Bezzrcadlovky mají obecně jednu obrovskou výhodu. Protože nemají zrcátko, tak mohou být velmi rychlé. A to platí o Samsungu NX1 samozřejmě také. Uváděných patnáct snímků za sekundu je při daném rozlišení u DSLR téměř nedostižných. Více o fotoaparátu Samsung NX1 v testu.

Dálkové řízení NX1

Pokud se vám povede nainstalovat do chytrého telefonu (tabletu) aplikaci Samsung Camera Manager Inst. (Android), pak budete moci fotoaparát ovládat dálkově a sdílet i fotografie. Nejprve k instalaci. Aplikaci lze stáhnout a instalovat z Galaxy Apps (nebo Google Play) a fotoaparát vám slušně poradí, co máte dělat. V každém případě se neobejdete bez profilu v použitém obchodu.

Připojení k ... Připojování
Připojeno Ostření poklepem na tablet funguje

Předpokládejme, že instalace proběhla správně a NX1 komunikuje s vaším zařízením. Fotoaparát lze ovládat téměř ve všem. Určíte režim, místo ostření, clonu, čas (podle režimu), prohlížíte snímky. Máte tak dálkové ovládání (prakticky zdarma). Nelze nastavit „hlubší“ funkce, např. míru redukce šumu. Pozor – primárně byl fotoaparát „přes tablet“ vždy v automatickém režimu nezávisle na vlastním aktuálním nastavení.

Ovládání tabletem

Dosah je až cca 25 metrů včetně cca 1 m cihlových zdí, resp. minimálně osm metrů včetně 0,6 m panelu (běžná panelová zástavba). Ve volném terénu jsem fotoaparát ovládal tabletem i na vzdálenost přes 115 metrů (vzdálenost jsem určil měřením nikoliv odhadem).

Přestože mi instalace „dala zabrat“, hodnotím tuhle funkci na výbornou a to tím spíše, že při ní fotoaparát využívá GPS v zařízení a souřadnice ukládá do exifu snímků. Pro ten případ musíte funkci v tabletu samozřejmě povolit.

Tablet a funkce při spárování s NX1

Objektiv

Lze předpokládat, že dodaný objektiv bude základní setovou volbou. Je výborný a s tělem tvoří dobrý celek po všech stránkách. Má snad jediný neduh. Přestože v přímém protisvětle je výborný (minimum reflexí, dobrý přenos kontrastu), pak při bočním světle nastávají situace, kdy je ve snímku „světelný šum“, který tam nemá co dělat. Dodejme základní technické parametry – minimální clonové číslo f/2.0 – f/2,8 při rozsahu 16 mm až 50 mm, což je excelentní. Cílem testu nebylo detailně zkoumat objektiv, přesto si o jeho optických vlastnostech udělejte představu alespoň z fotografií.

Předpokládaná cena, další příslušenství

Komplet (tělo, objektiv, grip, náhradní akumulátor) by měl stát cca $2800. Na cenu v ČR si asi ještě počkáme, ale tak jako tak je to částka, která nemíří na občasné uživatele.

Problémem je navíc relativně úzký sortiment objektivů a (zatím) neexistence objektivů nad 200 mm ohniskové vzdálenosti.

Ukázkové fotografie

Snímky na nejkratší a nejdelší ohnisko v režimu P, WB auto.

f/5.6, 1/500 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 24 mm f/5.6, 1/640 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 77 mm

Snímky s funkcí Dynamický rozsah – vypnuto,inteli­gentní rozsah, HDR. Všimněte si menšího zorného pole u HDR (je zřejmé hned po zapnutí funkce) a současně stejného rozlišení snímku.

Rozšíření dynamického rozsahu vypnuté, f/4.0, 1/320 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 69 m Rozšíření dynamického rozsahu  zapnuté, f/4.0, 1/400 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 69

HDR, f/4.0, 1/320 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 69 mm

Přímé protisvětlo je velmi dobré. Boční dopad světla způsobuje problémy.

Boční světlo; f/4.5, 1/320 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 40 mm Přímé protisvětlo; f/5.0, 1/500 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 27 mm Přímé protisvětlo; f/10, 1/2000 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 53 mm

V této situaci jsem zaostřil v režimu vícebodového ostření. Venku tma, za sebou přivřené dveře, očima jsem nic neviděl, přisvícení vypnuté. Zaostření v téhle situaci jsem nečekal.

"koupelna" - náhled, ostřeno prakticky za tmy bez přisvícení, f/2.0, 1/30 s, ISO: 800, Ohnisková vzd

Ukázka delšího času s vypnutou funkcí redukce šumu pro dlouhé časy. Hot pixely samozřejmě najdete. V případě zapnutí funkce pak nenajdete žádné.

Redukce šumu pro dlouhé časy OFF; najdete hotpixely, ale jen relativně málo; f/22, 6.0 s, ISO: 800,

Snímky za šera z ruky s maximálním využitím možností fotoaparátu – ISO Auto (povolené do ISO 25600). Prohlédněte si perfektní ostrost v místě zaostření především u delšího ohniska.

f/2.0, 1/30 s, ISO: 800, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 24 mm f/2.8, 1/80 s, ISO: 3200, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 77 mm

Automatické panorama. Výsledek je lehce neostrý, což se při mechanismu vzniku dá očekávat. Spíše bych řekl, že mě velmi pozitivně překvapil. Otázkou je, proč vůbec takové snímky dělat – podle mého názoru jsou vhodné do domácího alba a pouze na malé tisky do A3 na delší straně – a na to je výstup po drobných úpravách vynikající.

Panorama; f/6.3, 1/6400 s, ISO: 200, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 24 mm

Zimní krajinka v záři zapadajícího Slunce je přesně taková, jakou jsem ji viděl. Vyvážení bílé Auto, režim programová automatika.

Ve světle zapadajícího Slunce; f/4.5, 1/400 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 49 mm

A konečně tolik sledovaný šum. Myslím, že do ISO 800 nepoznáte rozdíl. ISO 1600 je po bedlivém zkoumání mírně zašumělé a s rostoucí hodnotou šum roste. Poslední dvě hodnoty jsou již nevhodné (především ISO 51200, které se musí povolit v menu). Míra redukce šumu je postupně: vypnutá, nízká, normální, vysoká. V menu najdete pojmy jiné (viz. výše).

Náhled Náhled
Výřezy Výřezy

Vzal jsem NX1 a šel se večer projít. Nastavený režim P, WB na Auto s umělým osvětlením (druhá možnost v nabídce), ISO Auto povolené do ISO 25 600. Výsledky vidíte. Podle mě za daných okolností výborné. U druhého snímku byl problém s ostřením – bodové ostření prostředním bodem na hodiny – pak následovala kompozice. Jak jsem napsal výše, pro špatně osvětlené scény je vhodné volit vícebodové ostření, které si poradí prakticky se vším. Otázkou je, kam by bylo zaostřeno.

f/2.0, 1/30 s, ISO: 1600, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 24 mm "hodiny"; f/3.2, 1/50 s, ISO: 6400, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 46 mm f/3.2, 1/60 s, ISO: 12800, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 53 mm

Závěr

Fotoaparát má především velmi dobře fotit, mít dobrou ergonomii a mít technickou vyspělost, která odpovídá dané době. To všechno Samsung NX1 má a dá se říci, že v excelentní kvalitě. To je vyváženo cenou. Až na výše zmíněné kontinuální focení bez zaostření v nastavení, kdy by to nastat nemělo, nemají drobné nešvary na fotografický výstup žádný vliv (přehlednost menu, počeštění). NX1 však momentálně chybí rozsah příslušenství typický pro jiné značky. Uvidíme, jak se to v budoucnu změní. Každopádně se jedná o více než zajímavou alternativu k pokročilým APS-C zrcadlovkám s vynikajícím obrazovým výstupem.

Tip: přečtěte si také recenzi pokročilé zrcadlovky Canon EOS 7D Mk. II

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších bezzrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze bezzrcadlovek.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    03.02.2015 13:11

    Pokud autor uvádí jako výhodu bezzrcadlovek vysokovu kadenci snímků za sekundu, pak mně tady chybí testovací fotografie ze sportu nebo nějakého rychle se pohybujícího objektu.
    V článku jsem se nedočetl nic o tom, jak tento foťák zvládá ostření na rychle se pohybující objekty. Přitom jedině tady má smysl se podívat na to, kolik snímků za sekundu foťák udělá.
    Nemá smysl tvrdit, že vysoký počet snímků za sekundu je výhoda, pokud budu fotit statické scény ...

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    04.02.2015 17:33

    Konec druhé strany, cituji (část, v níž je citace je klíčová):
    "Pokud jsem fotoaparátem vzhledem ke scéně pohyboval (vpřed - vzad), byla řada fotografií neostrých, přestože byl zapnut režim priority ostření. Evidentně je zde prostor pro úpravu FW."

    Ano, nejsou to rychle pohybující se objekty, je to rychle pohybující se fotoaparát. Pohyb je však relativní a je tedy jedno, zda se hýbe objekt, nebo fotoaparát.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    04.02.2015 17:39

    A ještě to shrnuje čtvrtá věta závěru:
    "Až na výše zmíněné kontinuální focení bez zaostření v nastavení, kdy by to nastat nemělo..."

    Takže: fotoaparát v režimu 15 fps při nastaveném kontinuálním ostření s režimem priority zaostření často nezaostří. A když nezaostří, není podle mého názoru rozumné to dokladovat snímkem (při cca 70 snímcích na jednu "dávku" to nemá smysl - který z nich?).

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    05.02.2015 09:15

    OK, tohle jsem přehlédnul, čekal jsem podobné informace v kapitole o AF.
    Potom ale musím konstatovat, že věta z úvodu je úplně nesmyslná, protože tu vysokou kadenci snímků fotograf prakticky nemůže využít ...
    Je to jako namontovat motor z Ferrari do Trabanta. K čemu je takový motor v Trabantu, když se s takovým autem stejně nerozjedu na plný plyn?
    V takovém případě bych tu vysokou kadenci snímků vůbec neuváděl jako výhodu. Mně osobně nenapadá, k čemu by to fotograf využil, když foťák očividně nestíhá ostřit.
    Potom z mého pohledu (co se rychlosti snímání týká) mají výhodu zrcadlovky, které mají poloviční rychlost snímání, ale stíhají zaostřovat ...
    Nějak jsem opravdu nepobral tu "výhodu" rychlého snímání u bezzrcadlovek.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram