Lumix GH5: test v praxi
Praktický test fotoaparátu Panasonic Lumix GH5. Jaká je vlajková loď mezi bezzrcadlovkami Lumix s 20MPx stabilizovaným 4/3 senzorem, odolným tělem a kvalitním 4K videem? Je funkce 6K Photo, jedna z hlavních novinek modelu, opravdu tak užitečná? To a mnohem víc si povíme v dnešním testu.
Úvod
Tento test je pokračováním článku " Panasonic Lumix GH5 – první zkušenosti". V něm jsem rozebíral, jak Lumix GH5 funguje, jaké nové funkce přináší, jak se ovládá a na koho cílí. Doporučuji tedy kouknout se i tam. Dnes se na Lumix GH5 podíváme hlavně z pohledu fotografického. Tohle je prostě fotoaparát na pokračování…
Pro potřeby tohoto článku tedy jen rychlé shrnutí: Lumix GH5 je m4/3 bezzrcadlovka s 20MPx snímačem a velkým důrazem na video. Je to však stále fotoaparát se slušnou kvalitou obrazu a mnoha profesionálními vlastnostmi – utěsnění proti vlhkosti a prachu, mnoha ovladači, rychlým AF (technologie DFD), velmi širokým rozsahem časů 60s – 1/8000s (1/16000s elektronicky), vestavěnou pěti-osou stabilizací (spolupracuje se stabilizací v objektivu – Dual I.S. 2) či rychlostí snímání 12 snímků za vteřinu (s AF 9 sn./s). Video nabízí v rozlišení 4K (až 60p) nebo Full HD (až 180p).
Zlatý kontakt navíc na patici blesku zajišťuje kompatibilitu se zvukovým nástavcem DMW-XLR1
Specifikace
Typ přístroje | Digitální bezzrcadlovka vyšší třídy |
systém/bajonet | Micro 4/3 (Panasonic) |
Senzor | 4/3 Live MOS 20MPx |
Citlivost | ISO 200–25600 (rozšířeně ISO 100) |
Video | 4K 60p (10-bit 4:2:2 nebo 8-bit, 4:2:0), Full HD až 180p (7.5× slow-mo) |
Rozsah časů závěrky | 60s – 1/8000s (1/16000 elektronicky) + B |
Sériové snímání | Až 12 sn./s (9 s AF) |
Médium | 2× SD slot s podporou UHS-II |
Hledáček | Elektronický, 3 680 000 bodů, 0,76×, 100%, 120fps |
Displej | Plně výklopný a otočný, dotykový 3.2“ TFT LCD displej, 1 620 000 bodů |
AF joystick | Ano, čtyřsměrný |
Rollery | 2 + 1 |
Stabilizace | Dual IS 2 (= v těle i v objektivu) |
Utěsnění | Ano |
Blesk | Ne (pouze externí) |
Výdrž na baterii | 410 (CIPA) |
Rozměry | 139 × 98 × 87 mm |
Váha | 725 g |
Celá specifikace přímo na stránkách výrobce (velmi podrobná): http://www.panasonic.com/…5.specs.html |
Praktické fotografování
Na úvod musím přidat svůj trochu subjektivní pohled – považuji sám sebe více za fotografa, než kameramana. Pokud mám tedy hodnotit Lumix GH5 z pohledu potencionálního zákazníka, nepatřím do té vhodné cílovky. Ne, že bych byl za dobu testování s Lumixem GH5 nějak nespokojený; naopak, jako fotoaparát je přístroj náramně povedený. Ale z tohoto pohledu by mi podobnou službu udělal levnější model GX8 nebo konkurenční Olympus E-M1 II. Kdyby mi GH5 přinesl Ježíšek, rád ho přijmu za svůj… pokud bych měl jít nakupovat za svoje, ušetřil bych na videu. Ale čtenář to může mít klidně naopak, takže to berete jen jako subjektivní poznámku.
Kde GH5 kraluje, jsou totiž právě funkce spojené s videem. Přesto ale bude jeho obrazová kvalita fotografií pro potencionální zákazníky také důležitá; jinak by si koupili čistou videokameru. Někoho může také, spíše než video, přesvědčit ke koupi funkce 6K Photo (uvidíme, podíváme se na ní dále) či rychlé sériové snímání s hlubokým bufferem, který se díky duálnímu UHS II slotu rychle čistí (jediný přístroj s 2× UHS II na trhu).
JPEG
Docela se mi líbil vzhled JPEGů z fotoaparátu. Normálně do JPEG vůbec nefotím, ale pro potřeby testování jsem přepnul na JPEG a zapnul černobílý režim. Vypnul jsem odšumování, trochu snížil doostřování, maličko přidal kontrast a zapnul oranžový digitální filtr.
Výsledek se mi docela líbil (klikněte pro exp. info, možný rozklik až do plného rozlišení):
Výhodou je absence low-pass filtru, který se používá na omezení moaré a dalších artefaktů, ale rozostřuje mírně snímek. Bez něj jsou fotky ostřejší a potřebují méně SW doostřování, což se projeví jejich přirozenějším vzhledem. Místo low-pass filtru při dané pixelové hustotě obvykle stačí difrakce objektivu, která zastane stejnou práci. Pokud na moaré narazíte, obvykle stačí přiclonit a mělo by zmizet.
i.Resolution
Volitelně můžete zapnout funkci i.Resolution, což je vzletný název pro adaptivní redukci šumu a doostření (tedy rozlišuje hrany a plochy, neaplikuje obojí globálně). Výsledek níže (+ výřez v porovnání s RAWem v ZPS X, který ukazuje nevýhodu této funkce – na hranici rozlišení dochází ke zmatení v tom, co je ještě hrana a co už plocha a může vzniknout lokální maglajz):
Na druhou stranu, detailů tato funkce umí ze snímku „vyostřit“ hodně.
RAW
RAW z Lumixu GH5 disponuje docela slušnou pružností a nabízí veškeré výhody tohoto formátu (vyvážení bílé, redukce šumu, možnost lepšího doostření…). Jediná vada na kráse je trochu vyšší míra šumu, než u konkurenčních fotoaparátů s větším senzorem. Šum však není rušivý ani při vyšších hodnotách ISO. Spíš nerozumím tomu, proč je základní ISO 200 a ne třeba 100 nebo dokonce 50. Při 200 je JPEG čistý, ale v RAW už na šum narazíte i při této citlivosti.
Srovnání RAW (DNG Converter → LR5) JPEG z fotoaparátu (výchozí odšumování):
ISO 200
Obrazový šum
Snímač v GH 5 je typu 4/3 (17.3 × 13 mm) a má rozlišní 20.3MPx. Velikost jedné fotodiody / pixelu je tedy 11.09 µm². To je méně, než u přístrojů s APS-C či FF senzory (mezi FF má nejmenší pixely Canon 5DS s 17.06 µm²). Jestli (a jak) se to projevuje na šumu se podívejte níže (JPEG s výchozím odšumováním, RAW ve výchozím nastavení ACR):
Výsledek považuji za velmi slušný a nemám problém používat GH5 na 1600 ISO běžně, v RAW i výše (3200). Další citlivosti nejsou úplně nepoužitelné, ale už bych se jim vyhýbal u placené práce, uměleckých tisků atd. Na web ale budou dobré. Nepoužitelná mi přijde až poslední citlivost 25600 ISO. Platí, že při tvorbě ČB fotografií se můžete omezovat o něco méně.
Autofocus
Z AF mám poměrně dobrý pocit – v AF-S je GH5 zcela na úrovni současných zrcadlovek, to si troufnu tvrdit. Z AF-C mám pocity více smíšené, obvykle není špatný a chytá se dobře, ale občas mi přišlo, že nestíhá sledovat rychlejší pohyb a přeostří na popředí/pozadí a je spokojený. Také to mohlo být špatnou volbou nastavení – plochy, citlivosti či priority. To je kámen úrazu u takto složitých fotoaparátů, které máte v ruce čtrnáct dní. Vyzkoušet všechny kombinace nastavení a situací není dobře možné a tak je soud vždy takový polovičatý. Proto nechám výkon v AF-C s hodnocením „na bezzrcadlovku nadprůměrný, pro většinu situací dostatečný. Poznámka: GH5 využívá detekci kontrastu, která se obvykle chová v AF-C mírně eraticky (měla by normálně "cukat“). Výrobce to ale silně omezil technologií DFD (Depth-From-Defocus), která na základě analýzy obrazu řekne objektivu, kam má přeostřovat, aby zbytečně nehledal. Funguje to jen s Panasonic objektivy novějších řad.
Dvě výtky k praktickému používání mám – již jsem minule psal, že čtyřsměrný joystick je polovičatý joystick. Očekával bych, že bude možné posouvat ostřící bod/plochu i diagonálně (osmisměrně). Není, navíc je pohyb poměrně pomalý a nejde změnit plynule z jednoho směru na jiný. Ale lepší čtyřsměrný joystick, než žádný.
Druhá výtka se týká hledáčku, který při rychlém sériovém snímání sice má tendenci „něco“ ukazovat i mezi jednotlivými framy, ale náhled v (jinak extra ostrém) hledáčku má snížené rozlišení – a to tak, že můžete mít pocit, že má objektiv špatně zaostřeno, ačkoliv ten ostří správně a jen náhled v hledáčku vypadá neostře.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruJe to strašně drahé, obrazová kvalita zaostává za APS-C zrcadlovkami (viz například hodnocení na Dxomark), na bezzrcadlovku je to prostě obrovsky velká kráva - proč si kupovat bezzrcadlovku, když je stejně velká, nebo dokonce větší než zrcadlovka? Objektivy tedy mohou být menší než na zrcadlovku, ale stojí to za to? Dobře, má to stabilizaci v těle, ale to třeba zrcadlovky Pentax mají taky. Přístroj jistě exceluje v oblasti videa, takže je otázkou, zda to vzhledem k výše uvedenému bude uživatelům stát za tu nekřesťanskou cenu.
"Je to strašně drahé, obrazová kvalita zaostává za APS-C zrcadlovkami (viz..." - zobrazit celý komentář
Už GH4 si našla cestu mezi filmaře, GH5 na tom bude podobně. Tam se hraje podle jiných pravidel, ať jde o cenu či velikost...
Pro běžného fotografa, který video na profesionální úrovni točit nehodlá, je to opravdu zbytečně drahé, koneckonců jsem se to v článku pokusil v podobném duchu shrnout:)
Tohle je "foťák" vyvíjený jen a jen pro video. To, že umí i dělat fotky je vedlejší produkt. Ve videu je to v mnoha oblastech špičkový a jedinečný stroj. Za tu cenu absolutně stojí a kupoval by se i za víc peněz - těmi, kdo chtějí natáčet video. Tohle kupovat jen kvůli focení je naprostý nesmysl. Víceméně i recenzovat to jako foťák nedává smysl.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.