John Garret, Graeme Harris – Dobrý fotograf může být každý

Aneb 10 lekcí, které vás naučí fotografovat lépe. Opět musím začít podivem nad tím, co vedlo Zoner Press k pojmenování knihy právě takto? Kromě toho, že název nijak lahodně nezvučí, jsem na stránkách knihy žádných deset lekcí nenašel - a zkoušel jsem opravdu všelijaké kombinace. Anglický název Complete Photoghraphy Course (Kompletní kurs fotografie) ji vystihuje podstatně lépe.

Dostali jste na Vánoce váš první fotoaparát? Chcete vylepšit své nudné snímky z dovolené? A nejste zrovna technický typ? Pokud jste si alespoň na dvě z předchozích otázek odpověděli ano, pak je kniha „Dobrý fotograf může být každý“ určena právě vám. Kniha má celkem dvanáct kapitol (bez úvodu): Vy a váš fotoaparát, Expozice, Clona, Závěrka, Objektivy, Kompozice, Světlo, Barva, Filtry, Černobílá fotografie, Úprava fotografií a konečně Správa fotografií. Až na první a poslední část mají všechny stejné schéma: po úvodu do problematiky následuje několik podkapitol, zde nazvaných projekty, které se každý týkají některé konkrétní části problematiky. Projekty jsou vlastně takové domácí úkoly, nabádající vás k procvičování a trénování. S projekty také souvisí i úplně poslední strana kapitoly neboli vyhodnocení úkolů. Naleznete v ní třeba dodatečné rady, jak vyřešit případné těžkosti, které vás při práci na projektech mohly potkat. Přiznávám, že se mi tento způsob „práce“ se čtenářem líbí.

Kapitoly

Názvy jednotlivých oddílů knihy mluví samy za sebe, a tak je okomentuji jen velice stručně, spíš ke každé přidám jen pár postřehů. První kapitola Vy a váš fotoaparát seznámí čtenáře s fotografickým vybavením – základním i různým příslušenstvím. Místo fotografie tlačítka kompenzace expozice bych ale přivítal raději ilustrační fotografie, co tato funkce dělá. Naopak musím velmi pochválit rámeček na samém konci, který vyjmenovává věci, které byste si měli před začátkem fotografování zkontrolovat za účelem předejití pozdějšímu rozčarování (například ze zapomenuté vysoké citlivosti).

Expozice ničím nepřekvapí, ale ani nezklame. Práci s hloubkou ostrosti se věnuje kapitola s názvem Clona a v následující části objevíte rychlost Závěrky – jaký čas zvolit pro kterou situaci či jak dosáhnout zajímavých pohybových efektů. Kapitola Objektivy krásně ilustruje například vliv ohniskové vzdálenosti na tvář portrétovaného člověka, ačkoli za vysvětlení perspektivy autory pochválit nemohu. Text o Kompozici vás zase naučí kreativně vidět na výšku, na šířku, z nadhledu nebo podhledu, dozvíte se i o zlatém řezu a podobně.

V kapitole Světlo musím chválit. Napřed dvojstranu věnující se dennímu světlu v různou denní dobu a počasí – čím se to které období či počasí vyznačují, k čemu se hodí. A hned potom následující list, stručně představující způsoby svícení modelky. Několik stran je věnováno i práci s bleskem. V části Barvy se dozvíte o vlivu barev na emoce pozorovatele a o vztahu mezi barvami. Nadpis Filtry nese kapitola věnující se filtrům nejen na objektiv (polarizační, přechodové), ale i barevným filtrům na světla či různým efektovým či podomácku vyrobeným „filtrům“. Povedeně je zpracován i oddíl Černobílé fotografie – dotýká se nejen různých metod převodu digitálního snímku na černobílý, ale i klasickému černobílému filmu a práci s ním.

Předposlední sekce Úpravy fotografií se naopak příliš nepovedla – většina úprav je na můj vkus dost šílená a spíš bych od nich začátečníka odrazoval, než jej k nim nabádal. A úplně poslední kapitola o Správě fotografií je v knize spíše jen do počtu; je opravdu hodně stručná.

Zhodnocení

Autoři si dali za cíl přiblížit fotografování co nejširšímu publiku a tomu přizpůsobili nejen výše zmíněné členění kapitol, ale formu výkladu vůbec. V celé knize se setkáte jen s minimem technických pojmů, což na jedné straně osloví širší čtenářskou obec, na straně druhé se zvídavější čtenáři budou chvílemi nudit. Místy je zjednodušení možná až „nebezpečné“ – kupříkladu tvrzení, že nejde fotit s bleskem při časech kratších, než je synchronizační čas blesku, není pravdivé. Jinak ale obsah splňuje do puntíku to, co bych od podobné knihy čekal – dotkne se všech oblastí, které by fotograf-začátečník měl znát, podává je snadno stravitelnou formou vhodně doplněnou ilustračními obrázky a to vše „bez odborné hantýrky a zbytečného teoretizování“. A komu to časem přestane stačit a bude se chtít dozvědět více, může pokračovat například Mistrovstvím práce s DSLR od Romana Pihana.

Dobrý fotograf může být každý, 10 lekcí, které vás naučí fotografovat lépe
John Garret, Graeme Harris
Nakladatelství Zoner Press
Rozměry 180×220 mm, pevná vazba, 192 stran
Běžná cena 349 Kč
Knihu můžete zakoupit přímo v nakladatelství Zoner Press

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • PaK
    PaK
    03.02.2012 17:07

    Už před časem jsem se rozhodl, že recenze nejsou od toho, abych je komentoval. Tady jsem byl ale vyzván, tak odpovídám: Český název lépe vystihuje podstatu a záměr knihy, navíc si nedovedu představit něco, co by odpovídalo pojmu "Kompletní kurs fotografie", to snad není ani možné. Anglický podtitul zní: Take better photographs in 10 easy lessons.

  • Taffey
    Taffey
    03.02.2012 17:56

    Název knihy opravdu nezní libozvučně a je, navíc, gramaticky špatně. Správně by bylo Dobrým fotografem může být každý. Nic víc k tomu nenapíšu, snad jen, že je to nošení dříví do lesa, neboť podobných knih se válí na pultech celá houšť a pravdu povediac, žádná mě neoslovila. Ani, když jsem se vžil do pozice laika.

  • PaK
    PaK
    03.02.2012 21:54

    Češtinu nechme těm, kteří tomu rozumí. Každá kniha je určena k tomu, aby oslovila někoho jiného. Desítky tisíc začínajících a příležitostných fotografů jsou vděčny za úplně jiné knihy (a také za jejich recenze, které jim je přiblíží), než jsou publikace, ve kterých si naopak počtou fotografičtí mistři. Pokud čtou. Možná moc ne, když se knihy Dobrý fotograf... za první necelé dva měsíce prodeje prodalo víc než za několik let prodeje skvělé knihy prof. Barana nebo unikátní publikace Anny Fárové. Zajímalo by mě, s jakým úspěchem se prodávají vynikající knihy z TORSTu. Možná mají větší chuť se něco dozvědět ti začínající než ti druzí. A možná i proto se pro ně knihy vydávají a recenze píšou.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram