FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

Test digitální zrcadlovky Canon EOS 7D

17.12.2009 8:00 Michal Kupsa, FotoTest - Fotoaparáty digitální

Příslušenství, cena a závěr

Nabídka a rozsah příslušenství je u značky Canon tradičně jednou z největších výhod, protože tak širokou nabídkou se žádný z konkurentů pochlubit nemůže. Přitom právě možnosti příslušenství jsou také velmi často podstatným kritériem při výběru vhodného přístroje. Možnosti aparátu Canon EOS 7D jsou ale tak rozsáhlé, že pro podrobnější nastudování nabídky doporučuji navštívit stránky výrobce, kde najdete detailní informace a tabulky kompatibility. Zjednodušenou mapu systému pak najdete na ukázkovém snímku č.31. V podstatě lze konstatovat, že nabídka je natolik obsáhlá, že by jste museli jen těžko hledat, aby jste našli něco, co by nebylo k dispozici a to od objektivů a blesků až po Wi-Fi rozhraní nebo vynikající fotografické tiskárny. Jedna výjimka však ale existuje, Canon EOS 7D neumožňuje přímé připojení satelitní navigace GPS, tak jako to umí Nikon a Sony. Je to škoda, ale na druhou stranu je nutno podotknout, že tohle bude asi vadit skutečně jen mizivému procentu uživatelů.

Posledním, ale neméně podstatným parametrem je cena. V současné době (12/2009) pořídíte samotné tělo Canon EOS 7D v běžném obchodě za cenu kolem 40.000,- Kč včetně DPH. To je cena skutečně výborná a musím říci, že až překvapivá. Osobně jsem se totiž domníval, že bude podstatně vyšší. Pokud si připlatíte zhruba dalších 7.000,- Kč, tak dostanete zvýhodněný set s objektivem EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS, což lze opět označit za cenu velmi příjemnou, i když kvalitu tohoto objektivu jsem zatím neměl možnost posoudit. Posledním setem je zvýhodněný komplet s objektivem EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM, na který si oproti samotnému tělu budete muset připlatit kolem 15.500,- Kč a tady už bych zase až tolik nechválil. Objektiv je sice mechanicky velmi kvalitně provedený, technicky vybavený a opticky celkem slušný, ale na druhou stranu na konkurenci to pořád ještě nestačí a i cena je dosti vysoká i v tomto zvýhodněném setu. Nemluvě o faktu, že v ceně není ani obal, ani sluneční clona a dokonce ani krytka, umožňující manipulaci při nasazené sluneční cloně.

Celkově tedy lze říct, že Canon EOS 7D se opravdu povedl, a že posunul laťku digitálních zrcadlovek s čipem formátu APS-C zase o kousek výš, protože příliš mnoho konkurentů na trhu mít asi nebude. Také cena je velmi příjemná, a proto jej mohu jen doporučit.

Doba expozice: 1/80 s, Clona: 5.60, Ohnisková vzdálenost: 50.00 mm, ISO: 400

Doba expozice: 1/80 s, Clona: 5.60, Ohnisková vzdálenost: 50.00 mm, ISO: 400

Doba expozice: 1/400 s, Clona: 8.00, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, ISO: 100

Doba expozice: 1/400 s, Clona: 8.00, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, ISO: 100

Doba expozice: 1/200 s, Clona: 11.00, Ohnisková vzdálenost: 19.00 mm, ISO: 200

Doba expozice: 1/200 s, Clona: 11.00, Ohnisková vzdálenost: 19.00 mm, ISO: 200

Snímky pořízené aparátem Canon EOS 7D najdete v naší FotoGalerii

Další technické informace najdete na stránkách českého zastoupení Canon CZ.

Hodnocení

Článek má 7 hodnocení, průměr je 2.1.

Komentáře

Zinedi - Miroslav Zitka, 17.12.2009 9:12
Dobrá recenze. Jen bych podotkl, že by bylo vhodné zmínit jako alternativu základního zoomu EF-S 17-55/2.8 IS USM, který je cenově jen o pár tisíc dražší, ale kvalitativně o třídu lepší.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 17.12.2009 9:40
Zinedi: Ano, to je samozrejme pravda a diky za konstruktivni doplneni, krom zmineneho objektivu muze alternativou byt take EF 17-40/4 L USM. Ja se ale soustredil predevsim na objektivy, ktere se budou s telem prodavat ve zvyhodnenem setu.
Jindra.K - Jindra Kodýdek, 17.12.2009 10:14
Michale,
pěkná recenze.
Jsem rád, že se na FA opět po nějaké době testování především kompaktních fotoaparátů začaly objevovat zase články o přístrojích, které fotoamatéry zajímají mnohem více - tedy o digizrcadlovkách (tímto chválím i hezkou poslední sony recenzi od Čárlího).

Ještě se těším, že nám v dohledném čase po dlouhé době klidu nabídnete také testy objektivů, a to především kratších "základních" ohnisek, nejlépe pak ohnisek pevných. ;-)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 17.12.2009 10:17
Jindra: Diky, zrovna jsme se v redakci dohodli, ze se ted budeme na zrcadlovky soustredit vice. Nektere laboratorni testy objektivu pak najdes na strance laboratore asociace DIWA, jiz jsme cleny :
http://www.diwa-labs.com/wip4/test_result.epl
Jindra.K - Jindra Kodýdek, 17.12.2009 10:22
Michale,
jen ještě připomínka či doplňující dotaz - jak velké je to v testu odkazované ukazkové video? Recenzi na EOS 7D jsem poctivě už dvakrát přečetl, video stahuji již poměrně dlouhou dobu a pořád nic... :-( Je chyba na "mém příjmači" nebo je to několik stovek MB? :-)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 17.12.2009 10:29
Jindra: Video je ve Full HD a proto ma cca 140MB i kdyz je to jen par vterin. Puvodne jsem vahal, jestli to mam na server vubec davat, kvuli zatizeni. Navic jsem v dobe testu mel priserny pocasi, takze je to takova sedivka. Taky kvuli objemu dat s tim ma rada grafickych karet problemy a muze se to zobrazovat trhane. Tohle se proste spatne predava dal, nejlepsi je pustit to rovnou z fotaku pres HDMI kabel na Full HD plazmovku a nebo to vypalit na Blue Ray disk a prehrat na prehravaci.
Jindra.K - Jindra Kodýdek, 17.12.2009 10:31
Michale,
díky - už se mi video stáhlo a zobrazuje se korektně. Chyba se stažením byla opravdu u mě.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 17.12.2009 10:58
Jindra: Jen pro zajimavost, rekni mi prosim, je zobrazeni pohybu plynule? A jakou mas grafickou kartu? Ja jen pro zajimavost, abych si udelal predstavu, jaka grafika to prehraje v pohode a u jake je to uz trhane ....
Jindra.K - Jindra Kodýdek, 17.12.2009 11:22
Michale,
párkrát se mi to trhlo. Ale pozor - pravděpodobně to nebude ani tak samotnou grafickou kartou, jako spíše celkově malým výkonem počítače. :-) Sedím připojen přes wifi na univerzitě a stahuju do mininotebooku Acer Aspire One. :-)
Večer si to přehraju na velkém PC a dám vědět, jak to běží tam.
Zinedi - Miroslav Zitka, 17.12.2009 11:49
PC : Intel Core2Duo E8400 3.1GHz, 4GB RAM, Win XP Pro SP3
Grafika : ATI Radeon HD 4800, 1GB VRAM
LCD : 1920 x 1080

Vláček jede hladce, bez nejmenšího trhnutí. Bere si asi 100MB paměti a vytěžuje CPU na 40-45%.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 17.12.2009 12:03
Jindra, Mirek : Diky za info chlapi.
DavesMan - David Rain, 17.12.2009 12:11
1.) po přepočtu vyhází 15-85 jako 24-136, nikoliv 24-105
2.) ISO 6400 je v základu, né v rozšířeném režimu. Rozšířená citlivost je až 12800.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 17.12.2009 12:35
Diky, chybycka se vloudila, opraveno.
∫ - HOpla, 17.12.2009 13:08
Michale, docela mne překvapily ty hodnoty šumu v Tvém testu - konkrétně nejvíce u Sony A700. Když se mrknu na dpreview, tak tam je to "trochu" jinak. A když se mrknu na DxO (z kterého nemýlím-li se berete výsledky i vy), tak tam je to podobné:

http://dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Compare-cameras/(appareil1)/329%7C0/(appareil2)/308%7C0/(appareil3)/295%7C0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Sony/(brand3)/Nikon

Prostě šumí nejvíc...
Čím to? Díky Honza
∫ - HOpla, 17.12.2009 13:11
pozn.: tim "čím to?" jsem měl na mysli rozdílnost výsledků A700 zde a (všude)jinde, aby to nebylo chápáno, jako že se ptám čím to je, že Sony tolik šumí ;)
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 17.12.2009 13:30
To je docela tezky a neda se na to bohuzel nejak kratce a jednoznacne odpovedet. Kazdy lab ma zjevne jiny vyhodnocovaci algoritmus (my pouzivame vlastni spolecny lab asociace DIWA) a ma jinak rozlozene priority. Nektere fotaky sumi spise pri tmavsi scene, nektere spise pri svetlejsi a podobne. Neda se vyloucit ani to, ze se sum muze mirne lisit kus od kusu. Je to tak trosku jako u objektivu, vsichni se to snazi testovat co nejlip ale stejne to vychazi kazdemu jinak - nekdy vic, jindy min. Je potreba to proste vzdy brat trochu s rezervou. Pravda je jako obvykle nekde uprostred a u Sony je to navic i o tom, ze relativne maly sum je "zdanen" ztratou detailu a nestabilitou jednotlivych barevnych kanalu ....
Zinedi - Miroslav Zitka, 17.12.2009 13:37
Jo, testy se různí, to je pravda. Taky je třeba rozlišovat šum čipu - v RAW a šum systému - v Jpeg. Šum celého systému je ovlivněný softwarem - čím víc softu, tím větší ztráta detailů. Proto DPreview dělá i porovnání na RAW souborech - a z nich většinou vychází, že čipy hlavních hráčů Ca, Ni, So se příliš neliší, ale softwarem se dá kvalita hodně po*rat.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 17.12.2009 14:02
Tak, tak - i kdyz tech vlivu je tam vic a v nekterych pripadech to neplati tak uplne protoze nektere typy maji jakysi "zakladni odsumovaci SW" uz primo jako soucast cipu, takze k uplne surovym datum se vlastne nedostanes ....
Zinedi - Miroslav Zitka, 17.12.2009 14:18
To je taky pravda, že nějaký odšumovač je už v Raw-u - to umožňují dnešní rychlé processory a je to v podstatě nezbytnost - protože na fyzikální podstatě čipů se za poslední léta nic zásadního nezměnilo, fyzikální zákony také ani náš parlament nezrušil, ale hustota se ztrojnásobila, takže by to ani jinak nešlo.
petr_cz - Petr Mráz, 17.12.2009 20:57
Mala poznamka k videu (pro zajimavost)
ntb DELL XPS, procesor Intel Core2Duo 1.8GHz, 2GB RAM,GeForce 8400M GS, Win Vista SP2

Bohuzel video se trha a to pomerne i dost.
1200ZZR - David Lukáš, 17.12.2009 21:55
Jsem asi ovlivněn kvalitou full-frame, ale je možný že vidím u poslední fotky s řetězy v tmavých místech barevný šum i při ISO 200? Nebo mám vidiny?
1200ZZR - David Lukáš, 17.12.2009 22:09
Když porovnám to co vidím u jednotlivých foťáků na testovacích fotkách a to co vidím na prezentovaných grafech DIWA, přijdou mi ty grafy neodpovídající. Zdá se mi že se s grafy a hodnocením lépe trefují do reality na dpreview (včetně uvádění šumu i v RAW), ale je to jen můj názor. Jinak pěkná recenze.
petrkor - Petr Koritina, 17.12.2009 22:10
No .. ja na Eizo CG sum nevidim, neo se nmm koukat. (Mimochodem, Michale, vis, co je vpravo pod skalkou?)
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 17.12.2009 22:16
pěkná recenze.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 17.12.2009 22:19
1200ZZR: Je to ve stinu a nekontrastni ale sum tam na svem Eizo taky nevidim.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 17.12.2009 22:20
Petr: Jasne ze vim co tam je, Polska geocache, kterou jsem samozrejme odlovil, vetne nedaleke Earthcache .... ;o)
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 17.12.2009 22:23
jen si rýpnu, bezdrátové ovládání externích blesků bez jakéhokoli dalšího příslušenství... to uměla Minolta už před lety ;)
1200ZZR - David Lukáš, 17.12.2009 22:56
Kapsa, Petr:
Mám asi rok starý Eizo (až mě překvapilo kolik šumu jsem našel na starých fotkách, které jsem dřív na starém monitoru považoval za bezvadné) a když se podívám u poslední fotky na tmavé lesy v pozadí vidím růžovofialový nádech, takové skvrnky tam kde by měla být jen šedá..Něco jako vyžehlený barevný šum, sice ne zrnitý, ale pozůstatek jeho barvy.. Nevím, možná jen jem moc kritický proto že to nej od Canonu v malém formátu. Ale jak říkám, jen názor...
Zinedi - Miroslav Zitka, 18.12.2009 10:07
Jo, když se někdo hodně snaží, tak na 100% výřezu najde nějaký náznak šumu v temných stínech i při ISO 100. Ale když si uvědomí, že takový výřez z 12MPix zrcadlovky znamená zvětšeninu cca 1m šířky, tak by se měl (pokud je duševně normální) zase vrátit na zem.
1200ZZR - David Lukáš, 18.12.2009 14:08
Zinedi:
Za prvé jsem se nesnažil hledat, bylo to první co mě při postupném stahování fotky na obrazovce praštilo do očí, čekal jsem tak ISO 800 a překvapilo mě ISO 100. Za druhé u konkurence něco podobého nevidím a když mám dát 40tis za tělo tak si podobných věcí všímám.
Za třetí občas nějaký ten výtisk šířky 1m udělám. To ale asi málokdo z čehož vyplývá za čtvrté, že asi lépe trochu méně megapixelů a méně šumu (což potvrdilo i dpreview u EOS50 vs EOS40)
Zinedi - Miroslav Zitka, 18.12.2009 14:18
No tak já jsem si teď to ISO 200 taky stáhl v plném rozlišení a žádný šum tam nevidím - asi nevíš, co je šum. Jestli si myslíš, že by větší barevné plochy měly být plastové jednobarevné, tak jsi vedle. Já bych ti mohl ukázat, co je vidět na 1.5m zvětšenině z kinofilmu (čemuž odpovídá 18Mpix 7D), kterou mám doma.
1200ZZR - David Lukáš, 18.12.2009 15:23
Zinedi: V práci na notebooku to taky nevidím. Doma na Eizu jo. I na fotce stromu. Na stejném monitoru u fotek od konkurenčních foťáků to nevidím. Ani u podobně koncipovaných fotek.
S kinofilmem nic neporovnávám, jen s foťáky stejné kategorie za podobnou cenu.
Zinedi - Miroslav Zitka, 18.12.2009 15:37
Dobrá, dobrá, pořídím si Eizo, abych mohl lépe hledat šum. A začnu u Olympusů - tam se hledá nejsnáze :-).
lertimir - Radomír Palovský, 18.12.2009 21:06
Recenze je i celkem slušná, nicméně i dost věcí se mi nelibilo, tím myslím na recenzi, ne na fotáku. První věc je přílišná vyjadřovací "familiérnost" použitá ve vyjadřování. Formulace jako "Pojďme se však také ještě podívat na laboratorní výsledky." nebo "Jak to však dopadlo v praxi?" se výborně hodí do mluveného projevu před auditoriem, nicméně v psaném projevu působí jako jiný literární žánr a ne objektivní zpráva. Podobná familiérnost platí o používání formy my, renomované zdroje používají "my" výhradně ve významu "my - tým v redakci" a nikdy ve významu "my - vypravěč a čtenář". Také některé body byly značně subjektivní napřiklad pasáž o objektivech. Vůbec jsem se nedověděl, jaké jsou rozdíly v obrazové kvalitě EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS a EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM, je jasné že USM bude výrazně ryhlejší, ale ani slovo o kolik. A to, že je příliž drahý je také zpochybnitelné. Mnohé sety snad kromě tech nejlevnějších jsou sestavovány tak, že neslevová cena objektivu v setu se pohybuje mezi 1/3 a 1/2 ceny těla. V podobné kategori je 5DMk2 s telem za 57999 a EF 24-105mm f/4L IS USM je v ceně 27999 (ceny u oehlingu, ale jinde jsou podobné). Takže recenze spíše horší, ale foták je skvělý a bylo o čem psát.
Taffey - Taffey, 18.12.2009 23:59
Jen bych chtěl říci, že HD video, Full HD tím spíš, není jen o kvalitě grafické karty. U videa stejně všechny výpočty probíhají v procesoru, nějaký P4 se nechytá, je třeba každopádně dvoujádro, pracující na vyšším kmitočtu a hlavně pak, pokud by se to někomu nepodařilo kvalitně rozchodit, tak mu zřejmě bude chybět kvalitní video kodek. Dnes je asi nejlepší ucelený balík kodeků Combined Community Codec Pack alias CCCP. Více si najděte na netu. Ale vřele doporučuju.
Střecha - Střecha, 19.12.2009 2:05
Presne tak...bohuzel vetsinou se HD video akceleruje procesorem a nevyuziva se potencialu grafickeho procesu jenz je nesrovnatelne vykonejsi :(
Jinak s pouzit kodeku CCCP to neni zase az tak spatne na P4...mel by rozchodit 720p (no na tohle video se asi nechyta)
Dalsi faktor je take zpusob komprese,...urcite je rozdil .mkv nebo .avi (kontejnery) v porovnani ciste HD videa pro HD prehravace na BR discich...a to nemluvim jeste o H264 vs. MJPG
Co me ale dostalo bylo pred par dny porovnani videa 1080p na levnem notebooku s integrovanou grafikou 4500MHD v porovnani s mym Core 2 duo...integrovana grafika (jedna z nejslabsich co lze poridit) si s tim mnohem lepe poradila nez muj procesor (a to nemluvim o nevyuzitem potencialu moji grafiky GF 7600 :( )s tim ze pri rychlych scenach se trochu zpozdil obraz oproti zvuku
lertimir - Radomír Palovský, 19.12.2009 10:36
Taffey. to je situace tak 2-3 roky stará, kdy video počítal procesor. V současnosti, všechny moderní karty (snad kromě integrovaných grafik Intelu, ale to je v podstatě pouze korporátní záležitost.) mají silnou podporu videa. pokud video zatěžuje počitač stačí levná (ale moderní) GK jako např. ATI Radeon HD 4350 za 700Kč, (nevím přesně od jakého čipu má silnou podporu nvidia) a driver pošle přimý stream do GK, která spočte obrazovku. Z full HD a kodekem H264 je pak zátěž procesoru na 3%
Zinedi - Miroslav Zitka, 19.12.2009 12:24
No, já mám ATI HD 4800 1GB a zatěžuje mi to processor (při full-screen 1920x1080 režimu) těch 40-45%. Přehrát mi to jde v QuickTime (free-verze), WinMediaPlayer a Nero 8. Všude to jde hladce, ale zatěžuje CPU. Jak bych měl dosáhnout větší spolupráce graf. karty (aniž bych musel instalovat CCCP, které ve mně nevzbuzují důvěru - aby to nebyla Putinova pomsta)?
Střecha - Střecha, 19.12.2009 13:11
Zkus si nainstalovat posledni verzi kmplayeru ze stahuj.cz...po zkusenostech z vetsiny prehravacu, nejlepe akceleruje HD videa...obsahuje take potrebne kodeky, takze nemusis nic navic instalovat...predtim jsem mel rok starou verzi tohoto prehravace a 1080p se mi sekala...s touto posledni mi 1080p vytezuje procesor na 40-60 procent...
lertimir - Radomír Palovský, 19.12.2009 18:48
zinedi. Asi ti neporadím, potože už několik let nepoužívám windows ale linux a o windowsím světě už moc nevím. A před lety jsem na windowsech stejně používal vlc a kmplayer, což jsou stejně porty linuxových přehrávaču do windowsů, takže je používám pořád. Odhaduji, že to je nějaký binec v kodekách a ve spolupráci kodeku s driverem grafiky.
Zinedi - Miroslav Zitka, 19.12.2009 19:38
KMPlayer je dobrý (líbí se mi, že má interní kodeky), jede to v něm dobře, ale CPU taky zatěžuje cca 45%.
m.a.t. - Mat, 21.12.2009 19:50
lertimir: recenze je vyborna! Nejsme na serveru pro mastodonty, recentuji se zde fotaky a nikoliv recitacni rozhlasova vystoupeni umelcu ve vysilani Ceskeho rozhlasu - stanice Vltava
naugri - JH, 11.1.2010 22:29
Jen nevím proč nemá alespoň takovéto ostření a stoprocentní hledáček 5dmkII :(

---------------.)
http://fotohemala.cz
j.vysta, 29.1.2010 18:31
Dobrý den,pěkná recenze.Mám jen takovou otázku. Zajímalo by mě který z těchto dvou fotoaparátů má nižší šum při vysokých hodnotách ISO: Nikon D300s nebo Canon EOS 7D?
XENON - Roman Mácha, 26.3.2010 8:16
recenze i foťák super..snad jen ten střih mohl používat oba kruhové voliče :-)
RisoP - Richard Petrech, 25.12.2010 18:07
Chcel by som sa len opytat ci 7D ma automaticke fotenie. Tym myslim, ze dam fotak na stativ a nastavim si, aby napr. kazdu minutu spravil fotku (pripadne nejaky iny casovy rozostup) tak aby som pri nom nemusel ani byt. Da sa to? Ak hej tak ako? Nemozem sa k tomu nikde dopatrat... Dik moc...
don_alex - Alex Kazakow, 25.12.2010 23:08
RisoP: S profi ani poloprofi zrcadly zkušenosti nemám, ale tuším (tedy něco jsem o tom četl), že k tomuto účelu musíte mít speciální dálkovou spoušť, která toto umí. O tom, že by to uměl fotoaparát sám o sobě, nevím...
RisoP - Richard Petrech, 26.12.2010 15:03
Alex: Kamos ma Nikon D300 a viem, ze jemu to islo ked sme spolu boli na jednej chate. Nechal to na stative a fotilo mu to pravidelne kazde dve minuty. Nepametam si ale, ze by mal k tomu nejaky zvlast ovladac este, myslim, ze nic take nemal... Dik za info aj tak
kalibrace
Fomei - studiové vybavení