Fotky nebo video? Do budoucna možná to samé...

V poslední době se „roztrhl pytel“ s fotoaparáty, které zvládají natáčet video ve 4K (naposledy třeba Lumix GX8). A to jsme jen na začátku cesty. Kdy se smaže linie mezi statickou fotografií a pohyblivým záznamem? A stane se tak někdy?

Tento článek berte prosím jen jako osobní zamyšlení – nikoliv věštbu či snad dokonce fakt. Ale možná čas ukáže, že jsem od pravdy daleko nebyl.

Není to tak dávno, kdy DSLR fotografovaly do rozlišení kolem 8Mpx. Vzpomeňme třeba Canon EOS 30D. Dnes již máme aktuální modelové číslo 70D, ale čtyři generace v digitálním světě, kde se modely střídají vlastně každý rok, nejsou tak moc.
Uteklo pár let a standard je někde přes 20Mpx… ale to tentokrát řešit nebudeme. Stejně jako nebudeme řešit šum, dynamický rozsah moderních fotoaparátů při snímání fotek, ale zaměřím se na video.
Canon EOS 5D mark II s jeho přelomovým FullHD videem není také tak dalekou minulostí (naopak, je stále oblíben i mezi mnohými profesionály, byť jde již o starší model).

Přiznávám, že sám video natáčím jen málo a spíše rekreačně. Považuji se za fotografa a pohyblivé obrázky jsou pro mě zajímavé v kině, ne toliko v mém fotoaparátu.

Tedy až do poslední doby.
Od příchodu 4K videa začalo být toto zajímavé i pro mě. Chystám se snad na hollywoodskou produkci, či mám doma UHD televizi s dvoumetrovou úhlopříčkou? Ne, ani jedno (v druhém případě dodávám „bohužel“).

Ale líbí se mi možnost brát 4K záznam jako sérii fotografií v rozlišení od cca 8,6 do 12,7 Mpx. Podle typu záznamu, poměru stran atd.

To vše dnes běžně při rychlosti 15–30 sn./s.

Když nám stačilo 8Mpx před pár lety, bude stačit i dnes?
Za sebe říkám ano – pro dokumentační focení či snímky pro web (kde končí 99% fotografií) si myslím, že to není problém. Dokonce jsem si nastavil 4K záznam na mobilu a přímo v něm si dělám „framegraby“ – a vychází z toho taková průměrná mobilní fotka. Použitelná na takové to „Takhle to vypadalo“ a v případě potřeby (třeba jsem omylem zachytil něco skutečně zajímavého) se s ní dá i pracovat, upravovat, mírně oříznout, lze ji použít pro tisk…

4K Framegrab z smartphone Lumia 930 (funkce "Vybrat moment")

tato funkce se dostává i do fotoaparátů, viz níže vzorek z modelu Panasonic Lumix LX100 a jeho funkce „4K Photo“:

4K Framegrab z Lumix LX100 (funkce "4K Photo")

To už není špatné, ne? Samozřejmě namítnete, že v době, kdy můžete z běžného fotoaparátu zpracovávat 24Mpx fotky v RAWu, je tato kvalita nedostatečná. Souhlasím, jenže…

…výrobce profesionálních videokamer RED již před časem uvedl na trh model „Weapon“ – 8K kameru, točící do RAWu až do rychlosti 60fps. Než pokrčíte rameny, spočtěte si, jaké je rozlišení tohoto záznamu: 8192×4320 nám dá lehce přes 35Mpx. To je podstatě rozlišení dnešního Nikonu D810.

Co z toho plyne? Že podobně jako je to dnes u 4K videa, bude 8K video za několik let (i kdyby to mělo trvat deset) součástí běžných spotřebních přístrojů. A je-li u 4K rozlišení na místě pochybnost o jeho dostatečnosti pro statický záznam, u 8K kamery tato pochybnost mizí. Dostatečně kvalitní záznam v takovém rozlišení (a to klidně v RAWu, média a procesory budoucnosti to utáhnou) by mohl smýt rozdíly mezi videem a fotografií.

Dojde tedy v budoucnu ke sjednocení pojmů „videokamera“ a „fotoaparát“ natolik, že nebudeme rozlišovat „fotoaparát s možností videa“ (jako je třeba Lumix GH-4) a „videokameru s možností fotografického záznamu“, jako je například nedávno uvedený Canon XC10?

Budeme jednoho dne dělat 90% fotografií pomocí výběru framů z dynamického záznamu?

Osobně si myslím, že ne takto výhradně. Vidět fotografii staticky v náhledu okamžitě po vyfocení, nebo probírat se při výběru nižším počtem snímků, než kolik nám dá záznam videa je pro velkou část fotografovaných scén praktičtější. Stejně tak elektronická závěrka používaná při videu má své nevýhody.

Ale rozhodně se tento způsob záznamu bude rozšiřovat a funkce „4K Photo“ (jak ji nazývá Panasonic) ve své další podobě „6K Photo“ a „8K Photo“ a ekvivalentech bude podle mě jednou standardem, do kterého budeme přepínat fotoaparát, pokud budeme chtít co nejrychlejší sériové snímání. Výhoda je, že výsledek buďto můžeme rozdělit na „framegraby“ a nebo downsamplovat na libovolné rozlišení a použít jako videozáznam. Může to být užitečná funkce pro záznam pro tisk a zpravodajství. Uvidíme.

To, že se k sobě fotka a video těsněji přimkne je však asi jasné. Co myslíte vy?

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Radoslava Oskoryp
    Radoslava Oskoryp
    29.07.2015 07:01

    Myslím že máš pravdu.A to je tak asi všetko čo by som k tomu dodal.

  • Taky..
    Taky..
    30.07.2015 12:23

    Ano. V budoucnu budeme mít přístrojky, které budou schopné fotit i natáčet v nevídané technické kvalitě. Budeme ale dělat díky tomu lepší fotky? Nebudeme. Dobrá fotka je totiž o něčem úplně jiném než o fototechnice. Poznat dobrou scénu, vhodné světlo, kam ostřit, jak zabrat, poznat správný okamžik, rozumět obsahu a vyznění fotky - to je stále na nás a umí to málokdo bez ohledu na to, co drží v ruce.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram