Posledním modelem digitální zrcadlovky z dílen Nikonu je model Nikon D5000, který se svým označením trošku vymyká z dosavadní trojice modelových řad, jak jsme je dosud znali. V následujícím redakčním testu se na tento fotoaparát podívejme podrobněji.

Živé fotografie

Obrázek č. 15 - Pohled na celkovou testovací noční scénu se srovnáním nastavení vyvážení bílé

Po laboratorních výsledcích se nyní můžeme podívat ještě na několik praktických ukázek. Na ukázkovém snímku č.15 je celkový pohled na zkušební noční scénu. Snímek je pořízen při citlivosti ISO 100 a je složen ze dvou polovin, odlišných pouze nastavením vyvážení bílé barvy. Jak je patrné, tak rozdíl mezi oběma polovinami snímků je prakticky neznatelný a automatika vyvážení bílé si skutečně velmi dobře poradila s umělým osvětlením scény.

Obrázek č. 16 - 100% výřezy Obrázek č. 17 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/3s, clona f/5,6, ISO 3200

Na ukázce č.16 jsou již 100% výřezy z fotografované scény, pořízené při jednotlivých dostupných citlivostech ISO. Z výsledků je viditelné, že při citlivostech ISO 100 až 800 je rozdíl zanedbatelný. Nepatrný nárůst šumu je viditelný až při ISO 1600, ale rozdíl je minimální a výsledek výborný. Tatáž situace se opakuje i při citlivosti 3200, nástup šumu je malý a desaturace minimální. Viditelnější nárůst šumu, desaturace a ztráta detailů kresby je znatelná až při maximální hodnotě ISO 6400. Na ukázkovém snímku č.17 si pak můžete prohlédnout v plném rozlišení snímek zkušební scény při citlivosti ISO 3200, což je ve standardním nastavení (bez ručně povoleného rozšíření v uživatelských funkcích) maximální hodnota.

Obrázek č. 18 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/60s, clona f/11, ISO 400 Obrázek č. 19 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/160s, clona f/11, ISO 400 Obrázek č. 20 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/30s, clona f/5,6, ISO 1600, Obrázek č. 21 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/60s, clona f/10, ISO 400 +

Na ukázkových snímcích č.18 až 21 si pak můžete v plném rozlišení prohlédnout několik dalších fotografií. Celkově lze z laboratorních testů, praktických výsledků i ze zkušenosti v terénu říci, že Nikon D5000 dosahuje na tuto třídu fotoaparátů skutečně vynikajících výsledků a to bez jakýchkoli výhrad.

Funkce

Nikon D5000 je vybaven velmi slušnou nabídkou funkcí, z nichž ty osvědčené byly převzaty z předchozích modelů, jako například kvalitní a spolehlivý 11 bodový systém automatického zaostřování, který bezchybně pracuje i za velmi slabého osvětlení. Dočkal se ale vylepšení v podobě čtyř samostatných režimů, včetně systému 3D tracking, jak jej známe například z modelu D300, kdy si aparát sám předává fotografovaný objekt mezi jednotlivými ostřícími poli. Modernizací prošel také zaostřovací systém využívaný při použití živého náhledu, který nyní využívá nové, “inteligentní“ režimy. Disponuje standardním a také velkoplošným zaostřovacím polem, které je možné umístit kdekoli v obrazové ploše. Dále je možno využít automatickou detekci až pěti obličejů, přičemž zaostřuje vždy na ten nejbližší. Nejzajímavějším je režim se sledováním objektu, kdy si autofokus “zapamatuje“ pohybující se objekt, na který potom automaticky ostří, i když se pohybuje po zorném poli. Stejně tak, když se objekt dočasně dostane mimo záběr a pak zase nazpět, tak jej fotoaparát “pozná“ a znovu na něj zaostří. Samozřejmostí je již také měření expozice ve třech nezávislých režimech, ve kterých nechybí ani přesné bodové měření. Modernizací prošel nejčastěji využívaný režim měření expozice, kterým je 3D Color Matrix dnes již ve druhé generaci a proto označený jako 3D Color Matrix II. Také nabídka “motivových programů“ byla rozšířena a k dispozici je jich 19 a to od obvyklých programů pro fotografování krajiny nebo makra, až po skutečně neobvyklé programy, jako například pro fotografování jídla, domácích mazlíčků či scény osvětlené svíčkami. Docela zajímavým samostatným režimem je také “tichá expozice“, kdy jsou minimalizovány zvukové projevy fotoaparátu, což je může hodit například při fotografování zvířat, na koncertech a v řadě dalších situací.

Ukázkové video si můžete stáhnout zde.

Poslední dobou je také velmi diskutovaná možnost natáčení videosekvencí pomocí digitálních zrcadlovek a nikoho už zase tak moc nepřekvapí, že tuto možnost má i Nikon D5000. Natáčení videosekvencí je možné ve třech různých kvalitách rozlišení a to 320×216 nebo 640×424, případně ve vysokém rozlišení 1280×720 obrazových bodů. Ve všech třech rozlišeních se záznam ukládá ve formátu AVI a rychlost snímání je 24 snímků za vteřinu. Záznam je kvalitní a nemá ani náznaky k trhání, i když je na záznamu relativně rychle se pohybující objekt – viz ukázková videosekvence v maximálním rozlišení. Na druhou stranu je nutno podotknout, že tady Nikon trošku zaváhal, protože zcela chybí možnost natáčení v plném Full HD rozlišení a také rychlost snímání není nijak závratná, protože standardem se dnes již pomalu ale jistě stává 30 snímků za vteřinu, což D5000 neumí ani při nejnižším rozlišení.

Až neobvykle rozsáhlá je také nabídka funkcí pro dodatečnou úpravu fotografií přímo ve fotoaparátu (retušovací menu), což ocení zejména začínající autoři. K nejzajímavějším patří kontrola perspektivy, pro narovnání lininí, například na fotografiích architektury. Korigovat lze ale i sférické zkreslení především širokoúhlých objektivů a začátečníkům jistě pomůže i zpracování formátu RAW přímo ve fotoaparátu. Nabídka však ještě dále pokračuje řadou více či méně užitečných funkcí, jako jsou D-lighting, korekce červených očí, ořezy a transformace, monochromatické efekty, filtrové efekty, vyvážení barev, prolínání snímků, omalovánky a další.

Celkově lze tedy vybavenost funkcemi u fotoaparátu Nikon D5000 hodnotit jako velmi dobrou a jedinou menší výhradu lze mít snad jen k režimu natáčení videosekvencí. Na druhou stranu je jasné, že maximální kvalitu, tedy Full HD rozlišení se snímáním rychlostí 30 snímků za vteřinu si Nikon (stejně jako konkurence) nechává pro vyšší modelové řady. Nutno ale zmínit i druhou stranu mince a to fakt, že video výstup je opravdu kvalitní, i když není ani Full HD a ani není snímán 30 snímky za vteřinu a to především, pokud si záznam budete prohlížet na LCD nebo plazmovém televizoru, připojeném HDMI kabelem.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    27.07.2009 12:26

    :)

    4teho augusta ma byt v rakusku tlacovka nikonu. neskocil by si tam pokryt to a napisat spravu na FA? uz dlho ocakavam veci ako 85/1.4 AF-S a podobne. A ze D300s bude predstavena :)

    J

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.07.2009 13:58

    Ahoj Jozo, 4.8. bude tiskovka i v Praze a neboj, uz jsem akreditovan. ;o)

  • martin kleskeň 1
    martin kleskeň 1
    27.07.2009 14:26

    ten displej vyklopny dospodu moc nedomysleli, ak chcem fotit seba so samospustou tak je taky displej nepouzitelny ci ho uz polozim dakde na stol alebo stativ :-D

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    27.07.2009 17:28

    super, to sa tesim.

    skoda len, ze si musime este pockat na dobre kusky, ze vraj budu predstavene:

    AF-S DX Nikkor 18-200 f/3.5-5.6G ED VR II
    AF-S Nikkor 70-200 mm f/2.8G ED VR II

    (podla nikonrumors.com)

  • nigi
    nigi
    27.07.2009 18:41

    bLondyn: Copak současná 18-200 nemá VR II??? Já jen že ve všech specifikacích včetně ofic. stránek je to takto uvedené.

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    27.07.2009 18:50

    neviem, mne je osobne ten dany objektiv dost lahostajny, len citujem, co tvrdia inde..

  • nigi
    nigi
    27.07.2009 19:24

    no asi bude jen nějak opticky vylepšen, i když v tomto rozsahu si myslím už to moc nejde... spíš bych uvítal 70-200/f4,ten Nikonu výrazně chybí

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.07.2009 21:02

    Jozo, povida se leccos ale i kdybych vedel, nesmim ani naznacovat. ;o)

  • Leoš Suchánek Trhač
    Leoš Suchánek Trhač
    28.07.2009 10:45

    Poslední věta je perla :-), už se těšíme!

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    28.07.2009 11:26

    nigi: ta II neznamená VR druhé generace, ale 2. generace objektivu, co chtějí redesignovat na 18-200 netuším, ale 70-200 je předělávaná pouze kvůli FX, kde je opticky slabší.

    ad skla. má smysl tady vypisovat co nikonu vše chybí? a okolik je cenou mimo realitu? nemá. kupodivu si na ovládání canona člověk zvykne rychle.

    kapsa: právěže, kdybys aspoň něco věděl ;)
    serfovat po netu umím rychleji než redakce FA a F-mountu dohromady :)

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    28.07.2009 11:38

    Kamil: Něco ti poradím, kup si Canon, já ale zůstanu u Nikona

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    28.07.2009 11:49

    1200ZZR: děkuji za rádobyvtipnou radu, akorát si to evidentně nepochopil :(

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    28.07.2009 12:32

    Kamil: Taky jsi to nepochopil, to nebylo míněno vtipně nebo ironicky. Canon uznávám jako nejlepší foťáky společně s Nikonem, někdy je kus dál Nikon, jindy Canon a na soutěži vydělá jen zákazník. Neuznávám nekonečné nikam nevedoucí dohady canonistů a nikonistů, každý má přece možnost volby.Takže když vidíš chyby na Nikonu, kup Canon...Bez ironie.. A bez kritizování značky, který zrovna člověk nefandí..

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    28.07.2009 12:58

    BTW, zda sa mi alebo nikde nie je zmienka o vyrobnej vade D5000 a o tom, ze nikon ich zvolava spat na opravu? Ide o dost zavazny problem a nikon nechce prezradit kolko kusov alebo ktore seriove cisla boli ovplyvnene...

    zaujimave citanie k danej problematike tu:

    http://www.nikonusa.com/Service-And-Support/Service-Advisories/D5000-Service-Advisory.page

    http://www.bythom.com/

  • Mescalino
    Mescalino
    28.07.2009 14:44

    nechapem naco by to mal nikon prezradzat alebo uverejnovat...na prvej stranke, ktoru si uviedol je Check Serial Number linka kde si to hned overis...

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    28.07.2009 15:21

    Podle mych informaci se to tyka jen minimalni casti produkce, informace v cestine jsou zde :
    http://nikoneurope-cz.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/44571/c/241/r_id/127676

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    28.07.2009 15:39

    1200ZZR: asi si zaspal dobu, flame canon vs. nikon (ostatní jim přece nesahají ani po kotníky) se tady vedla před 8-10 lety (Kapsa byl dobrý spolubojovník :)

    A jak koukám, o možnosti volby toho víš asi taky dost. Už si přecházel mezi značkama s objektivy 70-200, 300 a 500mm + ta veškerá "drobotina" okolo? Rád si přečtu tvoje zkušenosti, které by se mohly hodit i jiným.

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    28.07.2009 17:41

    no minimalne by bolo ferove dat vediet majitelom obchodov ze maju poslat svoj produkt spat. tiez, ak zakaznik (je to low end model, takze pochybujem, ze niekto ako moja mama bude pravidelne sledovat fora, ze kde sa co suchne) zisti, ze ma svoj model poslat na opravu...

    pride mi to ako velmi nestastne riesenie od firmy nikon. Ked audi stiahla vsetky TTcka na pridanie spoilera, boli toho plne noviny, ale museli to spravit, hoci to bola negativna reklama. Tiez, ak je to znama vada, by som nerad v obchode kupil kus, ktory je vadny, ak ho mohol nikon uz opravit od predajcu...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (23)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram