Test objektivu Tamron SP 150-600mm f/5,0-6,3 Di VC USD

Extrémní teleobjektivy pro fullframe jsou zboží, které obvykle nebývá levné a jejich rozměry často nabývají až nepraktických hodnot, stejně tak rozsah ohnisek není v případě zoomů vždy univerzální. Testovaný Tamron je v tomto trochu jiný – za amatérsky příznivou cenu nabízí objektiv, který má široký rozsah ohnisek, ale přitom stále „rozumné“ rozměry. Platíme za to nějakým kompromisem?

Testovaný objektiv Tamron nabízí extrémní rozsah dlouhých ohnisek – od portrétních 150mm až po silný teleobjektiv 600mm. Funguje jak na fullframe, tak na APS-C senzorech (kde bude v případě testované verze pro Canon nabízet závratný rozsah eq. 240–960mm). Horší zpráva je světelnost: F5–6.3 není zrovna mnoho a v kombinaci s dlouhým ohniskem to může být za horšího světla problém. Zkoušel jsem fotit ve dne za bouřky architekturu a kvůli HO ještě trochu přiclonil a šup, ISO 12 800. Nicméně za dobrého světla či na stativu se s takovýmto ohniskem stejně cloní, aby byla hloubka ostrosti použitelná a světelnost nelimituje. Objektiv je jistě vhodný i pro focení z ruky, ale žádný drobeček to také není, viz fotografie objektivu „v akci“:

Podívejme se teď na

Specifikace

Tamron SP 150–600mm f/5,0–6,3 Di VC USD
Ohnisková vzdálenost 150 – 600mm
Zoom ano, 4×
Efektivní úhel záběru 16.25° – 4.8°
Vykreslená plocha 36×24mm
Nejnižší clona F5/6.3
Nejvyšší clona F32/F40
Počet lamel clony 9
Optická konstrukce 20 členů ve 13 skupinách
Minimální zaostřovací vzdálenost 270 cm
Stabilizace ano, optická (VC)
Autofokus ano, ultrasonický (USD)
MF override ano
Omezovač rozsahu ostření ano, 15m – ∞
Aretace zoomu ano, na krátkém ohnisku
Stativová patka ano, stavitelná
Sluneční clona bajonetová, součástí balení
Utěsnění základní ochrana proti prachu a vlhkosti
Filtrový závit 95mm
Rozměry 106×257,8 mm
Váha 1951g
Cena cca 30 000,– (červenec 2014)

Jak vypadá a jak se s ním fotí

Konstrukce je z velké části kovová, což je u podobného objektivu plus, které za trochu vyšší váhu zajisté stojí. Pouze rozšiřující se konec objektivu, filtrový závit (bohužel) a dodávaná sluneční clona je plastová. Prstence ostření i zoomu mají příjemný „žebrovaný“ gumový povrch. Objektiv disponuje i okénkem zobrazujícím ostřící vzdálenost, ovšem bez stupnice hloubky ostrosti (pochopitelné, vzhledem k malé hloubce ostrosti a transfokátoru).

Objektiv je tichý, ani ostření ani stabilizace nedělají žádný rámus. AF je i celkem rychlý, nicméně nastává u něj problém na dlouhém konci – vzhledem k světelnosti 1:6.3. Přitom AF systémy většiny fotoaparátů jsou koncipovány pro práci do clony 1:5.6. Skutečně, při použití na starším EOS 5D Mk. I se AF na 600mm ohnisku bránil, měl li ostřit na méně kontrastní objekty. Na novějším 6D, které by mělo mít AF citlivý až do světelnosti 1:8 byl opravdu viditelný rozdíl v „chytání se“.

Ovládání objektivu je vzhledem k rozměrům pohodlné – patka lze posunout, aby nepřekážela při držení, zoomovací prstenec je velmi široký a rozhodně ho nemusíte hledat a objektiv je relativně „úzký“. Zobrazení ohniska na prstenci jde po těchto krocích: 150, 200, 250, 300, 350, 400, 450, 500 a 600. Ostřící prstenec je blíže k tělu než zoomovací, což je u objektivu podobné ráže téměř nutnost. Na objektivu jsou na místě snadno dostupném levou rukou všechny tři důležité přepínače pod sebou: AF/MF, stabilizace a omezovač ostření.

Při hodnocení konstrukce nesmíme opomenout utěsnění. Výrobce se jím příliš nechlubí, ale podle dostupných specifikací by jistým základním utěsněním objektiv disponovat měl, ale nečekejte vyloženě prachu- a voděodolnost: kolem bajonetu třeba není gumový prstenec. Objektiv jsme však podrobili testu na deštivém Helgolandu a k žádnému problému nedošlo. Na druhou stranu, pod přední čočkou jsme již po krátké době používání rozeznali drobné částice prachu v optické soustavě. Zda-li z výroby, či používání, nevíme.

Nicméně za cenu, se kterou jde objektiv na trh, se jedná o moc hezky zpracovaný kus výbavy. Škoda jen, že součástí balení není pouzdro na objektiv – u takového „macka“ je docela potřeba, transport objektivu je docela náročný.

Optická kvalita

Nebudeme vás dlouho napínat – optická kvalita je, alespoň za danou cenu, dobrá. Neměli jsme bohužel současně k dispozici např. Canon 600mm F4, abychom srovnali, jestli objektiv za desetinásobek ceny bude fotit i desetkrát lépe. O rozdílu v optické kvalitě asi nikdo nepochybuje, ale je jasné, že rozdíl v ceně bude mnohonásobně vyšší.

Tendence, které je možné pozorovat jsou: dostatečně ostrá kresba již od „plné díry“ (na krátkém konci), zhoršující se tendence směrem k dlouhému konci objektivu (či přesněji mírné zhoršení na konci rozsahu, nejedná se o plynulý přechod), to samé i s chromatickými aberacemi a výborná odolnost proti odleskům. Nejlepší bude ukázat si rovnou pár komentovaných testovacích fotek (vše na full frame snímači):

Nejprve rozsah zoomu:

Perspektiva při portrétu při obou koncových ohniscích:

Byť ohnisko samo o sobě vliv na perspektivu nemá, nutí vás dlouhá ohniska jít dále a krátká blíže, s čímž se perspektiva může výrazně měnit. Delší ohniska tak u podobně komponovaných portrétů dávají kulatější obličeje, širší ohniska pak užší. 150mm na širokém konci považuji za portrétní ideál, 600mm už dělá tváře příliš „tučné“.

Kresba:

Výřez z obou snímků nahoře. Jak je patrno, je kresba na „širokém“ konci velmi dobrá (100% výřez z 12,8Mpx, nejnižší „společná“ clona F6,3), na delším konci pak horší. Objektiv je i tam velice použitelný, ale v přímém porovnání s kresbou na kratším ohnisku pokulhává.

Dobře to bude vidět na následujících srovnáních (vlevo 150mm, vpravo 600mm):

12,8Mpx je pro objektiv na dlouhém ohnisku adekvátní rozlišení, na krátkém ohnisku ale vypadá, že zvládne více, tak se podíváme:

Výřez ze 150mm F8 na 20Mpx. Objektiv zvládá dobře. 

600mm F8 na 20Mpx. Zde je vidět, že rozlišení fotoaparátu objektiv dostatečně „nenakrmí“.

Teď se podíváme na rohy snímku, zejména aberace a neostrost:

Aberace:

Aberace se objevují při odclonění na obou koncích, na dlouhém se zdají být výraznější. Ale není to žádná tragédie (20Mpx 100% crop).

Krátké ohnisko po přiclonění. Zde bylo 180mm F11: barevné vady jsou v podstatě pryč (20Mpx 100% crop).

Dlouhé ohnisko po přiclonění, pravda, „pouze“ na F8: barevné vady stále přítomny (20Mpx 100% crop).

A nakonec se podíváme ještě na odlesky:

Odlesky nás po dobu testování nijak netrápily. Zde jsme sundali sluneční clonu a namířili objektiv ke sluníčku. Teprve potom se objevilo decentní prasátko.

Závěr

Objektiv Tamron SP 150–600mm f/5,0–6,3 Di VC USD představuje řešení problematiky extrémních teleobjektivů pro nadšeného amatéra, které přináší velmi solidní kus optiky, dobře zpracované tělo, efektivní stabilizaci, tiché ostření a to vše za rozumnou cenu. Kompromisy zde jsou – zejména světelnost a kresba na dlouhém konci. To druhé, vzhledem k zaměření objektivu, zamrzí více, protože právě 600mm je důvod, kvůli kterému bude fotograf objektiv pořizovat. Nicméně kresba je i tam použitelná a platí, že lépe mírně neostrý snímek než žádný, a v této ohniskové vzdálenosti nemáme v dané cenové kategorii FF objektivů příliš na výběr.

Důležité je, že fotky z praxe vypadají dobře – šmírování pixelů na nejdelším ohnisku zkrátka objektiv zdánlivě sráží více, než si zaslouží. Posoudit to můžete na fotografiích, které jsme tímto objektivem pořídili na fotoexpedici na ostrově Helgoland (autor: Helena Macenauerová):

Ukázkové snímky:

Canon EOS 6D, 552.00 mm, F6.3, 1/1250 s, ISO200 Canon EOS 6D, 309.00 mm, F6.3, 1/640 s, ISO160
Canon EOS 6D, 500.00 mm, F6.3, 1/800 s, ISO200 Canon EOS 6D, 500.00 mm, F8.0, 1/2000 s, ISO400
Canon EOS 6D, 500.00 mm, F6.3, 1/500 s, ISO500 Canon EOS 6D, 600.00 mm, F6.3, 1/1000 s, ISO200
Canon EOS 6D, 552.00 mm, F6.3, 1/1250 s, ISO200 Canon EOS 6D, 450.00 mm, F6.3, 1/1600 s, ISO160
Canon EOS 6D, 213.00 mm, F5.0, 1/1250 s, ISO500 Canon EOS 6D, 450.00 mm, F6.3, 1/640 s, ISO100
Canon EOS 6D, 150.00 mm, F8.0, 1/1250 s, ISO400 Canon EOS 6D, 600.00 mm, F8.0, 1/1600 s, ISO500

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram