Co nás zaujalo v roce 2014: fototechnika

Co přinesl rok 2014 ve světě fototechniky? CMOS senzory nahrazují CCD ve světě středoformátu. Konec éry tradičních „padesátek“. Nástup 4K do amatérské sféry Příchod nových mirrorless systémů a další...Shrnuli jsme v našem článku.

V roce 2014 se událo ve světě fotoaparátů a další techniky několik zajímavých událostí, některé bychom se nebáli nazvat zlomovými. Uděláme si takový malý přehled:

CMOS senzory nahrazují CCD ve světě středoformátu

„CMOS revoluce“ dohnala v roce 2014 i střední formát, když Phase One oznámila v lednu digitální 50Mpx stěnu IQ250. Hasselblad a Pentax se přidali v zápětí.

Konec éry tradičních „padesátek“

Příchod Sigmy Art 50mm F1.4 potvrdil, že klasické dvojité gaussovské 50mm objektivy, které dominovaly optickému designu padesátek po většinu minulého století, již „dokralovaly“ a přicházejí nové optické konstrukce. Započalo to 2013 Zeissem Otus 55mm F1.4, což je po optické stránce vlastně ne-širokoúhlý a opticky propracovanější distagon.

Nástup 4K do amatérské sféry

V roce 2014 přišlo video v rozlišení 4K (cca 8Mpx – 4× fullHD) do amatérských přístrojů. Jak videokamer (GoPro HERO 4), tak fotoaparátů (počínaje Lumixem GH4) i mobilů (některé oznámeny již 2013 – Acer, 2014 však nastal doslova boom).

Sigma uvedla novou generaci foveonů

Foveon X3 Quattro je novou verzí snímače od sigmy, který na každé fotodiodě snímá plnohodnotnou barevnou informaci (na rozdíl od běžných senzorů s Bayerovou maticí). Oproti předchozím foveonům snižuje Foveon X3 Quattro rozlišení zelené a červené vrstvy na čtvrtinu a v plném rozlišení (20Mpx) zůstává horní, modrá vrstva. Řešit by to mělo problémy se šumem zejména v červeném kanálu, a zároveň zachovat vysoké rozlišení.

Příchod nových mirrorless systémů

Letos přišly na trh některé zbrusu nové systémy fotoaparátů s výměnnými objektivy. Jmenovitě jsou to Samsung NX-M (1“ senzor) a Leica T (APS-C senzor).

Lytro v novém

Tento rok je také rokem, kdy přišel – troufám si říci – první plně použitelný plenoptický fotoaparát Lytro Illum. Předchozí verze Lytro se nemohla zbavit stigmatu „technologického demonstrátoru“ a plnohodnotný fotoaparát příliš nepřipomínala. O fungování plenoptických fotoaparátů se dozvíte v našem článku.

Středoformát pro masy

Je to trochu nadsazené, ale nedá se popřít, že Pentax 645Z posouvá střední formát (cenou i pojetím) zase o něco blíž k amatérské sféře. Tím myslíme HODNĚ zapálené amatéry. Novinkou je třeba i výklopný displej.

Návrat aktivního AF

Infračervený aktivní AF nás víceméně opustil s odchodem filmových kompaktů. Ale vrátil se v podobě modelu fotomobilu LG G3.

Prohnuté senzory

Senzory od roku 2014 nejsou jen placaté. Sony uvedlo prohnuté obrazové senzory. Má to zjednodušit konstrukci objektivů. Nebude to asi pro zrcadlovky, ale kompakty s pevným objektivem (jako je dnes Sony RX1) a také pro mobilní telefony.

Nový filmový profi fotoaparát

To se v dnešní době nestává každý den (to už vážně bylo 10 let, co byl představen Nikon F6?). Nový seriózně myšlený filmový fotoaparát představila na letošní Photokině Leica: Model M-A. Jedná se o dálkoměrný fotoaparát klasického střihu, vhodný třeba pro reportážní či portrétní fotografy. Ti však dnes dají většinou přednost digitálu (třeba zrovna od Leicy), takže se spíše jedná o přístroj pro „fajnšmekry“.

Výklopný displej i pro fullframe DSLR

Nepočítáme-li Sony a99, což není „pravá“ zrcadlovka, musely si FF DSLR vystačit dříve s pevným displejem. Nikon D750 to změnil.

Velké senzory do mobilů

Panasonic s modelem CM-1 uvedl 1“ senzor (crop 2,7×) i do světa mobilů. Jedná se o senzor známý jinak z bezzrcadlovek a profi-kompaktů, takže to je docela úspěch…

AF na plný výkon

Canon EOS 7D Mk. II posouvá ostření u zrcadlovek zase trochu dál. Při ostření „přes zrcátko“ nabízí všechny (65) ostřící body křížové. Při ostření „přes senzor“ (živý náhled, video) pak všechny buňky snímače s funkce ostření pomocí detekce fázového posunu (podobně jako již dříve EOS 70D).

BSI už nejen pro malé čipy

BSI technologie (Back-Side-Illumination), kdy jsou obvody snímače vedeny tak, aby nepřekážely dopadajícímu světlu (tedy opačně, než u klasických konstrukcí) umožňuje větší prostor pro samotné fotodiody, ale kvůli výrobní náročnosti byla omezena zatím jen na malé senzory kompaktů. Samsung ji ale úspěšně použil u senzoru velikosti APS-C (1.5× crop) ve svém modelu NX1.

Objektiv bez kompromisů

Zeiss navázal na svůj kladně hodnocený Otus 55mm a představil objektiv Otus 85mm F1.4. Vyznačuje se tím, že nemá v podstatě žádné zkreslení, téměř žádné chromatické aberace a jeho ostrost je konstantní prakticky od „plné díry“. Levný není, ale kdo touží po tom nejlepším v daném portrétním ohnisku, už nemusí čekat.

Tilt-shift pro každý objektiv

„Tiltovací“ objektivy (s náklonem roviny ostrosti) jsou drahé a rozměrné. Ořez a narovnání fotografie v editoru zase nepraktické, protože je nutno každou fotografii zpracovávat zvlášť doma. Olympus se rozhodl najít střední cestu, a zabudoval funkci perspektivní korekce přímo do svých fotoaparátů. Nový firmaware pro model E-M1 umožní plynule imitovat náklon roviny ostrosti přímo ve fotoaparátu s náhledem výsledku na displeji přímo na místě.

Apodizační filtr v objektivu

Pravda je, že Fujifilm není prvním, kdo přišel s apodizačním filtrem v objektivu, ale je to dnes natolik netypický počin, že je vhodné ho zde zmínit. Fujifilm upravil svůj objektiv 56mm F1.2 tak, že na místo, kde se nachází clona, vmontoval filtr, plynule se ztmavující k okrajům (APD). Podání rozostřených partií, které je hodně závislé na tvaru clonového otvoru, je tak „změkčeno“, za cenu mírné ztráty světla. Z hodnoty clony F1.2 se zhoršením přenosu světla stává clona T1.7.

Modulární fotoaparát s výměnnými objektivy

Q-X1 od Sony je podivuhodný přístroj, který buď znamená revoluci, nebo slepou cestu. Jedná se o „krabičku na čip“ s bajonetem E-mount a APS-C čipem, která nemá displej ani většinu ovládacích prvků. Ty nahrazuje smartphone nebo tablet, se kterým přístroj bezdrátově komunikuje.

Stabilizovaný FF senzor v bezzrcadlovce

A ještě jednou firma Sony. Té se povedlo vměstnat stabilizaci na fullframe čipu do těla bezzrcadlovky A7 II – to je vzhledem k vzájemné velikosti senzoru a těla slušný výkon. Zatím stabilizaci v těle u bezzrcadlovek používal zejména Olympus, který má ale situaci „zjednodušenou“ tím, že používá senzory čtvrtinové velikosti.

…a co zaujalo ve světě fotoaparátů v roce 2014 vás? Napište nám!

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram