Trabantem na konec světa

Dan Přibáň, Jakub Nahodil, Zdeněk Krátký, Radoslaw Jona se vypravili na 4měsíční expedici Trabanty Jižní Amerikou. V článku si můžete přečíst jejich zážitky z pera Dana Přibáně, i informace o fotografické stránce expedice od fotografa výpravy Jakuba Nahodila. Na 1. Pražském FotoMaratonu 8.6.2013 můžete od 18h v KC Zahrada navštívit přednášku Jakuba Nahodila o fotoexpedici Trabantem na konec světa.

Jakub Nahodil: Jak jsem fotil na expedici

Fotil jsem na svoje vytrvalé pětdéčko dvojku. Bez fullramu ani ránu. Před cestou jsem s ním akorát pořídil garantovaných 150 tisíc expozic, takže jsme preventivně měnili. Zároveň jsem dostal od FotoŠkody jako záložní stroj perfektní 600Déčko, mít dva stroje se vždy hodí, když je místo. Převážně používal pohotovostní kombinaci 5D2+canon24–70/2.8, případně 5D2+600D. Objektivů jsem si vzal devět, z toho jsem si tři zapůjčil od kamaráda Václava Homolky. Chtělo to od něj velkou důvěru.

  • Samyang 8/3.5
  • Sigma 15–30/3.5–4.5
  • Canon 24/3.5TS
  • Canon 24–70/2.8
  • Sigma 28/1.8
  • Canon 50/1.2
  • Canon 85/1.8
  • Canon70–200/4IS
  • Canon100–400/4.5–5.6IS

Nevěděl jsem moc, do čeho jdu, tak jsem se raději připravil na všechny situace. Na jiné expedici bych možná všechny tyto skla využil, nicméně když nevíte moc dopředu, co nastane a expedice je pojata více na „hurá“, tak bych si dnes vzal objektivů „jen“ pět. Záleží, co to je za cestu. Když bych byl pánem svého času a hlavní náplní by bylo focení, tak samozřejmě není nouze o využití.

V podstatě jsem používal převážně univerzální širokáč Sigmu 15–30/3.5–4.5, základního pracanta Canon 24–70/2.8 a telátko Canon100–400/4.5–5.6IS. Když byl čas na kreativnější záběry, tak jsem nasadil pevnou 50/1.2, za tmy jsem používal na foto/video kombinaci Sigma 28/1.8 / Canon 50/1.2.

Sigma má horší kresbu, nicméně na noční foto/video je ideální. Miluji reportáž a práci s přirozeným světlem, takže jsem během celé 4měsíční expedice ani jednou nepoužil blesk, byť jsem si ho pro všechny případy vzal. Stativ jsem používal levný věrný Velbon 600R. A nepociťoval jsem, že bych potřeboval masivnější. Teď už je tedy hodně rozviklaný, takže se poohlédnu nutně po nástupci, ale svou práci zastal skvěle.

Fotopříhod bylo nespočet, nejkurióznější „haluz“ mne ovšem potkala hned na začátku cesty v Guyaně. Vcelku standardní situace – líbila se mi kompozice místního muže na tržnici při jeho siestě. Četl zrovna noviny. Tak jsem pořídil a teď koukám, co to nevidím na displeji. Opodál chlápek vykonává za jeho hlavou potřebu. A zrovna jsem ještě nevědomky zachytit přesně ten okamžik. A ještě s úsměvem.

Taktika focení na cestách? Být vždy připraven, mít nasazeno dle aktuálního světla a situace. Dívat se kolem sebe a pokud jste v týmu, tak plánovat čas a vědět o sobě, kde se přibližně budete pohybovat. A jednoznačně se umět alespoň základně dorozumět. Bez jazyku jste jen otrava s foťákem. Využívat oční kontakt, poskytnout lidem důvěru. Nestydět se, ale zároveň být taktní vůči atmosféře, ve které fotíte. To jen tak ve velké rychlosti.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    03.06.2013 11:39

    Zajímavý článek a skvělá cesta, doufám že z toho bude film podobně jako z Afriky.
    Zajímalo by mne jak dopadly aparáty a objektivy na konci cesty, jestli bylo něco zničeno, nadměrně zaprášeno, byly nějaké problémy s prachem na čipech? Řešili jste to během cesty nějak?
    PL

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    05.06.2013 17:39

    Díky za pěknou reportáž. Také technický dotaz. Dobíjeli jste SLR baterie pomocí měniče na autozásuvce? Jaký měnič a kolik baterií/příslušenství utáhl?

  • Fotograf 188
    Fotograf 188
    07.06.2013 16:49

    Zdravím pánové, zařízení šlapalo, jen jednou průtrž pročůrala obě těla natolik, že jsem je musel nechat den vyschnout. Prachu bylo hodně, tahal jsem s sebou i stlačenej vzduch a tyčinky, ale nakonec jsem si po celou cestu vystačil s balónkem. Saharskej písek to očividně nebyl. Akorát občas se nasál do skel, ale jakmile ho za doprovodných zvuků pomlely, tak už zase bezproblémů :))

  • Fotograf 188
    Fotograf 188
    07.06.2013 16:51

    Měniče jsme měli dva, lepší vyšší čínu, nicméně zrovna ten lepší otešel po měsíci.. a to byly 500/1000 Watt. Měli jsme kvalitní autobaterku, bez sebemenší komplikace. Nabíječek vy za jízdy utáhl klidně deset.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram