Uživatelský test objektivu Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS II USM

Objektiv Canon 100-400 F4.5-5.6 je již druhou generací tohoto profi telezoomu pro zrcadlovky EOS. Co přináší nového? vyplatí se jeho vyšší cena oproti vyprodávané první generaci?

Objektiv Canon EF 100–400mm F4.5–5.6L II je nástupcem oblíbeného objektivu stejných hodnot, uvedeného na trh již v roce 1998. Přináší kom­pletně novou jak optickou konstrukci, tak konstrukci mechanickou. Již nejde o zoom typu „trombón“, ale o objektiv s klasickým prstencem. Při zoomování se samozřejmě prodlužuje.

Objektiv je vylepšen po všech stránkách – výkonnější optická konstrukce, moderní antireflexní vrstvy (Air Sphere Coating), zatešnění proti vodě a prachu, fluorinové ochranné vrstvy čoček, výkonnější stabilizace se třemi módy, klasický prstenec zoomu (nenasává prach), nová clona s okénkem pro přístup k filtru, bližší zaostření, nový USM motor, snadněji odnímatelná patka… jediné, co se „zhoršilo“ je váha a rozměry (1380g vs. 1570g, 189×92mm vs. 193×94mm), což je v praxi zanedbatelné a je to daň za zmíněná vylepšení. Kompletní specifikace najdete níže:

Specifikace
Celý název Canon EF 100–400mm F4.5–5.6L IS II USM
Systém Canon EOS (SLR)
Rozsah ohnisek 100mm – 400mm (4× zoom)
Rozsah clony F4.5-F32 (100mm), F5.6-F40 (400mm)
Počet lamel clony 9
Formát 35mm, APS-C
Úhel záběru 20° – 5°10' (horizontálně, 35mm snímač)
Optická konstrukce 21 členů v 16 skupinách, z toho 1 Super ED, 1 fluoritový
Vrstvy antireflexní Air Sphere Coating, ochranné fluorinové na předním a zadním členu
Zoom ano, mechanický prstenec na objektivu
Ostření automatické/ma­nuální, inter­ní
Motor Ultrasonický, kruhového typu
Nejkratší zaostř. vzdálenost 0.98m (max zvětšení 0.31×)
Omezovač ostř. vzdálenosti Ano, 3-∞
Stabilizátor Ano, 4EV (MODE 1,2,3, OFF)
Stativová patka Ano, odjímatelná
Aretace zoomu Ano
Materiál Kov (magnézium)
Váha 1570g
Dostupné barvy Bílá
Filtrový závit 77mm
Utěsnění Ano
Rozměry 193×94mm
Cena cca 58 000,– (březen 2016)

Test

Na úvod

Objektiv má výbornou optickou kvalitu včetně kresby při ohniskové vzdálenosti 400mm. Vzhledem k relativně kompaktním rozměrům (na FF 400mm) se velmi dobře vejde do batohu, nicméně kvůli solidní konstrukci váží 1570g. Díky výkonnému stabilizátoru obrazu uváděnému až jako 4EV udržíte z ruky delší časy než u staršího objektivu verze I. Podle mne výborná volba pro fotografy krajiny a přírody, kteří hodně cestují pěšky. V testu jsem srovnal obrazovou kvalitu Canon 100–400mm F4.5–5.6 II L IS USM s objektivem Canon 70–200mm F2.8 I L IS USM s konvertorem Canon 2× II (výsledný rozsah ohnisek 140–400mm, světelnost F5.6).

Canon 100–400mm F4.5–5.6 II L IS USM

Objektiv Canon 100–400mm F4.5–5.6 II L IS USM nahradil svého předchůdce 100–400 L, který se dosud prodává v obchodech s cenou o téměř 50% nižší. Canon verzi I vyráběl neuvěřitelných 16 let. Objektiv má stále dobrý poměr cena/výkon. Fotografové si zvykli i na zoomování vysouváním dopředu – objektivu se říkalo pumpa. Hlavním dilematem při koupi objektivu Canon 100–400mm F4.5–5.6 je srovnání s kombinací objektivu 70–200mm F2.8 s konvertorem 2×, čímž získáme 140–400mm F5.6. Samotná 70–200mm F2.8 nabízí vysokou světelnost f2,8 pro snímky s krásně rozostřeným pozadím. V kombinaci s konvertorem je však méně kompaktní, ostření a stabilizace obrazu je jednoznačně horší (test jsem provedl pro verzi I).

Mechanická konstrukce a ovládání objektivu

Objektiv Canon 100–400mm F4.5–5.6 II L IS USM je těžký (váží přes 1,5kg), ale v zataženém stavu je nečekaně kompaktní – délka 19.3 cm, průměr 9.3cm. Závit na filtry 77mm. Čelo objektivu se při ostření neotáčí, což je důležité při použití polarizačního filtru. Velkým kladem Canon 100–400mm F4.5–5.6 L II IS USM je minimální zaostřovací vzdálenost. Při ohniskové vzdálenosti 400mm dokáže zaostřit na vzdálenost 0.98mm. Ideální třeba pro fotografování motýlů, kteří vás nikdy nepustí blízko.

Obr.1 Canon 100–400mm F4.5–5.6 II L IS USM se stativovým kruhem a clonou

Objektiv dostanete s malým, ale poměrně pevným stativovým kruhem. Fixace při přehazování z vertikální do horizontální polohy fotoaparátu, hlavně když máte zmrzlé prsty, je obtížnější ve srovnání s klasickým stativovým kruhem Canon. Plast sluneční clony je poněkud měkký, působí levným dojmem, i když způsob nasazení zatlačením je příjemnější než systém bajonetový. Velmi dobře je naopak vyřešená hlavní mechanická slabina starší verze I – zoomování (objektiv sám samovolně vyjížděl). Zde si můžete přímo zafixovat polohu zoomu a zároveň utažením kruhu odpor při otáčení při změně ohniska.

Obr. 2 Fixační kruh

Celkově mechanická konstrukce na mne působí solidně – odpovídá L-kovému objektivu. Objektiv je zatěsněn proti prachu a vlhkosti (mimo jiné gumové těsnění na bajonetu). Kvalita mechanické konstrukce je opravdu nesmírně důležitá, pokud nejste jen sváteční fotografové a chcete objektivy dlouhodobě užívat třeba na cestách. Musím z tohoto pohledu trochu varovat před některými širokopásmovými zoomovými objektivy jako Sigma či Tamron, které obvykle v testech optické kvality nevyjdou špatně. Mohou však být velmi citlivé na mechanické poškození či nemusí mít plnohodnotné těsnění. A při cestách a aktivním fotografování se prostě nějakému tomu šrámu nevyhnete.

Obr. 3 Přepínače

Optická kvalita

Při fotografování zvířat v přírodě je klíčová kresba na tele konci 400mm – zvířata jsou od vás daleko. Notorickým problémem širokopásmových zoomů, mezi které tento objektiv patří, bývá špatná (měkká) kresba právě na dlouhém konci. A zrvna tady mne nový 100 –400mm velmi potěšil.

Obr. 4 Vlci v Bavorském parku – ostřeno na oko (rozklik: výřez 100%)

Fotografováno z ruky se stabilizátorem v modu I. Canon 100–400mm F4.5–5.6 II L IS USM, ohn. vzdálenost 400mm, ISO 400, clona F5.6, čas 1/320s

Konvertory vždy zvýrazní všechny optické vady objektivů. Objektiv 70–200mm F2.8 IS I L jsem měl velmi rád pro robustní mechanickou knonstrukci a velmi dobrou kresbu. Provedl jsem si proto srovnání s o 7 let novějším Canonem 100–400 nové generace.

1) Kresba objektivu – srovnávací test Canon 100–400mm F4.5–5.6 L II IS USM vs. Canon 70–200mm F2.8 IS I L USM:

Obr. 5–7 Hrad Kašperk od Kašperských Hor, zmenšené náhledy (100, 200, 400mm)

Obr. 8–10 Hrad Kašperk od Kašperských Hor, 100% výřezy (100, 200, 400mm)

S výjimkou ohniska 200 mm, kde při cloně F5.6 je kresebnost obou objektivů srovnatelná při delších ohniskových vzdálenostech jednoznačně vítězí Canon 100–400mm nad kombinací 70–200mm F2.8 IS I L s konvertorem Canon 2× II.

2) Kresba v protisvětle srovnávací test Canon 100–400mm F4.5–5.6 L II IS USM vs. Canon 70–200mm F2.8 IS I L USM:

Obr. 11–12 Přímé protisvětlo – srovnávací test Canon 100–400mm F4.5–5.6 L II IS USM (vlevo) vs. Canon 70–200mm F2.8 IS I L USM (vpravo)

Z testu je patrný pokrok ve vývoji antireflexních vrstev v posledních letech.

3) Bokeh při minimální zaostřovací vzdálenosti

Velkým kladem Canon 100–400mm F4.5–5.6 L II IS USM je minimální zaostřovací vzdálenost

Bokeh - 400mm, clona F5.6 Bokeh - 400mm, clona F8
Bokeh - 400mm, clona F16 Bokeh - 400mm, clona F32

Obr. 13–16 Snímky při minimální zaostřovací vzdálenosti 0.98m, ohnisková vzdálenost 400mm

(Nahoře: F5.6, F8, Dole F16, F32)

Bokeh objektivu je příjemný, bez ostrých hran. Vážky či motýli, těšte se.

Ostření

Objektiv jsem testoval s nový tělem Canon 5DS R. Spolupráce těla fotoaparátu a objektivu je naprosto klíčová. Používím starší objektiv Canon 300mm F2.8 I L IS USM. Nikdy si úplě nerozuměl s tělem Canon 5D Mark II a to ani poté, co mi v servisu na optické lavici nastavili přesně front/back focus. S novým tělem Canon 5DS R si však rozuměl výborně. Pomocí terče ve vzdálenosti asi 25 metrů jsem zjistil back focus, který jsem v mikronastavení autofokusu skorigoval na –4. Musím říci, že nikdy z tohoto starého bracha takhle ostré fotky při fotografování na plnou díru F2.8 při ostření křížovým sensorem nelezly. Canon 100–400mm F4.5–5.6 L II IS USM jsem pak nasadil na tělo Canon 5DS R a vše ihned fungovalo naprosto hladce. Myslím si, že je prostě již vyladěné tovární nastavení. Předostřování/os­tření za objekt jsem nemusel ladit. Vše fungovalo jak má. Nutno však poznamenat, že při testování v Bavorském lese bylo poměrně kontrastní světlo. Za horších světelných podmínek díky světelnosti F5.6 bude klíčová citlivost křížových senzorů těla.

Stabilizace

Protože hodně fotografuji krajinu, jsem zvyklý často pracovat se stativem. Ke stabilizátorům obrazu jsem vždy skeptický – obvyklé je prodloužení času při fotografování z ruky o maximálně 1–2 EV. I tady mne nový Canon 100–400mm F4.5–5.6 L II IS USM příjemně překvapil. Prodloužení expozičního času o 3 EV je zde určitě reálné, jak vidíte u snímku ležícího vlka. Canon tvrdí, že u Canon 100–400mm F4.5–5.6 L II IS USM je stabilizace kalibrovaná jako 4EV ve srovnání s předchůdcem, který má jen 2EV. Nejčastěji budete fotografovat v klasickém režumu stabilizace – MODE 1, který koriguje vertikální i horizontální pohyb při roztřesení. MODE 2 je režim určený pro panning (koriguje vertikální roztřesení). Vylepšením je MODE 3, určený pro trekovavací-sledovací režim. Tento algoritmus stabilizace Canon poprvé použil u svých objektivů Canon 300mm F2.8 II L IS USM a Canon 400mm F2.8 II L IS USM. V případě, že objektiv v MODE 3 rozpozná panning, reaguje jako MODE 2. Stabilizace se zde aktivuje v případě mačkání spouště.

Závěr

Objektiv Canon 100–400mm F4.5–5.6 II L IS USM mohu doporučit jako univerzální teleobjektiv. Je to zoomový objektiv na krajinu, zvířata v divoké přírodě, středně velký polétavý hmyz či portréty na cestách.

Klady

  • Velmi dobrá optická kresba včetně nejdelší ohniskové vzdálenosti
  • Kompaktní rozměry
  • Výkonný stabilizátor obrazu
  • Minimální zaostřovací vzdálenost

Zápory

  • Nižší světelnost objektivu bude omezovat fotografy divoké přírody za horších světelných podmínek
  • Vyšší cena objektivu

Galerie snímků

Snímky jsou v plném rozlišení, po najetí myší či rozkliknutí se zobrazí expoziční údaje. Pořízeno Canonem 100–400 II + tělo EOS 6D na fotoexpedici Severní Vietnam. Převedeno v ACR 9.4. Autor: Helena Macenauerová.

EOS 6D, Canon 100-400 L II, 100.00 mm , F9.0, 1/640 s, ISO 400, kom. exp. -1/3, WB Ru?n?

EOS 6D, Canon 100-400 L II, 182.00 mm , F5.6, 1/1250 s, ISO 640, kom. exp. 0, WB Ru?n? EOS 6D, Canon 100-400 L II, 105.00 mm , F8.0, 1/1000 s, ISO 400, kom. exp. -1/3, WB Ru?n?

EOS 6D, Canon 100-400 L II, 360.00 mm , F5.6, 1/2000 s, ISO 640, kom. exp. 0, WB Ru?n?

EOS 6D, Canon 100-400 L II, 100.00 mm , F8.0, 1/640 s, ISO 400, kom. exp. -1/3, WB Ru?n?

EOS 6D, Canon 100-400 L II, 153.00 mm , F6.3, 1/1000 s, ISO 640, kom. exp. 0, WB Ru?n?

   

Přečtěte si také: Fotogra­fujeme krajinu teleobjektivem: Alpy ze Šumavy

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram