Nová bezzrcadlovka od Fujifilm kombinuje pro řadu X typický "retro" design a moderní technologie. V přístroji, který navenek vypadá jako klasická kovová cihlička, najdete například snímač APS-C s fázovou detekcí AF. Jak X-E2 fotí a jak se s ním fotí se dočtete v testu.

Ostření

Snímač APS-C X-Trans CMOS II má přímo mezi buňkami pro záznam obrazu světlocitlivé buňky vyhrazené pro rychlé ostření fázovou detekcí. Toto ostření se použije pokud je dostatek světla. Prostě proto, že pokud je ho málo, těch několik buněk rozházených po snímači na zaostření nestačí. V šeru využívá fotoaparát klasické „pomalé“ kontrastní ostření. I tak je ostření dostatečně rychlé. Pro hrubou představu, při 6EV (tmavá místnost) ostřil fotoaparát na kontrastní objekt necelou 1s, ve venkovním šeru zataženého podzimního odpoledne 9,5EV už to byly jen desetiny vteřiny a limitujícím faktorem při větším přeostření byla rychlost motorku. To vše se setovým objektivem. Po nasazení objektivu se světelností F1,4 byly časy řádově rychlejší a v mých podmínkách i v šeru interiéru neměřitelné – desetiny vteřiny i méně. Navíc onen světelný 35mm objektiv měl evidentně i rychlejší motorek. Rychlost ostření mne tedy potěšila a zvlášť s lepšími objektivy nebudete mít s ostřením problém.

Bohužel není jasně řečeno, ani nelze poznat, kdy X-E2 ještě ostří kontrastně, a kdy už fázovou detekcí. Například při výše zmíněných 9,5EV se mi zdálo, že sice velice rychle, ale stále „hledá“, což by napovídalo, že se ještě jednalo o kontrastní ostření. Ono je to ale jedno, hlavně že fotoaparát ostří a ostří rychle. Pouze na velmi tmavé a/nebo nekontrastní scéně můžete mít s ostřením problém.

Video

Bohužel i při videu používá fotoaparát v horších světelných podmínkách (v lepších to v té rychlosti nepoznáte) kontrastní ostření. Dočkáte se tudíž obvyklého přeostřování a hledání, což videu neprospívá. Samozřejmě je možné ostřit manuálně kroužkem objektivu. Čím rychleji ostříte, tím větší vzdálenost přeostříte.

Dále můžete u videa nastavovat kompenzaci expozice ±2EV i při natáčení (což není zrovna běžná činnost a navíc volič kompenzace do videa naprosto děsivě cvaká). Clonu lze nastavit jen před spuštěním nahrávání, pak již kroužek nereaguje. Čas i ISO si fotoaparát řídí zcela automaticky. Zafixovat expozici při videu tedy není možné. Pro eliminaci rušivých zvuků fotoaparátu ve videu můžete připojit externí mikrofon.

Video může být až ve FullHD rozlišení s 60fps. Je krásně plynulé. Už jsem se setkal s fotoaparáty, u kterých se obraz místy zasekával. Zde je veškerý pohyb ve videu naprosto přirozený. Výbornou práci odvádí i stabilizátor setového objektivu – a to jak při švenkování kdy obrazem necuká, tak při statickém záběru.

Další funkce a výbava

X-E2 se tváří jako fotoaparát a i výbavou je to primárně fotoaparát. Nějaké technologické novinky jako u přístrojů jiných značek zde nehledejte. Displej není výklopný ani dotykový. Fotoaparát nemá GPS. Wifi v přístroji slouží k propojení s chytrými telefony, ale vzdálené ovládání možné není – jen stahování a procházení fotek, případně načítání GPS polohy z telefonu.

Jak to fotí

X-E2 je fotoaparát a proto je obrazový výstup to nejdůležitější, co z něj chcete dostat. Ukázkové fotografie jsem fotil se setovým stabilizovaným FUJINON XF18–55mmF2.8–4 R LM OIS, pouze na srovnání ISO a dynamického rozsahu níže jsem využil pevný FUJINON XF35mmF1.4 R.

srovnání ISO srovnání redukce šumu
ISO 200, 1/4 s, 8.0 ISO 1600, 1/34 s, 8.0
ISO 6400, 1/140 s, 8.0 ISO 25600, 1/500 s, 8.0

Rozšířený dynamický rozsah optimalizující světla lze nastavit na 200% až od ISO 400 a na 400% od ISO 800. Pokud nastavíte automatiku, fotoaparát si optimalizaci dle možností volí sám. Vysoké nastavení výrazně zredukuje přepaly v extrémních světlech, ale zároveň neovliví stíny. A hlavně nevytváří HDR efekty kolem hran.

ISO 800, 1/4000 s, 8.0 - dynamický rozsah 100% ISO 800, 1/4000 s, 8.0 - dynamický rozsah 200%
ISO 800, 1/4000 s, 8.0 - dynamický rozsah 400%

Dlužno ještě dodat, že X-E2 je další z rozrůstající se skupiny fotoaparátů bez low pass filtru. Problém s možným vznikem moaré vyřešil výrobce elegantně. Uspořádání snímače není běžná bayerova maska, ale méně pravidelný vzor opakující se až na poli velikosti 6×6 bodů. Moaré jsem nepozoroval.

Klasické "rozložení pixelů" Použitá matice 6x6 - vyšší míra náhodnosti uspořádání pixelů
panorama - stisknete spoušť a pohybujete fotoaparátem
ISO 200, 1/160 s, 3.2, WB Automatické, objektiv XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS ISO 800, 1/250 s, 5.6, WB Automatické, objektiv XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS
ISO 200, 1/150 s, 4.5, WB Automatické, objektiv XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS ISO 200, 1/140 s, 2.8, WB Automatické, objektiv XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS
setový objektiv není na makto zrovna ideální, ovšem automatické řízení vestavěného blesku je výborné ISO 400, 1/400 s, 10, WB Automatické, objektiv XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Závěrem

Co dodat, představu jste si jistě udělali sami. X-E2 je pro milovníky retro s APS-C snímačem. Pokud vám na vzhledu zase tak nezáleží, najdete i jiné srovnatelné bezzrcadlovky s konvenčním ovládáním. X-E2 je tak trochu stylovka. Sice opravdu rychle ostří, ale pro rychlé focení není. Díky retro ovládání trvá nastavení trochu déle než u běžného voliče režimů. Naopak jako pozitivum vidím samotnou rychlost ostření a jeho citlivost se světelnými objektivy. A výhoda retro vzhledu je jasná, nemusíte se s fotoaparátem stydět jít do společnosti. Dokud na něj někdo nesáhne a nezjistí, že je povrch plastový, bude dělat dojem. No a samozřejmě fotí celkem obstojně.

Fujifilm X-E2 je aktuálně v prodeji za 27000kč s DPH, spolu se setovým objektivem XF 18–55mm f/2,8–4,0 R LM OIS za 35000kč.

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších bezzrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze bezzrcadlovek.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    10.12.2013 07:25

    Víte, kdyby Sony dělal auta, tak by místo volantu byl joy-stick a tri-navi kolečka a čelní kamera by nám zobrazovala výhled před vůz na cukající LCD obrazovce, kterou bychom si mohli libovolně upatlávat prstíky (mezi 2-ma věnečky) při brouzdání na youtube a sdílení každé zatáčky a každého důležitého pšouku při jízdě s celou galaxií. Tak takhle ne, v tom já nejedu, já nechci svět filtrovaný přes LCD a vysílaný ke mně přes Wi-fi, Eye-fi, NSA-google-facebook. Já chci, aby něco vypadalo jako foťák, ovládalo se jako foťák a dělalo fotky jako foťák - ne jako i-phoťák, či i-gamegadgetka. Autorovi - při soustředění se na jemnou ironii o retro manýrismu - unikla samotná podstata toho, proč je Fuji X-systém tak úspěšný. Který mirorrless má tak promyšlený, vyvážený a na kvalitu zaměřený soubor objektivů od samého počátku? 14/2.8, 18/2.0, 23/1.4, 35/1.4, 56/1.2(na cestě), ... - to jsou argumenty hovořící samy za sebe - ty si na touch-screen menu nevyšoupete, kdybyste si prsty ušoupali. Ostatní výrobci se utápí v patnácté nudné verzi seťáku 14-45/5.6-tma a neví jak by elektronicky okecali neschopnost vyjít vstříc skutečným foto-nadšencům, kdežto Fuji prostě udělá vyváženou kombinaci špičkového čipu + špičkových objektivů + logické a 100-lety prověřené ovládání - a ono to funguje.

  • Jan Dobrovodský
    Jan Dobrovodský
    Autor
    10.12.2013 11:32

    Ano, objektivy jsou silný argument, ovšem to, že je Fuji nabízí, zase tak úplně nesouvisí s ovládáním fotoaparátů - stejné objektivy s kvalitní optikou by fungovaly i na fotoaparátu s "moderním" nastavením expozice. Navíc pokud už investujete do této optiky s výhledem na styl práce alá klasika, je otázka, zda nezvolit raději X-Pro1 (bohužel trochu starší, ale určitě bude nástupce). Má průhledový hledáček a tak lze na elektroniku zcela zapomenout. U X-E2 je Váš pohled na svět stále filtrovaný LCD displejem / OLED hledáčkem - simulace expozice, wb. X-E2 je tak trochu kompromis mezi 2/3 klasikou a 1/3 modernou pro "běžné fotografy", nejhorším zástupcem populismu je tlačítko pro režim Makro.
    Je věc názoru, zda X-E2 patří mezi stylovky, nebo je to profi foťák - myslím že něco mezi. Profi je X-Pro1.
    Ale v obecné rovině jste to shrnul skvěle: Fuji je pro toho, kdo chce pevná skla s dobrými parametry a malé rozměry - a/nebo - Fuji je pro toho, kdo chce ovládání, na které je zvyklý z klasiky (s mírným pošilháváním na Nikon Df, který je sice větší, ale také má své výhody)
    No a pak je taky Fuji pro toho, kdo chce retro foťák pro image. Přiznávám, že nevím, jak velké jsou tyto 3 skupiny fotografů, ale zajímalo by mě to.

    K tomu 100-lety prověřenému ovládání - ono to dřív ani jinak nešlo. Je to ovládání pro fotografy, kteří nespěchají, z principu neumožní přednastavení, rychlé změny parametrů. Ne každý má čas. Avšak pro krajinky, inscenované portréty, obecně scény které neutíkají jak veverka v lese - to je vskutku labůžo. Hlavně protože hned vidíte, co je nastaveno. Přidal bych ještě kolečko na citlivost a pak takový fotoaparát povinně ordinoval každému začínajícímu fotografovi, aby pochopil, jak funguje nastavení expozice.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    10.12.2013 11:58

    S pohledem na X-Pro1 a unikátní hybridní OVF/EVF hledáček samozřejmě souhlasím (mám X100S, takže vím o co jde) - já mluvil o X-systému vcelku - kdyby finance nehrály žádnou roli, byla by pro mne X-Pro mnohem lepší volba - důležité je, že to nějaký výrobce aspoň zkusil - budoucí vývoj ukáže. S názorem, že "retro" ovládání je pro fotografy, kteří nespěchají - tedy pomalejší, než ta PASM blbost naprosto nesouhlasím - opak je pravdou - samozřejmě v rukou těch, komu je tato (cenová) sorta určena - poučeným fotografům, kteří fotí proto, že je to jejich koníček, nebo dokonce práce a P režimy na nic nepotřebují. Mám oboje ovládání a mohu porovnat. A pokud jde o image - většina lidí - laiků - spíš žasne nad obrovskými blob-zrcadlovkami, než nad něčím, co připomíná foťák po dědečkovi.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram