Součástí rekvalifikace Fotograf je soustředění na Šumavě

Rekvalifikační studium "FOTOGRAF - FOTOREPORTÉR, pořádané školou FotoInstitut.cz, nabízí ucelené vzdělání oboru fotograf, kde důraz je kladen především na výuku praktickou. Po úspěšném absolvování celého kurzu obdrží každý účastník certifikát akreditovaný MŠMT ČR. Součástí je i 3-denní soustředění na Šumavě, z nějž vám přinášíme fotografie.

rekvalifikaci Fotograf-fotoreportér

Intenzivní škola fotografování obsahující ucelené vzdělání: zahrnuje nejdůležitější fotografické obory. Důraz je kladen zejména na výuku praktickou. Po absolvování kurzu obdržíte „Osvědčení o účasti v akreditovaném vzdělávacím programu“ akreditované a můžete absolvovat závěrečnou zkoušku kvalifikace Fotograf – fotoreportér po jejímž složení obdržíte „Osvědčení o získání profesní kvalifikace“.

Rekvalifikace poskytne účastníkům veškeré vědomosti a zkušenosti potřebné pro kariéru profesionálního fotografa – pracujícího v agentuře či na živnostenský list. Důraz je kladen kromě teorie zejména na výuku praktickou. Odbornou úroveň zajišťují lektoři – profesionální fotografové s dlouholetými zkušenostmi, v jejichž čele jsou absolventi FAMU Praha Mgr. Kamil Varga a PhDr. Milan Šusta.

Bonusem tohoto intenzivního studia fotografie je třídenní seminář v moderně vybaveném Domě fotografů na Šumavě. Po teoretickém úvodu, zaměřeném na správné nastavení fotoaparátu v různých situacích, začíná fotografování v terénu. Pořízené fotografie se pak hromadně promítají a hodnotí lektorem společně se studenty.

Šumava nabízí fotografovi mnoho zajímavých situací. Na řece Vydra se trénují dlouhé časy v rozmezí 1–2 sekundy i delší (fotoaparáty dnes běžně umí měřené expozice i 30 – 60s). Voda se při dlouhých expozicích přibližuje struktuře vaty. Nutností je mít nasazený polarizační filtr, který odfiltruje odlesky na hladině, pro extrémně dlouhé časy i filtr neutrální – ND. Samozřejmostí při používání dlouhých časů je mít fotoaparát na stativu. Nejlepší počasí pro fotografování vody je „Když bys psa nevyhnal“. Zasvítí-li do řeky slunce, má to také své kouzlo. V tomto případě časy zkrátíte třeba i na tisícinu. Vodu tak zmrazíte a zdůrazníte tím její divokost.
Když je na Vydře hodně vody, získává zlatavě nahnědlou barvu díky svým přítokům z rašelinišť.
Dominantou této řeky jsou výrazné kameny, většinou porostlé zeleným mechem. Ten po dešti vyniká sytě zelenou barvou. Zde je potřeba hlídat, aby kameny byly ostré. Tuto jistotu získáte nejlépe ostřením ze živého náhledu (live-view). Snímek vyzvětšujete na 100% a použijete manuální ostření.

Autor: Alena Holubová

Mlhy a páry zdůrazníte fotografováním v protisvětle. Snímku tak dodáte atmosféru. Ze stativu při ohnisku 24mm, clona F9, čas 1/100s, ISO 100.

Krajinářská fotografie využívá nejvíce ranní nebo večerní světlo včetně východů a západů slunce. Ideální je najít si místo s jezírkem. Získáte tak výborné popředí, díky kterému můžete využít zajímavé odrazy ve vodě. Na Šumavě při východu slunce vznikají nad jezírkem mlhy a páry. Nebojte se protisvětla a tyto páry i mlhu jím zdůrazněte.
Za „krajinářský“ je označován objektiv s ohniskem 20 mm (přepočteno na kinofilm). V zimě, když jsou námrazy, doplňte svůj soubor krajinářské fotografie i o detaily. Ohniskem 70–200mm a nižší clonou (5.6 a méně) můžete pořídit „barevné korálky“. Vaše snímky při malé hloubce ostrosti získávají speciální bokeh, neboli zajímavě rozostřené barevné pozadí. Známým místem pro fotografování východů je na Šumavě Chalupská slať blízko obce Kvilda.

Autor: Luisa Síglová

Fotografováním v protisvětle dodáte snímku atmosféru. Páry nebo mlha toto navíc umocní. Ohnisko 66mm, clona F9, čas 1/250s, ISO 200.

Přiložené snímky byly pořízeny 18. dubna, kdy aprílové počasí fotografům přálo. Při východu slunce byla teplota až –8°C a námrazy. Na řece Vydra slunce střídal déšť a oblačno. Překvapením byla dopolední chumelenice v Kašperských Horách.
Pro fotografování deště je vhodný čas zhruba 1/10s, zato při sněžení můžete mít místo sněhu při tomto „delším“ čase jen mlhu. Ve dne je pro fotografování sněhu vhodný čas okolo 1/100s, důležité je zamířit fotoaparát proti tmavému pozadí a ostřit do dálky.

Autor: Helena Macenauerová

Malá hloubka ostrosti a ranní námraza v protisvětle vytvořily na snímku zajímavý bokeh – „barevné korálky“ na pozadí. Ohnisko 195mm, clona F4.5, čas 1/640s, ISO 160.
Autor: Pavlína Šenová

Při fotografování vody dostanete dlouhými expozičními časy až výtvarnou podobu. Hnědá barva a slunce ji dokreslují. Použit polarizační filtr. Ohnisko 135mm, clona F10, čas 0.3s, ISO 100.
Autor: Kateřina Šantorová

Divokost řeky zdůrazníte krátkými časy, které se blíží až tisícině vteřiny, kdy ji „zmrazíte“. Slunce zde pomůže. Řeka Vydra má díky přítokům ze slatí barvu v různých odstínech hnědé. Ohnisko 105mm, clona F8, čas 1/800s, ISO 250.
Autor: Pavel Blažek

Detail na řece Vydra při delším čase. Slunce zde vytváří magické světlo. Ohnisko 66mm, clona F32, čas 0.3s
Autor: Helena Macenauerová

***

Více informací o rekvalifikačním kurzu „FOTOGRAF – FOTOREPORTÉR“ na www.fotoinstitut.cz.

     

Líbil se vám článek?

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram