Island 4x4

Sedím u kávy, oblíbeného nápoje islanďanů, poslouchám Sigur ros nebo Sólstafir a vzpomínám na nekonečné pusté pláně, obří ledovce, mladé sopky, na vodu všude, nejen v řekách a vodopádech, na koupání v teplých termálech a nostalgicky si říkám, že Island není jen země ohně a ledu, ale také hudby a zpěvu. V tomto článku vám přiblížím své zkušenosti z fotoexpedice na Island s FotoInstitut.cz

Ten, kdo nenavštívil Island, nepochopí, proč se někdo na tento pověstmi a pohádkami opředený ostrov opakovaně vrací a navzdory nepřízni počasí podniká výpravy do nehostinného vnitrozemí, kde pobyt pro psance vždy končil smrtí. Když jsem poprvé před osmi lety projela a prošla Island s cestovní kanceláří, fotografovala jsem, tak jak to bývá u poznávacích zájezdů, ve spěchu, abych nikoho nezdržovala. Líbíla se mi proto nabídka fotoexpedice Island 4×4. Přihlásila jsem se, abych v malé skupince stejně „postižených“ měla možnost zachytit pestrost a mnohotvárnost ostrova tak, aby se fotografie daly použít i na zhotovení kalendáře nebo fotoknihy. Již z prvního pobytu na Islandu jsem věděla, že není jednoduché fotit za deštivého, zamračeného počasí vodopád obklopený čedičem a škvárou. Na fotografiích černá a různé odstíny tmavé šedi splývají a kresba chybí.

Canon EOS 600D, objektiv 10-20mm, 1/50 F11, ISO 100

Proto jsem tentokrát hledala způsob, jak fotografii alespoň trochu rozsvítit, když skrz neproniknutelnou hradbu mraků, které se plouží nad zemí, neblikne ani svazek paprsků. Jediné, co se nabídlo u vodopádu Godafoss byla květina. Zalehla jsem na zem do dolíčku jako islandská ovce a zkoušela zaostřit na různé rostliny z chudého porostu přede mnou, nebo na vlastní vodopád. Dělala jsem vše, abych tento vodopád neměla zachycený jen jako podkovu s černým okolím a olověnou oblohou.

Canon EOS 600D, objektiv 18-55mm, 1/250 F5.6, ISO 100

V turisticky hodně navštěvovaných lokalitách se do záběru často dostávají lidé, a proto jsem u vodopádu Svartifos dala přednost detailu před celkovým záběrem na krásné varhany. A opět tmavé, depresivní podání. Co s tím? I tentokrát jsem si k rozsvícení záběru pomohla květinou – angelikou.

Canon EOS 600D, objektiv 55-250mm, 1/15 F22, ISO 800

Jsou situace, kdy je potřeba na tento přístup zapomenout. Skalní jehly Reynisdrangar vysoké 66m focené v dešti z černé pláže od Víku by s rostlinou v prvním plánu nevypadaly dobře. V září jsou ptáci hnízdící na blízkých útesech pryč, všude pusto, prázdno, jen burácení moře a hukot větru nepřestávají. A právě pohyb moře nabídl: hraj si s časy expozice. A vznikla následující foto, kdy zmrazené vlny vypadají jako kočka s dlouhými chlupy rozvalující se na zádech a takto zachycené vlnobití ponurou scenerii prosvětlilo.

Canon EOS 600D, objektiv 55-250mm, 1/25 F20, ISO 800

A když to již nejde jinak? Netrapte se, nepropadejte depresi a jen „meditujte“, jako tito dva za „záclonou“ Seljandsfossu.

Canon EOS 600D, objektiv 10-20mm, 1/100 F8, ISO 100

Protože až vyjdete osprchováni, uvidíte opět barvy a řeknete si, přijedu zas…

Canon EOS 600D, objektiv 10-20mm, 1/20 F8, ISO 100

***

Fototexpedice Island 4×4 2014

Další expedice a kurzy od FotoInstitut.cz

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram