Fotoaparát.cz

Nikon D5000

Posledním modelem digitální zrcadlovky z dílen Nikonu je model Nikon D5000, který se svým označením trošku vymyká z dosavadní trojice modelových řad, jak jsme je dosud znali. V následujícím redakčním testu se na tento fotoaparát podívejme podrobněji.

Obrázek č. 1 - Nikon D5000 Obrázek č. 2 - Pohled na zadní část

Mechanické provedení

Nový Nikon D5000 míří svým zaměřením a cílovou skupinou uživatelů někam mezi amatérskou a střední třídu přístrojů. Na první pohled připomíná stájového kolegu v podobě modelu D40 (D40×), ale opravdu jen na první pohled. Z hlediska mechanické konstrukce má však jednu výraznou odlišnost a to v podobě výklopného a otočného LCD monitoru, který se u značky Nikon objevil úplně poprvé. Monitor je k tělu přichycen netradičně na dolní straně otočným kloubem, díky němuž ho lze nastavit prakticky do jakékoli polohy, od otočení směrem dopředu pro pořizování autoportrétů, až po sklopení diplejem k tělu, pro případy, kdy není využíván a je tak chráněn proti poškození. Toto řešení je skvělé a nelze mu prakticky nic vytknout. Na druhou stranu však bohužel Nikon nepoužil výborný 3“ panel s rozlišením 920.000 obrazových bodů, který známe z vyšších modelů (například D90), ale použil panel menší, s úhlopříčkou 2,7“ a hlavně s nižším rozlišením 270.000 obrazových bodů, což je opravdu škoda. Ovládací menu zobrazované pouze na tomto monitoru (aparát nemá, jak je v této třídě již zvykem, stavový LCD displej) je velmi přehledné a logické. Umožňuje několik variant designů základního zobrazení a také se samo otáčí při otočení fotoaparátu na výšku. Při nastavování některých hodnot, jako například citlivost ISO nebo vyvážení bílé, ukazuje na malých náhledech ukázkových fotografií i modelové situace využití, což jistě ocení zejména začátečníci. Bohužel však ve fotoaparátech Nikon stále chybí čeština a D5000 není výjimkou, proto se uživatel bude muset spokojit s některým z jiných volitelných jazyků.

Obrázek č. 3 - Horní strana Obrázek č. 4 - Levá strana
Obrázek č. 5 - Pravá strana Obrázek č. 6 - Zadní strana aparátu Nikon D5000 se sklopeným LCD monitorem

Hledáček je řešen jako zrcadlový a zobrazuje přibližně 95% fotografované scény. Nechybí u Nikonu obvyklá vychytávka v podobě řešení matnice jako průhledového displeje s možností zobrazení pomocné mřížky bez nutnosti výměny matnice, pouhou aktivací v menu. Jinak samozřejmě zobrazuje ostřící body a na vnitřním stavovém displeji všechny potřebné údaje a to včetně citlivosti ISO – i když toto zobrazení je nutno aktivovat v uživatelských funkcích na úkor počítadla snímků, které se ještě vejdou na aktuálně vloženou paměťovou kartu. Přímo na matnici se také zobrazuje upozornění na vybitou baterii či varování, že ve fotoaparátu není vložena paměťová karta.

Obrázek č. 7 - Ukázka zobrazení informací Obrázek č. 8 - Ukázka dvojice variant automaticky otočených na výšku
Obrázek č. 9 - Informace v hledáčku

Samotné tělo je provedeno v tradiční v černé barvě a jeho mechanická konstrukce je celoplastová. Použité plasty jsou však kvalitní a dostatečně silné, takže tělo působí robustním a masivním dojmem. Dobře se drží, i když ve větší ruce může působit jako malé. Také koncepce rozmístění ovládacích prvků vychází z osvědčených firemních schémat. Nechybí ani samostatné tlačítko pro aktivaci režimu živého náhledu, bohužel však naopak chybí samostatná tlačítka pro vyvážení bílé nebo pro nastavení citlivosti ISO, což lze však řešit například propracovaným systémem automatického nastavení ISO a vyvážení bílé přiřazením k funkčnímu tlačítku, které ve výchozím nastavení aktivuje samospoušť. Všechny ostatní ovládací prvky jsou logicky rozmístěné, dostatečně velké a dobře označené. Tradiční výhodou Nikonu je také umístění hlavního vypínače přímo na spoušti, což je v nečekaných situacích velmi pohotové. Velmi pozitivní vliv má toto umístění také v situacích, kdy je nutno šetřit energii baterie. Při běžném fotografování, kdy není nutno nic nastavovat se takto dá fotoaparát zapnout, exponovat a vypnout během 2 – 3 vteřin.

Celkově lze provedení těla fotoaparátu i koncepci jeho ovládání hodnotit jako vynikající. Tělo je i malé, lehké a přes platovou konstrukci dostatečně robustní. Ergonomie i ovládání jsou také výborné, snad jen někomu mohou chybět jedno či dvě samostatná tlačítka. Zvláštní pozornost zaslouží otočný LCD monitor, jehož provedení lze hodnotit také jako výborné, i když je velká škoda, že Nikon nepoužil kvalitnější panel, který byl použit například v modelu D90 a v menu také chybějící čeština.

Obrázek č. 10 - Snímací čip Obrázek č. 11 - Základní deska

Obrazová kvalita

Nejdůležitější součástkou digitální zrcadlovky je snímací čip a obrazový procesor. V případě Nikonu D5000 je to čip typu CMOS formátu APS-C (Nikonem označovaný jako DX) o rozměrech 23,6×15,8mm jehož nejvyšší efektivní rozlišení je 12,3 milionu efektivních obrazových bodů s obrazovým výstupem 4288×2848 obrazových bodů, opatřený integrovaným systémem čištění od prachu. Snímky se ukládají na paměťovou kartu typu SD, případně na vysokokapacitní verzi SDHC ve formátech JPEG nebo RAW (Nikonem označovaný jako NEF), případně v jejich vzájemné kombinaci. Použitelné barevné prostory jsou obligátní sRGB a AdobeRGB. Citlivost čipu lze nastavit v rozsahu ISO 200 až 3200, který lze v uživatelských funkcích rozšířit až na ISO 100 až 6400. Použít lze také velmi praktickou automatickou volbu citlivosti, kdy lze v aparátu detailně nadefinovat výchozí standardní citlivost, kritický expoziční čas od kterého smí automatika citlivost navyšovat a hranici, na jak vysokou citlivost až automatika může zajít.

Obrázek č. 12 - Srovnání úrovně šumu v obrazu u fotoaparátů Nikon D5000, Sony Alpha 380 a Panasonic

Nás však nyní bude nejvíce zajímat, jakých výsledků dosáhl testovaný fotoaparát v testech laboratoře mezinárodní asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem. Nejprve se podíváme na výsledky testů úrovně šumu při jednotlivých citlivostech ISO. Pro srovnání jsem vybral také dva konkurenční fotoaparáty a sice digitální zrcadlovky Sony Alpha 380 a Panasonic Lumix DMC-G1. Na grafu na obrázku č.12 najdeme toto srovnání ze kterého je patrné, že při citlivosti ISO v rozsahu 100 až 800 jsou výsledky naprosto vyrovnané. Jediným rozdílem však je, že oba konkurenční fotoaparáty mají velmi nevyrovnané výsledky v jednotlivých barevných kanálech. Zejména v případě Sony je to zatím asi největší rozptyl, co jsem kdy viděl. Při citlivosti ISO 1600 pak dochází k zajímavému jevu, kdy Nikon podává již o poznání lepší výsledek než Panasonic (což zase není až takové překvapení) ale spíše mírně slabší než Sony. Zajímavé je na tom hlavně to, že Sony při ISO 1600 dosahuje lepších výsledků, než při ISO 800, což ukazuje na razantní zásah ve zpracování v obrazovém procesoru, což se jistě projeví na podání jemných detailů. Také rozptyl barevných kanálů je u Sony značný, což se týká především červené části barevného spektra. Při citlivosti ISO 3200, která je pro oba konkurenty mezní hodnotou, již Panasonic zcela propadá a Nikon se dostává na mírně lepší výsledek než Sony a to navíc bez již zmíněného rozptylu barevných kanálů. Nikon D5000 však navíc disponuje ještě citlivostí ISO 6400.

Obrázek č. 13 - Srovnání odstupu signálu od šumu u fotoaparátů Nikon D5000, Sony Alpha 380 a Panason

Dalším testovaným parametrem je odstup samotné obrazové informace od nežádoucího šumu. Při citlivostech ISO 100 až 800 se situace prakticky opakuje jako u měření úrovně šumu v předchozím odstavci. Stav je vyrovnaný. Jen Sony i Panasonic vykazují značný rozptyl hodnot v jednotlivých barevných kanálech. Při ISO 1600 již vykazuje Panasonic o něco slabší výsledek a Sony naopak mírně lepší, ale opět s viditelným nástupem razantnějších manipulací v obrazovém procesoru. Při hodnotě ISO 3200 je již Panasonic opět značně slabší a výsledek Sony vyrovnaný, jen opět s nevyrovnanými výsledky v jednotlivých barevných kanálech. Nikon pak vykazuje slušný výsledek i při ISO 6400, což je hodnota, kterou oba konkurenti nedisponují.

Obrázek č. 14 - Srovnání dynamického rozsahu u fotoaparátů Nikon D5000, Sony Alpha 380 a Panasonic L

Posledním měřeným parametrem je dynamický rozsah snímků jednotlivých fotoaparátů. Tady Nikon D5000 jasně vítězí a to dokonce v celém rozsahu měřených citlivostí ISO, kdy dosahuje výborných výsledků od ISO 100 až po 6400. Při nejnižších hodnotách je rozdíl mezi jednotlivými fotoaparáty malý, ale narůstá s rostoucí citlivostí ISO. Zvláště u Panasonicu dochází k výraznějšímu poklesu a od hodnoty ISO 1600 již přímo propadá. Dynamický rozsah je tak jednou z hlavních předností Nikonu D5000 s ohledem na kvalitu obrazu.

Živé fotografie

Obrázek č. 15 - Pohled na celkovou testovací noční scénu se srovnáním nastavení vyvážení bílé

Po laboratorních výsledcích se nyní můžeme podívat ještě na několik praktických ukázek. Na ukázkovém snímku č.15 je celkový pohled na zkušební noční scénu. Snímek je pořízen při citlivosti ISO 100 a je složen ze dvou polovin, odlišných pouze nastavením vyvážení bílé barvy. Jak je patrné, tak rozdíl mezi oběma polovinami snímků je prakticky neznatelný a automatika vyvážení bílé si skutečně velmi dobře poradila s umělým osvětlením scény.

Obrázek č. 16 - 100% výřezy Obrázek č. 17 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/3s, clona f/5,6, ISO 3200

Na ukázce č.16 jsou již 100% výřezy z fotografované scény, pořízené při jednotlivých dostupných citlivostech ISO. Z výsledků je viditelné, že při citlivostech ISO 100 až 800 je rozdíl zanedbatelný. Nepatrný nárůst šumu je viditelný až při ISO 1600, ale rozdíl je minimální a výsledek výborný. Tatáž situace se opakuje i při citlivosti 3200, nástup šumu je malý a desaturace minimální. Viditelnější nárůst šumu, desaturace a ztráta detailů kresby je znatelná až při maximální hodnotě ISO 6400. Na ukázkovém snímku č.17 si pak můžete prohlédnout v plném rozlišení snímek zkušební scény při citlivosti ISO 3200, což je ve standardním nastavení (bez ručně povoleného rozšíření v uživatelských funkcích) maximální hodnota.

Obrázek č. 18 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/60s, clona f/11, ISO 400 Obrázek č. 19 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/160s, clona f/11, ISO 400 Obrázek č. 20 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/30s, clona f/5,6, ISO 1600, Obrázek č. 21 - Nikon D5000, objektiv AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, čas 1/60s, clona f/10, ISO 400 +

Na ukázkových snímcích č.18 až 21 si pak můžete v plném rozlišení prohlédnout několik dalších fotografií. Celkově lze z laboratorních testů, praktických výsledků i ze zkušenosti v terénu říci, že Nikon D5000 dosahuje na tuto třídu fotoaparátů skutečně vynikajících výsledků a to bez jakýchkoli výhrad.

Funkce

Nikon D5000 je vybaven velmi slušnou nabídkou funkcí, z nichž ty osvědčené byly převzaty z předchozích modelů, jako například kvalitní a spolehlivý 11 bodový systém automatického zaostřování, který bezchybně pracuje i za velmi slabého osvětlení. Dočkal se ale vylepšení v podobě čtyř samostatných režimů, včetně systému 3D tracking, jak jej známe například z modelu D300, kdy si aparát sám předává fotografovaný objekt mezi jednotlivými ostřícími poli. Modernizací prošel také zaostřovací systém využívaný při použití živého náhledu, který nyní využívá nové, “inteligentní“ režimy. Disponuje standardním a také velkoplošným zaostřovacím polem, které je možné umístit kdekoli v obrazové ploše. Dále je možno využít automatickou detekci až pěti obličejů, přičemž zaostřuje vždy na ten nejbližší. Nejzajímavějším je režim se sledováním objektu, kdy si autofokus “zapamatuje“ pohybující se objekt, na který potom automaticky ostří, i když se pohybuje po zorném poli. Stejně tak, když se objekt dočasně dostane mimo záběr a pak zase nazpět, tak jej fotoaparát “pozná“ a znovu na něj zaostří. Samozřejmostí je již také měření expozice ve třech nezávislých režimech, ve kterých nechybí ani přesné bodové měření. Modernizací prošel nejčastěji využívaný režim měření expozice, kterým je 3D Color Matrix dnes již ve druhé generaci a proto označený jako 3D Color Matrix II. Také nabídka “motivových programů“ byla rozšířena a k dispozici je jich 19 a to od obvyklých programů pro fotografování krajiny nebo makra, až po skutečně neobvyklé programy, jako například pro fotografování jídla, domácích mazlíčků či scény osvětlené svíčkami. Docela zajímavým samostatným režimem je také “tichá expozice“, kdy jsou minimalizovány zvukové projevy fotoaparátu, což je může hodit například při fotografování zvířat, na koncertech a v řadě dalších situací.

Ukázkové video si můžete stáhnout zde.

Poslední dobou je také velmi diskutovaná možnost natáčení videosekvencí pomocí digitálních zrcadlovek a nikoho už zase tak moc nepřekvapí, že tuto možnost má i Nikon D5000. Natáčení videosekvencí je možné ve třech různých kvalitách rozlišení a to 320×216 nebo 640×424, případně ve vysokém rozlišení 1280×720 obrazových bodů. Ve všech třech rozlišeních se záznam ukládá ve formátu AVI a rychlost snímání je 24 snímků za vteřinu. Záznam je kvalitní a nemá ani náznaky k trhání, i když je na záznamu relativně rychle se pohybující objekt – viz ukázková videosekvence v maximálním rozlišení. Na druhou stranu je nutno podotknout, že tady Nikon trošku zaváhal, protože zcela chybí možnost natáčení v plném Full HD rozlišení a také rychlost snímání není nijak závratná, protože standardem se dnes již pomalu ale jistě stává 30 snímků za vteřinu, což D5000 neumí ani při nejnižším rozlišení.

Až neobvykle rozsáhlá je také nabídka funkcí pro dodatečnou úpravu fotografií přímo ve fotoaparátu (retušovací menu), což ocení zejména začínající autoři. K nejzajímavějším patří kontrola perspektivy, pro narovnání lininí, například na fotografiích architektury. Korigovat lze ale i sférické zkreslení především širokoúhlých objektivů a začátečníkům jistě pomůže i zpracování formátu RAW přímo ve fotoaparátu. Nabídka však ještě dále pokračuje řadou více či méně užitečných funkcí, jako jsou D-lighting, korekce červených očí, ořezy a transformace, monochromatické efekty, filtrové efekty, vyvážení barev, prolínání snímků, omalovánky a další.

Celkově lze tedy vybavenost funkcemi u fotoaparátu Nikon D5000 hodnotit jako velmi dobrou a jedinou menší výhradu lze mít snad jen k režimu natáčení videosekvencí. Na druhou stranu je jasné, že maximální kvalitu, tedy Full HD rozlišení se snímáním rychlostí 30 snímků za vteřinu si Nikon (stejně jako konkurence) nechává pro vyšší modelové řady. Nutno ale zmínit i druhou stranu mince a to fakt, že video výstup je opravdu kvalitní, i když není ani Full HD a ani není snímán 30 snímky za vteřinu a to především, pokud si záznam budete prohlížet na LCD nebo plazmovém televizoru, připojeném HDMI kabelem.

Příslušenství cena a závěr

Obrázek č. 22 - Velký set se dvojicí stabilizovaných objektivů AF-S 18-55mm f/3,5-5,6 G VR a AF-S 55 Obrázek č. 23 - Superširokoúhlý objektiv AF-S 10-24mm f/3,5-4,5 G ED
Obrázek č. 24 - Volitelný externí blesk Nikon SB-400 Obrázek č. 25 - Externí GPS jednotka Nikon GP-1 nasazená na Nikon D5000

Velmi silnou zbraní Nikonu je také nabídka příslušenství a to především v současné době zcela bezkonkurenční nabídka objektivů typu DX, tedy optimalizovaných pro digitální zrcadlovky s čipem formátu APS-C (DX), jakým je právě Nikon D5000. V nabídce DX objektivů najdeme rybí oko, dvojici superširokoúhlých objektivů, základní vysocesvětelný objektiv s pevným ohniskem a také celou paletu základních zoomů. Také nabídka ostatních objektivů, použitelných jako pro formát DX tak pro FX (touto zkratkou Nikon označuje digitální zrcadlovky s čipem velikosti kinofilmového políčka) je na špičkové úrovni. Z celé široké nabídky se krátce zmíním alespoň o posledním přírůstku v rodině DX objektivů a to o AF-S 10–24mm f/3,5–4,5 G ED. Jde o levnější verzi starší špičkové verze AF-S 12–24mm f/4 G ED a hlavním účelem je přiblížit možnost fotografování extrémně širokými úhly záběru také širší fotografické veřejnosti. Nová verze objektivu má dokonce ještě o něco širší úhel záběru a nižší cena se nijak zvlášť neprojevila na kvalitě kresby. Objektiv AF-S 10–24mm f/3,5–4,5 G ED je skutečně špičkovým kouskem a mohu jej jen doporučit. I když na druhou stranu je nutno přiznat, že kvalita něco stojí a Nikon mohl tento objektiv na trh pustit přeci jen za trošku příznivější cenu, zejména s ohledem na cílovou skupinu spíše amatérských fotografů.

Další doslova jedinečnou součástí volitelného příslušenství je GPS jednotka Nikon GP-1. Krabičku velikosti sirek lze zasunout do sáněk blesku nebo upevnit na popruh fotoaparátu a propojit dodaným kablíkem s fotoaparátem. GPS jednotka se tak napájí přímo z hlavní baterie fotoaparátu a při každém stisknutí spouště zaznamenává přímo do dat Exif každého snímku přesnou polohu v okamžiku pořízení. Tyto GPS souřadnice jsou doplněny i u ukázkových snímků v plném rozlišení. Můžete si je prohlédnout v programu Nikon View, kde si můžete souřadnice promítnout přímo do mapy Google označením snímku a kliknutím na ikonku Geotag v horní liště. Otevře se vám samostatné okno s mapou Google a zobrazením přesného místa pořízení fotografie. Prosté, jednoduché a dokonale funkční. Tuto vychytávku jistě ocení nejen cestovatelé ale i další fotografové oborů, kde je informace o poloze důležitá. Ale abych nepřechválil – jedinou vadou na kráse tohoto jinak opravdu skvělého zařízení je prodejní cena, která se v současné době (07/2009) pohybuje těsně nad hranicí 7.000 Kč včetně DPH, což je skutečně přespříliš. Je to opravdu škoda a to i s ohledem na fakt, že žádný z konkurenčních výrobců digitálních zrcadlovek nemá nic podobného ve své nabídce. Nikon tak zase jednou nevyužil skvělý nápad a předem vyklízí pole alternativním výrobcům, z nichž někteří již nyní operativně nabízejí podobná zařízení (se stejným GPS čipem), byť bez možnosti přímého propojení s fotoaparátem (data je nutno natáhnout do snímků dodatečně ve speciálním SW) za cenu mnohem nižší.

K dalším oblíbeným součástem volitelného příslušenství patří externí systémové blesky. Jako ideální k Nikonu D5000 se jeví zejména malý, levný ale přitom dostatečně kvalitní blesk Nikon SB-400. Komu by nedostačoval, tak v nabídce najdeme i mnohem vybavenější blesky, jako SB-600 nebo SB-900, nebo několik variant speciálních makroblesků. Samozřejmostí pak již dnes je možnost ovládat fotoaparát kabelovým nebo IR bezdrátovým dálkovým ovladačem. Naopak chybí možnost dokoupení přídavného bateriového gripu s vertikální spouští. Celou mapu velmi rozsáhlého příslušenství pak najdete na stránkách výrobce.

Příslušenství, které je součástí dodávky pak je obvyklá paleta užitečných doplňků, jako USB kabel, videokabel (bohužel ne HDMI), software Nikon View, kvalitní popruh, krytka okuláru a další drobností. Nesmíme ale zapomenout na baterii s nabíječkou. Baterie je malá a lehká ale přesto v praktickém nasazení vykázala dobrou životnost, kterou lze v případě potřeba ještě znásobit vypnutím LCD monitoru a častým používáním hlavního vypínače ideálně umístěného přímo u spouště.

Posledním ale rozhodně ne nepodstatným kritériem je prodejní cena fotoaparátu. Samotné tělo Nikon D5000 se v současné době (07/2009) prodává za zhruba 19.000 Kč včetně DPH. Set s objektivem AF-S 18–55mm f/3,5–5,6 G VR pak pořídíte za přibližně 22.000 Kč a velký set rozšířený ještě o objektiv AF-S 55–200mm f/4–5,6 G VR pak stojí kolem 28.000 Kč. Kdo by chtěl kvalitnější základní objektiv, tomu je k dispozici ještě další set se skvělým objektivem AF-S 18–105mm f/3,5–5,6 G VR za cenu přibližně 25.000 Kč. Tyto prodejní ceny pak lze vzhledem k užitné hodnotě fotoaparátu hodnotit jako velmi příznivé.

Závěrem ještě velmi stručný souhrn informací – k hlavním přednostem fotoaparátu Nikon D5000 patří kvalitní obrazový výstup, velké množství funkcí, velmi široká nabídka velmi kvalitních (nejen) DX objektivů a dalšího příslušenství, možnost natáčení videa a dobře řešený otočný LCD monitor. Jediným podstatnějším nedostatkem je, že Nikon nepoužil větší LCD monitor, nebo alespoň s vyšším rozlišením. K méně podstatným nevýhodám, které budou vadit asi jen minimální části uživatelů patří fakt, že automatické zaostřování funguje jen s objektivy typu AF-S, tedy s vestavěným SWM motorem. Těch je dnes již naštěstí dostatek a SWM motor se již u nových modelů stal dávno standardem.



Chtěl bych poděkovat českému zastoupení, firmě Nikon CZ s.r.o. za zapůjčení fotoaparátu. Na jejich webových stránkách také najdete další užitečné a nejen technické informace. Zakoupené aparáty zde lze také zaregistrovat, což může být velmi užitečné při jejich ztrátě či krádeži. Značkový servis vám také v případě potřeby kdykoli a 10× zcela zdarma a odborně vyčistí snímací čip.