FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

Rozhovor s vítězi soutěže „Zimní krajinou“

30.3.2009 8:00 Kateřina Mydlářová, FotoRozhovory - FotoSoutěže

Od 1. ledna do 28. února 2009 probíhalo na FotoAparátu.cz 4. kolo fotosoutěže se Sony na téma „Zimní krajinou“. V článku si můžete přečíst rozhovory s vítězi, jejichž fotografie se umístily na prvních třech místech.

V tomto novoročním kole zvítězila fotografie z naší nejvyšší hory s prostým názvem „Sněžka“ s 313 body, kterou do soutěže zaslal Jarda S. Na druhém místě se umístil náš slovenský soused Emil Malarik, se svou fotografií „Mrazivé peklo“ s 239 body. Třetí místo obsadila opět fotografie made in Slovakia, a to od Michala Zvary s názvem „Panenská“ s 209 body.

Soutěže na téma „Zimní krajinou“ se zúčastnilo 350 fotografií. Všem soutěžícím děkujeme za zaslané fotografie, krásná zimní krajina je výtečnou inspirací pro vznik fotografií. Poděkovaní patří také všem hodnotícím, zejména však těm, kteří si dali práci a obodovali téměř všechny soutěžní snímky.

Hlavní cenu do soutěže věnovala společnost Sony, které tímto děkujeme. Vítěz druhého místa obdrží poukázku v hodnotě 4000 Kč na fotografický kurz v rámci FotoInstitutu.cz, vítěz třetího místa získá poukázku v hodnotě 2000 Kč.

(c) Jarda S., „Sněžka“

(c) Jarda S., „Sněžka“

Na prvním místě se umístila fotografie „Sněžka“, kterou zaslal Jarda S.

Co Vás přivedlo k fotografování?

Už jako malý kluk jsem mohl vidět vyvolávání černobílých fotek u mého dědy, který fotil Flexaretou skoro celý život. Sice si toho už moc nepamatuji, ale asi jsem fotografování zdědil po dědovi. Začalo to koupí kompaktu a pak už z toho byl velký koníček.

Jak vznikla Vaše vítězná fotografie?

1. ledna jsme se vydali s přítelkyní na Luční boudu, předpověď počasí byla dobrá, takže jsem měl v plánu nafotit něco od Kozích hřbetů, okolí Luční boudy a výhled na Sněžku. První den po odpoledním výstupu ke Kozím hřbetům se při západu zvedla mlha a ta spolu se sněžením zpestřila celý následující den. Třetí den jsem ráno 1,5 hodiny před východem vyrazil na plánované místo. Sněhu bylo hodně, ale ve sněžnicích se na Studniční horu stoupalo docela dobře. Nahoře stačilo najít dobré místo a fotit. Po 3 hodinách jsem se vrátil na Luční boudu a teploměr ukazoval pěkných -20°C.

Jaká témata fotíte nejraději?

Jak jde vidět v mojí galerii, tak je to většinou krajina, ale rád fotím i další témata jako sport, portrét, reportáž, občas nějaká svatba. Rád bych zkusil od každého něco.

Máte nějaký fotografický cíl, který byste si rád splnil?

Mám rád hory, takže do budoucna bych rád vyrazil do Alp a Dolomit.

A na závěr z technického soudku. Jakou používáte fototechniku? Jste s ní spokojen?

Začínal jsem s kompaktem od Canonu. Pak jsem si z USA dovezl Canon 350D, se kterým jsem se hodně naučil. Nyní mám Canon 5D - výborný stroj. Objektivy 17-40/4L, 70-200/4L a 400/5,6L. Dále nějaké přechodové a polarizační filtry. S technikou jsem spokojený, využívám ji pro tisk malých fotek 10x15cm až po panorama 1,5x1 metr.

(c) Emil Malarik, „Mrazivé peklo“

(c) Emil Malarik, „Mrazivé peklo“

Na druhém místě se umístila fotografie s názvem „Mrazivé peklo“, jež nám zaslal Emil Malarik.

Co Vás přivedlo k fotografování?

Môj mladší brat Ivan.

Jak vznikla Vaše vítězná fotografie?

Fotografoval som zo sedačkovej lanovky na minuloročnej lyžovačke v oblasti talianskeho Trenta.

Jaká témata fotíte nejraději?

Krajinu, šport a svoju rodinu, ktorej ďakujem, že mi to tolerujú :-)

Máte nějaký fotografický cíl, který byste si rád splnil?

V dnešnej době, keď je každý „profikom“, som chcel ukázať „pseudo foto kritikom“, ktorí okrem toho, že tu degradujú práce fotografov, ktorý na to ozaj maju, že fotografia má rozprávať sama, a k tomu, aby zaujala, nepotrebuje kopu rečí ako je to na FA zvykom. Tak toto bol cieľ a na FA sa mi podaril už tretí krát. A ešte jeden nie cieľ ale skôr prianie: Vrátiť FA o tri roky naspäť, keď mi FA pripadal ako jedna rodina, bez irónie a štvavých komentárov a bez kritikov, ktorý vo svojom portfóliu nič nemajú a asi nikdy nič mať nebudú.

A na závěr z technického soudku. Jakou používáte fototechniku? Jste s ní spokojen?

Používam Nikon D300 s piatimi objektívmi, ale v poslednej dobe najradšej fotím so SIGMOU DP1, ktorý je dokonalým krajinárskym fotoaparátom a pri mojom aktívnom spôsobe života ho nosím stále so sebou.

(c) Michal Zvara, „Panenská“

(c) Michal Zvara, „Panenská“

Fotografii s názvem „Panenská“ nám zaslal Michal Zvara.

Co Vás přivedlo k fotografování?

Asi snaha nevidieť realitu, ktorej je všade okolo mna až dosť, a možnosť vidieť cez fotku svet tak, ako chcem, vidieť krásu okamihu zvečnenú natrvalo...

Jak vznikla Vaše vítězná fotografie?

Takže bolo to presne 17.11.2007 počas mojej klasickej fotovychádzky na Liptove, konkrétne vo Veľkej Fatre (lokalita Malinô brdo). Slnko a sneh dokážu vytvoriť rôzne tvary a toto je jeden z nich...

Jaká témata fotíte nejraději?

Najradšej fotím krajinu všeobecne.

Máte nějaký fotografický cíl, který byste si rád splnil?

Okrem zdokonalovania sa vo fotke krajiny, by som chcel hlbšie nazrieť do tajov fotografie portrétov a všeobecne ľudí.

A na závěr z technického soudku. Jakou používáte fototechniku? Jste s ní spokojen?

Používam digitálny fotoaparát Fuji FinePix S9600, prechodové filtre cokin P121 a P124. Som zatial spokojný, ale postupne prichádzam k zisteniu, že sa dostávam na hranicu možností, ktoré moj fotoaparát poskytuje. Takže v blízkej budúcnosti určite prejdem na digitálnu zrkadlovku.

Všem vítězům děkujeme za rozhovor přejeme dobré světlo!

Kompletní výsledky najdete na tomto odkazu.
Fotografie tématu "Kontrasty" vyhlášenému na březen a duben najdete zde.
Kompletní informace o soutěži se Sony najdete v tomto článku.

Komentáře

Jindra.K - Jindra Kodýdek, 30.3.2009 16:36
Gratuluji Jardovi.
Opravdu zdařilá vítězná fotografie...
bajin - Jan Bainar (www.janbainar.cz), 30.3.2009 16:49
Gratuluji všem, opravdu pěkné fotky.
JardaSp - JardaS, 30.3.2009 20:13
Díky Jindro i ostatnim
FotoZemek - František Zemek, 30.3.2009 23:15
Já bych dal jedničku trojce
gratuluju.
Protisvětlo má svoje kouzlo a když se to zvládne......
ZF
Mr. Pika - Martin Picka, 31.3.2009 0:48
souhlas, trojka je fakt nej...

uplne me chytla...
Mr. Pika - Martin Picka, 31.3.2009 0:51
aha, tak beru zpet, ona me v plne velikosti tak nedostava...
Jammer_79 - Radim Spitzer, 31.3.2009 1:06
gratulace Vsem umistenym!
rabur - Radek Burda, 31.3.2009 11:49
hmmm.. nic ve zlym, ale spis to pripomina soutez "zimni kravinou" s vtipnym prejmenovanim na "v zime kravnou".
Jefin - Jefin Mikštejn, 31.3.2009 14:09
:D Radku, opět 1* pro největšího blba zdejšího webu.
Kmeto - Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli, 31.3.2009 14:22
Pane Burdo, zato Vase fotky, to su tie najlepsie fotky! co najlepsie, najnajnajlepsie!!!
Prosim zobudte sa uz konecne!!!!!!! Ste smiesny.
karlino123 - Karel Němeček, 31.3.2009 15:32
Radek jen vyjádřil názor. Jenže tady se může jen plácat po zádech. Pane KIKAPALO, směšná je spíše vaše reakce na Radkův komentář.

Jefin Mikštejn...anonym hodnotící inteligenci...taky dobrý
Kmeto - Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli, 31.3.2009 17:21
Pane Němeček, dobre viete ako to v skutocnosti je a vobec tu nejde o moj komentar, ale o komentare niekoho ineho.
W. - Walther Krupinsky, 31.3.2009 23:28
Me se ty fotky libi, kdybych to takto nafotil tak jsem spokojeny, chapu ze R.B se nelibi jako drtiva vetsina fotek prezentovanych na trojici fotoserveru (jediny co me zneklidnuje ze se mu nelibi skoro nic) ale i kdyz mam pochyby ze to hodnoti strizlive tak nulove pochyby mam k docela odpornemu placani po ramenach a zejemna k odporu proti vsemu nekvetinkove peknemu viz Kmeto a Jefin. A zcela nejlegracnejsi je nizkopudovy vypad na fotky kritizujiciho, v tomto kdo je kritik a kdo "recenzovany" ma snad jasno zak devate tridy ZDS.
rabur - Radek Burda, 1.4.2009 14:58
nemate pravdu, libi se mi moje.

(jinak poznamka: odhlednete prosim vzdy pri koukani na fotky na to JAK jsou skvele udelane, a dejte si duraz na to, CO je na nich... protoze jen tudy se fotky hodnoti.. jo a neni to z me hlavy.. rika TO historie umeni. Navod na hodnoceni Vam poskytne bodova stupnice pana ilema, zkuste si projit jeho hodnoceni jen napriklad v teto soutezi)

Bez urazek: tyto tri fotky jsou jen obycejnym barevnym kycem.... ale jinak je tam zima i krajinka.
šibal - Petr Šigut, 1.4.2009 15:12
Mohu se zeptat R. B. jak by si přestavoval fotky zimní krajiny aby nevypadaly kýčovitě? Ptám se bez emocí.
rabur - Radek Burda, 1.4.2009 15:50
neco narychlo, na klicove slovo winter:

http://images.google.com/hosted/life/l?imgurl=27ce93a764b9dfa1&q=winter%20source:life&prev=/images%3Fq%3Dwinter%2Bsource:life%26ndsp%3D18%26hl%3Dcs%26sa%3DN%26start%3D54

.. jinak mate pravdu, na slovo "winter" toho svetove aguntury mnoho nevydavaji. Je to spise takove "bejby tema" - nula informaci, same emoce jako tady u tech trech zdimacu citů....
rabur - Radek Burda, 1.4.2009 21:28
cirou nahodou jsem nasel:
http://www.gallery.cz/cgi-bin/gallery/hynekol/aps.sh?VSS_SERV=GAL000001&galpre=2157&language=cz
rv - Richard Višňák, 1.4.2009 22:50
Mně se nejvíc líbí trojka i když je z ní trochu znát, že je pořízená digitálním kompaktem, ale jako velký handicap bych to neviděl. U vítězné fotografie oceňuji podmínky, za nichž vznikla, protože to určitě vyžadovalo velké sebezapření. Ubral bych ale na saturaci, takhle to opravdu trochu sklouzává ke kýči. Podobné fotografie Jiřího Havla, jimiž se autor možná inspiroval, jsou barevně mnohem civilnější.

Hlavně bych ale chtěl reagovat na nemístné komentáře R. Burdy. To, že on podobné náměty nevyhledává, ho neopravňuje k urážlivému hodnocení fotografií,jejichž úroveň rozhodně není špatná. A odvolávání se na "historii umění", domnělou nadřazenost obsahu nad formou a argumentace náhodně vybranými klasickými černobílými fotografiemi dávají tušit, že jde o sebestředného člověka, jehož obzory jsou povážlivě omezené.
VOJTa - VOJTa Herout, 2.4.2009 0:17
Radku vítězné fotografie nejsou až zas tak extra, ale zas porovnávat je se snímky starými cca půlstoletí nedává podle mne také valný smysl.
rabur - Radek Burda, 2.4.2009 0:23
vojto, preci nejde o to, co je to za snimky a jak jsou stare ci mlade, moderni ci pokrokove, digitalni ci analogove, cerne ci barevne,... ale jednoduse o to, co je na nich .. a to je proc funguji je stare uz mnoho staleti, mnohem starsi nez kdyz vznikly tydle snimky... to, jak skladat obrazy, aby davaly emoce a informace a aby pusobily, se nemeni staleti.... je potreba se divat, jak to na tech "mych" fotografiich je vyskladano a co a jak tam hraje.. tyhle tri vitezne? ach, je jen tupa hracickovana s barvickama.. jako kdyz das zackovi modrou pastelku a on udela taaakhle hezkej obrazek... njn, desetilete dite nema cit, ale dospelej? a jeste z nej udelat viteze....? Boze..

Jinak vitezi gratulace za to, ze stal v mrazu a brzo rano.... byla to plicni odvaha!
rabur - Radek Burda, 2.4.2009 0:26
jinak provedme test realitou.. zajdi kdekoli do galerie, prosim opravdbve, ne takove, kterou zalozila fa.cz, a sundej tam ze steny obraz.. takovy, ktery se bude podobat temto vitezum... Mas u mne obed "U maliru" :-)
šibal - Petr Šigut, 2.4.2009 8:11
R.B. můžu s tebou v některých případech souhlasit, ale je třeba si uvědomit kde se pohybuješ. Tato galerie není světového významu a fotky zde nevystavují přední světoví fotografové. Nechci polemizovat jestli fotky které vyhrály jsou nejlepší, ale nemyslím, že by byly dramaticky nejhorší z toho co je na fa k vidění.
rabur - Radek Burda, 2.4.2009 8:29
ti nevim..

je pokrok obce zalozen na tom,
ze se ubezpecuje jak je skvela v tom co dela

nebo v tom,

ze prebira to nejlepsi z okoli
a pokousi se na to reagovat?
------------------------------
Je lepe Giordana Bruna upalit,
nebo nad nim premyslet

a pak vyslat kosmicke rakety?
------------------------------
Je mozne, ze tyto fotky jsou to nejlepsi co FA vydala. Pak ale je treba rict hezky pekne na rovinu. Vydala sracky.
šibal - Petr Šigut, 2.4.2009 8:56
R.B. řekl bych , že se zde na fa pohybuješ poměrně dlouho na to, abys věděl jaká komunita se zde pohybuje, jaké věci se vyskytují v topu atp..To je stejné, jaky by si šel na koncert Evy a Vaška a potom si celý rok nadával, že zpívají sračky, nebo si každý den seděl v hospodě v 4 cenové skupině a večer těm lidem nadával, že jsou omezenci. Jistě mohly vyhrát jiné fotky, ale nazvat je sračkami mi prostě fér nepřijde. Prostě jsou poplatné vkusu lidí, kteří zde chodí. Jestli je to dobře nebo špatně si každý musí v hlavě srovnat sám.
rabur - Radek Burda, 2.4.2009 9:19
:-)
mas pravdu.

kolega Šinágl je debil, protoze chodi na srazy komunistu a nadava jim... do komunistu.

kolega Burda je stejnej debil.
Jefin - Jefin Mikštejn, 2.4.2009 9:55
Radku, vy nejste debil, jen provokatér a tak trochu i sprosťák. Osobně s vámi někdy i souhlasím co do obsahu sdělení, nikoliv však jeho formy. Domnívám se, že lidská slušnost by měla být stejně hýčkána jako třeba vkus. Vy bojujete za "svou pravdu" a pošlapáváte přitom jiná neméně důležitá pravidla.
Zkuste se příště zúčastnit i vy nějaké zdejší soutěže a ukažte všem jak na to. Jistě to bude přínosnější než urážlivé plky.
šibal - Petr Šigut, 2.4.2009 13:28
Kolega Šinágl není debil, on bojuje proti větrným mlýnům:-), když vynadám komunistovi že je debil, nejsem si jistý jestli z KSČ vystoupí., tudy cesta nepovede. Já bych se přikláněl k více slušnosti při hodnocení práce jiných, i když se mi nebudou líbit.
Helena - Helena, 3.4.2009 9:54
Kdyz nekam chodim casto, ne-li denne, tak tam chodim RAD...ze Radku?
rabur - Radek Burda, 3.4.2009 10:18
samo :-)
kalibrace
FotoAparát.cz je provozován na serveru Hewlett-Packard Fomeitop Fomei - studiové vybavení