Test fotoaparátu Nikon Coolpix 4500
V redakčním testu bych Vás chtěl tentokrát seznámit se zajímavým kompaktním digitálním aparátem Nikon Coolpix 4500. Proč jsem si z celé řady digitálních kompaktů Nikon vybral pro test právě tento? Protože je opravdu neobvyklý a svým způsobem se vymyká z klasického standardu aparátů tohoto typu, a to nejen svými funkcemi, ale i unikátní konstrukcí, designem a rozsáhlým příslušenstvím. Jedná se o skutečně bohatě vybavený čtyřmegapixelový aparát se čtyřnásobným optickým zoomem.
Úvod
V redakčním testu bych vás chtěl tentokrát seznámit se zajímavým kompaktním digitálním aparátem Nikon Coolpix 4500. Proč jsem si z celé řady digitálních kompaktů Nikon vybral pro test právě tento? Protože je opravdu neobvyklý a svým způsobem se vymyká z klasického standardu aparátů tohoto typu a to nejen svými funkcemi, ale i unikátní konstrukcí, designem a rozsáhlým příslušenstvím. Jedná se o skutečně bohatě vybavený čtyřmegapixelový aparát se čtyřnásobným optickým zoomem.
Tělo – provedení a ovládání
Tělo aparátu je kompletně zhotoveno ze silného hořčíkového odlitku,
což jej činí velmi odolným a už na první pohled je výrazně
“festovnější“, než naprostá většina podobných aparátů, které
bývají často pouze z tenkého plechu, pod kterým se skrývá plastové
šasi nebo jsou rovnou kompletně plastové. Pokud tedy nerozbijete LCD
obrazovku, tak je aparát prakticky nezničitelný, protože i objektiv je
ukryt uvnitř aparátu a je chráněn vestavěným MC filtrem a pevnou kovovou
obroučkou – veškerý pohyb zoomu se tak odehrává uvnitř aparátu aniž
by cokoli vyčnívalo.
První co Vás na tomto aparátu zaujme, je opravdu zajímavý otočný design.
Aparát je v polovině rozdělen na dvě části spojené kloubem, takže se
tyto části dají nezávisle na sobě otáčet. Pointou této otočné
konstrukce je to, že můžete natočit objektiv libovolným směrem a přitom
máte LCD obrazovku stále kolmo k očím. To přináší velmi mnoho výhod
v nejrůznějších situacích snímání. Můžete totiž s použitím
otáčení objektivu a současně stálé kontroly monitoru velice snadno
fotografovat i v jinak velmi nepohodlných či dokonce takových polohách, ve
kterých by snímání s normálním aparátem nebylo vůbec možné. Také
můžete fotografovat nepozorováni; jednoduše řečeno – nemáte
fotoaparát před obličejem, což můžete ocenit např. při fotografování
dětí, při kterém fotoaparát „na oku“ (jak známo) často ovlivňuje
autenticitu jejich projevů. Další výhoda otočné konstrukce vyplývá
z toho, že část aparátu s obrazovkou je podstatně těžší, než část
s objektivem. Proto lze aparát kamkoli postavit, kompozici doladit otáčením
objektivu a fotografovat se samospouští bez nutnosti použití stativu. Po
ukončení fotografování můžete opět celý komplet sklopit do transportní
polohy, ve které je aparát velmi plochý a dá se tak snadno nosit třeba jen
tak v kapse.
Velmi dobře je vyřešená i ergonomie. Pravá část je tvarována podobně
jako klasické zrcadlovky a i díky gumovému protiskluznému proužku se tak
výborně drží i jen jednou rukou. Také rozmístění ovládacích prvků
trošku připomíná kinofilmovou klasickou zrcadlovku a převážnou většinu
hlavních ovládacích prvků tak lze obsluhovat touže rukou, kterou držíte
aparát. Všechny ovládací prvky jsou pak velmi logicky rozmístěny a lze je
snadno používat. Díky velkému množství funkcí je však menu poměrně
dost složité a i zkušenějšímu fotografovi chvíli potrvá, než se
v něm zorientuje. Pokud však přístroj dostane do rukou začátečník
využívající pouze plnou automatiku nebo kreativní programy, tak se
složitější funkce nezobrazují a menu je tak velmi přehledné a
intuitivní. Jedinou výhradu snad lze vznést proti velikosti křížového
multifunkčního přepínače. Ten je opravdu dost titěrný a zacházení
s ním chce trošku cviku – především v případě uživatele
s větší rukou. Přes tuto titěrnost ale volič nepůsobí laciným dojmem a
jednotlivé dorazy jsou velmi dobře rozeznatelné. Přepínač umožňuje velmi
snadný pohyb v menu a zabírá jen málo místa – je proveden nikoli jako
obvyklá kolíbka ale jako malý joy-stick. Hlavní vypínač a spoušť jsou
řešeny prakticky stejně jako na zrcadlovkách – spoušť uprostřed
otočného vypínače, přičemž obojí je na rozdíl od multifunkčního
přepínače dostatečně velké a spoušť má velmi dobře rozeznatelný
rozdíl mezi namáčknutím a úplným stisknutím.
Na zadní straně aparátu je umístěn hlavní 1,5“ LCD monitor s možností
regulace jasu a opatřený antireflexními vrstvami. Zobrazuje 110.000 pixelů
a cca 97% snímané scény. Vzhledem k jeho využití jak při listování
v menu tak i při praktickém fotografování považuji klasický optický
hledáček, který je umístěn v otočné části s objektivem, za zcela
zbytečný a v praxi jsem jej nikdy nepoužil.
K mechanické konstrukci ještě dodám – další velkou výhodou aparátu
je to, že je objektiv opatřen standardním kovovým filtrovým závitem
o průměru 28mm, což jistě velmi potěší všechny kreativní fotografy,
kteří rádi využívají filtry a různé jiné příslušenství – a toho
je k tomuto aparátu opravdu spousta (další informace v kapitole
o příslušenství). Tělo samotné je pak také opatřeno standardním
kovovým stativovým závitem, který je ovšem vzhledem ke koncepci těla mimo
optickou osu objektivu.
Objektiv a čip
Jako u všech fotoaparátů je i u kompaktního modelu Nikon
Coolpix 4500 nejdůležitější součástí objektiv. Tím je
čtyřnásobný optický zoom Nikkor o ohniskové vzdálenosti 7,85–32,0 mm
(ekvivalent k 35 mm kinofilmu je 38–155 mm). Světelnost objektivu je cca
v obvyklém rozmezí 2,6–5,1. Optická soustava je složena z 10 prvků
sestavených v 8 skupinách se dvěma asférickými členy. Nejkratší
zaostřitelná vzdálenost je v normálním provozu cca 30 cm až nekonečno,
ale v nastavení makro je pak možno ostřit až v neuvěřitelném rozsahu od
2 cm (!) po nekonečno. V tomto nastavení se tak dají dělat skvělé
makrosnímky a to bez jakéhokoli dalšího příslušenství a ve velmi dobré
kvalitě. Viz ukázkové foto č.3., odkaz zde.
Nevýhodou tohoto jinak velmi slušně kreslícího objektivu je, že při
nastavení na minimální ohniskovou vzdálenost se občas projevuje určité
sférické zkreslení, které může například u snímků architektury
působit až rušivě – viz obrázek č.4.
Toto zkreslení je však viditelné pouze na okrajích snímků s výraznými a
pravidelnými liniemi, takže při fotografování jiných motivů nebo při
použití jiné ohniskové vzdálenosti je toto zkreslení neznatelné. I tak
je to ale celkem škoda, protože toto je snad jediná podstatnější vada
tohoto aparátu. Přesto se však dají s tímto aparátem pořídit i snímky
architektury, na kterých není zkreslení patrné. Je však třeba si na tento
jev dát pozor. Na obrázku č.5 je ukázkový snímek právě
architektonického detailu (odkaz zde)
a na snímku č.6 je pak několikanásobně zvětšený výřez na ukázku
kresby:
Přes uvedený nedostatek je z ukázkových snímků zřejmé, že objektiv
vytváří ve spolupráci s čipem velmi slušné a dokonale ostré snímky.
Použitý 1/1,8“ CCD s vysokou hustotou má rozlišení 4,13 milionu
obrazových bodů a lze jej nastavit pro rozlišení 2272×1704 ; 2272×1520
(poměr stran 3:2); 1600×1200 ; 1280×960 ; 1024×768 a 640×480. Z již
nasnímaných fotografií je pak možné přímo v aparátu vytvářet menší
kopie určené pro rozesílání e-mailem. Fotografovat lze s citlivostí
ekvivalentní ISO 100, 200, 400 a 800, případně v režimu AUTO, kdy aparát
využívá i mezihodnoty
.Snímky lze na paměťovou kartu ukládat ve formátech JPEG (3 stupně
komprese) a TIFF-RGB. Použitelné paměťové karty jsou typu CompactFlash I a
II a pevné disky Microdrive.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruNechapu proc se na zacatku opakuje 3x to same ...
Wojtha: Jo, dík za upozornění - mám toho tolik, že jsem i toto přehlídl. ;o)))
Nikon má nejvyšší čas udělat nový model této konstrukce. Tento má sice v třídě běžných spotřebitelských digifoťáků asi nejlepší makro, ale v současnosti začíná vadit, jak je pomalý, jaký má autofokus a že má 4Mega.
Jiří: Myslím, že nový model tu bude co nevidět. Jinak vzhledem k tomu, že už je to 2 roky starý model a vzhledem k ceně a možnostem rozšíření je to pořád ještě vynikající aparát.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.