Ostříme na oči

Při portrétní fotografii platí známé pravidlo, které se týká místa zaostření. Ideálním místem jsou oči portrétované osoby. Proč tomu tak je?
...A protože víme, že pravidla jsou od toho, aby se obcházela, řekněme si, kdy to můžeme v tomto případě udělat.

Stará (a ověřená) poučka říká, že při focení lidí je důležité ostřit na oči. Oči jsou to, co na člověku v reálném životě nejvíce sledujeme. Hodně nám o člověku prozradí. Možná je to reflex z pravěku, kdy jsme potřebovali vyčíst, zda nás ten druhý nechce sežrat. Nebo třeba, zda je nakloněn páření, a podobně. Komunikace beze slov.

Zkrátka, oči vnímáme silně, i pokud na nás hledí pouze z fotografie. Proto obecně nepůsobí dobře, nejsou-li oči ostré.

Platí to nejen u lidí – i když fotíme zvířata, jsou ostré oči důležité.

No dobře, ale co když fotíme s malou hloubkou ostrosti a hlavu portrétovaného máme v úhlu? Tedy nevměstnáme na fotografii obě oči do roviny ostrosti?

Pak platí poučka č. 2 – že důležité je mít ostré to oko, které je k nám (fotografovi, a tím i pozorovateli) blíže. Podívat se můžete na obrázku – schválně, která verze se vám zdá přirozenější:

A nyní slíbená polemika: Neexistuje situace, kdy je tomu naopak a toto pravidlo neplatí?

Jako vždy, odpověď je ano, existuje. Za prvé, rozostřená fotografie (tedy i oči), může být uměleckým záměrem. Nebo je na fotografii nějaký důležitější prvek, než jsou oči (pak tedy pravděpodobně nejde o portrét). Ale pravidla se mohou porušovat pouze v případě, že víme, PROČ to děláme a jak to ovlivní vyznění fotografie.

Jiný přiklad najdeme na portrétu Britské královny, Její výsosti Alžběty II.

Autor: David Bailey

Ke svým 88. narozeninám si nechala vytvořit nový portrét. A kupodivu není zaostřen „jak by měl“, královna má rovinu ostrosti umístěnou někam k uším. Jak to, to si královna nemůže dovolit lepšího fotografa?

Přiznám se hned zpočátku, že ani já jsem tuto neostrost původně nepovažoval za autorův záměr, přičemž v hlavě mi vytanula poučka od Roberta Vano: “Kdo říká, že fotka musí být ostrá?”, která v dobách velkoformátové filmové fotografie platila dvojnásob, než dnes.

Odpověď je samozřejmě trochu jinde. Při debatě o portrétu jsem si uvědomil, že portrét královny přece nevzniká jen tak náhodou. Autorem je zkušený fotograf David Bailey, který portrétoval mnoho slavných osobností – takže profesionál, který 100% ví, co dělá.

Když fotografoval královnu, zvolil své oblíbené médium – film a to rovnou ve velkém formátu. Ono také fotografovat hlavu tradicionalistické Británie, důstojnou a letitou státnici digitálem by jaksi nebylo ono. Stejně tak se nehodí královnu retušovat v editoru. Nicméně, Jejímu veličenstvu bylo osmaosmdesát a to je věk, kdy vrásky nezakryje sebelepší make-up. Ostřením na oči by došlo k jejich ostrému vykreslení. Posunutí roviny ostrosti dále tvář opticky vyhladilo, a navíc se do roviny ostrosti dostal obrys účesu, pro královnu charakteristického.

Je tedy nanejvýš pravděpodobné, že to autor udělal zcela záměrně. Porušil pravidla ve chvíli, kdy usoudil, že je to pro danou situaci vhodné.

Takže dnešní povídání zakončíme poslední poučkou – Pravidla může porušovat jen ten, kdo je dokonale ovládá. A to je jedna z mála pouček, která platí bez výjimky.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram