Fotoaparát.cz

Novinky v Zoner Photo Studio 15

Zoner nedávno představil novou verzi svého univerzálního programu na správu a úpravy fotografií – Zoner Photo Studio 15. V článku se podíváme na novinky které přináší. Těch velkých sice není mnoho, o to užitečnější ale mohou být. Vyplatí se upgradovat?

Zoner vydává novou verzi Zoner Photo Studio každý podzim. Při tomto tempu a při tom, jak je již nyní Zoner nabitý funkcemi, není vůbec snadné pokaždé přidat něco podstatného. Posledních pár let už jsou změny natolik „malé“, že se ani nevyplatí přejít na novější verzi – spíš až na tu přespříští. Změní to patnáctka?

Novinka rozhodně nabízí několik zajímavých vylepšení. Ve stručnosti: Modul pro import, funkci pro zálohování a zálohu originálních fotek, panel pro rychlé úpravy a filtry, nový „tilt-shift“ nástroj a nástroj pro vkládání tvarů. Drobností je pak možnost jednoduchého hledání fotografií přímo ve správci a několik kosmetických vylepšení starších nástrojů. Funkcí příjemnou, kterou ale ne každý využije, je možnost úpravy fotografií již nahraných na galerii Zonerama.

Po technické stránce Zoner zapracoval na rychlosti – hlavně již v minulé verzi využívaná grafická karta nyní počítá více filtrů, například nový Tilt-shift a nebo HDR.

Nový modul Import

Nového modulu Import si všimnete okamžitě. Značený fialovou je umístěn na levé straně od Správce. Samotná funkce importu není nic nového a byla již v minulých verzích Zoneru, ovšem byla zahrabána v menu a její použití předpokládalo, že se proklikáte několika okny. Nyní je vše přehledně na jednom místě.

Jakmile přepnete do modulu Import, začne Zoner načítat obsah připojeného fotoaparátu (nebo libovolného externího média). Fotografie zatím nikam nestahuje, jen dělá přehled. Samozřejmě si můžete vybrat zdrojové zařízení ze kterého chcete importovat a cílovou složku pro kopie. Zoner lze nastavit aby startoval import automaticky po připojení fotoaparátu. V cílové složce se vytvoří pro fotografie adresářová struktura, kterou si volíte pomocí formátovacího řetězce. Není to nic složitého a vaše snímky mohou být hned zatříděné podle data vyfocení. Zároveň modul Import zobrazuje náhled, jak budou výsledné složky vypadat. Kteroukoli z nich můžete odškrtnout, vyřadit z importu, a mezi náhledy snímků se odznačí příslušné fotky – funguje to i obráceně. Jednoduché a intuitivní. Import má také několik dalších možností, které se hodí. Například vykopírování „zálohy“, což je vytvoření ještě jedné kopie importovaných snímků jinde na PC, otáčení obrázků podle EXIF (fotoaparáty ukládají do EXIF jestli je fotografie na výšku), přidání autora a copyrightu a možnost nekopírovat fotografie, které již byly se stejným nastavením importovány dříve. Potěší u Zoneru obvyklá možnost i více nastavení importu uložit pro další použití.

nový modul Import

Zálohování fotografií

Bezpečnosti fotografií napomohou hned dvě nové funkce Zoneru 15. Záloha originální fotografie a synchronizace složek. Zálohu originálu můžete provádět i ručně, ale lákavá je možnost automatické. Pokud v nastavení automatickou zálohu originálu povolíte, od každé fotografie kterou upravíte a uložíte pod původním názvem (Uložit) si Zoner zkopíruje původní ještě neupravený snímek do své složky (ve výchozím nastavení na systémovém disku v uživatelských složkách). Ve správci je pak taková fotografie označena malou šipkou a dvojklikem ji nahradíte originálem. Bohužel tato záloha není nijak omezena a pokud hodně upravujete, může se vám zaplnit celý systémový disk – zvlášť pokud upravujete fotografie s vysokým rozlišením. Zálohy lze i smazat, ale jen všechny najednou.

záloha originálu

Synchronizace složek je funkce, která mi osobně přijde velmi užitečná. V podstatě řeší zálohování fotografií na externí disky bez nutnosti nějaké další aplikace. Vyberete si zdrojovou a cílovou složku, Zoner porovná jejich obsah a synchronizuje je jednou ze tří metod. Na výběr je „symetrická“, kdy budou nové soubory kopírovány oběma směry, „Asymetrická“ při které se nové soubory kopírují jen do cílové složky – to je ideální pro aktualizaci zálohy o nové snímky, a „Asymetrická s mazáním“ která v záloze smaže vše co není v aktuálně zálohované složce – pro přemazání starých záloh.

Funkce porovnání složek vám ještě před samotnou synchronizací ukáže, v čem se složky liší – co tedy synchronizace změní. Zoner se orientuje podle názvu souborů a data jejich změny. Když jsem synchronizaci zkoušel na síťový disk, narazil jsem na drobnou chybku. Srovnání provedené ihned po synchronizaci ukazovalo že se některé fotografie liší datem změny. Nic kritického, ale znepříjemňuje to život, protože si pak nemůžete být úplně jistí, že záloha proběhla jak měla.

synchronizace synchronizace

Rychlé vyhledávání

Ve starších verzích Zoneru bylo hledání snímků možné jen přes „Hledání“ a „Filtr“, Zoner 15 má v pravém horním rohu průzkumníku nenápadné hledací políčko pro hledání v aktuální složce a podsložkách. Text můžete hledat v názvu nebo základních metedatech jako klíčová slova, název, popis a autor, také lze hledat podle značky, hodnocení a GPS souřadnic. Možnosti jsou tak proti plnohodnotnému hledání velmi omezené, ale za to rychle přístupné. Samozřejmě „Hledání“ a „Filtr“ jsou i v novém Zoneru.

políčko pro rychlé hledání v průzkumníku

Panel rychlých úprav

V Editoru je nejviditelnější novinkou boční panel rychlých úprav – velmi připomíná panel z RAW modulu. Najdete na něm histogram, šoupátka pro opravu expozice, vyvážení bílé, sytost a živost a tonální křivku. Panel má několik výhod. Technicky vzato, provádíte všechny tyto úpravy najednou a až když jste spokojení, výsledek tlačítkem na konci panelu aplikujete. To znamená, že úpravy mohou být teoreticky kvalitnější, protože „mezivýpočty“ mezi úpravami mohou probíhat ve vyšší přesnosti – nezaokrouhlovat jako při jednotlivých úpravách, kdy se po každé musí vypočítat celočíselná hodnota barvy. Jestli tomu tak opravdu je netuším, bohužel jsem nemohl srovnat výstup bočního panelu s výsledkem při použití úprav samostatně – za prvé se algoritmus některých úprav liší a také nevím, v jakém pořadí se úpravy na fotografii počítají. A pokud nejdříve uděláte kontrast a pak vyvážení bílé, dostanete jiný výsledek než při opačném pořadí. I tak bych ale při úpravách jednoznačně preferoval boční panel, je pohodlný. Aktualizace: Dle oficiální informace od Zoneru se výpočty úprav v rychlých úpravách (boční panel) počítají všechny najednou a na s plovoucí desetinou čárkou (vysoká přesnost výpočtu), k „zaokrouhlení“ na celočíselné barvy dojde až na konci. To je jednoznačné plus pro boční panel a pokud budete chtít na fotografii aplikovat víc než jednu úpravu, určitě ho využijte. V praxi tak třeba v přechodu v obloze nevznikne tolik „proužků“. Jedině snad že v křivce chybí histogram na pozadí pro lepší orientaci.

nový boční panel editoru s Rychlou úpravou

Již jsem zmínil, že některá šoupátka se chovají trochu jinak než stejně pojmenovaná v samostatných úpravách. Týká se to hlavně projasnění stínů a ztlumení světel, které na bočním panelu fungují subjektivně lépe – nelezou tolik do středních tónů a nejsou tak lokální, takže fotografie nezašedne. Také zřetelnost (efekt lokálního kontrastu) je konečně v editoru a funguje, což je podstatná změna k lepšímu. V Zoneru 14 byla zřetelnost jen v RAW modulu a prakticky nic nedělala. Nyní je i v RAW účinnější.

Rychlé filtry

Druhou záložkou v bočním panelu editoru jsou rychlé filtry – evidentně se Zoner inspiroval u výrobců fotoaparátů a popularitou Instagramu. V seznamu najdete například polaroid, lomo či cross process. Stačí přes daný filtr přejet myší a zobrazí se malý náhled efektu na snímku, po kliknutí se upraví fotografie v plné velikosti – ale ne na trvalo, jen pro posouzení. Chcete-li úpravu opravdu použít, potvrdíte ji tlačítkem na konci panelu. Některé filtry se dokonce chovají jako dočasná vrstva a můžete je tak maskovat pomocí dodatečných výběrů a nebo snižovat jejich krytí. To je dobře, protože jiné možnosti nastavení rychlé filtry nemají. Bohužel ne všechny flitry fungují jako dočasná vrstva.

rychlé filtry s okamžitým náhledem

Na boční panel se také přesunulo nastavení některých starších nástrojů. Konkrétně vkládání symbolu a textu nyní zobrazuje nastavení na záložce bočního panelu a ne jako překážející okno. Dva nové nástroje – tilt-shift a vložení tvaru – mají své nastavení také v záložce bočního panelu. Bohužel tak vzniká trochu zmatek, kdy část nástrojů nastavíte v panelu s nastavením nástroje a část jinde.

nastavení nastroje vložení symbolu se přesunulo do bočního panelu

Tilt-shift

Nástroj který se sice jmenuje jako jeden druh objektivů, nemá s nimi ale moc společného. V podstatě jde o nástroj k vytváření efektu miniatury (simulování hloubky ostrosti) známého z fotoaparátů. V jednom pruhu zůstane snímek ostrý a na obě strany se čím dál tím víc rozostřuje. Ovšem nad veškerým nastavením máte plnou kontrolu – můžete určit kde a jak bude natočená ostrost, jak široká bude, jak rychlá a výrazná bude neostrost. Efektu miniatury přispívá možnost zvýšit světlost a saturaci. Zajímavým vylepšením je nastavení odlesků – světlých koleček v neostrosti simulujících bokeh objektivu.

nastavení nástroje tilt-shift

Tilt-shift efekt nastavíte v bočním panelu a následně úpravu potvrdíte. Bohužel se na rozdíl od třeba přechodového filtru nechová jako dočasná vrstva, a tak nemůžete extra maskovat některá místa. Naopak výhodou je, že tilt-shift efekt můžete zahrnout do hromadného filtru a nebo přes správce použít na více fotografií najednou.

původní vlak vlak s efektem miniatury - nástroj tilt-shift

Vložení tvaru

Nečekejte vektorovou grafiku. Jednoduše si v nastavení tohoto nástroje vyberete, jaký tvar chcete vložit a namalujete ho – do dočasné vrstvy. Dodatečně tvaru změníte parametry: bravu, linku, rozměry a protože se jedná o dočasnou vrstvu také krytí, režim, efekty dočasné vrstvy jako třeba stín a můžete i maskovat. Když jste spokojení, potvrdíte úpravu čímž dočasnou vrstvu sloučíte. Teprve pak můžete vkládat další tvar a původní je již nedílnou součástí rastrového obrazu. Na tvorbu komiksů je ale Zoner ideální.

nastavení nástroje pro vložení tvaru

Mapování tonality (HDR)

V tvorbě HDR mapováním tonality přibyla volba mezi jasovou a kontrastní metodou. Ve starším Zoneru byla jen jasová metoda. Kontrastní je… jiná. Těžko popsat efekt, protože mapování tonality velmi závisí na použité fotografii a nastavení. Kontrastní metoda ale není tak lokální jako jasová, úprava je tak v globálu trochu citlivější a nesklouzává tolik k omalovánkám – pokud samozřejmě nenastavíte krajní hodnoty. Níže ukázkový výřez právě v krajním nastavení pro ukázku rozdílu metod:

HDR mapováním tonality - jasové (výřez) HDR mapováním tonality - kontrastní (výřez)

Co se týče zrychlení generování HDR pomocí výpočtů na grafické kartě, na svém notebooku jsem stopkami měřitelné zrychlení nepozoroval. Záleží ale také na výkonnosti grafické karty a mobilní Nvidia 9300M není žádný rychlík.

Další změny

Další změny jsou spíše drobné. Například úprava expozice má jinou (lépe fungující) podobu – převzatou z bočního panelu, nebo retušovací štětec a klonovací razítko, které ukazuje nabranou oblast i když zrovna nemalujete. Zajímavé může být pro někoho vytváření 3D fotografií, které nyní kromě anaglyfů ukládá také snímky vedle sebe (pro šilhání) nebo v MPO souboru pro 3D televize. Změnou která se netýká úpravy fotografií, ale spíše případů kdy fotografie upravit nejdou, je integrace kontaktního formuláře technické podpory. Najdete ho v menu nápovědy.

když se nedaří, nepropadejte panice, kontaktujte technickou podporu

Vyplatí se upgrade na Zoner 15?

Mohu říci jen svůj osobní názor, který nechci nikomu vnucovat. Je již několik let stejný. Z verze 14 na 15 za plnou cenu bych neaktualizoval, ovšem za mezigenerační upgrade dáte jen 799kč, což vlastně při během dvou upgradů vyjde skoro stejně, jako kdybyste jeden vynechali. A za tuto cenu už se dá o aktualizaci uvažovat. Pokud máte stále Zoner 13, pak už vám nová verze nabídne dost zlepšení a nový Zoner 15 zakoupíte ve verzi PRO (o Home ani neuvažujte) upgradem ze starších verzí za 1299kč. Zcela nová licence Zoner 15 stojí 1499kč. Každopádně Zoner 15 je zase o trochu přívětivější a lépe vás provede celým procesem zpracování fotografií (množné číslo) od připojení fotoaparátu po publikaci.

vytvořeno v ZPS 15