FotoRádce
-
ZHODNOCENÍ, 14. DÍL, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU
Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 14. dílu Školy barvy: KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie.
-
Fotografujeme kometu C/2025 A6 (Lemmon)
Po mnoha letech půstu máme zase na podzim podobně jako před rokem kometu Tsuchinshan možnost fotografovat velkou jasnou kometu. Tou je C/2025 A6 (Lemmon). Fotografoval jsem v Praze 19. října a v Kašperských Horách 21. října objektivy Sigma 35mm f/1,4 a Canon EF 100mm f/2,8 na těle Canon EOS R5. Přeji lovu zdar a jasnou oblohu.
-
Minerální Měsíc
Pro vytvoření jednoduché mapy minerálů na povrchu našeho Měsíce stačí kvalitní teleobjektiv a ideálně full frame zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Odražené světlo Měsíce netvoří jen stupně šedé. Barvy jsou skryté, ale jsou tam. Tzv minerální Měsíc , angl.. mineral moon si můžete vyfotografovat doma ze zahrady a “vytáhnout” jeho barvy v programech jako Photoshop, Zoner atd..
-
Infračervená fotografie v nepravých barvách
Modifikujte svůj starý digitální fotoaparát, abyste mohli fotografovat v létě za poledne, kdy je to nejhorší světlo. Místo černobílých či hnědobílých tónů můžete vytvořit fotografie s modrou oblohou a načervenalou zelení. Přehození modrého a červeného kanálu však pro hodně fotografií nemusí fungovat . Záleží na citlivosti sensoru ve vašem fotoaparátu na infračervené světlo. Použité fotky jsou z fotoexpedice Fotoinstitut.cz na Kavkaz v srpnu 2025.
-
Noční fotografování - Měsíc v úplňku
Noční krajinu Šumavy jsem fotografoval při úplňku Měsíce se Sony A7iii a objektivy Sony FE 20mm f/1,8 G a Sony FE 200-600mm f/5,6-6,3 G OSS. Variant je hned několik: Měsíc jako „hvězdička“, Měsíc nad krajinou nebo Měsíc s koronou. Měsíc v úplňku dobře osvěcuje popředí a vybízí k fotografování hvězdných drah nad krajinou. Při úplňku za jasné noci budete chodit po hřebech hor bez svítilny. Nezapomínejte, že fotografování je vždy o příběhu. AI vám vytvoří jen fake, který časem smažete.
-
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
Čtrnáctý díl seriálu "Škola barvy od Mistra Jana Pohribného" je věnován tématu KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU.
Cvičení: Vytvořte alespoň 2 kreativní fotografie, kdy každá bude výrazně postavená na jednom z barevných kontrastů, případně i na kombinaci více kontrastů v jednom snímku.
-
ZHODNOCENÍ, 13. DÍL, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, STAVTE BAREVNĚ
Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 13. dílu Školy barvy: STAVTE BAREVNĚ. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie.
-
Fotografování kulíška s Canon RF 600mm f/4
Nejmenší sovu Evropy kulíška nejmenšího jsem fotografoval na workshopu Fotoinstitutu.cz ve Velké Fatře na Slovensku s Canon EOS R5 a objektivem Canon RF 600mm f/4 L IS USM a telekonvertorem Canon RF 1,4x.
-
Papua: fotografování rajek
Rajku červenou angl. Red bird of Paradise (Paradisaea rubra) a rajku Wilsonovu angl. Wilson bird of Paradise (Diphyllodes respublica) jsem fotografoval jsem s Canon EOS R5 a Canon RF 100-500mm f/4,5-7,1 IS USM. Syn Pavel měl Sony A7R V a Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS. Natočili jsme i video. Oba systémy Canon i Sony fungovaly velmi dobře. Objektiv Canon RF je lehčí a to se hodilo. Slabinou je vždy fotograf...
-
ZHODNOCENÍ, 12. DÍL, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, PŘEMÝŠLEJTE BAREVNĚ
Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 12. dílu Školy barvy: PŘEMÝŠLEJTE BAREVNĚ. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie.