FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist
Centrum FotoŠkoda - váš specialista na foto - video techniku a fotografické služby.

Canon PowerShot G12

27.12.2010 8:00 Petr Koritina, FotoTest - Fotoaparáty digitální

Fotografie II.

Originál (R), F4.0; 1/200 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F4.0; 1/200 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F4.0; 1/1000 s; ISO: 400, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F4.0; 1/1000 s; ISO: 400, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F4.5; 1/125 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 138 mm

Originál (R), F4.5; 1/125 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 138 mm

Originál (R), F4.5; 1/640 s; ISO: 400, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 138 mm

Originál (R), F4.5; 1/640 s; ISO: 400, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 138 mm

Originál (R), F4.0; 1/320 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F4.0; 1/320 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F4.5; 1/1250 s; ISO: 400, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F4.5; 1/1250 s; ISO: 400, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F4.0; 1/125 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F4.0; 1/125 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F4.5; 1/400 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 138 mm

Originál (R), F4.5; 1/400 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 138 mm

Šum. Podle mého názoru je výsledek výborný. Především nedochází k barevným změnám pro vysoká ISO. Hodnoty nad ISO 800 jsou na běžné snímky (ne na tisk A4 a vyšší) velmi dobré.

Náhled na scénu

Náhled na scénu

Náhled na scénu

Náhled na scénu

100% výřezy

100% výřezy

100% výřezy

100% výřezy

HDR...

Srovnání standardního snímku a HDR

Srovnání standardního snímku a HDR

Zima...

Originál (R), F5.6; 1/100 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F5.6; 1/100 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 28 mm

Originál (R), F5.6; 1/100 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 97 mm

Originál (R), F5.6; 1/100 s; ISO: 80, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 97 mm

Závěr

Canon PowerShot G12 poskytuje z pohledu obrazové kvality velmi dobré výsledky. Ovládání a hledání v menu je tradičně vynikající. Současná cena (prosinec 2010) je pod 12 500,- Kč. Set s bleskem Speedlite 270EX stojí pod 14 300,-. Vzhledem k samotné ceně blesku je to částka velmi zajímavá.

Otázkou je, pro koho je aparát určen. Podle mého názoru jej koupí ti, kdo hledají alternativu ke "kilům" zrcadlovek a jejich příslušenství. Stejně je tomu u nedávno testovaného Nikonu P7000. Základními možnostmi jsou totiž srovnatelné. Snad jen možnost použití optického zoomu při natáčení videa u P7000 je odlišuje. Obrazové výsledky jsou u obou výborné, navíc datová velikost snímků Canonu G12 je poloviční. Cena G12 je mírně nižší. Takže majitelé zrcadlovek si jistě koupí "svůj" model. Ale ti ostatní budou mít velmi těžké rozhodování.

KladyZápory
stabilizovaný zoom 28 mm - 140 mmnemá optický zoom při videu
sáňky na blesk
RAW
režim HDR 
celková obrazová kvalita 

Hodnocení

Článek má 1 hodnocení, průměr je 1.0.

Komentáře

V. - Václav Kramář, 27.12.2010 9:01
Jak mám rozumět větě "(takže je mírně zcela stejný jako G11)"?

SDXC karty jsou nad 32 GB a ne nad 16 GB. 32 GB bývají ještě SDHC. A ani těch 32 GB není "tvrdé" omezení, ale asi tam bude určitá paralela s limitem v diskových nástrojích Windows 2000 a XP, které umí vytvořit FAT32 oddíl maximálně právě těch 32 GB (nač vyrábět karty, které nejde na 90 % počítačů standardními nástroji naformátovat).
tomashr - Tomas Hruby, 27.12.2010 9:16
Tak hlavní změna G12 je to HD video. Tohle totiž u jinak velmi dobré G11 docela chybělo a Canon to teď napravil.
petrkor - Petr Koritina, 27.12.2010 10:22
16 je současně nad 32. Nebyla tím míněna hranice, ale prostý fakt, že je to "hodně".

Ad TH: souhlasím, znám zaryté (oprávněně) zastánce G-ček :-).

Ještě bych u nich rád viděl GPS modul...
V. - Václav Kramář, 27.12.2010 12:33
P.K. 16 že je víc, než 32? Zopakuj si matematiku základní školy. Pokud neznáš správnou hodnotu, tak ji raději neuváděj vůbec. Stačilo zůstat v obecné rovině a říct, že jsou podporovány standardy SD, SDHC i nejnovější SDXC.
PetrBedla - Petr Bedla, 27.12.2010 20:23
Jak funguje zabudovany ND filtr?
petrkor - Petr Koritina, 27.12.2010 21:49
wow :-), jejda překlep :-). Ta čísla výše v komentáři měla být opačně. Slibuji, že si dám cvičně "Bělouna", přidám "Buška" a taky nějaké to "Odmaturuj...". Děkuji za upozornění.

Osobně myslím, že standardům rozumí zanedbatelné procento (spíše promile) lidí. Prostě koupí kartu a ptají se, zda bude fungovat.
Qwert - Qwert (Petr Horák), 27.12.2010 21:51
Osobně myslím, že největší změnou je krom videa možnost zvolit si poměr fotky už při snímání (3:2, 1:1). U G11 je to buď 4:3 nebo 16:9. A jelikož si to asi hodně lidí koupí jako "doplněk" k zrcadlovce, tak ten formát 3:2 je hodně pozitivní věc...No a pak to kolečko u spouště...

To PB:

ND filtr funguje tak, že po zapnutí se předřadí ND filtr před čip a sníží se tak hodnota dopadajícího světla...docela dobrá funkce na potůčky...:-) Má i G11...
petrkor - Petr Koritina, 27.12.2010 22:00
Petr Bedla:
Předpokládám, že jde o HW filtr v optické soustavě.
Když se v menu ND filtr aktivuje, pak si ho G12 podle vlastního uvážení "zapne". Ovšem jen tehdy, pokud by expoziční časy byly již extrémně krátké.
Vynutit ND za každých podmínek možné myslím není. Alespoň o tom nevím.
petrkor - Petr Koritina, 27.12.2010 22:34
Rozpor mezi tvrzením mým a Petra Horáka co nejdříve vyřeším. Já se na to, zda se filtr aktivuje za všech okolností, nezaměřoval. Bylo by to však logické.
tomashr - Tomas Hruby, 28.12.2010 8:50
No popravdě já od řady G už odešel trochu jinam (NEX), nicméně G10 pořád mám a sleduji to. A fakt je, že G11 byl takový sporný upgrade. Video pořád blbé, kvalita obrazu při malých ISO se spíš zhoršila, přičemž ale zlepšení při velkých ISO nebylo zas tak velké (lepší než G10, ale pořád typicky "kompaktové") - celkově mi G11 přišla v něčem až skoro jako krok zpátky a o upgradu jsem neuvažoval ani minutu. G12 ale už docela jde: video zlepšeno, další vylepšení v ovládání, firmwaru - kdybych nepřešel na "zrcadlovkový kompakt", tak bych si asi G12 jako náhradu G10 koupil...
tomashr - Tomas Hruby, 28.12.2010 8:56
Jinak k SDXC - opravdu to má smysl až u 64GB. Kapacita 32GB je totiž limitem standardní FAT32, sice to jde obejít, ale není to úplně "košer". Kromě toho snad byla tato kapacita nějakým limitem i SDHC normy. Na trhu už jsou první karty SDXC 64GB, jako filesystém užívají EXFAT, což mimochodem může být problém číst na straně počítače, třeba MAC OS X to přidal až v posledním upgradu 10.6.5. Osobně velmi pochybuji, že by u přístroje typu G12 někdo tohle reálně potřeboval, spíš si myslím, že prostě Canon použil nějaký nově dělaný řadič, který už SDXC umí sám o sobě a přirozeně to pěkně uvedl v letáku jako novinku :-)
Lukyn_P - Lukas P., 28.12.2010 14:34
"Krabičku" G12 jsem si pořídil jako doplněk k C. 40D, tak pár postřehů:
* slušně rychlé sekvenční snímání,
* změna poměru stran je pěkná věc, škoda ale že to není řešeno jako u Pan.LX-3/5, kde je pokud vím čip fyzicky větší a nesnižuje se při změně poměru stran rozlišení,
* návyková elektronická vodováha,
* přední kolečko super (ikdyž v režimu Av toho vzhledem k malému rozsahu clon moc nenastavíte,
* skvělé nastavení spoždění a počtu expozic samospouště (to nejspíš uměl i předchůdce),
* možnost nastavit max.ISO pro režim AutoISO (ne v režimu plného automatu!)

Když to shrnu, tak je to parádně nadupaná mašinka s plno různejma hejblátkama a funkcema, které bych na své 40D určitě užil. Hračičky jako já budou mlaskat blahem. Pokud si hezky vše nastavíte, tak z toho lezou poměrně slušné fotky. Průser nastává, pokud chcete rychle něco cvaknout v režimu plného automatu a chcete od něj to, co od obyčejného kompaktu. Tam se z něho stává předražená těžká krabice jejíž výkon by mohl suplovat i kompakt za čtvrtinovou cenu. Takže minimálně režim P, ikdyž jde foťák z ruky ...
Effdom2 - Ef Fdom, 29.12.2010 20:20
Vaham nad smyslem tohoto pristroje, snad mi poradite. Jako slusnou krabicku bych spis vnimal S95. Jako skladny pristroj neni G1x o moc mensi nez napriklad Panasonic GF-1, ktery je ale obrazove jina liga. Pristroj je to podle vseho hezky a libil by se mi, ale nejak nemohu odhalit ten duvod.
-mazak- - - mazak -, 29.12.2010 21:39
To kouzlo G12ky mi také uniklo. Při své velikosti a váze se dnes dají sehnat aparáty s mnohem lepšími výsledky. Jako kompaktu kapesnímu jsem právě dal přednost canonu S95.
tomashr - Tomas Hruby, 29.12.2010 22:56
Effdom - sice do jisté míry souhlasím, taky jsem o kus výš zmínil, že jsem od této řady přešel na NEX. Ale v jednom naopak zásadně nesouhlasím - to srovnání velikosti s GF1 (NEXem, PENem) je dost demagogie, která už dlouho straší v různých diskusích. Ano, G10/11/12 vypadá v provozním stavu stejně velký ne-li větší než tyto přístroje. Jenže po vypnutí zaleze objektiv a najednou to vypadá jinak - je o něco kompaktnější a do kapsy lepší i než NEX s "pancake" širokáčem, proti situaci, kdy je nasazen standardní zoom cca18-55 už je skladnější přímo výrazně - přitom ale rozsah objektivu G12 má spíš blíže k nějakému zoomu s větším rozsahem, který už u mirorless přístroje není kompaktní skoro vůbec. Srovnání s Olympusy a Panasonicy je v podstatě o tom samém.

Já jsem G10 využíval hodně při focení při rybaření, kde byl o něco delší rozsah zoomu třeba proti S95 výhodou, dobré je i fakt velmi odolné provedení a přehledné ovládání - v tomhle se mezi kompakty prakticky žádná lepší alternativa nenajde, právě mimo novější G11/12. Čas zvolna dozrál k přechodu na "mirorless SLR", ale není to úplně ideální náhrada za všech okolností.
Zinedi - Miroslav Zitka, 30.12.2010 10:32
"Čas zvolna dozrál k přechodu na "mirorless SLR" "
Jak pro koho. I kdyby se v budoucnu mirorlessky vyrovnaly kvalitou výstupu DSLR, k čemuž asi těžko dojde, vzhledem k omezené růstu velikosti čipu - aby to ještě bylo kompaktní - DSLR růst čipu tak omezen nemají a vývojově spát nebudou, tak stále zůstává hledáček. Vždy tu bude dost velká skupina fotografů zmlsaných hledáčky zrcadlovek, kteří se nesmíří s ledajakým elektronickým hledáčko-šidítkem, natož aby se učili tělocvičný fotící postoj s předpažením. Až budou mít EVF běžně cca 6MPix, pohybovou a barevnou odezvu blížící se realitě, pak snad .. .
Effdom2 - Ef Fdom, 30.12.2010 12:11
S tou vyhodou hledacku bych byl opatrnejsi. Samozrejme pri foceni z ruky, pro reportaz a podobne je to lepsi. Ale pokud pracuji ze stativu, tak s 5DMkII uprednostnuji "mirror less" kompozici: vidim realny 2D obraz a mam jednoznacne simulovanou expozici a hloubku ostrosti.
Zinedi - Miroslav Zitka, 30.12.2010 12:31
Ef Fdom : může být, ale s tím "reálným" obrazem se to také musí brát opatrně - na 3" LCD a na kvalitní obrazovce, o tisku ani nemluvě, může vše vypadat trochu jinak i kvůli vlivu okolního světla na LCD.
tomashr - Tomas Hruby, 30.12.2010 15:06
Zinedi - já to myslel ve stylu "přechod na mirorless z lepších kompaktů jako jsou právě G12,nebo nedávno recenzovaný Nikon P7000" a na to čas opravdu dozrál.

V globálním pohledu při zahrnutí úvah o trendech DSLR je to na hodně dlouhou diskusi, která ale moc nesouvisí s tímto článkem, každopádně ale těch úhlů pohledu je daleko více.
tomashr - Tomas Hruby, 30.12.2010 15:11
Jo a ještě jedna poznámka - já bych všem lidem opakujícím populární klišé o "tělocvičném postoji v předpažení" vřele doporučil zkusit si právě tu klasickou situaci z rybařiny: v jedné ruce prut s rybou, druhou se fotí. Mohu garantovat, že to člověku hodně změní úhel pohledu na focení s displejem :-) A ani náhodou to není jediná situace, kde je displej proti optickému hledáčku jasně lepší, stačí se trochu oprostit od té mantry "displej je šidítko" a trochu zapřemýšlet s nadhledem - hned se začnou nacházet další příklady...
Effdom2 - Ef Fdom, 30.12.2010 15:27
Zinedi: Nerikal jsem, ze mam na displeyi dokonaly obraz, ale v kazdem pripade mam vyssi pravdepodobnost, ze nasnimam prave to co chci. A to mi zcela staci. Pokud bych mel hledat dalsi aplikace, ktere take skutecne pouzivam, tak to jsou fotografie z nadhledu - s displeye kompunuji, bez jsem to zhruba odhadoval. Tim nechci rict, ze neni rada situaci, kdy bych klasicky SLR hledacek nevymenil. Jen mi to prislo jako demagogicky extremizmus. Svet neni cernobily.
Zinedi - Miroslav Zitka, 30.12.2010 21:44
T. Hrubý : tak to jo, přechod od kompaktů s malými čipy na mirorless a jako doplněk k DSLR určitě ano - vždyť taky čekám na Fuji X100 jak na jéžiška.
A ty ryby - :-) no, není to poprvé, co tu uvádíš tento "argument" - nevím kolik snímků tu je z ryb - to bych dokázal vymyslet i lepší aplikaci - třeba focení jednou rukou za jízdy na kole .. .
Občas se samozřejmě display hodí - to nikdu nepopírá - zvlášť je-li otočný - místo úhlového hledáčku, ale mimo tyto extrémy je seriozní komponování a ostření na LCD - proti hledáčku pořád pro mne trochu mimo slušné vychování a zdravý rozum :-). Můj názor - a kompakt mám doma taky, nemluvím teoreticky.
tomashr - Tomas Hruby, 30.12.2010 22:04
Docela ses mě dotkl tím "argument" v uvozovkách - je to naprosto konkrétní příklad focení, kde displej dominuje, mimochodem těch fotek ryb vzniknou v ČR neskutečná kvanta, jen se to logicky vyskytne spíš na specializovaných serverech. A ani náhodou to není příklad jediný, hodí se to na spoustu věcí jak akčních, tak ale i na stativu s DSLR. Dokonce bych si skoro dovolil tvrdit, že mezi pokročilými krajináři u přístrojů typu EOS 5D mark II už dnes na stativu LiveView mírně převažuje, třeba přesnost ostření rukou na 10x zvětšený detail je proti jakékoli jiné metodě o pořádný kus vepředu. No ale možná tito lidé nemají zdravý rozum a slušné vychování - hmm :-(

Já si prostě myslím, že je třeba na různé trendy koukat z hlediska reálného použití a před ničím se neuzavírat - něco se osvědčí, něco ne a běžný je i stav, že se něco osvědčí tak nějak "jinak" než by člověk předem čekal.
Zinedi - Miroslav Zitka, 30.12.2010 22:36
T. Hrubý : takhle - nepochybuji o tom, že existuje mnoho rybářů, kteří si dokumentačně fotí své úlovky způsobem, který uvádíš. Pochybuji však o tom, že existuje tak mnoho fotografů (jejichž hobby je fotografie, nikoli ryby), kromě tebe, kteří by potřebovali každou chvíli fotit ryby jednou rukou. Krajina ze stativu - ok - jde to tak i tak - nic proti, ale trochu akčnější fotky z ruky - reportáž, momentky, akční portrét, ... - kdo má čas hrát si s lupou na LCD ? A jak slyším slovo trendy - hned mi souzní se slovy marketing, reklama, komerční zhovadilost .. .
Effdom2 - Ef Fdom, 30.12.2010 22:49
Hele, ja jsem docela konzerva a take jsem si delal srandu z foceni v predpazeni. Nicmene v praxi existuje cela rada situaci, kdy se to doopravdy hodi lepe. Pro mne je reseni jako i 5DMkII idealni - mohu oboji, a vyberu si to co se mi v dane chvili libi vic. Na GF1 mi ale hledacek nechybi.
Zinedi - Miroslav Zitka, 30.12.2010 22:56
Effdom2 (+ T. Hrubý) : já to beru - já se vás nesnažím přesvědčit, abyste fotili jinak, než se vám líbí - totéž očekávám od vás - že mi necháte můj hledáčkový kenzervativizmus. On je taky velký rozdíl, když je někdo hodně specializovaný - krajina, nebo když někdo fotí víc odlišných žánrů - jsou prostě žánry, kde jen s LCD si prostě neškrtneš - neříkejte že ne - kdežto opak - jen s pentagon. hledáčkem vystačit lze (až na ty extrémy, kde je třeba např. úhlový hledáček). Proto chci hledáček i u kompaktu - proč bych se měl s kompaktem žánrově omezovat.
Effdom2 - Ef Fdom, 31.12.2010 1:57
Neberu ti tvuj nazor. Mival jsem stejny. Sveho casu jsem vybiral kompakt presne jak to popisujes. Ze zacatku jsem dokonce ten hledacek take parkrat pouzil, ale pak jsem na nej zapomel. Mozna je to take tim, ze tato trida pristroju neni na typ reportaze, kdy klasicky SLR hledacek a pripadne AF vitezi, prilis stavena.
Zinedi - Miroslav Zitka, 31.12.2010 9:24
Effdom2 > podle tvé galerie jsi převážně krajinář - o tom jsem mluvil. A myslím si, že právě svou pohotovostí, lehkostí, nenápadností, možností mít je stále u sebe, se tyto foťáky hodí na reportáže. Rychlostí se také o dost zlepšují, takže já - pro sebe - vidím jejich užití právě na různých akcích in-door i out-door (ne sportovních) - třeba i na ty ryby (ale ne nutně jednou rukou) - reportáže, pohotové momentky lidí i v pohybu, street - všude, kde třeba ani focení nepředpokládám, ale když se příležitost naskytne, tak jsem schopen rychle reagovat. V takových situacích je pro mne foťák bez hledáčku jen půl foťáku - foťáky bez hledáčku by už snad měli být jen v mobilech.
Lukyn_P - Lukas P., 13.2.2011 12:17
koupil jsem, zkusil jsem, prodal jsem ... Opravdu nechápu opěvné ódy na tento fotoaparát
kalibrace
Fomei - studiové vybavení
Centrum FotoŠkoda - váš specialista na foto - video techniku a fotografické služby.