FotoÚpravy – Barevné úpravy fotografie
Nejsou vaše snímky tak barevné jako z mobilního telefonu? Není obloha dost modrá? Chcete mít fotografie v jasných a živých barvách? Pojďme se společně podívat na možnosti barevných úprav v Adobe Photoshop a Zoner Photo Studio.
Barevné úpravy fotografií se vám mohou hodit v nejrůznějších případech. Třeba když chcete aby obloha měla výraznější a sytější barvu. Nebo, pokud fotografujete digitální zrcadlovkou, aby byly fotografie barevnější a „líbivější“. Digitální zrcadlovky jsou totiž v barevnosti proti kompaktním fotoaparátům „opatrnější“.
Možností jak upravovat barvy je více. A to jak v Zoner Photo Studio, tak v Adobe Photoshop. Podíváme se postupně na ty nejzajímavější v obou programech.
Odstín a sytost
Základním nástrojem pro úpravy barev je odstín a sytost. V Photoshopu najdete přímo úpravu „Odstín a sytost“, v Zoner Photo Studio je tato volba součástí vylepšení „Upravit barvy“.
Odstín má podobu posuvníku, na kterém „posouváte“ celkovou barevnost fotografie. Celkovou znamená, že posunete-li například modrou na červenou, posunou se i všechny ostatní barvy a z červené se stane zelená, ze žluté azurová a tak dále. To naprosto změní vzhled fotografie a proto není odstín vůbec vhodný pro „věrohodné“ fotografické úpravy. Představte si, že chcete jen trochu přizelenit zažloutlou barvu trávy a zfialoví celá modrá obloha.
V okně odstínu a sytosti je ale i posuvník Sytost, který je naopak použitelný. Zvýrazní barevnost fotografie. Jednoduchým posunem doprava bude fotografie barevnější. Ale nepřehánějte to, snadno vytvoříte „přepaly“ v jednotlivých barevných kanálech – například květ vlčího máku přibarvíte tak, že bude celý absolutně červený – vznikne červená plocha bez kresby a to není ideální. Posunem doleva můžete snímek odbarvit a vytvořit černobílou fotografii, ale bez jakékoli možnosti vzhledu. Jak odbarvovat kreativně se dočtete v článku Digitální černobílá fotografie.
V Adobe Photoshop je kromě sytosti ještě jeden nástroj pro zvýraznění barev – Živost. Najdete ho pod přizpůsobením „Živost“. V Zoneru se nenachází (jen v modulu RAW). Zatímco sytost zvýrazňuje barvy bez rozdílu, živost je „opatrnější“. Málo intenzivní barvy přibarvuje výrazněji, ty výrazné téměř vůbec. Nedochází tak k tolika přepalům v barevných kanálech jako u sytosti. Také je živost citlivější při úpravě pleťové barvy, což můžete vidět na následujícím obrázku. Kromě posuvníku živosti je i zde posuvník sytosti pro celkové přibarvení fotografie doporučuji používat raději tento, než ten z okna Odstín a sytost – má přesnější výsledky.
Práce s barevnými kanály
Pokud neděláte rovnou i výběry konkrétních oblastí, není práce s barevnými kanály příliš vhodná. Stejně jako Odstín totiž mění celou fotografii najednou. Pokud si však přesto chcete úpravy vyzkoušet, kanály můžete měnit třeba v úrovních a křivkách, v Zoneru pak i v „Upravit barvy“ a v Photoshopu v přizpůsobení „Vyvážení barev“. Úprava „Míchání kanálů“ v obou fotoeditorech je už příliš agresivní na úpravy fotografií.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.