Vztahy pro výrobu dírkových kamer

Tento článek je pokračováním dílů Fotografování dírkovou kamerou a rozhovor s D. H. Bloomfield. Budete-li vyrábět vlastní dírkovou kameru, pak nezapomeňte, že pro určitou vzdálenost dírky od roviny filmu existuje pouze jeden průměr dírky, při kterém je obraz nejostřejší. Ani vyvrtání dírky není jednoduchá záležitost. V článku najdete některé vztahy pro dírkové kamery.

V literatuře i na internetu najdete množství vzorců pro výrobu dírkových kamer. Tyto vztahy vyjadřují závislost mezi dvěma základními parametry, kterými jsou průměr dírky a vzdálenost této dírky od roviny, kde je uložen film. Tuto vzdálenost někdy „dírkaři“ nazývají trochu nesprávně ohnisková vzdálenost (focal length). Nelekejte se toho, že co různé vzorce dávají vždy trochu odlišné hodnoty. Cílem fotografa používajícího dírkovou kameru totiž nemusí být dosánout nejostřejšího obrazu.

Obecně lze říci, že až do určitého průměru dírky platí, že čím je dírka menší, tím je obraz ostřejší. Od určitého průměru však dochází k lomu světla difrakcí, které způsobí rozostření obrazu.

Pro určitou vzdálenost dírky od roviny filmu existuje pouze jeden průměr dírky, při kterém kamera dává nejostřejší obraz. Počítejte však s tím, že ostrost obrazu z dírkových kamer bude vždy menší než z běžného fotoaparátu s objektivem.

Pro vrtání dírky je velmi důležité, aby měla ve výsledku přesný kruhový tvar bez nepravidelností a ostrých tvarů, kde pak dochází k ohybu světla. Dírku, která je nejdůležitější částí kamery, je třeba pečlivě prohlédnout kvalitní lupou. Přesné kruhové dírky malých průměrů, určených pro profesionální kamery, se vrtají laserem.

Asi nejznámější vztah pro dírkové kamery pochází z roku 1891 od nositele Nobelovy ceny lorda Rayleigha.

Vzorec

d – průměr dírky

l – vlnová délka světla (nejčastěji se používá hodnota 0,00055 mm, která odpovídá žlutozelenému světlu)

f – vzdálenost dírky od světlocitlivého materiálu (ohnisková vzdálenost dírkové kamery)

Další vztahy, které částečně vychází ze vztahu Reyleigha uvádí Bogre (1988) a Holter (1990). Uvádíme je ve formě tabulek. Co je f a d je popsáno výše. Hodnota f ekv je teoretické clonové číslo. Expoziční faktor vám pomůže odhadnout vhodnou expoziční dobu jako násobek času, který naměříte expozimetrem v případě, že nastavíte hodnotu clonového čísla f/22 (resp. f/16).

f (mm) d (mm) f ekv exp. factor pro f/22
50 mm 0,29 f/174 63 x
75 mm 0,35 f/213 94 x
100 mm 0,41 f/246 125 x
125 mm 0,45 f/275 157 x
150 mm 0,5 f/203 188 x
200 mm 0,57 f/348 250 x
250 mm 0,64 f/389 313 x
300 mm 0,7 f/426 376 x
f (mm) d (mm) f ekv exp. factor pro f/16
10 mm 0,14 f/70 20
20 mm 0,2 f/100 40
30 mm 0,24 f/125 60
40 mm 0,28 f/140 80
50 mm 0,31 f/160 100
60 mm 0,34 f/180 125
70 mm 0,37 f/190 140
80 mm 0,4 f/200 160
90 mm 0,42 f/214 180
100 mm 0,45 f/220 190
150 mm 0,54 f/280 300
200 mm 0,63 f/318 400
250 mm 0,7 f/360 500
300 mm 0,78 f/380 560
350 mm 0,84 f/418 700
400 mm 0,89 f/450 800

Z tabulek vidíte, že je třeba počítat s dlouhými expozičními časy. Proto bude dobré upevnit vaši dírkovou kameru na stativ nebo postavit na pevný stůl.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram