Fotografování ptáků má spoustu podob II.

V druhém dílu seriálu věnovaného fotografování ptáků se dozvíte o fotografování portrétů dravých ptáků a sov. Nemusíte být pro tento účel vlastníkem objektivu s ohniskovou vzdáleností 600 mm s konvertorem. Je prostě potřeba vědět kde. To místo může být třeba krásný park u zámku Lednice na Moravě.

Vítejte u dalšího pokračování o fotografování ptáků!

Když jsem před několika lety na svých cestách po Evropě za volantem kamionu objevil v jednom obchodě s časopisy francouzský fotografický časopis Chasser d‘ Images a v něm fantastické záběry ptáků francouzského fotografa přírody Daniela Magnina, byl jsem „chycen“. Ale zároveň jsem si uvědomoval (a věřte, že to bylo velmi bolestné uvědomování a trvalo to dlouho), že při mém současném způsobu života nemohu s podobným stylem fotografií počítat. Nejen pro téměř chronický nedostatek volného času, ale i proto, že Danielův „matériel utilisé“(což ve volném překladu znamená materiál a technika) stojí v jiné finanční rovině, než je ta moje, neboť jen teleobjektiv stojí téměř tolik, co nové auto nižší střední třídy. Zároveň však ve mne probudil myšlenku zabývat se tím, jakým směrem se ve fotografování ptáků ubírat, aby to bylo možné skloubit nejen s časovými, ale i finančními možnostmi a zároveň vznikaly fotografie, ze kterých budu mít radost (což je ovšem jistě cílem každého z nás).

Řešení jsem objevil při jedné z mých pravidelných návštěv jihomoravské Lednice, kam již celé jedno desetiletí v pravidelně nepravidelných intervalech dojíždím za svými přáteli.

V době letních prázdnin zde skupina sokolníků v areálu rozsáhlého (a mimochodem úchvatného) zámeckého parku předváděla letové ukázky dravých ptáků a sov s velmi poutavým vyprávěním ze života těchto opeřenců. V té době jsem fotografoval se svým stále oblíbeným Canonem EOS 50E a teleobjektivem Sigma 70–300 a snažil se najít nějaký zajímavý záběr. Až mne najednou zaujal na zemi sedící jestřáb, který zrovna pil z misky připravenou vodu.

Okamžitě jsem na něj namířil svůj fotoaparát a stiskl spoušť. A zároveň bylo rozhodnuto.

Po shlédnutí vyvolaného filmu jsem se rozhodl zabývat se ve své fotografické tvorbě (ještě mimo jiné ovšem) fotografováním „portrétů“ dravců a sov.

V jejich očích je vidět přirozená dravost (to v dravčích), ale i klid (to v sovích) a každý fotografovaný jedinec je (stejně tak jako při fotografování portrétu lidských bytostí) originálním motivem v dané situaci, za daných světelných podmínek i okolností…

Jestřáb lesní (můj první „portrét“) ©Jan Veber, 2003 Luňák hnědý ©Jan Veber, 2003
Luňák hnědý ©Jan Veber, 2003 Orel stepní ©Jan Veber, 2003
Puštík bělavý ©Jan Veber, 2003 Sova pálená ©Jan Veber, 2003

V současné době používám téměř na veškerou svoji tvorbu Canon EOS 3 s velmi kvalitním teleobjektivem EF 100–400/4.5–5.6 L IS a na fotografování portrétů ještě blesk 550 EX, to aby ptáci měli v očích „jiskru“ a nevypadali jako vycpaniny. Jako materiál používám Fuji Provia 100 F a Fuji Sensia 100. S oběma materiály jsem opravdu nad míru spokojen.

Sokolnické akce společnosti „ZAYFERUS“ se v tomto zámeckém parku konají pravidelně v období letních měsíců a jsou opravdu fascinujícím zážitkem. Navíc zde máte možnost si téměř zblízka prohlédnout ty nejzajímavější druhy dravců a sov. Protože ale sokolníci každoročně svádějí byrokratický boj s aparátem Ústavu památkové péče v Brně, bude lepší se před vaší případnou návštěvou podívat na internetové stránky www.zayferus.cz, kde najdete i spoustu dalších zajímavých informací, ale také pohled na „letiště“, kde ukázky probíhají a Vy tak získáte i přehled o tom, za jakých podmínek tam probíhalo moje fotografování. Navíc jsou všichni sokolníci z této skupiny velice ochotní a odpoví Vám rádi na všechny Vaše zvídavé otázky. A když už tam budete, nezapomeňte je ode mne pozdravovat a vyřídit jim, že letos určitě zase přijedu…

Sýček obecný ©Jan Veber, 2003 Dřemlík tundrový ©Jan Veber, 2003
Orel královský ©Jan Veber, 2003 Dřemlík tundrový ©Jan Veber, 2003
Sup krahujový ©Jan Veber, 2003 Puštík bělavý ©Jan Veber, 2003
Jestřáb lesní ©Jan Veber, 2003

Možná si kladete otázku, proč Vám dnes o fotografování „portrétů“ ptáků vyprávím. Chtěl jsem Vám na jednom konkrétním příkladu ukázat, jak pořídit také zajímavé fotografie nejen s poměrně méně finančně náročnou technikou, ale i časová náročnost není tak vysoká, jako u fotografování ve volné přírodě.

Francouzský časopis si kupuji podle možností již několik let a stále v něm objevuji nové a nové zajímavosti. Postupem času k Danielovi přibylo několik nových fotografů ptáků, za všechny bych jmenoval vynikajícího Erwana Balancu či Frederica Duponta, kteří se vydali v jeho stopách. Mně však Daniel ukázal cestu vlastní…

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Silhan
    Petr Silhan
    15.05.2003 10:11

    To je proste genialni!:-) Genialne jednoduche, "jen" staci pouzit hlavu.:-) Prima varianta pro nas, kteri proste nemuzeme behat mokrinami, lesy, budovat ukryty a pouzivat ohniska 300+. Diky za tip.:-)

  • Bedrych
    Bedrych
    20.05.2003 18:57

    Článek se mi moc líbí, ale nějak se mi nezamlouvají některé fotografie, konkrétně třetí a šestá (nejen): malá hlava a půlka fotografie směrem nahoru je už jen z jedné barvy?! Nejsem určitě tak zkušený jako autor, ale takhle se mi to moc nelíbí :-(

  • Jan Veber
    Jan Veber
    Autor
    21.05.2003 08:58

    Pane Bedrych, moc Vám děkuju za svůj názor a rád bych k Vašim výtkám, dá-li se to tak říct napsal, že pozadí u luňáka hnědého(3.snímek) je tvořeno nahoře jen jednou barvou proto, že jsem ho snímal proti louce, na které byl zhruba z jedné poloviny stín a na druhé slunce a ohnisková vzdálenost objektivu, který jsem pro fotografování použil, vytvořila toto monotonní jednobarevné pozadí. Totéž se týká sovy pálené(6), kdy jsem naopak tuto sovu fotografoval proti temnému stromu v pozadí. Kdybych tenkrát použil korekci na blesku, nemuselo to pozadí vyniknout tak jak vyniká, tedy spíše nevyniká, ale chybami se člověk učí a i já se neustále učím a už vůbec nejsem tak zkušený, jak si myslíte. Jen chci dát lidem kupříkladu tip na to, co a jak také fotografovat, nejsem z těch, kteří si know-how svých snímků nechávají pro sebe a ze snímků prokazatelně ze zajetí dělají tajnosti např.severské tundry. Jan Veber

  • R
    R
    01.06.2003 09:15

    Tento clanek mne moc potesil,mohl jsem si totiz vse vyzkouset jiz vcera v praxi. Na Hukvaldech meli sokolnici podobnou akci,a tak jsem toho vyuzil :o). Pouzivam Canon 300 s objektiem 75-300. Obcas jsem ani nemackal spoust,proste jen koukal do tech nadhernych oci at uz Bubo Bubo(Víra :o),orla,nebo jinych ptacku. Zkusenost to byla pro mne nova a vysledek snad bude stat za to.. Robin

  • Ivan Mikšík
    Ivan Mikšík
    04.06.2003 15:40

    Precetl jsme si se zajmem Vas clanek, z ktereho je citi velke nadseni pro vec (fotografovani ptaku, i kdyz clovek nema na "pravou wildlife" fotografii). Mam jenom poznamecku - myslim, ze doslo k male chybicce v nazvoslovi - na fotografii neni sup stepni (toho ani neznam, leda orel stepni), ale sup belohlavy. Jinak Vam preji mnoho uspechu ve Vasem snazeni!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram