Velcí fotografové: Stanley Kubrick
Většina z nás zná Stanley Kubricka jako filmového režiséra a producenta. Jeho 2001: Vesmírná odysea je ikonou mezi scifi filmy. V mládí se však Stanley Kubrick několik let živil jako fotograf v New Yorku. Pro tento článek jsem si připravil jeho snímky z let 1947-48, které byly v loňském roce k vidění na jeho výstavě v Domě fotografie v Moskvě.
Stanley Kubrick (1928–1999), legendární americký filmový režisér, který většinu svého života prožil v Anglii, odkud spolupracoval s Hollywoodem. Byl přítelem Stevena Spielberga. Často s ním diskutoval o filmaření, i když toto přátelství vyšlo najevo až po jeho smrti. Steven Spielberg pak dotočil jeho rozdělaný film A.I. Umělá inteligence.
Světlo, zvláštní kompozice a určitá tajemnost až mystika. Tohle vidíte již z jeho fotografií z doby, než se stal filmařem. Jeho otec Jack Kubrick, který pracoval jako lékař, koupil Stanleymu fotoaparát značky Graflex již ve třinácti letech, a ten pak začal zuřivě fotografovat. V šestnácti letech, ještě na střední škole, se stal školním fotografem. Své fotografie vyvolával v temné komoře svého kamaráda. V sedmnácti letech se stal oficiálním fotografem časopisu Look. Byl také výborným šachistou. Přivydělával si takto hrou o čtvrťáky po šachových klubech nebo na Washington square (zde se hraje i dnes). Na filmovou dráhu natrvalo přesedlal až v roce 1950. Ukázalo se, že to bylo správné rozhodnutí.
Všechny fotografie, které komentuji v tomto článku byly pořízeny na výstavě v Domě fotografie v Moskvě v lednu 2012. Snímky byly prezentovány v zasklených rámech v nepříliš dobře osvětlených prostorách. Proto jsou často patrné parazitní odrazy. Takhle to však jako návštěvník prostě vidíte.
Kolumbijská universita, New York, leden 1948
Kolumbijská universita spolu s Harvardem, Yale a Princetownem patří do velké čtyřky prestižních škol v USA. V roce 1948 se stal jejím rektorem Dwight D.Eisenhower, o pět let později v pořadí 34. President Spojených států. To bylo také jedním z důvodů, proč vznikl tento dokument.
Všiml jsem si, že prakticky všechny portréty na výstavě jsou fotografované z podhledu. Je to způsob, jak zdůraznit velikost a důstojnost.
Profesor E. T. Booth je portrétován jako ředitel projektu spolu s dvěma inženýry v pozadí před ještě nedokončeným obřím cyklotronem, který váží 2,500 tun a bude urychlovat částice napětím 400 milióny voltů. Lidé vypadají v porovnání s obřím strojem jako nepatrné bytosti. Fotka působí až surrealisticky, vyjadřujíc geopolitické ambice země a jejích lidí.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruZajímavý článek.
Z Kubrickových filmů je hodně znát že je točil člověk s fotografickýnm cítěním. Kdo viděl třeba Eyes Wide Shut, určitě si vzpomene na tu skvělou práci se světlem. Kubrick byl známý tím, že během natáčení až fanaticky neustále kontroloval perspektivu a hloubku ostrosti. Při natáčení Spartaka si kameraman Russell Metty stěžoval že Kubrick prakticky převzal jeho práci a on jen otrocky vykonává jeho pokyny - tento film pak dostal Oskara za kameru.
Když jsem asi před deseti lety viděl v televizi Kubrickův film Barry Lyndon, mnohokrát jsem si u některých jeho statických záběrů říkal, že by z nich byla úžasná fotka. A při pohledu na tu brilantní ostrost záběrů se mi ani nechtělo věřit že se jedná o snímek z roku 1975. Mimochodem pro natáčení tohoto filmu byly použity speciální ultrasvětelné objektivy, jedním z nich byl Carl Zeiss 50mm F0,7 Planar, který byl údajně vyroben na zakázku pro NASA a byl jím snímán povrch Měsíce. Režisér David Ondříček jednou hovořil o tom že jeho otec byl těmito objektivy fascinován a požádal Kubricka jestli by mu je zapůjčil pro natáčení jeho filmů. Kubrick prý odmítl.
Ještě bych rád přidal Kubrickovu fotku Jacka Nicholsona.
http://1.bp.blogspot.com/-kc8IimU-m1w/UPFUggqvoHI/AAAAAAACPfU/fFqAkjVJA8w/s640/01+A+self+portrait+of+Stanley+Kubrick+with+his+daughter,+Jack+Nicholson+and+the+crew+@+the+set+of+The+Shining.jpg
:)
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.