FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Zapomněli jste své heslo?

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

Pokročilé úpravy v Adobe Photoshop CS6 - 1. díl: RAW a ACR 7.0

3.5.2012 8:30 Pavel Macenauer, FotoTest - Software

Po představení Adobe Photoshop CS6 Beta na konci března na sebe nedala ostrá verze příliš čekat a 26. dubna byla uvedena oficiálně na trh. V prvním díle seriálu, věnovanému pokročilým úpravám fotografie, si rozebereme úpravu formátu RAW, porovnání RAW s JPEG a podíváme se na novinky, které přinesl plugin distribuovaný s novou verzí Photoshopu – Adobe Camera Raw 7.

Tímto článkem bych rád zahájil seriál věnovaný technicky dokonalým úpravám fotografií, což nabízí nová verze Photohopu. první díl je věnván formátu RAW, jeho porovnání s druhým, v digitální fotografii používaným formátem JPEG a novinkám, které přinesl plugin distribuovaný s novou verzí Photoshopu – Adobe Camera Raw 7.

RAW

Z většiny pokročilých digitálních fotoaparátů a především zrcadlovek existují dva druhy výstupu – JPEG a nekomprimovaný RAW (čteme [Ró], nikoliv [Raf] či [Rav], českým ekvivalentem je pravděpodobně surovec). Výhodou oproti formátu JPEG je především vyšší obrazová kvalita a absolutní kontrola nad vyvoláním takového digitálního negativu. Klasik by se asi zhrozil nad užitím slova negativ, nicméně v jistém slova smyslu je zde na místě. Vychází z formátu DNG – Digital Negative, který představilo Adobe ve snaze sjednotit RAW formáty jednotlivých fotoaparátů. Jak již asi víme, tato noblesní snaha byla úspěšná jen z části a většina výrobců stále využívá svůj vlastní formát. Název však popisuje, čím RAW ve skutečnosti je – surovým výstupem zachyceným senzorem fotoaparátu.

Pro formát JPEG se fotografie ve fotoaparátu následně ještě vyvolává. Proti původnímu RAW snímku je znát především barevná korekce, kdy dojde k převodu do 8-bitového barevného prostoru a úpravě barev tak, aby vypadal obraz přirozeněji. Dále se ještě obraz automaticky odšumí, doostří, provede se vyvážení bílé a další úpravy dle výrobce fotoaparátu. To má často za následek ztrátu kvality. U JPEG se začínají objevovat i barevné skvrny způsobené kompresí.

U RAW tento proces řídíme sami, a tak můžeme digitální výstup v našem oblíbeném softwaru zpracovat kvalitněji, než to provede fotoaparát.

Porovnání výstupu

Porovnání výstupu

Obrovskou výhodou je i množství dat obsažené v takovém RAW souboru. Pracuje se s širším barevným rozsahem, než tomu je u JPEG. Některé fotoaparáty zachycují i infračervené spektrum jako oddělený kanál.

Camera RAW vs. Photoshop

Jednotlivé úpravy RAW fotografie v Camera RAW jsou zaznamenány pouze jako XMP metadata přiložená k původnímu RAW souboru. Můžeme si je tak prohlédnout i pomocí textového editoru v podobě souboru s koncovkou *.xmp. Původní fotografie zůstává zachována. Na rozdíl od Photoshopu se pak nemusí nahrávat celý soubor do paměti. Úpravy jsou podstatně rychlejší, protože se mění pouze metadata.

Obsah XMP souboru

Obsah XMP souboru

Jakýmsi mýtem při zpracovávání v RAW konvertoru, kterým je i Adobe Camera RAW, je, že obraz uchovává magická data, která se s jednotlivými úpravami klubou na povrch.


"Dostatečně pokročilou technologii nelze odlišit od magie."

- Arthur. C. Clarke

Tato data tvoří především neupravovaná barevná informace, k jejíž úpravě (omezení) dochází při převodu do Photoshopu. Lze tak pracovat s kresbou lépe (např. doostření nebo vytahování ze stínu), než tomu je u převedeného obrazu, kde barevná informace již zanikla a není tak s čím pracovat. To samé platí pro barevné úpravy, které jsou nad větším množstvím barev přesnější.

Podstatný rozdíl je i v úpravě šumu a doostřování. V Camera RAW jsou oba posuvníky u sebe, a tak lze lépe hledat rovnováhu mezi nimi. Ve Photoshopu jsou funkce oddělené. Navíc si Camera RAW lépe poradí s šumem v jednobarevných plochách jako je obloha nebo ateliérové pozadí.

Doporučuje se upravovat fotografii jak jen to jde v Camera RAW, kde úpravy jsou nejen rychlejší, ale i přesnější. Takto upravenou fotografii pak převést do Photoshopu už jen pro lokální úpravy, které on zvládne pomocí výběru přesněji.

Zajímavou technikou, která tento nedostatek dokáže řešit, je pracovat s RAW obrazem jako se Smart Objectem (Open Image společně s držením klávesy shift vyvolá v Adobe Camera RAW možnost Open Object). V rámci Photoshopu pak můžeme mít uložené jednotlivé vrstvy RAW souborů jako objekty, dokonce je i duplikovat a následně zpracovávat jednotlivě v Camera RAW. Tím odstraníme potřebu konverze, při které dojde ke ztrátě barevné informace (převodem na finální formát), ale zároveň budeme moci využít možností Photoshopu, jakými jsou např. nástroje výběru, masky nebo vrstvy.

RAW obraz jako Smart Objekt

RAW obraz jako Smart Objekt

Canon EOS 600D
CANON EOS 600D SET
+ EF-S 18-55 IS
+ SDHC 16GB
+ Adobe PS Elements 12
+ Pojištění na 1 rok
12.490 Kč

www.fotoskoda.cz

FotoInstitut.cz

Fotoškola pro každého

  • Praha 4,Malenická 1791
  • 19. 4. 2014
  • Za 1350 Kč

Fotografování 1-Šumava: Krajina

  • Šumava, Dům fotografů
  • 25. 04. - 27. 04. 2014
  • za 3750 Kč

Rekvalifikace FOTOGRAF

  • PRAHA 6, Na Čihadle 33
  • 29. 4. - 24. 06. 2014
  • Za 16 500 Kč

FotoExpedice s CK Fotoatlas

  • Island, Helgoland, Japonsko, Tatry, Himálaj a další

Letní fotoškola Šumava

  • pro mládež SŠ a ZŠ
  • červenec a srpen 2014
  • FOTOtýden s ubytováním a plnou penzí
  • Za 4750 Kč
kalibrace
Fomei - studiové vybavení