Test Sony RX1r – ostrá verze fullframe kompaktu

Sony RX1 je již na trhu delší dobou a není žádnou novinkou, nedávno ale Sony představilo novou verzi tohoto kompaktu s obřím snímačem. Testovaný model RX1r je prakticky totožný s původní RX1, jen má upravený antialiasingový filtr. Snímky by měly být ostré na hraně fyzikálních zákonů, ale za jakou cenu?

Jak to fotí

Jak to fotí, to je to oč tu běží. FullFrame snímač, 24 Mpix, bez vyhlazovacího filtru – samozřejmě že RX1r fotí skvěle. Otázkou tedy zůstává jen jak moc skvěle fotí.

Odpověď: opravdu skvěle. Ostatně podívejte se na fotografie

ISO (redukce šumu vypnuta) ISO (normální redukce)
maximální makro (ISO 100, 1/80s, F2.2) ISO 6400, 1/100 s, F5.6
ISO 100, 1/160 s, F8.0 ISO 800, 1/80 s, F2.2
ISO 100, 1/160 s, F8.0 ISO 100, 1/500 s, F8.0
ISO 100, 1/400 s, F8.0

Několik málo postřehů z praxe. Zaujal mě velký dynamický rozsah. Při fotografování oblohy se sluncem v záběru byl (při vypnuté optimalizaci) přepal až v blízkosti slunce a zároveň zbytek scény měl kresbu (v JPG!).

Ostrost je prostě neuvěřitelná. Není to sice Sigma s Foveonem, ale na celkovém záběru parku jsou na stromech vidět jednotlivé tenké větvičky v korunách. V tomto ohledu bych řekl, že RX1r překonává i většinu zrcadlovek – hlavně díky perfektně vyladěné optice. Na špičkovou FullFrame zrcadlovku dá práci sehnat odpovídající objektiv (ale zase lze objektivy měnit).

Co je trochu záludné je světelnost F2, která spolu s velkým snímačem dělá i při „krajinkách“ malou hloubku ostrosti. Je třeba důkladně ostřit do 1/3 nebo přiclonit – s přístupem „je to kompakt, tak to prostě cvaknu“ může snadno být část fotografie mimo ostrost.

Při náhledu fotografií 1:1 je na jemných detailech vidět SW doostření i při zcela vypnutém doostření. Proboha proč? Vždyť foťák je ostrý dost, ty bílé linky kolem kontrastních hran snad nebyly třeba.

RX1r je tak ostrý, že některé šikmé hrany jsou zubaté (pixely) – podobně jako Sigma s Foveonem, jen to rozlišení tu máme téměř 6× vyšší.

Moaré se objeví na jemných strukturách pravidelného charakteru, které svou velikostí kolidují s mřížkou obrazových bodů. Vypadá jako duhové pruhy. V praxi ale, díky extrémnímu rozlišení, jsou struktury které tvoří moaré tak jemné, že třeba plot je velmi daleko a moaré už ani nevidíte. Katastrofa se nekoná a do fotoaparátů s tímto rozlišením se filtry opravdu dávat nemusí.

moaré moaré

Závěrem

Tentokrát otázka zda koupit či ne není zcela na místě. Pokud jste ochotní dát za kompakt s pevným ohniskem 80 000 kč, jděte do toho. Samozřejmě je zde přirážka za výjimečnost, kvalitou (kromě ostření) jistě zklamáni nebudete. Výhodou je skladnost (proti odpovídajcí zrcadlovce), nevýhodou nemožnost měnit objektivy. Určitou alternativou může být fullframe NEX, který by se měl také brzy objevit – uvidíme jaký bude.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    09.10.2013 09:37

    při ceně do 20tisíc možná...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    09.10.2013 09:42

    ISO 6400 je hrozné, a barevná abrace (snímek ISO800) také není nic moc...

  • Jan Dobrovodský
    Jan Dobrovodský
    Autor
    09.10.2013 13:29

    Na snímku ISO 800 se podle všeho nejedná o aberaci ale o nějaký blooming v silném protisvětle (tomu by napovídala i nepřítomnost druhé barvy z aberace), na jiných fotografiích barevná vada prakticky nebyla.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    09.10.2013 21:33

    no nevím Honzo, ale klasický blooming jde kolmo od světla, a zde spíše kopíruje konturu, jako u aberace. Název jevu je celkem nepodstatný, jako to že u fotoaparátu za 80000Kč je to napováženou...
    a zkus mi odpovědět na emaily..

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    10.10.2013 11:14

    Ta aberace je opravdu hrozná - takovou jsem naposled viděl před mnoha lety na nějakém laciném seťáku. Pro mne (ještě jednou - pro mne) je to poloviční foťák za 3-násobnou cenu. Půl foťáku z důvodu absence vestavěného hledáčku, zhruba 3-násobná cena proti Fuji X100S, která je sice APS-C, ale bez AA-filtru kvalitou výstupu srovnatelná. Navíc, kromě jedinečného dvoj-hledáčku má:
    - PDAF + CDAF ostření
    - kromě Peaku také Split-image MF a dálkoměrnou/HO stupnici v obou hledáčcích
    - blesk synchro se všemi časy
    - tichý provoz (centrální závěrka)
    - ND filtr
    - ergonomičtější a "fotografičtější" design

    Full-frame v této kategorii foťáků je určitě pokrok, ale pokrok za každou cenu mívá někdy žádnou cenu.

    Vše co říkám může být právem použito proti mně, protože říkám jen své názory a zkušenosti.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (7)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram