Rozhovor: o budoucnosti DSLR Nikon

Nedávno jsme vám přinesli recenzi novinky Nikon D750. Co si o ní myslí v samotném Nikonu? Před časem přišla na D750 a celkové směřování portfolia značky řeč při našem rozhovoru s produktovými specialisty Nikon. Zeptali jsme se, kam tento model svým zařazením patří a jak se nabídka zrcadlovek bude vyvíjet dále...

Zurab Kiknadze, specialista na objektivy Nikkor
Dirk Jasper, specialista na profesionální produkty

Dobrý den, na úvod bych vás poprosil, abyste se řekli našim čtenářům něco o sobě. 

Zurab: Jsme oba produktoví manažeři společnosti Nikon, zabýváme se fotoaparáty, objektivy a dalšími produkty… takže je naše práce kombinovaná. A něco o naší práci? Ta je velmi zajímavá. Kdybychom ale měli říct, co je asi nejzajímavější, tak je to fáze vývoje produktů. Pracujeme s inženýry z Japonska, dáváme jim zpětnou vazbu, hodnotíme situaci na trhu, řešíme, které produkty jsou potřeba, které ne… kromě toho se účastníme plánování a oznamování produktů. Řešíme prodejní strategie, marketingové aktivity… a další.
Dirk: Mohu říci, že pro mě to byl hodně nabitý rok s třemi velkými oznámeními: D4s, D810 a teď D750, což jsou všechno takové moje děti:-)

Dalo by se tedy říci, že jste duchovním otcem těchto přístrojů?

Dirk: To už by možná bylo přehnané (smích). Jak říkal Zurab, jsme už v tomto oboru dlouho, takže cítíme s produkty takové spojení…
Zurab: Zejména, když jde o takové produkty, jako letos, užijete si s nimi spoustu zábavy. Zvlášť když na ně máte takovou úžasnou zpětnou vazbu.

D810 i D4s jsme již v ruce měli a velmi se nám líbily, ale největší novinkou je momentálně D750… rádi bychom se tedy zeptali, kdo je jeho cílovým publikem, spíše amaterští či profesnální fotografové?

Dirk: Popravdě, neradi uvažujeme v těchto škatulkách. Za sebe říkáme, že je tento fotoaparát směřován na všechny, kteří berou fotografování vážně. Můžou to být profesionálové, mohou to být fotografové, kteří berou fotografii jako seriózní hobby, nebo třeba ti, co chtějí po prvních krocích pokročit někam dál. To je výhoda tohoto modelu, když se podíváte do portfolia, sedí mezi D610 a D810. Ale když se třeba podíváte na množství funkcí, dokonce bych si dovolil zajít dál a tvrdit, že je v tomto směru někde mezi D810 a D4s. Podívejte se na rychlost snímání, rozlišení, univerzálnost, nebo na výklopný displej – což je u Nikonu v této třídě novinka. Nebo profesionální AF systém s 51 zaostřova­cími poli.

Je stejný jako v D810?

Dirk: Ve skutečnosti je nový, vylepšený, protože to byla jediná cesta, jak dosáhnout zvýšení jeho citlivosti v horším světle. Nově dokáže ostřit až do –3EV. To je pro představu jako když máte objekt nasvícen pouze měsíčním svitem, což je dostatečné pro automatické zaostření.

Rádi bychom se také zeptali na problematiku low-pass filtrů. Z DX fotoaparátů jste je již dali pryč, je to tak i v případě D750?

Dirk: D750 low-pass filtr má. J to něco, co je potřeba k zamezení tvorby nežádoucích obrazových artefaktů. Když se podíváme na 24Mpx senzory, dalo by se říci, že struktura toho plnoformátového je náchylnější k tvorbě moaré než u D7100.

Větší pixely?

Dirk: Ano, tak. Takže u D7100 bylo odebrání AA filtru výhodné, protože přineslo navýšení úrovně detailů. U D750 už jsme museli hledat rovnováhu – na jedné straně trochu více detailů, na druhé výrazně horší problémy s moaré. To se nám výhodné nezdálo, a tak jsme se rozhodli pro low-pass filtr.
Zurab: Myslím, že výstup z tohoto fotoaparátu je takto asi ideální.

Když jsme u fullframe fotoaparátů, zajímalo by nás, zda si myslíte… a teď nemyslím zda plánujete, protože to byste nám stejně neřekli:-)… zda si osobně myslíte, že je na trhu prostor pro fullframe přístroje ještě nižšího segmentu, než je D610.

Zurab: To je velmi zajímavá otázka. Je vždy potřeba zkoumat přijetí takového modelu trhem a také jeho cenu. Pro Nikon je to vždy o tom, najít nejlepší možnou rovnováhu, stejně tak pro naše zákazníky. Máme velmi široký segment DX fotoaparátů D3300, D5300, D7100… Není to také vždy jen o tom, kolik je ještě zákazník ochoten utratit, ale o tom, co skutečně potřebuje. Stejně tak máme široké spektrum fullframe přístrojů, popravdě nejširší jaké jsme kdy měli. Zároveň se také stávají více dostupnými. Stále je však cena fullframe přístroje zřetelně vyšší. Dalším problémem jsou objektivy. Pokud již někdo vlastní DX objektivy, nebude je moci plnohodnotně použít na FX. A jít k lidem a říct jim „Prostě si kupte nové objektivy“ nemůžete. To by ani nebylo správné. Pokud to shrneme, problém je zatím hlavně cena a rozměry.

Takže limit je zatím „vyšší střední třída“.

Zurab: Zatím to tak je…

A jak je to z druhé strany? Existuje prostor pro DX tělo ve vyšší třídě nad současnou D7100? Řekněme hypotetický „D400“? Zvláště po příchodu Canonu 7D Mk. II… 

Dirk: Nejsem si popravdě jist – když se podívám na D750 a na její cenu, říkám si, zda stále potřebuji profesionálnější DX tělo. Stejně tak, když si srovnám D300s se současným D7100, vychází mi D7100 lepší v každém ohledu. Ne jen v rozlišení či svižnosti… OK, možná když bych potřeboval tělo, kterým mohu zatloukat hřebíky. Ale to pro mě není u fotoaparátu primární (smích).
Zurab: Při pohledu na D750 by člověk ani nehádal, že profesionální FX tělo může být takto kompaktní. Je nutné překonat předsudek, že FX tělo je velké, to už neplatí. Samozřejmě je zde třída fotoaparátů typu D4s, které musí zvládnout zatlouct hřebík do zdi, ale to je proto, že musí pracovat v extrémním prostředí. Vím, že DX formát je oblíben u některých wildlife fotografů, kteří chtějí dlouhé objektivy, obsáhnout velké vzdálenosti. Ale myslím, že se stačí podívat na D7100, její AF systém, nebo na crop-mode našich FX zrcadlovek, a myslím, že máme perfektní řešení. Podívejme se na to ale také z perspektivy Nikonu. Zejména na cenu. Cena fotoaparátů není vymyšlená, výroba něco stojí. Přdstavte si tedy, že máte D7100, která stojí „X“ a pak hypotetické DX profi-tělo, ale s cenou, která může přesáhnout cenu FX modelu D610 a být klidně srovnatelná s cenou velmi výkonného D750. Myslíte, že by se na trhu prosadilo? Není praktičtější použít FX senzor a díky vysokému rozlišení moci oříznout?

Nejde jen o rozlišení, slyšíme třeba volání po fotoaparátu s hlubším bufferem, rychlejším sériovém snímání a 1.5× crop faktorem v jednom těle… ale chápeme obavu o trh pro takový model. 

Zurab: To je bohužel nešťastný fakt. Kdybychom byli schopni něco podobného vyrobit levně, nebylo by fér tyto vlastnosti nezabudovat už i do zbytku portfolia. Nyní by to ale znamenalo zvýšení ceny našich modelů. Je tedy možné takový model vyrobit? Ano, technologicky to možné je. Ale dává v našem portfoliu momentálně smysl? To je potřeba promyslet.
Dirk: Co se týče bufferu, tak třeba D750 dovede 100 snímků v plném rozlišení (jen v nejnižší kvalitě JPEG, pozn. red.), což považuji za dostatečně hluboký buffer.

Dále bychom se rádi zeptali na GPS, Wi.Fi a podobné funkce fotoaparátů. Plánujete jejich nasazení v zrcadlovkách používat?

Zurab: Zde je problém, že není složité tyto funkce implementovat, u nižších řad fotoaparátů to děláme, ale řekněme, že jde stále u fotoaparátů o novinku. A u profesionálních modelů je zákazník – profesionál – velmi kritický. Na novotách bude hledat chyby, a někteří dokonce budou přemýšlet, zda jim to nějak v práci nepřekáží (smích). Proto přidáváme nové funkce, jakmile jsme si jistí jejich přínosem pro tyto zákazníky. Ale v D750 například Wi-Fi už je. A máme ji jako externí příslušenství i pro další modely, jako D810 či D4s. Uznáváme, že je to „něco navíc“, externí příslušenství. Na druhou stranu je to vylepšitelné řešení. Tyto přístroje musí být připravené na všechno a řešení zabudované přímo ve fotoaparátu je jednou provždy dáno. Externí řešení je do budoucna výhodné pro všechny způsoby použití. Ale do 750ky jsme ji již dali. Takže pro další generaci oněch profesionálních přístrojů to určitě zvážíme také. Co se týče nižších řad – tam toto řešení již používáme, ale třeba u D3300 jsme se ho rozhodli vypustit, kvůli udržení co nejnižší ceny. Chceme podat nejlepší možný obrazový výkon a udržet cenu nízko, takže musíme přemýšlet, co vynechat. Každé další vylepšení něco stojí a zaplatí zákazník byť 20 euro navíc? Nebo raději půjde ke konkurenci?

Pokud bychom přešli od DSLR jinam: máte nějaký feedback od profesionálních fotografů ohledně systému Nikon 1, například pro fotografování sportu? Třeba ohledně nejvyššího modelu V3?

Zurab: Velký feedback od profesionálů bohužel nemáme, protože ani V3 není vyloženě fotoaparát pro profesionály, tito mají trochu jiné potřeby. Tím nemyslím jen velikost senzoru, ale třeba ekosystém – Nikon F je v tomto ohledu někde jinde, jeho ekosystém je enormní. Objektivy, příslušenství… Nikon 1 je mladší a není tolik rozvinutý – zatím. Souhlasím, že rychlost a funkce jsou skvělé pro focení sportu, ale můžeme tento sytém tlačit profíkům, pokud zatím nemá profesionální teleobjektivy atd.? Vhodnou skupinu uživatelů zatím vidíme třeba v reportážní či street fotografii. Rychlost ostření a nenápadnost se zde cení. Máme třeba dobré ohlasy z agentury Noor na fotoaparáty Nikon 1. Mnoho profesionálních fotografů třeba používá zrcadlovku, ale chce k ní mít u sebe ještě kompaktní fotoaparát pro rychlé snímky. A tam vidíme uplatnění V3.
Dirk: A ty nejlepší snímky často vznikají náhodou. Víme o případu, kdy nejlepší snímek celého sportovního utkání vznikl pomocí kompaktu Coolpix zpoza zdi. A okolo bylo mnoho fotografů s profesionální fototechnikou.

Nakonec bychom se ještě rádi zeptali, jak to je s fluoritovými vrstvami na objektivech (proti ulpívání nečistot a pro zvýšení odolnosti, pozn. red.). Objeví se kromě profesionálních objektivů i na běžných sklech? 

Zurab: To momentálně nemůžeme zcela potvrdit. nejedná se o levnou technologii, takž je samozřejmostí pro drahé objektivy, ale čím níže s dostáváme do portfolia, tím více musíme hledat co vynechat, abychom udrželi cenu nízko. Takže budeme je používat na 18–55mm setové zoomy? To nejspíš ne. U středních modelů? Možná časem. Nepracujeme izolovaní v nějaké bublině – bude to záležet na vývoji v dalších odvětvích. Pokud například zlevní technologie chemického zpracování.

A nový objektiv AF-S 20mm F1.8 má takovouto úpravu.

Dirk: Ne, tento objektiv ji nemá.

Rozumím, byli jsme až překvapeni, že se vám podařilo udržet cenu na takové úrovni. Řekli byste nám ještě něco k němu?

Zurab: Je to to excelentní objektiv. Oproti staré 20mm F2.8 se zlepšilo snad všechn. Optika, konstrukce, materiály, autofokus, a samozřejmě světelnost. Obecně bývá tento typ světelných širokoúhlých objektivů dosti drahý, zde se nám podařilo cenu udržet nízko. Lidé si občas myslí, že jsou ceny objektivů nafouknuté. Ale to není pravda, vývoj – zvlášť některých druhů objektivů – je velmi nákladný. Ale pokud se nám podařilo vyvinout dobrý zároveň a nenákladný objektiv, budeme ho prodávat za dobrou cenu. Mohli bychom si říci daleko více, ale proč bychom to měli dělat?

Děkujeme Vám za rozhovor!

Recenzi modelu D750 si můžete přečíst zde.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Vaculčík
    Petr Vaculčík
    19.12.2014 12:07

    O případných připravovaných novinkách neřekl nic.

  • Tomas Palard
    Tomas Palard
    08.01.2015 21:57

    vždyť je to ostudný PR článek! Fuj

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    09.01.2015 13:22

    Dobrý den, jak se podle Vás pozná PR článek a ještě k tomu ostudný?
    Je to skutečný rozhovor, vedený v angličtině s živými lidmi z Nikonu, který jsme zde pro vás přeložili a zveřejnili. Že to vyznívá jako PR? Co byste od produktového manažera Nikon čekal, že nám řekne? Třeba že je Canon lepší? Nicméně máme za to, že pokud je člověk ochoten "číst mezi řádky", je možné dozvědět se pod povinnými vrstvami "reklamštiny" zajímavé informace.
    samozřejmě bychom byli sami nejraději, kdyby nám při rozhovoru někdo předložil chystané novinky na dva roky dopředu, ale to se bohužel nestává:-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram