAGON 4/80 10 060,00 4500/3500 Kč
RODENSTOCK RODAGON 5,6/105 12 445,00 7000/5000 Kč
RODENSTOCK RODAGON 2,8/50 8 446,00 4000/3000 Kč
RODENSTOCK APO RODAGON N 2,8/50 13 927,00 8000/7000 Kč
RODENSTOCK APO RODAGON N 4/80 23 598,00 16000/12000 Kč
NIKON EL-NIKKOR 50/2,8 6 640,00 4000/2500 Kč
NIKON EL-NIKKOR 80/5,6 N 9 306,00 5000/3500 Kč
NIKON EL-NIKKOR 105/5,6 N 11 581,00 6000/4500 Kč
></div

Příslušenství na vyvolávání filmu bude podrobně rozebráno v dalších dílech. Základ tvoří vývojnice, misky, pinzety, nádoby na chemikálie, teploměr (nejraději rtuťový s dělením minimálně 0,5) . Nádoby na chemikálie se dají sehnat velmi výhodně v lékárnách. Na čem nedoporučuji šetřit, je vývojnice. Staré plastimatky sice fungují, ale komfort práce např. s JOBO 1520 je nesrovnatelný. Film do ní „leze“ doslova sám. Celkově je potřeba počítat minimálně s 3000 Kč na nákup všech potřebných a nepotřebných (ale práci ulehčujících drobností). Tady hraje velkou roli štěstí, někdy se podaří získat zvětšovák i se spoustou dalšího vybavení.

Orientační ceny nového drobného příslušenství></div

Odměrky, láhve, trychtýře

ROWI odměrka 25 ml 81 Kč
ROWI odměrka 250 ml  123 Kč
Odměrka 300 ml  128 Kč
ROWI odměrka 500 ml 209 Kč
ROWI odměrka-nálevka 500 ml 90 Kč
Odměrka 650 ml  162 Kč
ROWI lahev 2500 ml 109 Kč
ROWI trychtýř 622  52 Kč
ROWI trychtýř 624 57 Kč 
></div

Vývojnice

JOBO 1520 Uni Tank 1 036 Kč
PATERSON 114 35 mm Tank 561 Kč
PATERSON 115 Universal Tank 713,Kč
></div

Pinzety, závaží, stěrky

HAMA pinzety PVC 3ks 284 Kč 
ACER pinzeta kovová  76 Kč 
ACER pinzeta kovová  66 Kč 
ACER závěsná svorka na filmy  185 Kč 
JOBO 3530 Stěrka na film  370 Kč 
JOBO 3533 vytahovač filmů 427 Kč 
></div

Teploměry

Teploměr rtuťový, děl. 0,5 (1070363) 238 Kč 
Teploměr rtuťový, děl. 0,2 (1070364) 446 Kč 
></div

Fotomisky

PATERSON fotomiska 30×40  180 Kč 
ROWI fotomiska 18×24 86 Kč 
ROWI fotomiska 24×30 138 Kč 
ROWI fotomiska 30×40 214 Kč 
ROWI fotomiska 50×60 855 Kč 
></div

Protože budete téměř jistě pracovat s multigradačními papíry, je potřeba buď si pořídit zvětšovák s barevnou hlavou (to znamená cca 2500 Kč navíc) nebo sadu multigradačních filtrů. Ta stojí podle výrobce, velikosti a počtu fólií od 300 do 1400 Kč. Na tomto místě se hodí připomenout, že pokud nemá zvětšovák šuplík na tyto filtry, je to velké mínus. Situace se dá vyřešit vymáčknutím červeného sklíčka a pokládáním filtrů na obrubu.

Tak to by byl základní odhad cen „hardware“. Ještě zbývá chemie, filmy a papíry. Negativní vývojka ID-11 stojí 250Kč 2,5 litru a tímto množstvím se dá při jednorázovém použití a ředění 1+3 teoreticky vyvolat až 32 kinofilmů. To je nejlevnější varianta, běžně se dá počítat s 20ti filmy. Jako přerušovač slouží dobře kyselina citronová nebo naředěný ocet. Tady je finanční náročnost blízká nule. Ustalovač je shodný pro papíry i negativy a je zhruba stejně drahý jako negativní vývojka. Pozitivní vývojky (na papíry) jsou schopny zpracovat většinou takové množství papíru, že je málokdy vyčerpáme. Většinou se zkazí „stářím“, vyplatí se kupovat trvanlivé typy. V praxi se dá při koupi většího balení počítat cca 15 Kč/litr pracovního roztoku. Při ekonomických úvahách je potřeba ceny chemie vždy vztahovat k množství materiálu, který s ní zpracujeme. Někdy se tak zdánlivě výhodný nákup stane nevýhodným. Velmi dobrou chemii produkuje Ilford, Tetenal, AGFA a Kodak. Na kvality chemie Foma se názory různí a její výhodnost je diskutabilní.

Ceny černobílého kinofilmu na 36 záběrů se pohybují od 60 do 220 Kč (konkrétní čísla v dalším dílu seriálu). Svitkové filmy jsou cca o 1/3 levnější. Je možnost nakupovat v metráži a ušetřit tak nějaké peníze. V praxi je zajímavé sledovat slevové akce, kdy např. trojbalení Ilfordu FP4+ nebo HP5+ vyjde na 270 Kč.

Kvalitní multigradační papíry (např. AGFA multicontrast premium) stojí zhruba 140 Kč/m2. To v praxi znamená např. 600 Kč za 100 listů 17,8×24 cm. Běžné formáty fotopapírů shrnuje následující tabulka (ceny jsou kalkulovány pro cenu m2 = 140 Kč): Špičkové barytové papíry Ilford nebo Kentmere stojí až čtyřikrát tolik, nepoužívají se však běžně. Výstavní fotografie na barytovém papíře vydrží více než 100 let a může být jednou z věcí, která po nás zůstane pro naše vnuky.

Výška (cm) Šířka (cm) Plocha (m2) Cena (Kč)
10,5 14,8 0,016 2,2
12,7 17,8 0,023 3,2
16,5 21,6 0,036 5,0
17,8 24,0 0,043 6,0
21,0 29,4 0,062 8,6
24,0 30,5 0,073 10,2
30,5 40,6 0,124 17,3
40,6 50,8 0,206 28,9
50,8 61,0 0,310 43,4
50,8 70,0 0,356 49,8
></div

Z výše uvedených kalkulací vyplývá jeden fakt. Temnokomorníkem se člověk může stát poměrně levně, pokud nakupuje bazarové vybavení a do začátku se spokojí jen s tím nezbytným. Pokud budete kupovat nové věci, je investice značně vyšší, ale máte jistotu, že pokud se cokoli stane, je vaše vybavení v záruční době. Podstatné je, že po zařízení komory a souvisejícího vybavení jsou již další náklady na provoz velmi mírné. I když budete velmi kvalitní fotograf, málokdy na jedné kinofilmové ruličce najdete víc než 3–4 záběry hodné zvětšeniny 30×40 nebo větší. Přes 50% záběrů se podle mých zkušeností vyřadí už na kontaktní kopii.

Fotit černobíle neznamená produkovat masy fotek, někdy temnokomorník stráví celý večer nad jednou zvětšeninou a to se mu leckdy ráno po usušení ani moc nelíbí. Radost z každé jednotlivé povedené fotky je ale o to větší.