Je Canon FD mrtev?, I.díl

Pár úvah pokročilého fotoamatéra neustále hledajíc tu svou cestu ve velkém světě fototechniky, jenž se rozhodl na pár měsíců opustit pohodlnost světa moderních zrcadlovek. Cílem článku bude seznámení s jednou z mnoha možností, kterak za rozumný peníz vybudovat kvalitní fotovýbavu. Řeč bude o historickém Canon FD systému.

Jak jsem se k FD systému dostal

Když jsem si v roce 2001 za první uspořené peníze pořídil zrcadlovku EOS 300 s dvěmi setovými objektivy 28–80 a 75–300 značky Tamron, netušil jsem, do čeho se vlastně vrhám. Můj do té doby vcelku poklidný život se brzy změnil v šílenou honbu za dokonalými fotografiemi a hlavně fototechnikou. Cesta poznání byla dlouhá a místy dosti krkolomná. Dokonvergoval jsem k potřebě disponovat klasickou zrcadlovkou se sadou tří pevných objektivů: 24mm, světelná 50mm a něco delšího nejlépe s možností fotit makro v běžných měřítkách do 1:1, vše se stejným průměrem filtru, v rozumné velikosti a váze.V případě EOS systému je to s trochou skromnosti sestava Canon EOS 300 s objektivy EF 24/2.8, EF 50/1.8 a Sigma 105/2.8 EX,což v našich zemích jen těžko seženěte pod 30.000Kč, mluvím samozřejmě o použitém zboží.

Pro fotoamatéra, jenž fotí pouze pro radost, může být tato částka nemalou překážkou. Je-li založen na statická témata jako krajina, portrét, makro, zátiší, brzo zjistí, že se bez pohotové autofokusu snadno obejde a začne přemýšlet, jak vybudovat kvalitní fotovýbavu za podstatně menší peníz. A to je i můj případ.Nabízí se otázka, proč pořídit právě FD systém. V mém případě jsou důvody dva. Ten podstatnější je finanční dostupnost.

Canon v 80.letech 20. století udělal za FD systémem tlustou čáru a začal vyvíjet nekompatibilní EF systém. To se samozřejmě odrazilo v cenách FD systému, posledními hřebíčky do rakve se pak staly nové, dostatečně kvalitní a cenově dostupné, digitalní EOSy. Druhým důvodem volby je pak jeho podobnost s EF systémem. Krom shodného ovladání jsem byl také zvědav na jejich přímé srovnání, hlavně co se optických kvalit objektivů týká.

Budování FD systému

Tělo></div

Nejstarší FD zrcadlovkou je F-1 z roku 1971. Je to velmi bytelný a sofistikovaný model určený k profesionálnímu použití.Výrobce zaručuje 100.000 přesných expozic a plnou funkčnost při teplotách –30°C. až +60°C. a relativní vlkosti do 90%.Model se, včetně jedné inovace, vyráběl a prodával deset let. Z dnešního pohledu má jeden nedostatek – CdS prvek expoziometru, který časem ztrácí svou přesnost. Nástupcem F-1 byl New F-1 z roku 1981, zajímavostí je hybridní uzávěrka, mechanická pro časy 1/125s až 1/2000s, elektronická pro časy 8s až 1/90s a bodové měření 3% ve středu hledáčku. Základním ovládáním se nelišil od svého předchůdce, úpravy se týkaly především elektroniky, mimo jiné byl nahražen CdS prvek za křemíkový. Tento model se vyráběl přes deset let až do nástupu prvních EOSů. S příchodem nové F-1 byly také uvedeny na trh inovované FD new objektivy. Nejvíce pozornosti si získali profesionální L-kové objektivy používající high-end materiály jako nízkorozpytová a apochromatická skla či čočky z fluoritu. V bazarech se „efka“ objevují méně často, cena bývá vysoká.

Amatérům byly určeny modely řady A. Jedním z nejúspěšnějších byla AE-1 uvedená na trh v roce 1976. Jednalo se o první 35mm zrcadlovku řízenou výhradně vestaveným mikroprocesorem. Díky jednoduchosti ovládání, spolehlivosti a nízké ceně se jí prodalo přes pět milionů kusů. To se také odráží na její dostupnosti v bazarech a nízké ceně. Zajímavostí je jediný automatický režim měření – priorita času. Chudším bratříčkem AE-1 byl AT-1, uvedený na trh ve stejném roce. Jednou z podstatných nevýhod je opět CdS prvek expoziometru. Nejvyšším modelem řady byla A-1 z roku 1978 s několika režimy měření včetně plné automatiky a časy od 30s do 1/1000s, korekcemi expozice, digitálním displayem v hledáčku a slušným pracovním rozsahem měření. K tělu se samostatně prodával motor s gripem, díky němuž bylo možné snímat rychlosti až 5 snímku za sekundu. Canon v 80.letech propagoval myšlenku, že rychlost uzávěrky je jedním z nejdůležitějších parametrů ovlivňující výslednou fotografii. Nicméně tlaku trhu neodolal a modelem AV-1 v roce 1979 naplnit poptávku po amatérských přístrojích s prioritou clony. Poměrně častým modelem v bazarech je AE-1 Program z roku 1981, který byl v mnoha směrech výborným nástupcem již legendární AE-1. Jak název napovídá, jednou z inovací byl plně automatický režim převzatý z dražšího modelu A-1. Posledním modelem řady je AL-1 z roku 1982 s indikací ostření. Díky této lahůdce je vyhledávám sběrateli a v bazarech se vyskytuje jen výjimečně.

V roce 1983 byl na trh uveden první model z řady T, jenž měla nahradit řadu A, model T50. Hlavním cílem bylo nabídnout lehké, co nejvíce zautomatizované, snadno ovladatelné fotoaparáty, samozřejmostí byl vestavený motor na převíjení filmu. Za povšimnutí stojí nejvyšší model řady T90 z roku 1986. Kamera disponuje osmi automatickými režimy a třemi systémy měření. Nechybí plně manuální režim. Z vlastností jmenujme například rozsah času od 30s do 1/4000s, synchro 1/250s či rychlost převíjení 4 a půl snímku za sekundu. Při porovnání s dnešními zrcadlovkami mu chybí jen autofokus. Bývá označován jako nejbližší předchůdce prvních EOSů.

Objektivy></div

Objektivů pro FD těla je celá řada, od ultraširokých objektivů včetně fisheye přes mnoho zoomů až ke světelným teleobjektivům. V nabídce nechybí kvalitní makroobjektivy ani dlouhá zrcadla. A zdaleka nejde jen o výrobky firmy Canon. Obzvláště v našich zemích se lze setkat z nejrůznějšími značkami jako např. Cosina, Exacta, Makinon, Rokinon, Sigma, Soligor, Vivitar, Tokina, ale i Carl Zeiss. Samotný Canon nabízí několik typů: FL, FD a FD new. První zmiňovaný lze použít s částečným omezením, nutností je měření se zacloněným objektivem. Zbylé dva umožňují přepnutím clonového kroužku na pozici „A“ clonovou automatiku, tj. měříte a komponujete s plně otevřeným objektivem, ten je zacloněn až v okamžiku expozice. Novější verze FD new se liší především použitými antireflexními vrstvami. Na první pohled tyto objektivy snadno rozpoznáte podle černého clonového kroužku.

Která skla pořídit, je čistě osobní záležitost, nicméně pevnou padesátku by měl vyzkoušet každý. Firma Canon během 70. až 80.let nabídla hned několik verzí s různou světelností. Nejlepší pověst si získal objektiv FD new 50/1.4, vzhledem k nízké ceně si ho může dovolit každý.

Příslušenství></div

Z příslušenství jsem již jmenoval motorové pohony a gripy. Dalším rozšířeným doplňkem jsou mezikroužky, jednodušší bez přenosu clony, ty lepší pak s přenosem, dále pak telekonvertory. Mezikroužky byly často nezbytným doplňkem k dosáhnutí měřítek 1:1, většina makroobjektivů v té době umožňovala pouze 1:2. Další vyráběnou pomůckou pro makro byl reverzní kroužek, ve spojení se širokoúhlými objektivy lze dosáhnout zajímavých měřítek, např. 2.5:1 s 24mm objektivem. K FD tělu se také prodávaly datovací stěny. Z dalšího příslušenství jmenujme dioptrické korekce a očnice, u některých modelů výměnné matnice. Samozřejmostí je drátěná spoušt.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Boriš
    Martin Boriš
    03.06.2004 20:38

    Hm - moj kamarat mi ponukal nadhernu AE1 s 24/2,8 ,35/2, 50/1,8, 80/?, a 135/2 za 10 000sk. Vymenil to za nieco novsie a potreboval sa toho zbavit mal som to doma na dlhsie - nadherna masinka...:) Ale lemal som tie peniaze a vtedy sa mi to zdalo moc za "stary fotak" aj ked dobry. No ale ked som si precital toto tu a ceny po com idu skla prekvapilo ma to. No ale mam pocit ze to este nepredal takze ak by mal niekdo o nieco zaujem nech mi mailne pole@centrum.sk :)

  • kulihrasek 1
    kulihrasek 1
    04.06.2004 13:56

    samo ze mam zajem, uz jsem ti napsal, sakra takova nabidka chlape jeden pohrdacna!

  • Martin Boriš
    Martin Boriš
    04.06.2004 15:26

    kulihrasek : Napisal som ti maila Daj vediet:)

  • Stefan Kordos Therion
    Stefan Kordos Therion
    02.03.2005 13:37

    Kulihrasek parada! Takymto starym strojom patri moj obdiv. Ja mam stary dobry Pentax ME Super a co je obrovska vyhoda, je to ze nemam problem so sklami, fnguju bez problemov.

  • Tomáš Pazderský pazďa
    Tomáš Pazderský pazďa
    01.07.2005 14:09

    Mám taky rád starý stroje.... Mám Canon AL-1 a dva objektivy (Soligor 35mm-70mm a Canon 100mm-300mm). Rád bych se zeptal jak dobrý je tento foťák a jakou má zhruba cenu. Nechci ho prodat, ale moc se v tom nevyznám a tak bych rád věděl co mám doma..... díky..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (16)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram