Recenze Fujifilm FinePix X100s

Fujifilm připravil nástupce svého dobře známého modelu X100, který první přinesl přísný „retro“ design a hybridní opticko-elektronický hledáček. Model s označením „s“ zachovává všechno, co se líbilo na předchozím modelu, nabízí nový snímač a další vylepšení. Jaký je?

Dynamický rozsah je ve standardním režimu dobrý, což se dá od moderního čipu této velikosti čekat, ale Fuji nabízí i speciální režimy jeho rozšíření. Výrobce je nazývá DR100, DR200 a DR400 (+ možnost Auto, tedy ponechat volbu na fotoaparátu). DR100 je základní režim, kdy není dynamický rozsah nijak upravován. DR200 podexponuje fotografii, aby předešel přepalům a zesvětlí stíny, DR 400 udělá totéž, ale silněji. Výsledek na stejné scéně můžete porovnat na přiložených fotografiích. Při použití těchto režimů (DR 200 a 400) však dojde k omezení minimální automaticky nastavitelné citlivosti – při DR200 nepůjde fotoaparát pod citlivost ISO400 a při DR400 dokonce pod 800ISO. Pokud citlivost přenastavíte manuálně mimo tento rozsah, fotoaparát režim DR dočasně vypne. Proč? Jak již bylo řečeno, fotoaparát podexponovává a zesvětluje. Nezvyšuje tedy hardwarově citlivost, ale zkracuje čas na úroveň situace, kdy by bylo takové ISO nastaveno, je to stejný princip jako při používání rozšířených softwarových citlivostí. Vzhledem k tomu, že „zvyšuje“ citlivost o jeden, respektive o dva expoziční kroky, snadno dojdeme k výsledku, který nám tato funkce reálně dá: 1, případně 2 EV rozsahu ve světlech. Vhodnost použití této funkce tedy závisí hlavně na snímané scéně a světelných podmínkách.

Stejná expozice při ůzných úrovních funkced DR (výřez)

Ve fotoaparátu jde také nastavit ostrost, opět v rozmezí +2 až –2. Podle mě je ale míra doostřování v nastavení „0“ dostatečná, fotoaparát bez low-pass filtru s dobrým objektivem (což fotoaparát obojí splňuje) by větší ani potřebovat neměl…

Jak je dnes běžné, obsahuje fotoaparát i takzvané kreativní filtry. Mám dojem, že je to pro cílovou skupinu skoro zbytečná funkce, ale má své uživatele, kteří ji využijí. Umožňuje stylizovat fotografie do podoby snímků z dětské kamery, simulaci tilt-miniatury, veselé barvy, Hi-Key, Low-Key, dynamické barvy, změkčující filtr a částečné odbarvení s volbou zachované barvy.

Z dalšího nastavení je možné zmínit zvýraznění nebo zeslabení tónu snímku, upravení síly blesku atd.

Fotoaparát nabízí i natáčení videa, rozlišení je Full HD a frekvence až 60 fps. Video nemá vlastní spoušť, lze maximálně k tomuto účelu použít funkční tlačítko. Jinak je třeba jít do „Drive“ menu. Nastavení expozičních parametrů nebo přeostřování v průběhu videa není možné – prvé zůstane tak, jak bylo nastaveno před nahráváním, ať se snažíte, jak chcete, o druhé se fotoaparát stará sám a vaše pokusy o namáčknutí spouště vyústí pouze v ukončení nahrávání. Ano, k tomu stačí poloviční zmáčknutí. Také vás video nenechá využít optický hledáček. Je patrné, že video je jen doplňková funkce, určitě si pořízení přístroje promyslete, pokud je pro vás tato funkce klíčová a využíváte ji hodně.

Kvalita ale špatná není, můžete ji posoudit z přiloženéukáz­ky.

Objektiv

Objektiv 23mm F2 je jednoduše povedený. I na plně otevřenou clonu je dostatečně ostrý a po zaclonění si není na co stěžovat. Zkreslení není problém. Chromatická aberace je i na plnou díru nepatrná, na druhou stranu se může objevovat i po větším zaclonění. Vinětace též není rušivá, při otevřeném objektivu se nicméně vyskytuje. Jediný větší nedostatek objektivu je značná neostrost při ostření na minimální ostřící vzdálenost, což platí hlavně na „plnou díru“. Na macro fotoaparát zkrátka není koncipován (to nebyly koneckonců ani staré dálkoměry). Hodit se bude i jeho vestavěný ND filtr.

Chromatická aberace Vinětace
Protisvětlo a odlesky: F2, zapnutý ND filtr.
Neostrost při zaostření na blízko, F2
"Plná díra" na delší ostřící vzdálenost
Efekt ND filtru Zkreslení netrápí.

Závěr

Je tento fotoaparát dobrý? Troufám si odpovědět, že ano, je. Je pro každého? Tady si dovolím odpovědět stejně kategoricky, ne není. Je pro lidi, kterým vyhovuje jeho ohnisko, nechtějí zrcadlovku a ani nepotřebují vyměňovat objektivy. Například fotoreportér ho jistě ocení, stejně jako třeba svatební fotograf, milovník street photo, krajinář, který má rád daný úhel záběru či každý, kdo chce cestovat „na lehko“. A jistě i mnoho dalších. Pro ty ostatní nabízí Fujifilm sérii bezzrcadlovek s výměnnými objektivy, kde si zájemce může vybrat z celé škály objektivů či používat adaptéry na manuální objektivy atd. Výhodou tohoto modelu je, že nabízí funkce a objektiv, za které byste si jinak zaplatili mnohem více, pokud byste je chtěli od fotoaparátu s výměnnou optikou, navíc v kompaktnějším balení. Kvalitou fotografií se navíc řadí na vrchol segmentu. Jestli je to pro vás dost argumentů pro (nezanedbatelnou) investici do kompaktního fotoaparátu s jedním ohniskem, je již čistě na vašich preferencích.

Galerie

Zde se můžete podívat na několik snímků „z terénu“ (jedná se o OOC JPEGy):

1/1400, F4, ISO 200 1/40, F4, ISO 3200
1/200, F2.8, ISO 200 1/1800, F4, ISO 800, blesk vynucený
1/40, F5.6, ISO 3200 1/45, F2, ISO 400
1/105, F2, ISO 200 1/140, F2.8, ISO 200, blesk vynucený 1/40, F2, ISO 250

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    17.03.2014 11:46

    Dobrá recenze (ač trochu pozdě).
    Jen pár vlastních zkušeností s ním i jeho mladším (a nešikovnějším) předchůdcem X100. X100 jsem měl cca 1/2 roku, když se mi projevila nechvalně známá vada SAB (sticking apperture blade). Po reklamaci mi vrátili peníze - a i přes toto zklamání jsem viděl v tomto typu přístroje takový potenciál a charizma, že jsem váhal jen krátce a koupil jeho nástupce X100S. Rok s ním fotím a nemůžu na něm najít vadu. X100S je rychlejší ve všem, Fuji neustále vylepšuje firmware, což málokterý výrobce dělá. Ať jdu kamkoli, zrcadlovku beru už jen na to, na co X100S opravdu není určen.
    Vypíchl bych hlavně 2 věci :
    - narozdíl od autora můj poměr požití hledáčků OVF/EVF je 90% ku 10%. Tedy používám převážně fantastický optický hledáček (u všech EVF mi stále vadí neustálé rychlé změny světlosti, kontrastu, nereálných barev a zpoždění/blikání) - proto bych více vypíchl unikátní vlastnost, že tento přístroj nejen vypadá jako dálkoměr, ale de-facto se jako dálkoměr (samozřejmě na jiném principu) také chová. To znamená, že v průhledovém hledáčku máte při namčknutí spouště okamžitě informaci o zaostřené vzdálenosti, ba dokonce i hloubce ostrosti (konzervatině vypočtené). Což je hlavně pro reportážního fotografa rychlá a neocenitelná pomůcka pro kontrolu, zda se AF náhodou nechytil na pozadí místo na popředí apod.
    - jako druhou skvělou vlastnost, kterou vyniká X100S nad moji Canon zrcadlovku je ten vestavěný blesk - u Canonu musím téměř vždy blesk korigovat zvláště zblízka fill-in proti světlému pozadí - u X100S ne - blesk nikdy nevybělí popředí - někdy se musím v exifu přesvědčit, zda to opravdu bylo s bleskem, jak skvěle nenápadný a přesný umí být, navíc - to neomezené synchro se také hodí právě pro fill-in za slunečního světla.
    A mimochodem - na zrcadlovku Canon mi pomalu usedá prach, protože jsem flexibilitu ohnisek doplnil koupí X-E1 - pevná skla od Fuji jsou špičkové kvality za zlomek ceny ekvivalentů od Ca/Ni.

  • Jirka84
    Jirka84
    17.03.2014 20:40

    Dobrý den! Děkuji za recenzi! Chtěl bych poprosit autora článku i pisatele komentáře ze 17.3. - pana Miroslava Zítka o srovná X100s a X-E1 (s nejnovějším firmwarem) po stránce rychlosti přístroje a autofokusu. Fuji X-E1 mám a zajímá mě srovnání celkové svižnosti při např. použití na ulici. Děkuji za zkušenost.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    18.03.2014 08:25

    Jirka84: Mohu posoudit zatím jen kombinaci X-E1 + Xf 35mm f/1.4 - o kterém se mluví jako o pomalejším z řady XF a skutečně X100S je subjektivně o dost rychlejší. Jinak s X-E1 ještě používám přes adaptér Kippon, který má vlastní clonový kroužek, všechny Canon EF objektivy - samozřejmě v manuálním režimu. Obecně řečeno - nechci aby vznikl z mé poznámky dojem, že mirrorless nahradí zrcadlovku ve všem - NEnahradí - především v rychlosti a ergonomii práce s dlouhými ohnisky.
    Jinými slovy:
    Když půjdu fotit sport, nebo wildlife s ohnisky 200-400mm tak si VŽDYCKY vezmu zrcadlovku. Téměř na všechno ostatní se nebojím vzít mirorrless a ušetřím přenášenou váhu.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    18.03.2014 09:50

    Ale zase na druhou stranu - když člověk pozná dobře vlastnosti určitého foťáku a smíří se s nimi a zapomene třeba na kontinuální ostření, na které ještě bezzrcadlovky nejsou zralé, tak se dá udělat snímek i ze sportu. Viz. např.:http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=806163&gal=photo
    který jsem fotil ještě X100 (která byla pomalejší, než X100S), ale použil jsem předostření na určitou vzdálenost i uzamčení expozice - a pak stačí jen trochu zručnosti na dobře synchronizovaný švenk a domačknutí spouště ve správném okamžiku, když se objekt nachází v zaostřené vzdálenosti. Ale to je jen nouzové řešení - s moderní zrcadlovkou je to snadnější.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    18.03.2014 15:06

    Jirka84: Dobrý den,
    Bohužel nemám a neměl jsem příležitost porovnat oba fotoaparáty vedle sebe... X100s je svižný, testoval jsem ještě jiný model s 35 F1.4 ale bohužel ne spolu. Přikláněl bych se však k názoru pana Zítka co se rychlosti týče.
    Děkuji tímto za komentáře i doplňující informace pod článkem!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram